Jump to content

Mini Countryman R60 vm 2011 lämppärin moottori


Juge

Recommended Posts

Hei,
Mini Countryman R60 vm 2011.
Nyt kovien pakkasten tultua, auto lähti kyllä hienosti käyntiin oltuaan pari tuntia kiertovesipumpullisessa vesiletkulämmittimessä, mutta tuli yksi ongelma eteen:
Lämmityslaitteen puhaltimen moottori puhaltaa vain lehmänhenkäystä. Lämppäristä tulee kyllä lämmintä, mutta hemmetin hitaasti. Kun sammutat koko lämmityslaitteen pitämällä x -ajan tuulettimen nopeusnapin miinusta pohjassa, laite sammuu ja se pienikin lehmänhenkäys lakkaa.

Kun päällä ollessa muutat ilman suuntaa, sekin vaihtuu, kuuluu äänet kun läpät kääntyy. Kun lisäät tai vähennät manuaalisesti tuulettimen nopeutta, pykälät näytössä lisääntyy ja vähenee, mutta lämppärin moottorin nopeus ei muutu.

Mikä meni rikki...?

Link to comment
Share on other sites

  • Juge changed the title to Mini Countryman R60 vm 2011 lämppärin moottori

Aijoo, unohdin mainita että ite tuulettimen moottori ei ole jumissa, tuulettimen lapoihin pääsee käsiksi raikkarin kautta ja se pyörii siististi. Ja moottorin lämmöt ei nouse tappiin.

Link to comment
Share on other sites

Ja jatkuu:
rouva sanoi että auto heitti seuraavat vikavalot kauppareissulla: auto nosturilla keltaisena, lisäksi ainakin abs ja ajonvakauden merkkivalot keltaisina.

Ohjekirja sanoo että "Elektroniikkahäiriö, ajoa ei voi jatkaa". Auto kuitenkin kävi ja toimi muuten normaalisti mutta lämmityslaitteen moottori ei puhaltanut lehmänhenkäystä kovempaa, ja rouva pääsi sillä kaupasta kotiin. Seuraavaksi kun koitin lukea vikakoodeja, auto antoi keltaisen akun kuvan.

Mini laturin nokkaan ja nyt ootellaan, josko nyt olisi käynyt se perinteinen, eli akun taso vähissä ja elektroniikka sekoaa... ainakin toivoa näin sopii.

Link to comment
Share on other sites

Tuo reagoimattomuus manuaalisäätöihin viittaisi aika selkeästi lämppärin etuvastuksen (ns siilin) antautumiseen. Olisi aivan tyypillinen oire. Vanhemmissa autoissa tällöin puhallin kyllä toimii vielä täydelle teholle laitettaessa, koska silloin etuvastus ohitetaan. Tätä voi kokeilla esimerkiksi laittamalla puhaltimen manuaalisesti aivan täysille tai laittamalla tuulilasin max huurteenpoistomoodin (jos autossa selllainen on) päälle. Ihan aukottomasti tätä ei saa kaikissa uudemmissa autoissa enää testattua, koska välissä on muuta elektroniikkaa ja etuvastus saattaa kuitenkin olla pelissä vaikka sitä täydelle nopeudelle olisi pyytänytkin.

Siis jos puhallin toimii täydellä nopeudella mutta muuten puhaltelee mitä sattuu, niin vika on aika varmasti etuvastuksessa. Jos puhallin ei toimi täydelläkään nopeudella, niin etuvastus voi siltikin olla viallinen. 

ABS ja ajonvakauden valot syttyvät ainakin siinä tapauksessa että jonkin pyörän ABS-anturi ei anna signaalia. Tämä vaatii kunnollisen testerin, yleismallin OBD-vikakoodin lukijasta ei ole apua. 

Yleisesti ottaen akun tyhjentyminen ja siitä seuraava jännitteen notkahtaminen aiheuttaa vaikka mitä random vikakoodeja. Näin ei kuitenkaan yleensä käy kesken ajon, jos laturi toimii. 

Link to comment
Share on other sites

Täytyy tutkia tuo lämppärin moottori. Missähän tuo etuvastus mahtaa olla? Onko kuinka vaikeassa paikassa vaihtaa? Täydellä puhalluksella, eikä huurtenpoistomoodilla ollu mitään vaikutusta puhaltimen nopeuteen.

En tarkemmin kysyny, mutta oletan että tuo auto nosturilla + abs, ajonvakautus ja huutomerkkivalo tuli heti tai pian käynnistyksen jälkeen. Jotain kytkyä niillä on, kun menin autoon ja laitoin vain virran päälle niin eka tuli tuo auto nosturilla -kuva kierroslukumittarin neliskanttiseen näyttöön, siinä ehkä kaksi minuuttia niin keltainen akun kuva. Ja kun emäntä tuli kaupasta, oli takalasinlämmittimet ja penkinlämmittimet päällä........... 😕

Pirssi on nyt latauksessa, ja katotaan vaikka sunnuntaina onko tuolla mitä kerrottavaa. Onko kellään faktatietoa, missä järjestyksessä tämä Mini tiputtaa noita mukavuusvehkeitä pois akkujännitteen ollessa alhainen? Onko ihan randomina, vai miten?

Onko mitään tietoa Etelä-Pohjanmaa - Pohjanmaa -sektorilta, kenellä olis koodienlukija jolla pääsis tähän Minin sielunelämään kunnolla kiinni?

Link to comment
Share on other sites

Mulla tipautti R55 nimenomaan lämppärin/puhaltimen noin, kun akussa oli vähänlaisesti virtaa ja kova pakkanen. Herjasi myös akun varauksesta. -/+ ei reagoinut nopeuteen muuten kuin sai pois päältä. Radio toimi. Muutaman päivän päästä tästä ei enää jaksanut pyörittää starttia pakkasaamuna. Samana päivänä kun lämpötila nousi iltapäiväksi, niin lähti käyntiin ja myöhemmin kävin vaihdattamassa uuden akun.

Silloin annoin itseni myös ymmärtää, että kaikenlaisia erikoisia vikavaloja saattaa syttyä, kun virta tipahtaa tarpeeksi. En tiedä muita mukavuuksia kuin puhaltimen, joka putoaa pois. Muuten mulla toimi ihan kaikki apulaitteet mitä testailin penkinlämmittimistä lähtien.

Link to comment
Share on other sites

Löysinkin googlella tuon resistor packin. Pitäisi olla aika helpossa paikassa, kuskin jalkatilassa kaasupolkimen oikealla puolella on suojamuovi jonka alla se vastus on.

Antaa pirssin olla nyt latauksessa ainakin huomiseen ja katotaan puhuuko lämppäri mitään kun auton laittaa käyntiin seuraavan kerran.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se akku on entinen. Edellinen korimalli teki samat temput. 

Tämä uusi 2016 mallin vekotin ei herjaa mitään mutta ei lähde käyntiin, ei siis edes yritä oikein. Silti akku ihan täynnä jne. Kun akun lämmitti niin tärähti kuin palmun alta.

Tämä versio siis ilman lohkaria.

Akun kävin tänään just hakemassa kun eipä nuo enää kestä näkyy. Agm akku, 4 vuotta, 5kk ja 106tkm kilsaa se jaksoi.

Link to comment
Share on other sites

Onkohan näissä nyky vehkeissä liikaa noita virtaa vieviä laitteitteita? Meiän entinen -08 R56 D. Sillä ajettiin n.180 000, 160 km päivässä työmatkaa. Yhtään akkua ei menny 4v:n aikana. Tai sitten eivät nämä nyky vehkeet tykkää lyhyestä ajosta.

Link to comment
Share on other sites

Ei tuossakaan akussa varsinaisesti vikaa ole jos ei vaan kuormita kylmässä. 

Siellä oli vikakoodi jo kahden vuoden takaa alijännitteisestä varoituksesta joten oletan että akussa ollut jo alkujaan jotain vikaa.

Mulla itsellä alla 2007 mallin BMW E61 jossa Webasto niin siitä meni keväällä 2020 akku ja oli ensiasennus agm akku. Sillä pääsi 13 vuotta ja 258Tkm 

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Onkohan näissä nyky vehkeissä liikaa noita virtaa vieviä laitteitteita? Meiän entinen -08 R56 D. Sillä ajettiin n.180 000, 160 km päivässä työmatkaa. Yhtään akkua ei menny 4v:n aikana. Tai sitten eivät nämä nyky vehkeet tykkää lyhyestä ajosta.

Tuollainen ajo onkin kaikkista parasta nykyakuille: tuollaisella päivittäisellä ajolla ehtii varmasti lataamaan ajon aikana, eikä siitä tarvi murehtia. Sama juttu oli rouvan edellisessä Clubmanissa: kun työmatka oli 80km per päivä, ei ollut ikään mitään ongelmia. Kunnes vaihtoi lähemmäs että päivittäinen työmatka ehkä max 20km, eka talvi niin ensin tippui kellonaika ja päivämäärä.

Ja ainakin tämä R60 lataa "vain" moottorijarrutuksen aikana "täydellä teholla" kun aavistus likaantunut laturinhihna alkaa kitisemään ajon aikana vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksen aikana: normi ajon aikana kitinää ei kuulu eli sillon laturillakaan ei ole ainakaan 100% kuormaa.

Mutta aika pirun mielenkiintoiseksi menee, jos tosiaan tiputtaa mukavuusvaruisteista ensimmäisenä lämmityslaitteen moottorin pois pelistä - varsinkin kun auto osaa lukea että ulkona on yli 20 pakkasta. Mikä idea on tuolla kelillä tiputta ekana lämppärin moottori pois pelistä, kun perseen- ja takalasinlämmittimet, radiot, sisävalot, ym. toimivat kuitenkin. Tuohan on jo liikenneturvallisuustekijä, kun akkujännitteen ollessa alhainen ekana tippuu pakkaskelillä lämppärinmoottori jolla saa lasit umpihuuruun...

Link to comment
Share on other sites

Joo kunnossa on. Ennen kun saa Ministä saa kaikki koodit ulos, täytyy mennä olettamuksella, että akkujännitteen ollessa alhainen auto tiputtaa ensimmäisten mukana lämppärin moottorin pois pelistä.

No omaa syytähän tuo akun huonoksi päästäminen on, kun ei tule autolla ajettua kunnolla. Mutta aika jännä, että noin kovassa pakkasessa auto päättää tiputtaa puhaltimen moottorin kokonaan pois pelistä.

Täytyy alkaa etsimään paikkaa missä saa koodit luettua koko autosta.

Link to comment
Share on other sites

BMS eli Battery Management System toimii. Mini eli BMW on perinteisesti rakentanut sen BMS systeemin siten,että mukavuus puoli kärsii ekana. Siinä softassa on juuri se suojaus, että lämppärin puhallin ei putoa kokonaan pois vaan jää pyörimään vain hitaalla nopeudella. Se onko BMS:n järjestys fixu on taas eri juttu. Oliko muuten takalasi tai penkki lämmennyt vai  olikovain pelkkä napin valo päällä?

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa laittaa lohkolämmittimellä olevaan autoon kiinteä akkulaturi. Se pari tunnin lämmittämisen yhteydessä lataa akkua, ja vaikka asentaisi se pienemmän version(4A) hyöty tulee juurikin siitä, että kun akkua ladataan, alkaa se hieman lämmetä latauksen yhteydessä ja kun varsinainen ajo alkaa, on akku paljon valmiinpi ottamaan latausta vastaan. Kyllä se myrkkyä akulle, kun ajetaan lyhyitä matkoja ja kuormtusta on hetkellisesti paljon , on akku koko ajan hieman "köysissä". Lisäksi näissä BMW leirin autoissa, ainakin omassa F31 on autuaaksi tekevä toiminto, jotta laturi ei lataa akkua kuin 80% normikäytössä, 20 pinnaa on jätetty jarruenergian tms. talteen ottoa varten....eli aina vajaa varaus! En tiedä, on toiminto jo levinnyt F-Minien käyttöön...Ja tietty näitä BMS järjestelmiä ei saa ladata suoraan akun navoista vaan virran jakopisteet konehuoneessa toimivat hyvin tähän tarkoitukseen. Järjestelmä ei tajua ladattua akkua vaan jatkaa edelleen mukavuustoimintojen poistamista.

Link to comment
Share on other sites

19 minuuttia sitten, holkki kirjoitti:

Lisäksi näissä BMW leirin autoissa, ainakin omassa F31 on autuaaksi tekevä toiminto, jotta laturi ei lataa akkua kuin 80% normikäytössä, 20 pinnaa on jätetty jarruenergian tms. talteen ottoa varten....eli aina vajaa varaus! En tiedä, on toiminto jo levinnyt F-Minien käyttöön...Ja tietty näitä BMS järjestelmiä ei saa ladata suoraan akun navoista vaan virran jakopisteet konehuoneessa toimivat hyvin tähän tarkoitukseen. Järjestelmä ei tajua ladattua akkua vaan jatkaa edelleen mukavuustoimintojen poistamista.

Tuo jarruenergian talteenottoa varten varattu 20% marginaali taitaa olla käytössä ainoastaan lämpimällä kelillä, eli talvella autokin lataa akun täyteen.

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Pullis kirjoitti:

BMS eli Battery Management System toimii. Mini eli BMW on perinteisesti rakentanut sen BMS systeemin siten,että mukavuus puoli kärsii ekana. Siinä softassa on juuri se suojaus, että lämppärin puhallin ei putoa kokonaan pois vaan jää pyörimään vain hitaalla nopeudella. Se onko BMS:n järjestys fixu on taas eri juttu. Oliko muuten takalasi tai penkki lämmennyt vai  olikovain pelkkä napin valo päällä?

Ei pysty sanomaan varmaksi, kun pirssi oli ennen käynnistystään roikassa ja emäntä lähti sillä kauppareissulle ja pyynnöstä ajoi pitkän kautta kunnes matkalta soitti hädissään että autoon ei tule lämmintä ja että lasit menee huuruun. Käskin tulemaan samantien kotia, ja emännän kotiin tullessa huomasin että takalasinlämmittimessä ja penkinlämmittimessä palaa valot. Penkki oli kuitenkin väkisinkin lämmin kun emäntä siinä ehti jo jonkunaikaa istumaan. Ei takalasi kyllä jäässä / pöllynneen lumen peittämä ollu, siitä oon varma. Eli voisi olettaa että takalasinlämmitin ainakin toimi.

No pääasia että ilmeisesti ei mitään ole kuitenkaan rikki, kun eilen sunnuntaina autolla ajellessa ainakin se lämmityslaitteen moottori toimi ja totteli käsinsäätöä.

Lämmityslaitteen moottori on varmaan penkin- ja takalasinlämmittimen sekä sähköisen ohjaustehostuksen kanssa yksi eniten virtaa vieviä vehkeitä, mutta erikoista että se jätetään tuollaiseen tilaan että tulee vain lehmänhenkäys eikä muuta - varsinkin kun ulkona on se 25 pakkasta. Voisi kuvitella, että antaisi edes puoleenväliin tai 1/3:aan nousta puhallusnopeuden, mutta ei. Ennemmin tiputtaisi esim. radion kokonaan pois ettei edes antaisi sen käynnistyä, kuten myös penkin- ja takalasinlämmittimet.

Vähän sama juttu V50 Volvoissa: kun penkinlämmittimen aivolaatikko menee oikkariseen, kaataa se ns. mukavuusväylän, jonka jälkeen esim. lämmityslaite ei ota mitään komentoja vastaan. Hieno siinä ajella pohjoisen paukkupakkasissa kun et saa säädettyä lämppäriä vain siksi että penkinlämmitin ei toimi............

No mutta pääasia että nähtävästi säikähdyksellä selvittiin. Täytyy koittaa metsästää se joku jolla olisi Miniin sopivat koodinlukijat, että näkisi mitä tuolla autolla on mulle kerrottavaa.

Link to comment
Share on other sites

Niinku holkki kirjoitti, noita lisälatureita on nyky autoihin myyty paljon. Ainakin ne, ketkä ajaa lyhyttä matkaa, on nuo hommanneet. Mitenkähän nuo ilman lataus ominaisuutta olevat hydridin omistavat on pärjänneet näillä pakkasilla? Onkohan kulutus ollu, mitä valmistaja luvannu? Tuskin.

Link to comment
Share on other sites

21 tuntia sitten, Juge kirjoitti:

Joo kunnossa on. Ennen kun saa Ministä saa kaikki koodit ulos, täytyy mennä olettamuksella, että akkujännitteen ollessa alhainen auto tiputtaa ensimmäisten mukana lämppärin moottorin pois pelistä.

 

Tämä on kyllä hämmästyttävä juttu, kun ottaa huomioon, että tuulilasin huurteenpoisto lienee niitä kaikkein suorimmin turvallisuuteen vaikuttavista asioista.

No, aina oppii uutta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
On 18.1.2021 at 09.33, karvalakki kirjoitti:

Tuo jarruenergian talteenottoa varten varattu 20% marginaali taitaa olla käytössä ainoastaan lämpimällä kelillä, eli talvella autokin lataa akun täyteen.

Joo,itsellä ei tarkkaa tietoa ko. asiasta, niin olisi järkevää! lueskelin bemu-miesten, joilla on webasto yms. koodanneet tuon jarruenergian talteenoton pois toiminnasta juurikin tuon valmiiksi vajaan lataustason vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

15 tuntia sitten, holkki kirjoitti:

Joo,itsellä ei tarkkaa tietoa ko. asiasta, niin olisi järkevää! lueskelin bemu-miesten, joilla on webasto yms. koodanneet tuon jarruenergian talteenoton pois toiminnasta juurikin tuon valmiiksi vajaan lataustason vuoksi.

No niinhän ne koodaa, mutta ei se taida olla tarpeellista. 

Osa bemariporukasta on omaksunut tavan poistaa varusteita/toimintoja sitä mukaan, kun ne lopettavat toiminnasta. Ei sovi tällaisen puristin pirtaan, ei ollenkaan 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Lämppäri on tuon tammikuisen jutun jälkeen toiminut moitteetta. Aivan niinku Karvalakki aiemmin sanoi että huurtuvat lasit on kyllä munki mielestä yksi ensisijaisimmista turvallisuuteen liittyvistä seikoista näin talvikelillä.

Mutta koodeja en Ministä ole ulos saanut. En tiedä mihin hittoon tämä aika menee kun ei muka koskaan ehdi tuota tekemään. Tosin tähän vaikuttaa se, että todennäköisesti pitää ensin ajaa noin tunnin matka Vaasaan että tuon saa Miniä lukevaan järjestelmään kiinni.

Sitten tulikin mieleeni:
Onko porukalla kokemuksia tällaisesta laitteesta: https://www.elekma.com/creader_pro_crp129_vikakoodinlukija

Hinta on ainakin kohtuu kova vrt. peruslukijat, mutta kannattaako tuollaiseen satasata? Ainakin tuossa mainostetaan että 35 eri automerkkiä ja että lukee absia ja automaattilaatikkoa myöden koko pirssin ja että pystyy koodaamaan uuden akun. Tuo olisi ehkä vielä sen verran inhimillisessä hinnassa, että voisi olla myös tulevaisuudessa ihan pätevä laitos.

Edellinen lukija oli joku bemarilukija, jolla PITI saada koodattua uusi akku, mutta ei se kyllä R60 Miniin toiminut...

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, Juge kirjoitti:

Sitten tulikin mieleeni:
Onko porukalla kokemuksia tällaisesta laitteesta: https://www.elekma.com/creader_pro_crp129_vikakoodinlukija

Hinta on ainakin kohtuu kova vrt. peruslukijat, mutta kannattaako tuollaiseen satasata? Ainakin tuossa mainostetaan että 35 eri automerkkiä ja että lukee absia ja automaattilaatikkoa myöden koko pirssin ja että pystyy koodaamaan uuden akun. Tuo olisi ehkä vielä sen verran inhimillisessä hinnassa, että voisi olla myös tulevaisuudessa ihan pätevä laitos.

Edellinen lukija oli joku bemarilukija, jolla PITI saada koodattua uusi akku, mutta ei se kyllä R60 Miniin toiminut...

Ei ole kokemusta juuri tuosta laitteesta, mutta monesta muusta BMW/Mini yhteensopivasta lukijasta on ja siltä pohjalta sanoisin että säästä rahasi. 

Perusteet: ensinnäkin mainospuheessakin luvataan vain moottori, vaihteisto, ABS ja Airbag tuki. Omissa autoissani on 12-40 modulia, joten aika rajoittunut näkymä autoon syntyy, jos vain neljä modulia pääsee lukemaan. Siksi toisekseen, aika rajoittuneet ovat aktuointiotiminnot tuossa vehkeessä, jos ainoastaan jarrujen vapautus, akun koodaus ja rattianturin kalibrointi löytyy. No, jos juuri ne toiminnot tarvitaan, niin hyvä, mutta aika kallis hinta on... Lisäksi, tuki luvataan MInille. Mille Minille? R ja F sarjat ovat aika erilaisia vekottimia, joten noinkohan tuki on aukoton kaikille malleille?

Ei minulla tuosta tosiaan ole kokemusta, mutta kalliilta vaikuttaa ja pettymyksen mahdollisuus on olemassa.

Jos haluat halvan, mutta kunnollisen ja kattavan diagnoosijärjestelmän, niin ISTA on ainoa kunnollinen ratkaisu. Se tosin kaipaa vähän harrastuneisuutta.

Jos taas haluat halvan ja helpon ratkaisun simppeleihin hommiin ja satunnaiseen käyttöön, niin kannattanee kokeilla BimmerCode/BimmerLink. Ilmeisesti myös Carly on toimiva, tosin siitä minulla ei ole kokemusta. 

No, tämä on vain minun mielipiteeni.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...