Jump to content

Ja sitten pari asiaa... Vitutus täysi 10!


villetre

Recommended Posts

Joo,samapa auto kyseessä.. En ole vain päivittänyt hintaa tänne.

En ole väittänytkään Spi ruiskua edistykselliseksi vai olenko???  :o

Olenko väittänyt että noissa uudemmissa ei vikoja olisi??? :o

Yksikään vanhanmallin rakentaja ei ole tullut esiin kuinka paljon rahaa on mennyt/aikaa/vaivaa edelleenkään.Näin tekin annatte turhan auvoisen kuvan tästä touhusta.Ostaa vaan alle 78-mallisen pelin ja harrastamisen autuus alkaa.. Saanee nauraa!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Ei kai olisi kannattanut tänne ikinä mitään kirjoittaa kun näin hyökätään kimppuun! Nähtävästi olen sohaissut "ammattilaisten" näkökantoja tällä keskustelulla ja nyt alkaa kaikki sitten huuteleen yhtä sun toista! Siitä vaan huomaa että taidanpa olla oikeassa ja te muut hmmm hieman hakoteillä.  ;D

 

kukahan tän topikin ja väittelyn aloitti.. ::)

 

no laitetaan tähän nyt sitten esimerkki tosta omasta jos nyt niin esimerkkejä kaipaat. ostin ton vanhemman -66 hintaan 300e johon siis tuli hitsaamista vaille oleva koppa kaikkine pelteineen,suurin osa koriosista, 850cc,1000cc,1300cc moottoriaihiot ja alustan palikat.sisusta puuttui ja kaikki osat siis laatikoissa..

Kopan hitsaus,puhdistus,pohjamaalaus,maalaus..hinnaksi tuli noin 600e kaikkineen..(sisältää kopan,maalit,telineen jossa miniä pyöritin,suojakaasut jne...)

moottorin+laatikon purku, tarkistus ja kasaus. Muistaakseni osiin ja koneistuksiin meni noin 700e.

Alustaosiin (vakioihin) meni muistini mukaan noin 800e

sisutaosien puhdistus kasaus maalaus jne.. hintaa tuli ehkä noin 500e + penkit olivat valmiina laitetaan nyt sitten vaikka 200e.

nyt on mini kasassa ja aikaa mulle meni silloin ton ekan setupin kanssa noin 2kk rakentelin silloin kuin huvitti ja aikaa oli..

tietty tohon listaan pitää sitten lisätä litkut,kaikki pikkunippelit sun muut osat joita ei hyllyssä sattunut olemaan..noh osista tuli hintaa 2800e + ylimääräselle sälälle voi laskee 500e päästään 3300e.. Varmasti listastakin jotain unohtu niin laitetaan nyt sitten vaikka tonni lisää.. noh 4300e. Toki ylijäämä osia on myyty jälkeenpäin joten ne tietty laskee kokonaishintaa..

No nyt mulla oli täysin läpikäyty ruosteeton mini. Eipä vaan kiinnosta tollasella nuhapumpulla paljoa ajella joten sen jälkeen siihen on tungettu yhtä sun toista ahdettua konetta,sekä alustan osat on vaihdettu melkeimpä kaikki. Näitähän ei tarvitse laskea kun nehän siitä sunkin pelistä puuttuu eikä niitä siihen saa edes tehdä  ;D

 

Niin on mulla nykyään toinenkin -74 1000cc mini jonka ostin 900e..koppa täysin läpikäyty v.05 konetta lukuunottamatta kaikki toimii ja kohtuu siisti..Koneeseen joutuu tekee pientä remonttia josta selvinnee 1000e sekin on reilusti yläkanttiin..  8-)

 

Eli jos tosta nyt laskee niin tolla 7000e rakentelee itse aika mahtavan laitteen..siksi voi olla tohon hintaan aika hiljasta myydä..

 

Siitä vaan huomaa että taidanpa olla oikeassa ja te muut hmmm hieman hakoteillä.  ;D

 

Ensin huudellaan ettei kukaan vastaa ja sitten ku vastaa niin ei kelpaa.

Mistä näitä sikiää  ;D ;D ;D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pannaan villtren kaipaamaa faktaa: omasta autosta maksoin v. -89 300 markkaa. Auto oli ajokuntoinen ja tonnisella koneella, erittäin hyväkorinen. On edelleen sitä, ei ole montaa kohta tarvinnut fiksata. Valmis atuo oli muistaakseni 20000 markkaa, sisälsi kone ja laatikkorempan, uudet levyjarrut, uudet sisustanpaneelit kun niitä orggisosia vielä sai.

 

Myöhemmin päivitin turbon levyjarrut, laitoin ahtimen (tais maksaa 1150 mk käytettynä englannista), tein istä ja tätä. Valtaosa noista "vanhoista" osista on mennyt muille harrastajille kohtuulliseen hintaan joten osa kuluista on tullut takaisin. Viimeisin kunnostus tehtiin peltipuhtaalle pinnalle, en muista mitä nimimerkki "cabrio" hommasta veloitti mutta hinta-laatusuhde on kohdallaan. Ei se kuitenkaan ilmainen maalaus ollut. Summasummarum, kyllä mun auto on varamaan tullut 20 vuoden kuluessa maksamaan ehkä vajaa 10 t .

 

Minorista laitoin kulut paperille kun tein ton tekniikkamuutoksen. Hintaa kertyi 42 000 markkaa 2 vuoden aikana ja siinä oli kaikki mahdollinen. Moottori ja sen remppa, vaihteisto, akselisto, jarrut, vanteet ja renkaat, 20 metriä putkea, suojakaasut ja tig-hitsi. Ei halpaa, ei missään nimessä helppo projekti mutta sainpa semmoisen pelin mitä ei toista Suomessa löydy. Jos olisi mahdollisuus niin tekisin saman uusiksi, tosin nyt tiedän mitä kannattaisi tehdä fiksummin.

 

Kuka hyvänsä Minejä rakentanut voi allekirjoittaa ton väitteen että raadon tekeminen maksaa ja paljon. Mun ei tarvi paljoa teettää tallin ulkopuolella mutta silti kustannuksia kertyy. Kylmä tosiasia on että valmiin hyvän auton saa tänä päivänä halvemmalla kuin itse tekemällä. ENTÄ SITTEN ? Jos sun auto on hyvä niin hinta on mun mielestä oikealla tasolla.

 

Ostaa vaan alle 78-mallisen pelin ja harrastamisen autuus alkaa.. Saanee nauraa!!!      

 

Tuohon ei voi muuta sanoa kuin sen, että valtaosalle kyseessä on nimenomaan se harrastamisen autuus eikä siinä välttämättä kustannukset eikä ajankäyttö ole etusijalla.

Link to comment
Share on other sites

V8minor puhuu täyttä asiaa! Tämän palstan käyttäjät on ,ainakin classic Mini osalta, suurimmalta osin henkilöitä jotka ajattelee asiat auton rakentelun,entisöinnin ym. harrastelun näkökulmista Mitä kannattaa ja voi tehdä. Ei näissä jutuissa taloudellisuus ja käytön helppous paljon paina. Ainakaan valtaosalle! Arvot on ihan muualla!!

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia rehellisestä vastauksesta minorv8,tätä tässä olen hieman hakenutkin... Mutta nykyään mitään aihioo nopeasti nettiautosta katsoneena ei irtoa kyllä halvalla!!!Nuo  "halvat" päivät ovat ohi...  ;D Minäkin olen sitä mieltä että valmiin pelin saa halvemmalla kuín ihan tyhjästä alkaen rakentamaan! Jos katsotte tämän päivän hintoja niin eipä ne osat enää niin halpoja olekkaan kuin joskus ennen...

 

Lisäksi paljon tätä palstaa seuranneena niin täällä on paljon porukkaa jotka eivät niin hirveästi osaa autoilleen kummempia tehdä niin olisiko hyvä ostaa valmiimpi peli kuin alkaa rahalla ratkomaan ongelmia?!  ;) Ja tuskin turbottaminen liikkuu ihan heti aloittelevan harrastajan mielessä...  :D

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia rehellisestä vastauksesta minorv8,tätä tässä olen hieman hakenutkin... Mutta nykyään mitään aihioo nopeasti nettiautosta katsoneena ei irtoa kyllä halvalla!!!Nuo  "halvat" päivät ovat ohi...

 

No tähän pikku kommentti..kyllä noita aihioita liikkuu aika hyvin. Toimivan alta 80 lukulaisen saa n.2000e molemmilta puolin joutuu vaan tekemään Hiemän työtä. Ei niitä nettiautossa paljoa mainostella. Tiedän monta jolla mini vaan roikkuu vuosia tallissa kun "ei siitä kuitenkaan mitään saa". Ton viimesimmän sain halvalla kun perikunta myi sen ohi huutokaupan tampereella.

Epäkuntoisia, käyntivikaisia,leimaamattomia, projektikasoja jne saa jo sitten tonnin molemmin puolin kun pitää silmänsä auki.

Link to comment
Share on other sites

Onko alkuperäisosista kasattu auto arvokkaampi kuin enemmän/vähemmän eksoottisista osista kasattu ja viritetty laite? Mun käsitys on, että tuunaus on harrastus, jolla auton KÄYTTÖarvoa kasvatetaan itselle (autoa ei koskaan myydä, eikä kannatakaan), mutta samalla auton todellinen arvo putoaa, vaikka siihen virittelyyn uppoaisi kuinka paljon rahaa. Sensijaan aito alkuperäiskuntoinen, vaikka sitten nuhapumppu, on arvokas ja säilyttää arvonsa ellei ole peräti sijoitus.

 

Eli, jos on vierekkäin kaksi isoa ässää, joista toinen on kasattu alkuperäisosilla ja toisessa on vaikka tupla-Hajabusan koneet yms., niin eikös se originaali ole helposti tuplasti arvokkaampi. Saisko siitä tupla-Hajabusasta mitään muuten kuin purkamalla osiksi?

 

Eksoottiset, itserakennetut, laitteet vaatii melkein sen alkuperäisen rakentajan tai erittäin hyvän korjauskäsikirjan, jotta auton voisi ostaa. Eli taitaa siirtyä isältä pojalle, kaverilta kaverille, tms.

 

Itse en voisi ostaa muita kuin viimeistä versiota, koskapa mun pitää pystyä huollattamaan auto korjaamolla. Jos amiskalla korjauttaa tai korjaamolla, pitää autossa olla nykytekniikkaa edes jonkin verran. Ainapaan veli ei suostu vanhoja autoja ottamaan korjattavakseen, koska "niillä ei ole opetuksellistä hyötyä" eli niitä ei koskaan tule työelämässä oppilaille vastaan. Viimeisessä Minissä on sentään muutama sähkölaite ja airbägi, sekä moottorin ohjaustietokonetta jne. Näiden osalta auton tekniikka muistuttaa sen verran uusia autoja, että sitä voi amiskalla oppilaillekin näyttää.

 

Autoilla on erilaisia arvoja ja käyttötarkoituksia. Maltan tuskin odottaa sitä päivää, että saisin kakkosautoksi Diesel Clubmanin, niin sitten pääsisi vertaamaan harrasteautoa käyttöautoon. Keräisin kaikki oleelliset ja epäoleelliset ongelmat samalla tarkkuudella kuin nykyisestä lelusta. Mielenkiintoisin seikka tulee olemaan se, onko käyttöautolla ajaminen halvempaa vai kalliimpaa kuin harrasteautolla. Jos on kalliimpaa ajaa käyttöautolla, niin sillä ei oiskaan sitten varaa ajaa yhtä apljon kuin harrasteautolla... Oli miten oli, niin käsien likaaminen autoilussa ei oo se mun juttu jatkossakaan. Koputan puuta... eihän sitä koskaan tiedä. ;)

Link to comment
Share on other sites

Onko alkuperäisosista kasattu auto arvokkaampi kuin enemmän/vähemmän eksoottisista osista kasattu ja viritetty laite? Mun käsitys on, että tuunaus on harrastus, jolla auton KÄYTTÖarvoa kasvatetaan itselle (autoa ei koskaan myydä, eikä kannatakaan), mutta samalla auton todellinen arvo putoaa, vaikka siihen virittelyyn uppoaisi kuinka paljon rahaa. Sensijaan aito alkuperäiskuntoinen, vaikka sitten nuhapumppu, on arvokas ja säilyttää arvonsa ellei ole peräti sijoitus.

 

Eli, jos on vierekkäin kaksi isoa ässää, joista toinen on kasattu alkuperäisosilla ja toisessa on vaikka tupla-Hajabusan koneet yms., niin eikös se originaali ole helposti tuplasti arvokkaampi. Saisko siitä tupla-Hajabusasta mitään muuten kuin purkamalla osiksi?

 

Eksoottiset, itserakennetut, laitteet vaatii melkein sen alkuperäisen rakentajan tai erittäin hyvän korjauskäsikirjan, jotta auton voisi ostaa. Eli taitaa siirtyä isältä pojalle, kaverilta kaverille, tms.

 

Itse en voisi ostaa muita kuin viimeistä versiota, koskapa mun pitää pystyä huollattamaan auto korjaamolla. Jos amiskalla korjauttaa tai korjaamolla, pitää autossa olla nykytekniikkaa edes jonkin verran. Ainapaan veli ei suostu vanhoja autoja ottamaan korjattavakseen, koska "niillä ei ole opetuksellistä hyötyä" eli niitä ei koskaan tule työelämässä oppilaille vastaan. Viimeisessä Minissä on sentään muutama sähkölaite ja airbägi, sekä moottorin ohjaustietokonetta jne. Näiden osalta auton tekniikka muistuttaa sen verran uusia autoja, että sitä voi amiskalla oppilaillekin näyttää.

 

Autoilla on erilaisia arvoja ja käyttötarkoituksia. Maltan tuskin odottaa sitä päivää, että saisin kakkosautoksi Diesel Clubmanin, niin sitten pääsisi vertaamaan harrasteautoa käyttöautoon. Keräisin kaikki oleelliset ja epäoleelliset ongelmat samalla tarkkuudella kuin nykyisestä lelusta. Mielenkiintoisin seikka tulee olemaan se, onko käyttöautolla ajaminen halvempaa vai kalliimpaa kuin harrasteautolla. Jos on kalliimpaa ajaa käyttöautolla, niin sillä ei oiskaan sitten varaa ajaa yhtä apljon kuin harrasteautolla... Oli miten oli, niin käsien likaaminen autoilussa ei oo se mun juttu jatkossakaan. Koputan puuta... eihän sitä koskaan tiedä. ;)

 

Osittain olet oikeassa. Jos haetaan orkkista on se aina arvokkaampi kuin rakennellut. Kyse ei nyt ollutkaan siitä. Toi on vähä huono vertaus kun laitat kaks isoa ässää vierekkäin. iso ässä orkkiksena maksaa mansikoita. Mutta jos verrataankin vaikka ihan tavallista miniä joista toinen on vakio ja muuten ok mutta toiseen on panostettu sitten enemmän niin kumpi menee paremmin kaupaksi markkinoilla joista 90% hakee harrastepeliä..

 

harmi kun sen valkosen 66 myyntiilmo on jo poistettu olis ollut aivan helmi esimerkki. No ne muistaa ketkä näkivät noin kuukausi pari sitten myynnissä olleen 1380 johon oli tehty rahalla/taidolla  tms melkein kaikki..hintaa oli muistaakseni jotain 7000e kieppeillä?

Oli myynnissä varmaan viikon  ;D

 

toki myyjä otti tuossa takkiinsa mutta ostaja voitti..Eikös noita silloin kannata etsiä/odottaa eihän tuo toki ole viimeinen mikä tulee myyntiin?

Jos saanen muistuttaa niin koko hommahan lähti siitä että tuolla aikaisemmassa topikissa kaveri olisi halunnut juuri vanhan ison ässän tai sen oloisen ja nopean harrastepelin ja sitten suututtiin kun neuvottiin ettei uudet juuri vastaa sitä mitä on etsitty.

Link to comment
Share on other sites

ei Minillä viritettynäkään hirveän lujaa pääse(korkeintaan ruumishuoneelle!).Ajo-ominaisuudet tuskin tuolla 120 km/h tuolla puolen loistavat.   Nykyaikaisella perheautolla pyyhkii ohi ihan hyvin.    "sen minkä tehossa voittaa,matkassa häviää!" vanha viritys

Ei varmaan hirveän lujaa mutta 215km/h kumminkin ja isommilla renkailla rullilla 225km/h, molemmissa tapauksissa tuli kierrokset vastaan (välitykset). Itsellä ainakin alusta laitettu siihen malliin että on sillä ihan kiva päästellä vähän kovempaakin. Ja haluisinpa nähdä sen nykyaikaisen perheauton mikä menee "ihan hyvin" ohi ja samalla hinnalla!

Link to comment
Share on other sites

... harmi kun sen valkosen 66 myyntiilmo on jo poistettu olis ollut aivan helmi esimerkki. No ne muistaa ketkä näkivät noin kuukausi pari sitten myynnissä olleen 1380 johon oli tehty rahalla/taidolla  tms melkein kaikki..hintaa oli muistaakseni jotain 7000e kieppeillä?

Oli myynnissä varmaan viikon  ;D

Järkyttävän halpa peli. On tullut työtunnille negatiivinen palkka. Varmaan materiaalikulujakaan ei saa, kun luopuu autostaan jollain Lada-hinnalla... Ehkä tilalle tuli jotain parempaa? Eihän näistä muuten voi luopua.
Link to comment
Share on other sites

Joo, ei näitä entisöinti ym rakentelupuuhia kyllä tienestimielessä kannata tehdä. Jostain vanhasta 60-luvun S:stä voi saada sitkeällä myymisellä kohtuullisen korvauksen, mutta on siihen tarvinnut sitten panostaakin. Suomesta ei Minille niissä hintaluokissa löydy montaa ostajaehdokasta. Tavallisen Minin täydellinen oikea entisöinti ei kustannuksiltaan/vaivoiltaan ihan kauheasti poikkea minkään erikoismallinkaan vastaavista. Pätee kaikkeen rakenteluun. Omiaan ei pois saa,ainakaan helpolla.

Luulenpa että näillä 90 luvun peleillä enemmänkin yritetään tehdä bisnestä. Koitetaan uittaa niitä tänne mahd. halvalla ja pyydetään kovia hintoja ja seassa on surkeitakin yksilöitä.  Jos kohta on tietty helmiäkin. Ei kai kukaan vartavasten hae ulkomailta huippuyksilöitä kovalla hinnalla, että saisi ne sitten omakustannushinnalla myydä täällä muille!?

Link to comment
Share on other sites

Myin oman 1965 Cooper S:n Norjaan muutama vuosi sitten. Suomesta ei löytynyt ostajaa, vaikka moni kävi katsomassa. Tiliä en tehnyt, sen verran arvokasta lystiä oli auton tekeminen. Myyjä on tyytyväinen edelleen, auto on käytössä ja rahat tietenkin törsätty aikoja sitten (valitettavasti asunnon remppaan... :'()

 

Olen vähän harkinnut oman Clubmanin myyntiä, hintaa tulee olemaan enemmän kuin toi 7000 . Halu olis vielä tehdä yksi auto, mutta 2 tallin auto ja kaksi autoa tallissa rajoittaa lisäprojektin aloittamista.

Link to comment
Share on other sites

... Ei kai kukaan vartavasten hae ulkomailta huippuyksilöitä kovalla hinnalla, että saisi ne sitten omakustannushinnalla myydä täällä muille!?
Eiköhän Minin arvostus ja markkinat ole isommat tuolla Saksassa kuin täällä. Ylipäätäänhän - jos ajettavaksi auton hankkii - Saksasta kannattaa uittaa Suomeen mahdollisimman hyväkuntoinen peli, jolla sitten ajaa pitkään/loppuun. Harrasteauton saa varmasti halvemmalla Suomesta. Tosin, Saksasta kannattais pelastaa vaikka kaikki Minit tänne Suomeen, jonka maalaisten ansiosta auton maine isolta osin luotiin. Aivan sama, mikä auton hinta on, kunhan niitä täällä edes liikenteessä näkis jatkossakin. Ja enemmän kuin nyt. (Kerho)toiminta kurjistuu, jos porukka yksipuolistuu(&erakoituu) vain tiettyyn suuntaukseen, eikä lähde kokoontumisiin tai muuten osallistu toimintaan (vaikkapa edes foorumiväittelyissä  ;) ). Oman osani yritän Minin näkyvyyden ja maineen eteen tehdä ajamalla autoni pakasta-vedetystä kunnosta loppuun. Ainakin se on selvinnyt, ettei tämä kuitenkaan ole sen ruostumisherkempi kuin 90-luvun lopun/2000-luvun alun Mersut, joissa kuitenkin oli galvanoidut pellit. Toki ruostuuhan tämäkin, kun ei mitään tee. Ja minähän en pahemmin tee... :'(

 

Mun auto maksoi talvivarusteineen 14t[ch8364] ja katson auton arvon olevan noin 0 sinä päivänä, kun en enää siihen hinausvakuutusta saa tai AL-turva ei toimi. Siihen on aikaa 4-5 vuotta. Tähän mennessä auto on ollut hintansa väärti, koskapa reissuihin on voinut/uskaltanut itsekseen lähteä. 3600-6600 km reissu per kesä 11-21 päivän aikana. Eli Suomessa ei oo tullut ajettua läheskään kaikkea 101000:sta, mitä mittariin on mun omistusaikana kelautunut. 5 v. tulee täyteen 28.10. siitä, kun auto ostettiin Saksassa. VW Polo, Fiat Punto, Opel Corsa, tms. mitä tuolla rahalla ois saanut, eivät olleet järkevinä valintoina mahdollisia vaihtoehtoja. Oisko niillä päässyt vaivattomammin nämä kilometrit? Masokistia ei moinen voisi vähempää kiinnostaa. :-X

 

En hirveesti tykkää isolla porukalla matkustamisesta, koskapa kaikki haluaa kuitenkin tehdä omia juttujaan ja kaikilla on omat kiinnostuksen kohteet. Letkassa ajaminen hitaimman mukaan on siis out. Ja jos oma auto sippaa, niin ei tunnu kivalta, jos joku sitten joutuu minua odottelemaan. Eli en halua odotella, enkä olla se odottelun syy.

 

Jos mulla ois MINI CLUBMAN D, niin sillä ajaisin vielä pidempiä kierroksia - luultavasti Välimeren maihin jotain 8tkm/3vko. Jos uus-Mini sitten sippais reissulla, niin se ois tuohon epäluotettavaan vanhaan verrattuna NIIN suuri pettymys, että vois auto vaihtua. Ainakin tulis pelille "kehut" tällä foorumilla... ;D Sentään on tottunut, että perus-autolla saa kelattua 20-vuodessa sen 550tkm pienellä laitolla, joten nykyaikaisella pitää päästä ainakin tuplat.

 

Edit: No-joo, tässäkin viestissä 90% oli varmaan ohi aiheen ja eväitä ois vaikka kymmeneen erilliseen aloitukseen. Lukijan vastuulla on jättää lukematta ne osuudet, joita kirjoittaja ei omalla vastuualueellaan osannut karsia... :-[

Link to comment
Share on other sites

Möin oman,itse entisöidyn -65 1275 Cooper S:n , vuonna 99, 68 000 mk:lla.

Samaa autoa möi parina viimeisenä vuonna ilmoitellen liike 25 000:lla eurolla. Nyt peli on huhujen mukaan myyty? Tiedä sitten millä hinnalla/minne?

Minulta meni omakustannushintaan ilman työpalkkaa.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen sitä mieltä, että kun harraste autosta on kyse niin on aika sama miten paljon siitä sais jos sen myis.  Omaan projektiin on jo nyt uponnu melkeen 10k ja pelkkään korin kunnostukseen 3vuotta omaa aikaa. Joten ikinä en tuu siitä omiani saamaan pois enkä edes lähelle, mutta se ei ookkaan se pointti, koska en ajatellut sitä myydä. Harvemmin harrasteauto ostetaan sen takia että siinä tekis tiliä kun sen myy.

Link to comment
Share on other sites

Joo,eikä mullakaan tässä mitään takaa-ajatuksia ole myynnin suhteen!En saa omiani pois enkä myy romua ylihinnalla..Elämäntilanne vaan muuttuu ja pitää autosta päästä mielellään eroon,sitä Volvoa ja rivitaloa nyt kun metsästetään.  ;D Tuosta jiikoon kirjoituksesta käypi hyvin selvi että kyllä nuo uudempi tekniikkaisetkin kestää sen mitä pitää,eikä niitä voi tuomita "kaikkia" 90-luvun pelejä huonoksi.Pelkästään kilometrejä jo karttunut kiitettävästi!!!Ja mitä ongelmia hänelle on kasaantunut niin hämmästyttävän vähän...  ;)

Väitän edelleen suurin osa näistä mineistä mitä täällä meillä on niin liikkuu ihan vakiokunnossa...Te virittäjävelhot olette vain ainoita jotka täällä foorumissa liikkuvat.  ::)

Link to comment
Share on other sites

Itse olen sitä mieltä, että kun harraste autosta on kyse niin on aika sama miten paljon siitä sais jos sen myis.  Omaan projektiin on jo nyt uponnu melkeen 10k[ch8364] ja pelkkään korin kunnostukseen 3vuotta omaa aikaa. Joten ikinä en tuu siitä omiani saamaan pois enkä edes lähelle, mutta se ei ookkaan se pointti, koska en ajatellut sitä myydä. Harvemmin harrasteauto ostetaan sen takia että siinä tekis tiliä kun sen myy.
Sama pätee vielä paremmin käyttöautoon. Autoilun kuluista kun suurin osa muodostuu muista kuluista kuin autoon menneestä rahasta. Olettaisin, että ainoastaan harrasteautoilupuolella on edes mahdollista olla sijoitusautoja. Siis, jos puhutaan yksityishenkilöistä. Autokauppiaathan on aina erikseen - ostetaan halvalla ja myydään mahdollisimman nopeasti voitollisesti.

 

Joku aidon kisahistorian omaava 60-luvun auto ei tuntuisi käyttöautolta, vaan harrasteautolta, joka olisi myös sijoitus. Viritetyt/tuunatut autot (uusi tai vanha) on sitten toisenlaisia harrasteautoja, joissa ei todellakaan puhuta keinottelusta. Rahaa uppoaa "tunarointiin" ;D jopa moninkertainen määrä siihen nähden, mitä laitteen arvo/haluttavuus operaatioiden aikana nousee. Siis muiden kuin tekijän silmissä. Kyseessä on harrastus, jossa käsitöitä tehdään omaksi iloksi. Tällaiset harrastajat eivät edes halua valmiiksi tehtyä autoa, vaan heille valmiiksi laitettu on arvottomampi tai ainakin vähemmän kiinnostava kuin perusaihio. Lienenkö tulkinnut asiaa oikein?

Link to comment
Share on other sites

...Voit mun puolesta ajaa Minilläsi vaikka kolmeasataa,ruumisarkuksi Mini muuttuu jo pienemmissäkin nopeuksissa!   Aina häviät kun johonkin törmäät!!!

Eikö puhe ollutkaan kulkupuolesta ja siitä pystyykö ajamaan/riittääkö ajo-ominaisuudet? Älä myöskään itse väitä ettei Minillä pystyisi ajamaan jos siinä on kunnon alusta kun et sellaisesta autosta omaa kokemuksia!!! Ja on se vaan niin mukava ohitella 50 000e ja siitä ylöspäin olevia "nopeita" autoja.

 

Ja mitä tohon ruumisarkku juttuun tulee itse ainakin otan tuon ruumisarkku vaihtoehdon ennemmin kuin sen että paremmalla autolla kovasta vauhdista mällätessäni oon "vihannes" lopun elämää. Eikä kai autolla käsittääkseni ole takoitus/suunnitelmissa mällätä (mulla ainakaa).

Link to comment
Share on other sites

Tiedän kyllä paljo nopeampiakin  :) .

Tässä nopeudessakin on montaa erilaista koulukuntaa. On suoranopeutta ja mutkanopeutta. Mini on parhaimmillaan syheröillä ja parhaiten nämä ominaisuudet saa puristettua autoslalomissa. Sielläpä onkin mielenkiintoista verrata vaikkapa 63 hevoisen perus-Minin tuloksia vaikkapa johonkin Porscheen, jossa tehoa on vaikka muille jakaa, eikä auto kuitenkaan ole kuin hieman Miniä pidempi (leveydessä on myös eroa).

 

Jostain syystä en oo koskaan arvostanut minkään kulkineen suoranopeutta. Vaikka kulkis suoralla 400, mutta sitten mutkassa häviää heikointehoiselle Minille, niin ko. auto on mun silmissä aika säälittävä esitys. Ihan kuin vertaisi valtameritankkeria hitaaseen peräprutkuun. Toinen ylittää meren nopeemmin, mutta joutuu satamaan tullessaan luovimaan puoli päivää päästäkseen parkkiin... Apples vs. oranges. Siis Ministä ja Minin nopeudesta kun puhutaan, niin suoranopeudet on täydellinen sivuseikka. Suunnilleen 150 riittää Ahvenistollakin. No, ehkä vähän lisää, mutta sitten jarrut taas ei kestä kun yhden kierroksen.

 

Mun Minissä on 170 mittarissa, kun se oikeesti kulkee 150... 80 vauhti tuntuu Minissä samalta kuin 140-150 tuntui Granadassa. Eli aika epätodennäköistä on saada ylinopeussakkoja muualla kuin taajamassa...

Link to comment
Share on other sites

No joo,tässähän ei nyt ole ollut kysymys kuinka kovaa kulkee,kuinka hyvä alusta on jne...(Jos tässä on juttujenne taso niin etsikää elämää jostain muualta!) Tässä vaan on tullut joillekkin tarpeen tullut selittää omien autojensa hienouksia! Totuus vaan on että tuskin tekään tulette ikinä saamaan omianne noista takaisin niin rahan kuin ajankäytön suhteen...(eniten taidatte hävitä ja sen myöntäminen on liian vaikeaa,niin on parempi purkaa oloa haukkumalla sitten.) Ilmeisesti monelle on tullut vehkeistä  jo liian kalliita ja myynti ei tietenkään houkuttele.Silti jotkut ehkäpä kuitenkin haluaisivat  myydä.

Mutta tästähän ei ollut kyse kuinka paljon on panostanut omaan autoon!!!Lukekaa taas tämän topicin alkupäätä.Sen verran teidän kirjoittelu on tosiaan tehonnut että ostajat ovat kaikonneet.  >:( Mun tarkoitus ei ollut haukkua toisten tuotoksia ENKÄ NIIN OLE TEHNYT,mutta te jaksatte aina vaan nostaa omat tuotokset johonkin korokkeelle ettekä salli toisten olla ja yrittää vaan myydä kunnossa olevaa autoa eteenpäin.  ;)

Link to comment
Share on other sites

En kyllä ymmärrä ketä tässä on kieltänyt/estänyt toista autoaan myymästä?

Enkä kyllä ymmärrä mitä sekään sua haittaa etten minä tai joku muu saa autoon laittamiaan rahoja täysmääräisesti takaisin!!

Eihän röökinpolttajatkaan saa röökiin pistämiään rahoja takaisin, tai esim. laskettelua harrastava kun myy huippuvälineitään pois parin vuoden käytön jälkeen. Harrastukset maksaa aina, eikä niistä ikinä tee tiliä.

Link to comment
Share on other sites

Töissä tehdään tiliä.En tässä yritä tiliä tehdäkkään!!! Mutta on tosiaan ylimalkaista yleistää että kaikki 90-luvun Minit on niin huonoja että niistä kannattaa pysyä kaukana...Tästä siis oli kyse. Mäkin tiedän muutaman asian autoista mutta en ala niistä niin suurta asiaa tekemään jollei joku henk.koht niistä multa tule kysymään. Nämä jutustelut täällä vaikeuttaa tosiaan myymistä,vaikkakin auto on tosiaan kunnossa ja komia katsella. lopetetaan tämä tähän ja pidetään pienempää suuta asioista ja eikä hankaloiteta toisten asioita..Koskee se sitten myyntiä,ostoa mitä tahansa..Asioista voí ja pitää löytää montaa eri kantaa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest
Viestiketju on suljettu. Sisältö on puutteellista tai sääntöjen vastaista.

×
×
  • Luo uusi...