Jump to content

R53 JCW -04 ostoaikeissa


JemenJ

Recommended Posts

Moro kaikille ministereille!

 

Aioin ostaa Minin.

Nyt jumiutunut katselemaan ilmeisesti tällä foorumilla kirjoittelevan AAB-1 -nimimerkin ex-kärryä.

Mittari näyttää autossa 115k ja käsittääkseni tuo tarkoittaa että ahdin pitäisi huoltaa/vaihtaa.

 

Onko joku vaihdattunut ahtimen R53 koppaan?

Liikkeiden hinnat vaihtotyöstä kiinnostaa sillä itse en ala ruuvaileen.

Turbotukusta kyselin uutta ahdinta ja vastaus oli ei oo.

Ilmeisesti merkkiliikkeet tuon osan kuitenkin saavat uutena vielä hankittua?

 

Vai kannattaako noi 100k ajetut skipata heti kättelyssä...?

 

- J

Link to comment
Share on other sites

Jos siellä ahtimessa on pysyny öljyt sisällä, ei se kaipaa vaihtoa eikä huoltoa. Valitettavasti öljyjen määrää ei näe kuin ottamalla ahtimen irti... omaani vaihdoin ahtimen öljyt 160tkm paikkeilla, ja vanhat öljyt oli suurimmaksi osaksi tallella. Ei sen ahtimen kuntoa oikein voi suoraan kilometreistä päätellä. Niin kun ei moottorin tai koko autonkaan...

post-1355-0-80946300-1441623391_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Joo vaikea on varmistua ahtimen öljyistä noin koeajo tilanteessa. Pakko vain kartoittaa mahdolliset kustannukset jos se ahdin kyykkää.

Tarkoitus olisi ajaa autolla kuitenkin se 50-70k...

 

Vaasan käyttöautolta kyselin niin löytyi uusi ahdin. Viikon toimitusaika saksasta. Hinta oli 1500€ plus asennus.

Asennettuna arviovat hinnan asettuvan 2000€ paikkeille. Varmaan samalla menee nesteet yms joten +2k€ varmaan todellisuudessa.

 

Onko Igor kuinka omasi pelittänyt noin yleisellä tasolla? Jotakin erityistä mitä kannattaa syynätä noista +100k ajetuista?

Link to comment
Share on other sites

Hyvin tää on pelittäny, koneen tiivisteistä on vaihdettu lähes kaikki ja silti vuotaa öljyä, ja kannentiiviste petti justiinsa. :D Mutta näillä virityksillä ja kilometreillä olis jo pieni ihme jos ei jotain alkais hajoomaan. Kytkimen ja pyöränlaakerien hajoamista odotellessa...

 

Ns. normaaleja ongelmiakin on ollut... nokkaketjun kiristin petti, ja ketju ehti sen verran rallattamaan että muovinen ketjunohjain oli ottanut kipeää, ja muovinpaloja löytyi öljypumpun sihdistä. Eli jos vähänkin alkaa rallattamaan startatessa -> kiristin heti vaihtoon. Osa maksaa alle 50€ ja vartin homma vaihtaa. Jos rallattaa jo koeajolle startatessa (=kuulostaa hetken traktorilta tms. diesel-kulkuneuvolta), jätä kauppaan. Syylärin tuulettimen etuvastus oli rikki jo silloin kun ostin auton (n.96tkm), eli tuuletin pyöri ainoastaan täysillä. Sen pitäis siis pyöriä jatkuvasti normaalinopeudella kun ilmastointi on päällä, mutta jos vastus on rikki se pyörii vain silloin tällöin ja täysillä. Ääni on silloin melko kova, sen kyllä erottaa. Etualatukivarsien takimmaiset puslat on vaihdettu. Muutakin pientä on toki ollut, mutta useimmiten ongelmiin on liittynyt omat "parannukset". :P Tuolta voi lukea lisää: https://www.mcff.net/forum/topic/5679-r53-jcw-06/

Link to comment
Share on other sites

Minulla mennyt myös lamda ja jarrupainesensori ja jarrusensori (ei siis jarruvalot syttynteet aina).

Sitten ketjunkiristin ja abs-sensori etuoikealta pyörästä. Ja tietty tuplamassa vauhtipyörä alkanut rallattamaan, kun vaihdoin kytkimen 2v sitten. Nyt sitä on sit kuunneltu se 1.5v ja toimii "melko hyvin".
Eli jos vaihdat kytkintä, niin vaihda 1-massa vauhtipyörä samalla.

Link to comment
Share on other sites

Voih, olispa itelläkin aikaa ja taitoa ruuvata! :)

Igor tuntuu olevan alan miehiä, ihan noin rajuun käyttöön ei meikän kärry ole tulossa joten ehkä uskallan ostaa... Noh koeajo viimekädessä ratkaisee.

 

Kaverin stockki r56 ässä oli kyllä myös kiva ajaa mutta toi remmiahtimen soundi... Uuh.

 

Onko kytkinremppa vauhtipyörineen kallis lysti?

Onko tämäkin noiden ratavehkeiden ongelma vai yleinen joka kärryssä?

Link to comment
Share on other sites

Nyt jumiutunut katselemaan ilmeisesti tällä foorumilla kirjoittelevan AAB-1 -nimimerkin ex-kärryä.

 

- J

 

Voin laittaa sulle illemmalla yksityisviestillä vähän lisätietoja auton historiasta.  :)

Link to comment
Share on other sites

Ostin omani about vuosi sitten, 102tkm ajettuna, nyt 135tkm.

Mulla tuo ahdin sitten meni, ed. omistaja väitti että ahtimen öljyt oli vaihdettu. Oli joo, mutta sen ahtimen perässä olevan vesipumpun kotelon öljyä ei ilmeisesti ollut ja ne rattaat sitten korkkasi. Tilasin uuden ahtimen ja vaihdoin itse. Meni siinä 3 iltaa aikaa mutta harrastuneisuuden piikkiin :)

Puola meni rikki yllättäen, oma diagnoosi ja työ. Kustannus 45,- tarvikepuolalla ja sitten tilasin MSD Ignitionin tilalle (kuukauden toimitusaika) kun sellainen siellä olikin.

Mulla ei ole muita ongelmia ollut. Yhden isomman huollon teettänyt, ja pari öljynvaihtoa. Etupään puslat vaihdoin powerflexeihin vetelyn vähentämiseksi (toimi), jousiksi -30mm H&R:t. Jakoketjun kiristäjän vaihdoin varmuuden vuoksi.

Omani on rakennettu uudenkarheana 238heppaiseksi, hyvin tuntuu pelittävän vielä näillä kilometreilläkin. Kaikkea kivaa pientä on ladattu koneeseen...

Mulla on auto vaihtunut 6-12kk välein tähän saakka, nyt ei ole vielä edes autokuumetta!!! Tykkään sairaasti!!! Projektiosiossa esittely tuosta äänieristysproggiksesta.

edit: alkukilometrit korjattu 112->102... Eli 32tkm (k)ilometrejä takana

Link to comment
Share on other sites

On se aika helppo homma jos tietää mitä tekee, mutta taitaapa olla käytännössä aina öljyä siellä coolerissa. Mulla ainaki oli kaikki öljyt ahtimessa, mut coolerissakin öljyä. Toki voi olla aikasemminkin tullu.

Sinuna en siitä ahtimesta ottais paineita. Se öljynvaihto on helppoa, vaikka olisit ekaa kertaa tekemässä. Ja tosiaan omani, 165tkm ajettu oli pitäny kaikki öljyt sisällä eikä ahtimessa ollut mitään vikaa.

 

Hauskoja vehkeitähän nää on. Koeajolla mahdotonta huomata, mut jotkut yksilöt vie helvetisti öljyä. Omani oli muuten hyvä, mutta öljyä vei rutosti. Lopulta en muistanu ees lisätä tarpeeks, ja lopulta kone korkkas. Olis pitäny vaan jaksaa käyttää kansi auki ja korjata, mut oli niitä kuuluisia kiireitä. Muita vikoja ei ole ollut.. :D Vika oli todennäköisesti venttiilienohjureissa, sekä muissa vuodoissa.

Link to comment
Share on other sites

Auts. Tuo on se pelko mullakin.

Onko toi turbon coolerin tuloletku / -putki helppo irroittaa (esim koeajolla) ja tsekata onko pahasti öljyssä?

Eikös se ole selvä merkki että ahtimen tiiviste pettänyt jos öljyä kulkeutunut cooleriin?

Näissä ei ole turboa... :) Öljy kerääntyy sinne cooleriin huohotuksen kautta, eli se on moottoriöljyä mitä sieltä löytyy. Ja yleensä ihan normaalia että siellä on vähän öljyä. Se kannattaa putsata aika ajoin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä niissä kaikissa R53:ssa on sama remmiahdin ainoastaan ahdinpyörän koossa on eroa.

Onko rekkari BLI-88? tai onko kattonumerosta tietoa?
Hauskan pelin saat jos sen ostat, kannattaa käydä myös hiukan maantiellä kokeilemassa ettei tuu yllätyksenä "hieman" perusmallia kovemmat rengasäänet, itseäni ne ei sanottavasti häiritse.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä niissä kaikissa R53:ssa on sama remmiahdin ainoastaan ahdinpyörän koossa on eroa.

 

Jos nyt tarkkoja ollaan, niin kaikissa JCW-malleissa sekä facelifteissä on uudempi ns. 5th gen ahdin jossa ahtimen roottoreissa on teflon-pinnoite. ;) Mutta se ei kyllä vaikuta ahtimen kestävyyteen mitenkään. Mutta en mä sen ahtimen kestävyydestä ottaisi stressiä. Aika harvakseltaan noita hajonneita kuitenkin tulee vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...