Jump to content

Öljy ja vaihto.


KariB

Recommended Posts

Minusta Minissä ja niin kuin muissa merkeissäkin öljy on tärkeä asia.Tuokaapa uusille Mini harrastajille tietoa en niinkään merkistä,kuin vaihtovälistä,suodattimen vaihdosta,pitkästä magneettipropusta ja kai niitä on vielä tupla öljysuodatin jalkojakin saatavana.Eikä mini tykkää tasauspyörästö siitä sudittamisestakaan,tulee rauta mujua.Voitelu A ja O.TV.KB

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän kaikissa kausi vehkeissä kannata pitää samaa ajatusta öljyjen vaihdon kanssa eli riippuen kumman on oppinut eli joko silloin kuin laittaa auton talviteloille tai silloin kuin ottaa sen teloilta. Tietysti jos aivan mahottomasti ajelee kesällä niin itse kyllä vaihtasin 2000km jälkeen kun ei ne niin kalliita ole vaihtaa. 

 

Mikään auto ei pidä paikaltaan repisestä ja mielestäni etuvetoisen kuminpoltossa ei ole mitään ideaa mutta jokainen tavallaan.

 

Minimin ja maximin väli on muistaakseni "pintti" eli hivenen yli puolenlitraa.

Link to comment
Share on other sites

Minissä öljynvaihto on vielä tärkeämpi kuin monessa "tavallisessa", kun kaikki rojut pyörii samassa liemessä. Ite olen saanut hyviä kokemuksia 20W-50 perusmineraaliöljystä, vaihtoväli n. 4000 km tai väh kerran vuoteen ja suodatin joka kerta. Joka vehkeessä järjetön repiminen lyhentää käyttötunteja ja hän joka sitä autollaan tekee, hyväksynee sen. Kilpavehkeet on sitten eri asia.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se on aika turhanpäiväistä vaihdella öljyjä 2000km välein, mutta jokainen tietenkin saa niitä vaihdella vaikka 20km välein jos niin haluaa. Minissä tulee metallipurua vähän enemmän öljyn joukkoon kun on laatikko samassa öljytilassa, mutta suodattimeenhan sekin jää. 10tkm ajon jälkeen öljyt ovat vielä kuin uudet jos moottori on kunnossa, mutta suodatin voi periaatteessa olla jo täysi.

 

Riittää siis varmasti 99% Minististä kun ne öljyt vaihtaa ennen talviseisontaa. Periaatteessa seisonta-aika kannattaisi olla uudehkot öljyt sisällä kun käytössä öljyt hapantuu ja rupeaa syövyttämään. Tosin esim 10tkm ajomäärällä nykyisillä polttoaineilla tämäkin on niin pientä että ei kannata yöuniaan menettää vaikka ne kesän käytetyt öljyt olisivat koneessa talven yli. Oikein vähillä ajomäärillä ja lämpimällä tallipaikalla varustettuna turhaa niitä on edes joka vuosi vaihdella.

 

Nykyisellään parhaimmat öljyt kestää Suomen olosuhteissa helposti 30tkm/1vuoden. Kaksi vuotta on hieman liikaa joka näkyy hyvin öljytiloissa hapettuneena öljykarstana.

Link to comment
Share on other sites

Hienoa, että täällä saa esittää omia mielipiteitään, mutta rajansa kaikella.  Öljynvaihto on edullisinta huoltoa. Siitä ei kannata tinkiä.

Tunnen yhden tyypin joka ei vaihda koskaan ruohonleikkurin öljyjä. Insinöörismies myös. Ei noin pieni moottori ja muutaman tunnin käyttöaika vaadi koskaan öljynvaihtoa sanoo. Hän vain ostaa uuden leikkurin joka kolmas vuosi. Niin, siksi kun vanha taas hajosi.

Noinkin vanha konstruktio kuin Minin moottori suorastaan huutaa uutta öljyä. Eikä se kaikki puru ole suodattimessa eikä magneettipropussa, vaan sitä valuu paljon sinne pesufatin pohjalle joka nyt justiin ja justiin alle sopii.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä jos 10T meinaa ajaa niin se kuullostaaa kyllä jo aikas härskiltä etenkin jos mineraalilla ajaa. Ja tuo 30T ihan sama millä longlife-öljyllä onjo kyllä niin typerää että huh huh. Sanotaan 17T jälkeen se viskositeetti siinä öljyssä on saanut jo niin paljon siipeensä mutta kuten MikaJ totesi niin jokainen tablaa tavallaan. 

 

Sanotaa että auton kuuluu vähän kuluttää ölyjä ja jos se vie vähemmän tonnille kuin uuet audit niin eiköhän se ole passeli :) Minkä iköinen mini mahtaa olla kyseessä?

Link to comment
Share on other sites

SAE 30W viskositeettia ei ainakaan virallisesti ole olemassa, mutta SAE 30 on olemassa jota varmaankin tarkoitetaan. Yksiasteöljy on parasta kamaa kisaisemmissa laitteissa, koska siinä ei tule samanlaista polymeeriketjujen pilkkoontumista kuin moniasteöljyissä. Mutta SAE 30 viskositeetti vaihtelee huomattavasti enemmän kuin esim SAE 5W-30 öljyn. +100asteessa niiden viskositeetti on sama, mutta kylmemmässä sitten SAE 30 on jäykempää kuin 5W-30.

 

Minissä on tärkeää nykypäivänä myös viskositeetin lisäksi katsoa öljyn API luokitus. En itse missään nimessä laittaisi SL luokitusta uudempaa, saattaa nokka ruveta kulumaan ripeästi muuten.

 

Täälläkin huomaa että öljyjen odotetut kestoiät vedetään hatusta ja tunteista. Itse olen lähes päivittäin tekemisissä öljyanalyysien kanssa, ja teetän piruuttani niitä myös omista ajoneuvoistani kun siihen on helppo mahdollisuus.

Link to comment
Share on other sites

Meillä 60000 km ajettu 1100 koneella varustettu Traveller ja siihen on 4000 km:n vaihtoväleillä lisätty n.reipas puol litraa/4000 km, lähes koko historian. Minissä ei kannata yrittää pitää öljynpintaa ihan ylämerkissä. Vähän reilussa puolessa välissä. Siitä se ei juuri vajene, jos kaikki kunnossa. Kokemusperäinen havainto vuosikymmenten ajalta. Puhutaan siviili normiajo värkeistä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se on aika turhanpäiväistä vaihdella öljyjä 2000km välein, mutta jokainen tietenkin saa niitä vaihdella vaikka 20km välein jos niin haluaa. Minissä tulee metallipurua vähän enemmän öljyn joukkoon kun on laatikko samassa öljytilassa, mutta suodattimeenhan sekin jää. 10tkm ajon jälkeen öljyt ovat vielä kuin uudet jos moottori on kunnossa, mutta suodatin voi periaatteessa olla jo täysi.

Riittää siis varmasti 99% Minististä kun ne öljyt vaihtaa ennen talviseisontaa. Periaatteessa seisonta-aika kannattaisi olla uudehkot öljyt sisällä kun käytössä öljyt hapantuu ja rupeaa syövyttämään. Tosin esim 10tkm ajomäärällä nykyisillä polttoaineilla tämäkin on niin pientä että ei kannata yöuniaan menettää vaikka ne kesän käytetyt öljyt olisivat koneessa talven yli. Oikein vähillä ajomäärillä ja lämpimällä tallipaikalla varustettuna turhaa niitä on edes joka vuosi vaihdella.

Nykyisellään parhaimmat öljyt kestää Suomen olosuhteissa helposti 30tkm/1vuoden. Kaksi vuotta on hieman liikaa joka näkyy hyvin öljytiloissa hapettuneena öljykarstana.

Jos siivilän läpi pääsee metallipurua,se menee ensin öljypumpun läpi.Sitten vasta suodattimelle.Esim.jos et konetuhon jälkeen putsaa laatikkoa hyvin,rempattu konekin hajoaa pian.
Link to comment
Share on other sites

Tottakai, selvähän se on. Mutta sitä metallipurua tulee hetki ensisekunnillakin kun olet öljyt juuri vaihtanut. Jos sitä pelkää niin eihän sitä autoa voi käynnistää lainkaan.

 

Sitten kun vielä laitetaan sekaan että on laitettu moottoriin supertehoöljypumppu, kirrattu öljynpaineenrajoitinvetiili tiukaksi, 20W50 öljyt, täräytetään se käyntiin +5asteesta ja annetaan vähän kierroksia. Öljynsuodattimen ohikiertoventtiili aukeaa ja kaikki paska menee öljynkiertoon (mitä on siinä 100km ajetussa öljyssäkin joukossa).

Link to comment
Share on other sites

Ei ole mitenkään kiellettyä käyttää synteettistä tai täyssynteettistä öljyä Minissä. Itsekkin käytän 15W40 täyssynteettistä. Pitää vaan mielessä että ei API SL luokitusta uudempaa luokitusta ole öljyllä.

 

Itse en näe mitään järkeä noissa "classic" öljyissä. Moninkertaisesti parempaa kamaa on saatavilla niin miksi sitä ei käyttäisi. Esim:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/592022/MP-Teboil-4T-SuperBike-15W50-4L

Link to comment
Share on other sites

Itse laitoin tuon classikin ja pelkästään tuon ZDDP-lisäaineen takia kun eräs kaveri mikä harrastaa vanhoja ooppeleita kehu maasta taivaaseen että on maailman parasta mitä moottoriin voi antaa :) Samaahan on myös delvacissa.  Mutta tuo öljyhän on commaa eli "venäjän castrolia"  jos en väärin muista.

 

Mutta kuten täällä on moneen kertaan juteltu noista öljyistä niin eiköhän se päde että kumpahan siellä on öljyä on parempi kuin siellä ei ole öljyä :)

Link to comment
Share on other sites

ZDDP (Zinc Dialkyl Dithiophosphates) on ihan perus lisäaine öljyissä, kaikissa sitä on enempi tai vähempi. Markkinointikikka mikäli ei määriä mainita. API SM luokituksen määrää maksimiksi 800ppm, mikä alkaa olemaan alakanttiin Minin moottorikonstruktiolle. Toki tähän vielä on lisättävä se että ZDDP lisäaineistus on korvattavissa muilla aineilla, joten ei voi ihan suoraan sanoa että jos sitä on vaikka alle 800ppm niin se on "huonoa".

 

Comma sanoo tosta Classic 20W-50 öljystä että siinä olisi vain 0,08% sinkkiä ja 0,07% fosforia. En käyttäisi Minissä sitä. Esim Valvoline VR1 Racing 20w50 0,13% ja 0,12%. Teboil Superbike öljyssä sinkkiä on 0,16%, fosforin määrää en muista/tiedä.

Link to comment
Share on other sites

Minkähänlaista toi motonetissä myytävä https://www.motonet.fi/fi/tuote/592062/British-Classic-Motor-Oil-20W-50-5loikeen on? Peltikannussa ja minin kuva kyljessäkin. Ja onko suorastaan kiellettyä pistää miniin synteettisiä öljyjä?

Ite oon käyttäny Mineissä yleensä Teboilin 20W-50 mut tossa British-Classicissa on kyllä komee kannu. Ihan ok!

Mineraaliöljyä Minin moottori/ vaihteisto -rakenteen vuoksi.

Transitissa synteettistä/osasynteettistä sillon ku ajoin talvellakin, mut nyt kun kesäajossa niin mineraaliöljyä.

Mondeossa synteettistä kesät/ talvet.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...