Jump to content

R53 -05 randon kysymyksiä


pulla

Recommended Posts

(1) Bensamittari menee kylmällä käynnistäessä (Chronopackage) "normaalilukemasta" nollille ja palaa nopeasti normaaliin, mistäköhän johtuu?

(2) Katossa taustapeilin vieressä olevat kaksivaloa hohtavat välillä keskikonsoliin oranssiavaloa, ja sammuvat random aikoihin?

(3) Kenelläkään Launch Control kokemuksia (esim. https://www.youtube.com/watch?v=enp8JFXI-nc)?

(4) Vaihdon parkeiksi "Philips BlueVision Ultra W5W" että hieman täsmäisivät xenonien kanssa, eipä tietenkään. Saako jostain vielä sinisemmät/vaaleammat polttimot tai ledejä tilalle?

(5) Kannattaako konetta ja putkistoa puhdistaa mitenkään sisäisesti (esim. https://www.youtube.com/watch?v=7-CDeYmm4HA)?

(6) Manuaali ilmastoinnin vaihto automaattiseen, kovakin työ?

Link to comment
Share on other sites

1 & 2: Kosketushäiriöitä tai BCU-moduuli saanut kosteutta?

 

3: On, tosin en ole ihan viimeisintä versiota päässyt testaamaan. Meikäläisen kokeilemassa 0-vaihteen rajoitin hyppäsi päälle vaihdetta vaihtaessakin. Paikaltaan lähtö toimi kyllä kivasti. Mulla on siis toi Bytetronik mitä tossa videollakin käytetään. Täytys lähettää flash-filu Bytetronikille niin saisivat kytkettyä sen korjatun version, mutta ajattelin laittaa ensin säädöt muuten kohdilleen.

 

4. Hommaa semmoset "CAN bus -yhteensopivat" ledit. Ne sitten saattaa välkkyä kun laittaa virtoja päälle tai starttaa, se on ihan normaalia. :)

 

5. En kaataisi tota tököttiä omaan koneeseeni. RVS:n aineita olen käyttänyt, eikä ainakaan mikään ole hajonnut. Hyödyistä en osaa sanoa. Öljyn sekaan ennen öljynvaihtoa kaadettavat puhdistusaineet lienee se tehokkain tapa puhdistella sisuskaluja ilman aukomista.

 

6. Jos veikata pitäis, niin sanoisin että on :)

Link to comment
Share on other sites

Miten CAN-väylä liittyy sarjavastuksella varustettuihin LED-polttimoihin? :D

 

LED-polttimot vilkkuvat virtojen kytkennässä sen takia, että ohjainlaiteen 1-3% PWM-signaalilla suoritettavassa kylmäpolttimodiagnoosissa signaalin tehollinen jännite ylittää LED:n kynnysjännitteen. Hehkulankapolttimon volframlanka taas ei ehdi tuohon reagoida.

 

IHKA:n retrofittaukseen tarvitset hatusta heittäen ainakin lämmityslaitteen kennon lämpötunnistimen, sisäilman lämpötunnistimen, höyrystimen lämpötunnistimen, vähintään pari läppämoottoria, aurinkotunnistimen, IHKA-paneelin / ohjainlaitteen, johtosarjan edellä mainituille, sekä oikeat työkalut ja osaamisen koodamiseen. Voi olla, että tuolle on olemassa retrofit-sarja, joka sisältää kaiken tarvittavan, mutta hommaa tuossa silti on.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 8 kuukautta myöhemmin...

Tuoreena Cooper S 05 auton omistajan olis muutama mieltä askartava seikka...

 

1) mitä eroa on tarkalleen -05 works ja S versioiden välillä? Eli millä tehon nousu on tehty?

 

2) netistä löytyy ohjeita tasauspyörästön lukon asentamiseksi ko autoon.

Mutta kuinka iso homma on itse laatikon irroittaminen?

 

3)Miten saan tai missä pystyn ohjelmoimaan päivä valot? (Toin auton siis juuri)

 

4)Millä softalla ja palikoilla pääsee Miniin hiukka syvemmälle kuin vain vikakoodien kuittaus?

 

5)Karalan lastu tupsahtaa koneeseen maanantaina.. kokemuksia? Kestääkö kytkin? Tms.

 

Itselläni on paljonkin kokemusta Volvojen virittämisestä mutta Mini on uusi suloinen tuttavuus...

 

T;MikaL/Nummela

Link to comment
Share on other sites

1) ECUn softa, isommat suuttimet, paremmin "hengittävä" ilmansuodatinkotelo, putkisto ja tärkeimpänä/suurimpana tehoon vaikuttajana pienempi remmiahtimen siimapyörä.
5) pelkästä Karalan lastusta ei kauheasti taida olla hyötyä jolleivat vaihda samalla sitä remmiahtimen siimapyörää.

Link to comment
Share on other sites

Itse en saanut noita automaattivaloja pelaamaan millään softalla. Täytyisi viedä varmaan bemarille.

 

Laatikon vaihtaa kuuteen tuntiin kotipihassa nim kokemusta on. Siihen sitten päivän verran lisää kun lukon kanssa ihmettelet ja laakerit vaihdat jne.

 

Karalan lastulla saat muutaman nm/hv mutta rullan vaihtamalla lisäksi saat sen 180-185hv ulos.

Putkisto, imupuoli ja noi edellämainitut niin tulee jo liki se pari sataa. Sen enempi vaatii sitten jo kansitöitä ja nokkaa yms.

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia laatikon vaihtoon on aika nopeaa toimintaa kotipihalla. Meillä meni nosturilla pelkkään irrottamiseen melkein se 6h. Toki tekijöissä on eroja, en epäile etteikö se kävisi nopeammin. :) Lukon asentaminen (tai oikeastaan vaihtaminen) sen sijaan ei ottanut lähellekään päivää... rauhallisesti puuhastellen muutama tunti, mukaanlukien laakerien asennus prässillä.

 

Päiväajovalot pitäs luonnistua INPA/NCS Expertillä (ainakin 2005->). BTCF:n foorumilta löytynee sen käyttöön perehtyneitä enemmänkin. INPAlla pääsee myös hiukan perus vikakoodien lukua syvemmälle.

 

Pelkkä lastutus ilman nokan/kannen/polttoaineen muutoksia on rahanhukkaa näissä vehkeissä.

Link to comment
Share on other sites

En ole itse lukkoa laittanut etuvetoseen niin heitin ajan. Ilmeisesti sitä ei tarvitse säädellä hammaskosketuksen takia sen kummemmin verrattuna osaan vehkeitä(mm mazda takatuuppareiden lukot) jossa saa helposti päivän tapeltua hammaskosketuksen kanssa.

 

Kuuteen tuntiin tekee kyllä pihalla kunhan nostaa korin pukkien varaan ja pudottaa koko keulan liki kokonaan apurunkoineen. Koko päivä(meni noin 10h) jos vaihtaa samalla kaikki puslat moottoriin ja laatikkoon kuten itse tein.

Link to comment
Share on other sites

Iso kiitos vastauksista.

 

Pitänee ottaa suoraan yhteyksia BMW jälleenmyyjään niissä päivävalo asioissa.

 

Mulla on Volvossa Quiafen lukko (torsen tyyppinen) ja sen olisin Miniin myös halunnut. (Asennutin sen silloin joskus)

Tällä kertaa se asennus oli tarkoitus tehdä itse.

 

Vahva epäilys on että autossani on chippi ja rullan vaihto jo tehty. Voin sen kyllä penkittää, mutta onko joku helppo keino katsoa onko rulla vaihdettu?

 

Entä jos vaihdan worksin suuttimet,  sen rullan, Ilmanoton ja putkiston, niin löytyykö jostain valmista softaa vai kannattaako se taas käydä teettämässä?

Entä kytkimen kesto? (Volvossa kun tehot meni yli 300 niin kytkin alkoi luistaa/vaihtoon ja kun tehot meni yli 400 niin kiertokanget meni mutkalle/Vaihtoon..)

 

Mitkä on Minin tiedossa olevat "sulakkeet"? (eli mitä hajoo kun tehot nousee?) 

 

Ei ole tarkoitus virittää autoa sen kummosemmin, mutta helpot "irto hevoset" olisin mielelläni ottanut pois..

 

Onko jotain hyvää pajaa täällä etelä suomessa jota voisitte suositella yleisesti huoltojen tekemiseen? (sen verran laiskaksi tullut etten ihan kaikkea jaksa itse ruuvata..)

Penkin lämppärin juuri asensin ja se oli onneksi suht helppo homma.

Link to comment
Share on other sites

Suurimmassa osissa virirullia löytyy rullan päästä valmistajan logo KAVS, ALTA ja mitä näitä nyt on + suurimmassa osass pienet pultinkannat kasaamista varten. Alkuperäinen on musta ja pulverimaalattu ilman mitään pulttia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Entä jos vaihdan worksin suuttimet,  sen rullan, Ilmanoton ja putkiston, niin löytyykö jostain valmista softaa vai kannattaako se taas käydä teettämässä?

Entä kytkimen kesto? (Volvossa kun tehot meni yli 300 niin kytkin alkoi luistaa/vaihtoon ja kun tehot meni yli 400 niin kiertokanget meni mutkalle/Vaihtoon..)

 

Mitkä on Minin tiedossa olevat "sulakkeet"? (eli mitä hajoo kun tehot nousee?) 

 

Ei ole tarkoitus virittää autoa sen kummosemmin, mutta helpot "irto hevoset" olisin mielelläni ottanut pois..

 

Noista mainitsemistasi muutoksista ainoastaaan worksin suuttimet vaatii uuden softan. Siinä voi käyttää JCW:n orkkissoftaa, mutta parempi toki tehdä lastutus penkissä.

 

Orkkiskytkin kestää ainakin tuonne 250-270hv tietämille. Vakioalakerran pitäisi kestää ainakin 300hv (kierrosten pysyessä alle 7500rpm).

 

Helpoimmat hevoset saa sillä ahtimen rullalla, pääsee lähes worksin tehoihin.

Link to comment
Share on other sites

Noista mainitsemistasi muutoksista ainoastaaan worksin suuttimet vaatii uuden softan. Siinä voi käyttää JCW:n orkkissoftaa, mutta parempi toki tehdä lastutus penkissä.

 

Orkkiskytkin kestää ainakin tuonne 250-270hv tietämille. Vakioalakerran pitäisi kestää ainakin 300hv (kierrosten pysyessä alle 7500rpm).

 

Helpoimmat hevoset saa sillä ahtimen rullalla, pääsee lähes worksin tehoihin.

Kiitos Igor vastauksista, hieno peli sulla.

 

Siis ymmärsinkö oikein ettei edes softaa tarvitse vaihtaa??

Vain rulla ja lyhyempi hihna??

Mistä hihna ja rulla? Mikä prosentti olis ok?

 

Onko kukaan laittanut ko autoon itse moottorinlämmittimen?

 

Hankin juuri paketin ja tutkailen juuri sen asennusta..

Kaikki vinkit olis tervetulleita.

Link to comment
Share on other sites

Lämmin suositus:

http://www.kavsmotorsport.com/mini-tuning-products/mini-cooper-s-supercharger-tuning

 

Tuolta ostat samalla rullan ja hihnan. Rulla on siitä hyvä, että se menee neljällä ruuvilla kiinni ja on täten helppo vaihtaa toisen kokoiseen, jos haluaa. Itsellä on -17% ja 0% rullat. Tuota stock kokoista ei ole tarvinnut käyttää koskaan... Samalla tietysti uudet tulpat koneeseen, jos et tiedä milloin ne on vaihdettu. Itse tilasin tuolta koko setin aikoinaan. Teho nousi dynossa 181hp->203hp. Melko selvä perstuntuma ero. 212Nm taisi nousta parhaassa vedossa yli 250Nm vääntöihin.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Igor vastauksista, hieno peli sulla.

 

Siis ymmärsinkö oikein ettei edes softaa tarvitse vaihtaa??

Vain rulla ja lyhyempi hihna??

Mistä hihna ja rulla? Mikä prosentti olis ok?

 

Onko kukaan laittanut ko autoon itse moottorinlämmittimen?

 

Hankin juuri paketin ja tutkailen juuri sen asennusta..

Kaikki vinkit olis tervetulleita.

 

Tänks. Vielä kun pysyis kasassa, viimeisimpänä ongelmana ahtojen katoaminen...  ;D

 

Orkkissofta osaa hanskata pienemmän rullan tuoman ahtojen kasvun, eli ei vaadi softaamista. Khato tuossa yllä antoikin jo hyvän suosituksen rullasta ja hihnasta. Saarivaltion ja ameriikan foorumeilla -17% rullan kanssa suositellaan kovasti isompaa välijäähyä, mutta kyllä vakiollakin pärjää normi ohitukset ja motarin rampit.

 

Mini1380 ainakin on asentanut lohkolämppärin..?

Link to comment
Share on other sites

En vielä tunne Minin tekniikkaa niin hyvin... mutta Volvossa ahtovuodot löytyi helposti siten että ilmaputkesta laittoi pienellä (max 2bar) paineella ilmaa koneeseen ja sitten tarvittaessa öljykorkista päästi suurimmat paineet pois.

 

Sitten kokeilin kuunnella lääkärin stetoskoopilla (ilman sitä päätä) että mistä suhina kuului. Tai sitten suihkutin laimeaa fairyliuosta mahdollisiin paikkoihin niin kuplinta paljasti paikan.

 

Kaikista Veemäisin oli jos oli "sisäinen veren vuoto" eli bybassissa oli kalvo rikki tai metallisessa töhnää välissä jolloin turbon paine puolelta ahdot karkasivat imuputkeen takaisin ja ulkoisesti vuotoja ei ollut..

 

Mulla on jäänyt yli yksi aqvamistin s1 vesi/metanoli ruisku.. voisin kokeilla sitä Minissä rullan vaihdon jälkeen että josko se riittäisi pitämään ahtolämmöt paremmin kurissa, ilman coolerin vaihtoa.

 

Volvossa se laski ahtolämpöjä 23astetta(gt3071 1.65bar) Suihkutin pissapojan nestesäilöstä raakaa HongKongin metanolipohjaista lasinpesunestettä.

 

Pitäisi vielä etsiä joku perus väyläloggeri millä voisi logata seoksen, ennakon ja ahtolämmön. Niin saisi jotain faktaa.

 

Saattaapi olla että tarvitsen joltain lainaan sen hihnan irroitustyökalun keväämmällä..

Link to comment
Share on other sites

Ainut suurempi hankaluus lohkolämppärin asennuksessa oli vanhan vesiprikan irroitus, se on kohtuu pskamaisessa paikassa perinteisesti reunaan lyömällä irroitettavaksi ja tehtäväksi ilman pakosarjan irroitusta mutta onneksi meillä sattus olemaan n.3m pitkä lyöntituurna hallin nurkassa niin saatiin näpäytettyä vanha kaverin avustuksella pois :-D tarkoitukseen sopiva vesiprikan irroitustyökalukin saattaisi mahtua toimimaan siinä välissä muttei sattunut olemaan sopivaa käsillä asennusta tehdessä.

Link to comment
Share on other sites

En vielä tunne Minin tekniikkaa niin hyvin... mutta Volvossa ahtovuodot löytyi helposti siten että ilmaputkesta laittoi pienellä (max 2bar) paineella ilmaa koneeseen ja sitten tarvittaessa öljykorkista päästi suurimmat paineet pois.

 

Sitten kokeilin kuunnella lääkärin stetoskoopilla (ilman sitä päätä) että mistä suhina kuului. Tai sitten suihkutin laimeaa fairyliuosta mahdollisiin paikkoihin niin kuplinta paljasti paikan.

 

Kaikista Veemäisin oli jos oli "sisäinen veren vuoto" eli bybassissa oli kalvo rikki tai metallisessa töhnää välissä jolloin turbon paine puolelta ahdot karkasivat imuputkeen takaisin ja ulkoisesti vuotoja ei ollut..

 

Mulla on jäänyt yli yksi aqvamistin s1 vesi/metanoli ruisku.. voisin kokeilla sitä Minissä rullan vaihdon jälkeen että josko se riittäisi pitämään ahtolämmöt paremmin kurissa, ilman coolerin vaihtoa.

 

Volvossa se laski ahtolämpöjä 23astetta(gt3071 1.65bar) Suihkutin pissapojan nestesäilöstä raakaa HongKongin metanolipohjaista lasinpesunestettä.

 

Pitäisi vielä etsiä joku perus väyläloggeri millä voisi logata seoksen, ennakon ja ahtolämmön. Niin saisi jotain faktaa.

 

Saattaapi olla että tarvitsen joltain lainaan sen hihnan irroitustyökalun keväämmällä..

 

Joo, ensin vaikutti siltä että remmi luistaa, kun piti semmoisen vinkaisun siinä kohtaa kun ahdot hiukan nousi. Ja olihan se remmi aika reippaasti venynyt, varsinkin siihen nähden, että se oli just syyskuussa vaihdettu. Uudella remmillä vinkaisu katosi, mutta ahdot tippuu edelleen. Ehkä bypass-venttiilin jousi on kuoleentuntut. Pitää seuraavaksi tsekata se ja kattella löytyykö vuotoja jostain. Kunnolla polkaistessa ECU heitti herjan MAP-anturista... ehkä kiukuttelee kun anturi näyttää liian pientä lukemaa siihen nähden mitä siellä pitäisi olla, tai sitten anturi(kin) on rikki.

 

Jos metanoliruutalla saa 20 astetta alemmat imulämmöt, niin se on tod.näk. parempi kuin mikään top mount -kuuleri. Pidempään poljettaessa (tai liikennevaloissa seistessä) imulämmöt menee lämpimällä kelillä helposti yli 60 asteen, ja ECU alkaa tiputtaan sytkäennakkoa siinä 50 asteen tietämillä. Itse olen koittanut kiertää tätä ongelmaa E85:llä...

Link to comment
Share on other sites

Voisiko joku vielä mitata vakion ja -17% pulleyn halkaisijan?

 

Tossa autossa on ihmeen paljon voimaa ja kun on tuontiauto ja rekisterikilven taustassa lukee viripajan nimi niin herää epäilys että ko.pyörä on jo vaihdettu.

 

Kiittäen ja kumartaen:MikaL

Link to comment
Share on other sites

Laitetaan tänne vähän mitattua dataa metanoliruiskusta. Itellä oli -17 & +2 rulla combo + airtec jäähy + jotain muuta pientä kivaa. Niillä nousi kuumalla keleillä imuilmat Ahvenistolla yli 50c. Alastarolla ei ihan niin ylös ,(44c kuumana kesäpäivänä), kun rata selkeästi nopeampi ja tasainen. Asensin devilsowin ruiskuin viime kesänä omaan laitokseen. Sillä sai Alastarolla lämmöt tippumaan aluksi 26c. Mutta kun ajoi useampia kierroksia putkeen, niin lämmöt rupesi nousemaan ruiskusta huolimatta. Pyörivät siinä 32-38 asteen välillä. Mitkä toki ovat nuokin ihan hyvät lukemat. 

 

Dynovedoissa R53:n topmount cuuleri on kanssa melko hankala jäähdyttää. Nousee melko nopeasti yli 40 asteen, kun siinä rullilla kiihdyttelee. Dynolla kun käytin ruiskua, niin imuimlan lämpö tippui tuosta 40 kieppeilta 28 asteen tietämille. Eli about 15 asteen tiputus 

 

"Laillisesti" asfaltti teillä leikkiessä tuollaisessa 15-20 asteen loppukesän lämmöissä imuilmat taas olivat ilman ruiskua 30-35 ja ruisku päälle kytkettynä 22-28 astetta

 

Eli summa summarum: katukäytössä toimii mukavasti, mutta kun rupeaa painamaan Ahvenistolla endurancea, niin silloin kannattaa keksiä vielä jotain ruiskun lisäksi. Itse käytin 1/3 metanoli & 2/3 tislattu vesi yhdistelmää kun taas  Devilsownilta saa tilattua 51%metanoli & 49% vesi comboa. Jokainen mixatkoon tyylillään   O0 Loppuun vielä metanolistin tunnuslause: I Love Meth

Link to comment
Share on other sites

Kiitti Khato, näinkin ton taulukon, mutten tajunnut mitä se tarkoitti.....

 

Mä kävin tolla Volvolla joensuussa ajamassa mailin vedon (-05 secondRunnilla)

Ja siinä aquamisti piti imulämmöt aika hyvin kurissa. Sen suunnilleen 20 astetta tiputti, tosin mulla oli myös kiinacooleri keulilla.

 

En usko myös että se ratkaisu radalla mikää hyvä on mutta tommosessa pikkuneppailussa varmaan ihan ok. Ainakin kokeilemisen arvoinen

 

Igor? Jos laittaa Minin deekikselle (e85) niin vaatiiko eri softan ja isommat suuttimet? Ja lähteekö talvella kylmällä käyntiin?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...