Jump to content

Täysi aktiivihiilisuodatin


skithund

Recommended Posts

Onko muilla ollut ongelmia bensamittarin kanssa? Olenko ainut ongelmieni kanssa?

Edellisessä R56:ssa bensamittari alkoi näyttää mitä sattuu (reagoi viiveellä) ja jätti kaksi kertaa tien varteen bensan loputtua, vaikka mittari näytti menovettä vielä olevan. Syypääksi paljastui kolmannella huoltokäynnillä/korjauskierroksella "täysi" aktiivihiilisuodatin (activated charcoal filter, 16132752290). Tämän vaihdettua alkoi taas mittari toimia kuten pitää, eikä tarvinnut trippimittarin mukaan ajella. Autolla tais tällöin olla ajettu jotain 50k.

Nykyisessä R55:ssä ongelmat alkoi sen jälkeen, kun bensatankkiin hajosi bensafiltterin sisältävä muovihässäkäteline kesälomareissussa. Tän jälkeen bensamittari ei enää toiminut (tyhjeni, ei noussut täyttäessä). Vika diagnosoitiin molempien tasoantureiden mittaamisella, jotka olivat rikki. Anturit vaihdettiin ja mittari näytti taas oikein. Seuraava tankkaus ja mittari ei taaskaan noussut. Eilen pajalla todettiin toinen anturi sököksi ja koeajolla se hajosi taas. Syypääksi tähän todettiin aktiivihiilisuodatin, jonka yksi toiminteista on ilmeisesti tasata tankissa paineita. Täysi filtteri aiheutti tankkiin painetta, joka rikkoo anturin. Nyt auton pitää maata reilu viikko pajalla, kun odotellaan uutta filtteriä Saksasta. Kilometrejä autossa 75k.

Mietin vaan että miten ihmeessä voi olla tuollainen säännöllisen epäsäännöllisessä vaihtotarpeessa oleva osa, joka tuntuu olevan viimeisenä tarkistuslistalla. Molemmilla autoilla vasta kolmannella huoltokerralla ollaan merkkihuollossa (R56 Laakkonen, R55 Autokeskus) päädytty tulokseen, että tämä on ongelmien aiheuttaja.

No mutta, saa MINI lähteä taloudesta. Ja uutta ei tule.

Link to comment
Share on other sites

Onkohan tuo sitten syypää miulla,kun rikkoo pumppuja.Eka hajoomisen jälkeen kyseinen suodatin kyllä vaihdettiin.Seuraava pumppu hajos 20000 km:n jälkeen.Missä se suodatin fyysisesti sijaitsee?

Link to comment
Share on other sites

No hyvä,että on tankin ulkopuolella.Meinaan nääs tulevaisuudessa vaihtaa sen aina öljynvaihdon yhteydessä,eli 10 000: n välein.Tai vaikka aikasemminkin..

Link to comment
Share on other sites

Näyttää olevan 104€ Leebmannilla, joten Suomessa luultavasti vähän enemmän. 

Vaihtotyössä haastavinta on TIS mukaan ruuvata pohjamuovi irti. Sen jälkeen letkut on pikaliittimillä ja itse suodatin yhdellä ruuvilla kiinni. Näin siis TIS mukaan. 

Link to comment
Share on other sites

Mikä tuon filtterin focus on? Tuskin se bensaa suodattaa? Vai tankista haihtuvia bensakaasuja? Niitä johdetaan ymmärtääksini ajon aikana sillä "tank air valve" imusarjaan. Ja millä sen suodattimen voi todeta olevan "täysi"?

Link to comment
Share on other sites

Ajan myötä bensakäryt kyllästyttää kanisterin hiilet(?), eikä täten pysty enää sitomaan enempää käryjä. Kanisteri voi mennä myös tukkoon, mikäli täyttää tankkia kovin ahkerasti mittarilla pistoolin naksahduksen jälkeenkin, jolloin raakaa bensaa pääsee valumaan kanisteriin (ilmeisesti niistä huohotusletkuista).

Pitänee kysyä ens viikolla, että oliko mun kanisteri saturoitunut vai täyttyny bensalla 🙂 Ei kyllä naksun jälkeen oo tapana täyttää. Joillain asemilla tosin pistoolit niin herkkiä, että ei voi täydellä paineella päästellä ku naksuu muuten koko ajan täyttäessä. Mut ehkä MINIä ei oo tarkotettu tankattavaks täyteen asti - uutta hiljaista tietoa aktiiviharrastajien piirissä.

Myös tankin korkki voi olla yksi syypää pumppujen rikkoontumiseen tai tankin paineistuksiin. Hassusti korkistakin on ETK:n mukaan vuodesta 2013 ollut uusi versio.

https://blog.bavauto.com/11767/bmw-and-mini-fuel-vapor-recovery-systems-charcoal-canisters-diy-how-to/

Link to comment
Share on other sites

Meillä kävi Clubmanissa myös siten, että bensa loppui vaikka mittari näytti että menovettä olisi ollut.

Syyksi ilmeni oikean puolimmaisen tankin sensori (tässä Minissä oli yksi iso tankki joka on jaettu kahteen eri osaan), joka oli päässyt pitimistään irti. Hetken se siinä pysyi kunnes pääsi irti uudelleen. Sitten tein sinne nippusidepatentin jolla sensori, eli koho, pysyi paikallaan niinkauan kun Clubmani meillä ehti olemaan. Muistaakseni kolme pientä nippusidettä sinne sain menemään ilman että kohon rauta niihin takertuu. Sitä en sitten tiedä miksi se sieltä pääsi irti, liekö huonot pitimet tai jotain.

Irti pääsemisen huomasi siinä, kun tankkasi täyteen mutta mittarin palkit eivät täyttyneet viimeiseen asti.

Ja Clubmani vaihtui Countrymaniin.

 

20150429_184737.jpg

20150429_185048.jpg

20150906_110039.jpg

Link to comment
Share on other sites

Auto korjattu. Yritin kysellä huoltoneuvojalta/rahastajalta, että miten säiliö on täyttynyt ja onko vaan huonoa sattumaa, että myös vanha auto teki näin. Huoltoneuvoja alkoi sit kertomaan miten aktiivihiilisäiliö suodattaa bensaa ja miten esim. heikkolaatuinen bensa voi vaikuttaa tähän. Pyysin lopettamaan tarinan.

Ongelman diagnosointi, uusitut tasoanturit ja niihin liittyvät työt menivät heidän oman huoltotakuun piikkiin. Aktiivihiilisäiliön osalta lasku:
Vaihtotyö 34.91€
Aktiivihiilisäiliö 16132752290 108.95€
Exhaust steam pipe 16122755147 44.35€
Pientarvikelisä 7.67€

Link to comment
Share on other sites

On 18.10.2018 at 21.48, holkki kirjoitti:

Mikä tuon filtterin focus on? Tuskin se bensaa suodattaa? Vai tankista haihtuvia bensakaasuja? Niitä johdetaan ymmärtääksini ajon aikana sillä "tank air valve" imusarjaan. Ja millä sen suodattimen voi todeta olevan "täysi"?

Itellä oli R53:n kanssa vähän tyhjäkäynti probleemaa tuossa edelliskesänä. Poistin silloin tuon "ominaisuuden" päästää höyryjä imuilmajärjestelmään. Käynti parani huomattavasti, on tasaisempaa eikä AFR seilaa enää niin pahasti kuin ennen. Vielä kun saisi aikaiseksi ja poistaa tuohon systeemiin liittyvät osat vielä autosta, niin säästää myös muutaman gramman painossa 😄  

Siis tulppaus imusarjan päähän, tankkin suuntaan pitää jättää letku auki että pystyy vielä hengittämään eikä tankki mene kasaan/räjähdä. Aktiivihiiilipönttö on vielä paikoillaan suodattamassa E85 kaasujen pahimman hajut pois 🏎️

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Omassa ilmeisesti ongelmia tuon "höyry"putken kanssa.Onko siinä joku venttiili?En ole vielä kerenny tarpeeksi syventymään.Mistä päin imusarjaa se löytyy?Huomenna käyn tutkimaan.

Link to comment
Share on other sites

Niin,Coupe rupes taas kenkkuilemaan,hyytyi.Kehittää tankkiin alipainetta,pumppu vielä ehjä.Lähtee käyntiin,mutta jotain häikkää on.

Link to comment
Share on other sites

Voisiko olla se "Tank air valve" joka ohjailee niitä tankin höyryjä imusarjaan,sen ollessa alipaineinen eli ei ahtoja. Osaa olla paskamainen vika ,on usein sähköisesti "ehjä" mutta vuotaa mekaanisesti... on tullut muutama vaihdettua N14 moottoreihin , sijaitsee imusarjan alla, kurkkaa vaikka Real oem. avulla tarkempi sijainti...

Link to comment
Share on other sites

Kiitti,voiko sen ohittaa?Ilman harmeja.Huomenna vaihdetaan se pirun aktiivihiili suodatin ja tutkitaan tuotakin.

Tämä tuli itellekkin mieleen,kun mietin,mikä v...u mättää.

Link to comment
Share on other sites

jokin aika sitten olin nissan micran alla.. katsuri oli laittanu kehotuksen kun hiilipönttö puuttui kokonaan, katkenneet letkut pikaliitoksineen vain irvistivät siellä tankin vieressä. kai ajettu joskus karille ja koko pönttö oli lentänyt helvettiin. mut ei mitään.. pitkään oli ilmeisesti kuitenkin vaa ajellu ilman mitään ongelmia 😎

Link to comment
Share on other sites

Ei muuten päästy vielä vaihtamaan sitä suodatinta,se tuli vasta tänään.Postilla kestää näköjään viikon toimittaa paketti Helsingistä 300 kilsan päähän...Eipä silti,on muutakin vikaa,ilmeisesti korkeapaine pumppu tuli tiensä päähän.On kai kavitoinu sen ilma ongelman takia.Lähtee hyvin kylmänä käyntiin,vähän lämpenee,hyytyy.Testauslaite ilmoitti startatessa:ei paineita jakotukissa.

Link to comment
Share on other sites

Voisiko se vain vetää niin kovat alipaineet tankkiin tukossa olevan huohotuksen takia ettei enää kykene pumppaamaan? Mitä jos avaa tankin korkin? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Väärä diagnoosi,ei ollu HPFP, tai sekin oli jo kärsiny.Vaihdoin senkin nyt samalla.Tankissa taas kaikki paskana.Pumpun lähtöputki osittain poikki,toiselta puolelta pinnan mittausanturi hajalla.Syypää on melko varmasti Tank Air Valve,ei näyttäny vikakoodeja,mutta vuotaa läpi.Aiheuttaa tankkiin pirummoisen alipaineen:tankki lyttyyn ja särkee anturit ja putken.Aktiivihiili säiliössä ei ollu bensaa,ehkä tukossa muuten.Kun venttiili vuotaa,se laskee myös paineet tankkiin imujen lisäksi.

Nyt uusittu kaikki tankin laitteet ja tukittu venttiilin letku,höyryt ohjattu ilmanputsarille.

Vituttaa nuo muitten korjaamoiden "korjaukset".Vaihtavat vaan uutta osaa,mutta eivät selvitä syytä osien rikkoutumiseen.Laakkosella väittivät,että aktiivihiili suodatin oli tukossa.

Kerran laitettu Laakkosella Stadissa ja toka kerta Rintajoupilla Mikkelissä.Siellä vaihtoivat vaan uuden pumpun.7000km ja taas pumppu sökö.

Nyt pääsin itekkin tutkimaan vikaa HärisGaragella Simpeleellä ja saatiin juurisyy selville.

Pitää ilmeisesti ottaa kuluttaja-asiamieheen yhteyttä.

Mini toimii nyt pirun hyvin!!

Link to comment
Share on other sites

Niin,silleen päästiin vian jyvälle,diagnoosi laite ei näyttäny mitään koodeja.Lähti hyvin käyntiin kylmänä,hyytyi lämpimänä,ei luvannutkaan.Tankin korkki irti,pirummoinen imu.Ei lähteny enää käyntiin.

Sitten otettiin pumput työn alle.Eli:pura sisusta penkkien takaa.R58 Coupe.Helpompi sisältä,kuin alakautta.😠😠😠

Link to comment
Share on other sites

No hyvä kuitenkin että juurisyy kuitenkin lopulta löytyi! Kovasti nuo oireet tankin alipaineistumiselta kuulostivatkin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...