Jump to content

R56 nokkahihna reistailee


artwave

Recommended Posts

Tervehdys, 

Vaimokkeen MINI Cooper S, 2007 rallattaa käynnistäessä, autoliikkeen/huollon tuomio oli "kuulotuntumalla" oli että jakoketju menee vaihtoon ja kustannuksia palttiarallaa 1500€.

En kuitenkaan ihan pureksimatta tätä niele ja pikaisella surffauksella löysinkin että kyseisen mallin tyyppivika on jakohihnan kiristäjän toimimattomuus.

Onko herrasväellä ollut vastaavaa ongelmaa ja mitähän vastaavat huvit ovat tulleet maksaan.

Terveisin,

-Arto-

 

Link to comment
Share on other sites

Kiristin on helppo vaihtaa itsekin. Mutta kannattaa ensin varmistaa että vaihtokiristin on kaikkista uusin versio, niitä versioita on monta. Muistaakseni kiristin ei ihan järkyttävän kallis ollu.

Jos kiristimen vaihdon jälkeen rallatukset jatkuu, sitten se iso remontti. Mutta liian pitkään ei kannata ajella rallattavalla jakoketjulla koska remontin hinta moninkertaistuu kun jako hyppää venyneen ketjun takia.

Onko auton historiassa mitään merkintää että jakopäähän olis jotain tehty? Paljonko autossa on mittarissa?

Jos en ihan väärin muista, r56:sen jakoketju tulee kasettina ylhäältä pois, mutta viisaammat korjatkoon.

 

Link to comment
Share on other sites

Jos menee liikkeen piikkiin tai edes fifty/sixty tyyliin suosittelisin kyllä et koko jakopää uusiksi.
Jos kauan räpsytellyt löysänä on ketju venahtanut ja ohjaimet varmaan saaneet jo kipeää/kuluneet lisää.

Link to comment
Share on other sites

Jos on lyhyt rallatus vain sillä hetkellä kun käynnistää eli kuuluu vain enennkuin öljynpaineet ehtii nousta eikä rallata ajaessa sekä jos menee omaan piikkiin. Niin vaihtaisin öljyt ja heittäisin ensin sekaan sellaisen moottorin pesuaineen sitten siihen päälle vaihtaisin  vielä kiristimen. Ne kiristimet oikeasti kuluu. Sitten jos vielä kuuluu ääntä, niin miettisin lisää.

Link to comment
Share on other sites

Moi, 

Nyt tuli tuomio ja tälläistä ehdottelevat.

Miltä tämä arvon raadista näyttää, aikalailla uutta osaa laitetaan.

Totesivat viellä että kun auto on juuri ostettu ja ovat NIIN reiluja niin suostuvat maksamaan 50%.

Onko kellään kokemusta, mitä tälläinen korjaus maksaa muualla ja onko näin että tälläisestä piilevästä viasta, juuri ostetusta autosta tulisi ostajalle kustannuksia?

 

Autossa moottori pitää pahaa ääntä kun lyö auton käyntiin.

Mekaanikko kävi tark. ja ääni tulee moottorin jakopäästä.

Korjaus edellyttää jakoketjun, kiristimen laahaamien ja nokka-pyörien uusimista.

Kustannus arvio korjauksesta n 1800€

 

50% korjauksesta jäisi teille ja 50% Vaihto+.lle

 

 

 

0?ui=2&ik=6265b77f03&attid=0.1.2&permmsgid=msg-f:1649263228607315101&th=16e35c2b1240bc9d&view=fimg&sz=s0-l75-ft&attbid=ANGjdJ_eryeMGarnmQlSbp5jqKb1Cs09QsEn4Ad6oKzC4BRi3u8SfOJO3TiErHPtK1JAVt4CYZSlR-d-ZZ3OhRQGKTeoaZlUxXUQBvRkxwwBpzkYqBmEfug5KQ8CSj0&disp=emb

 

Link to comment
Share on other sites

Ohjeaika näyttää olevan alle 5 tuntia joten jos työstä otetaan 100/h niin se on vasta 500. Osathan suomessa maksaa maltaita mutta ei niistäkään ihan saa kasaan yli 1000€.

Sehän riippuu tietysti siitä minkälaista velotusta työltä otetaan. Olen ymmärtänyt, että tuo 1800 kai on aika merkkikorjaamon hinta kun taas veikkaamalla meillä se esim. olisi varmaan jotain 1000-1500.

Ehkä muilla on parempaa kokemusta minkä verran nuo on maksanut.

Link to comment
Share on other sites

Pyydä ensimmäiseksi erittely korjausarviosta, kuulostaa vähän siltä että remppa maksaa 900e ja sulta otetaan kaikki. Harvemmin nuo merkkarilla remppoja teettää, halvimmalla ranen pajalla usein kun kaikki kulu on vain menoa.


Jos ohjeaika on 5tuntia niin työstä tulee maks 350e(oletus että joku heidän käyttämä paja tekee 70e/h heille hommat) osat tarvikkeena maksaa hatusta heitettynä maksimissaan 300e. Vielä jää liikkeelle hyvä profit jos maksat 900e.

 

Mulla työn alla just vastaava 116i bemari. Siinä tais ohjeaika olla 2,5tuntia ja jakopää tarvikkeena 150e, venakopan tiiviste 60e.

Link to comment
Share on other sites

Mulla ei itellä ole kokemusta r56:sen jakopääremontista eikä sen hinnasta, mutta 350 Eurolla kaikki osat jakopäähän kuulostaa aika halvalta. Ellei sitten bemari ole mennyt halpuuttamaan osien hintaa, niinkuin ne teki n14 koneen imusarjan kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Febin ketjussrja ohjureilla ja kiristyspatruunalla alle satkun näyttäis olevan R56 Miniin. Ei siis orkkis, tohon se 350e töitä päälle niin kaukana ollaan  1800eurosta.

 

[edit]

Kattelin vielä Speed-autoteile.fi kautta niin orkkis osat on alta 350euroa, ketju, kiristinpatruuna, ohjaimet ja venakopan tiiviste. Merkkiliikkeen tuntiveloitus 130e? kertaa 5, 650e. Toki Suomen merkkitiskillä osien hinta lienee hieman isompi kuin 350e, mutta ei se tuplaten ole, mikä sekään ei riitä lähellekkään 1800euroa.

 

Jos paketti sisältää vielä rattaat ja vanos säätimen alkuperäisenä niin sitten ollaan varmasti ihan tontilla 1800euron kanssa, mutta harvemmin niitä lähdetään turhaan vaihtamaan, ainakaan tuota merkkiosana +600euron vanosketjupyörää.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Olen jokusen N14 koneen jakopään tehnyt ja tällä hetkellä suosittelisen orggis sarjaa. Siinä ketju on nykyisin niitattava malli, ei tarvitse enään avata kampiakselin alarattaan pulttia, vaan katkaisee vanhan ketjun, liittää uuden vanhan perään ja uittaa ketjun alarattaan ali ja liittää uuden ketjun niittaamalla.Sarjan mukana tuli ketju, kiristin, rattaiden pultit, ohjain+laahaimet eli tarvittavat osat. Kertaakaan en ole uusinut vanos-pyörää, ei ole viallista tullut vastaan...Suosittelen samassa yhteydessä puhdistamaan vanoksen ohjaus solenoidin! Usein sihti karstan tukkima. Setin hinta oli viimeksi +200 €, koetan kaivaa varaosa numeron....Ajallisesti homma riippuu tekijästä, mutta nuo yli tonnin hinta-arviot kuulostaa ryöstöltä, "mikaj" arviot lähellä totuutta....multa löytyy tarvittaessa nokan lukitustyökalut foorumin porukalle...

Link to comment
Share on other sites

Orkkis sarja sen verran edullinen että en itsellenikään muuta laittaisi, varsinkin kun kyseessä on täysin susi konstruktio. Tarvikkeenakin tosin saa samaa niitattavaa ketjua.

 

Mutta kun liike teettää asiakkeelle tommoisen työn niin halvimmallahan se teetetään. Juuri sain yhden hyvän esimerkin korjattua kun ostin isolta valkakunnallisesta ketjulta "romuna". He olivat teettäneet siihen remontin kun uusi omistaja oli valittanut öljyvuodosta. En tiedä missä maakuopassa se on korjattu, mutta kaikki niin päin persettä kuin voi olla. Alkuperäinen ongelma oli vuotava kampuran takastefa, samalla oli sitten asennettu kokonaan uusi kytkinpaketti vauhtipyörineen ja painelaakeri/työsylintereineen. Korjauksen jälkeen öljyvuodot oli vielä isompia ja uusi kytkinkin luisti, diagnoosi oli että moottorilohko halki. Nooh, mitä sieltä sitten löytyi:

- Starttimoottori yhdellä pultilla kiinni

- Laatikon ja lohkon välistä alavälipelti puuttui, vääntää laatikkoa millin vinoon.

- Kampuran stefa asennettu väärinpäin

- Vaihdelaatikon kytkinakselin stefa puuttui kokonaan.

Aika kaukana haljenneesta lohkosta oltiin, edellisellä korjaajalla taisi olla pahasti halkinainen otsalohko. Tällä kertaa halpa korjaamo taisi tulla kalliiksi, mutta kait se pidemmässä juoksussa lyö leiville.

Link to comment
Share on other sites

12 tuntia sitten, MikaJ kirjoitti:

Orkkis sarja sen verran edullinen että en itsellenikään muuta laittaisi, varsinkin kun kyseessä on täysin susi konstruktio. Tarvikkeenakin tosin saa samaa niitattavaa ketjua.

 

Mutta kun liike teettää asiakkeelle tommoisen työn niin halvimmallahan se teetetään. Juuri sain yhden hyvän esimerkin korjattua kun ostin isolta valkakunnallisesta ketjulta "romuna". He olivat teettäneet siihen remontin kun uusi omistaja oli valittanut öljyvuodosta. En tiedä missä maakuopassa se on korjattu, mutta kaikki niin päin persettä kuin voi olla. Alkuperäinen ongelma oli vuotava kampuran takastefa, samalla oli sitten asennettu kokonaan uusi kytkinpaketti vauhtipyörineen ja painelaakeri/työsylintereineen. Korjauksen jälkeen öljyvuodot oli vielä isompia ja uusi kytkinkin luisti, diagnoosi oli että moottorilohko halki. Nooh, mitä sieltä sitten löytyi:

- Starttimoottori yhdellä pultilla kiinni

- Laatikon ja lohkon välistä alavälipelti puuttui, vääntää laatikkoa millin vinoon.

- Kampuran stefa asennettu väärinpäin

- Vaihdelaatikon kytkinakselin stefa puuttui kokonaan.

Aika kaukana haljenneesta lohkosta oltiin, edellisellä korjaajalla taisi olla pahasti halkinainen otsalohko. Tällä kertaa halpa korjaamo taisi tulla kalliiksi, mutta kait se pidemmässä juoksussa lyö leiville.

Tämä alkaa lähentelemään rikollista hutilointia.

Link to comment
Share on other sites

No johan on hinnat tulleet alaspäin noissakin osissa. No ei mitään, sehän on vain hyvä.

Ja noiden hintojen perusteella 1800 Euron hinta-arvio on kyllä sitten niin metsässä kun tulla ja olla voi.

Ehdota että otat vastaan hinnanalennuksena tuon 1800 Euroa ja teetätä itse remontti muualla :D

 

Link to comment
Share on other sites

18 minuuttia sitten, Mini1380 kirjoitti:

MINIllä jakopääremppa maksaa noin.2000€ +-
Oikean suhteen pitäisi olla muistaakseni tuon tapaisessa prokkiksessa maksimissaan 30/70 eli 30% asiakkaan osuus, en ihan heti suostuisi fifty fiftyyn.

Ikävä kyllä tuo on juuri toisin päin eli asiakkaan osuus on 70%, tarkistimme tämän juuri kuluttajaneuvonnalta.

Pikaisen (pk-seudulla) tiedustelun mukaan nokkaketju (worst case) hinnat liikkuvat 1700 - 2000€ välillä, tässä worst casessa vaihdetaan siis myös kaikki rattaat.

Tuohon meille tarkoitettuun 1800€ 50/50 (meidän osuus siis 900€) tarjoukseen kuuluu myös sijaisauto, joten kallistuimme tähän, koska puolisoni tarvitsee autoa päivittäin.

Kiitoksia kaikille neuvoista/kommenteista.

-Arto- 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tere

 

Ainakaan omaan N18? moottoriin ei edes venttiilikopan tiivistettä saanut erikseen. Ite vaihdoin jakopään ku asentajana olen, autoliike maksoi mulle osat ja ite tein työt (laitoin kaupan ehdoksi että se tulee laittaa, muuten ei kauppoja synny). Vaihdettiin myös ajoituspyörät. Jälkikäteen tuli ongelmia vanos -solenoidien kanssa, täytyi uusia ne jälkikäteen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Moi,

 

tulee ehkä hieman myöhään alkuperäiseen kysymykseen, mutta teetin juuri pojan Miniin jakopään rempan. Samalla vaihdettiin myös tulpat, moniurahihna ja tietty öljyt ja suodatin. Vaihdon aikana huomasivat että kampiakselin stefa vuotaa, joten meni sekin sitten vaihtoon. Osat hommaan maksoivat n. 300 euroa ja työ 600 eur.

Homman tekivät paikallisella pajalla, jotka normaalisti tekevät bemareihin remonttia. Kyseistä Minin mallia eivät olleet koskaan aiemmin tehneet, joten joutuivat ostamaan myös jotain työkaluja tuota vaihtoa varten.

Mielestäni työtunteja meni hieman liikaa tuohon, mutta ei mielestäni kuitenkaan ollut mikään mahdoton hinta tuolle.

-Roope

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...