Jump to content

Mini lämpimäksi


lincoln

Recommended Posts

Terve,

 

Talvi tulee ja pitäisi saada Mini lämpimäksi. Autoni on Mini 1000 vm.-74. Asensin viime talvena lohkolämmittimen ja sisätilanlämmittimen mutta kun ajaa talvella 1,5 km niin ikkunat alkavat huurtua ja etuikkuna jäätyä. Lämmityslaitteen ole käyttänyt irti ja puhdistanut kennon. Ei mielestäni puhalla riittävästi.

Onko joku asentanut Miniin minkään muun auton lämmityslaitetta, luin lehdestä että vanhat Datsun 100 A:t olivat lämpimiä, voisikohan sen lämmityslaitteen asentaa Miniin . Jos jollakin on Mini talvikäytössä kuten itselläni niin antakaahan hyviä vinkkejä?

 

terv.

Mauri

Link to comment
Share on other sites

Onko poistoilmalle tehty reitti. Tuon ikäisissä Mineissä ei ole lainkaan poistoilmalle reittiä, joten lämmpärin puhallusteho jää pieneksi. Aikoinaan reititeltiin hattuhyllyä ja peräkontin kantta, että saatiin ilmaa poiskin. Jos on avattavat takasivulasit, niin tiivisteeseen voi tehdä aukon.

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa siltä että joko on lattiamatot märkinä, sisäkierto päällä tai sitten tosiaan ilma ei pääse ulos mistään. Jokainen aiheuttaa ongelman yksinäänkin. Takasivulasin tiivisteen pieni aukko auttaa vähän, mutta reilusti isompi saisi olla poistoreitti. Esim 40mm reikä takaluukkun pohjaan.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli tehty tollanen n.2" reikä tavaratilan pohjaan ja siinä alapuolella kumiläppä estämässä paskan kontiin tuloa lisäksi hattuhyllyllä pari kromirinkulaa "alkuperäisillä"paikoilla ja hyvin pysyi ikkunat auki ja tarkeni talvella.

 

Loppupään Mineissä on tuplanopeuksinen lämppärinmoottori mut sitä en tiedä onko sen tehokkaampi.

Link to comment
Share on other sites

-84 eteenpäin on ollut parempi lämppärin kenno (parikin versiota), tarttee vaan kokonaan uuden lämppärin kun ei sitä kennoa vanhaan ihan helpolla saa. Vanha on harva kuparinen, uusi tiheä alumiininen. Kummatkin toimii hyvin puhtaina, mutta uudemmassa on kymmenkertainen pinta-ala ja lämpö kyllä riittää kunhan moottori vain lämpeää. 99% tapauksista jos lämpö ei riitä, niin tarvitaan uusi kenno tai vanhasta pitää jollain mömmöillä/hapoilla saada vesiputket puhtaaksi. Sinne kerääntyy kaikkea likaa vuosien mittaan kun kuitenkin joku on käyttänyt jotain muuta kuin korrektia jäähdytinnestettä tislatulla vedellä, ja enää ei lämpö siirry sisätilaan vaikka vesi kiertäisikin. Tosin tässä tapauksessa ei taida ongelma olla varsinaisesta lämmössä, vaan ilmanvaihdossa. MPi:ssä on oma moottorinsa ja kotelonsa, todennäköisesti siinä on eniten puhallusvoimaa, ei varmasti turhaan ole tuollaista päivitystä tehty.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on parissa vehkeessä Mpi:n lämppäri ja kyllä niissä lämpöä piisaa. Ilmanvaihto on se oleellinen juttu, jostain pitäis saada ilma myös ulos. Mpi:ssä on alukenno ja isompihalkaisijaiset letkut. Käytännössä mikään osa ei sovi vanhaan lämppäriin.

 

Jotenkin tuo "lämmin" sata ampeerinen särähti korvaan. Jos haluaa väsätä niin ostaa alumiinikennon ja rakentaa sen ympärille lämppärin. Minissä on sen verran vähän tilaa ettei sinne oikein mitään "modernia" lämppäriä saa.

Link to comment
Share on other sites

Lämppäreistä nyt puheen ollen, onko tuo vanhempien minien mootoritilassa oleva puhallin joku suomi-viritys kun sellaista ei ole edes missään varaosakuvastossa. Ja nyt kun itse laitoin jarrutehostimen sen paikalle, käykö siitä riisuttu puhallin suoraan tuonne sisäpuoliseen koteloon.

Link to comment
Share on other sites

Sitä "simpukkaa" juuri tarkoitin.

Tehdasasennus on varmaan kun on Smithsin tekemäkin, mutta onko se joku pohjoismaiden vientiin tarkoitettu asennus kun en tosiaan mistään kirjoista löydä mitään kuvaa.

Vai onko jonkun silmiin osunut.?

 

Niin tai näin, itse tuo puhaltimen siirto sisään askarrutti. Onhan joku varmaan laittanut tehostimen tälle simpukan paikalle ja tarvinnut sisälle puhallinta. Onnistuuko siis puhaltimen purku tästä "simppukasta" ja siirto sisäpuolen koteloon.

Sisätilan kotelohan on nyt minulla tyhjä.

Vai pitääkö hankkia koko kotelo moottoreineen päivineen..

 

Onko uudempien (1970+) minien lämppäri suoraan vaihtokelpoinen tähän tarkoitukseen.?

Link to comment
Share on other sites

Aikoinaan väkersin ton puhaltimen moottorin siihen lämppärin peltikoteloon. Se vaatii pientä nypläämistä mutta onnistuu kyllä. Ihan tarkkaa muistikuvaa ei enää ole mutta kairasin ison reiän vasemmanpuoleiseen päätyyn johon noottori upotetaan sisältä päin. Taisin irrottaa moottorista sen kolmiomaisen kiinnityslaipan ja rakensin siihen sitten uudet kiinnitykset siten että siipipyörä on suunnilleen lämppärin keskellä. Moottori tuli vasempaan päätyyn kiinni.

 

mk 2 ja mk3 malleissa taisi olla muovikuoret, myöhemmin taas peltiset. Kaikki uudemmat sopii, letkulähdöissä voi olla eroja. Kenno kannattaa uusia vanhasta lämppäristä.

Link to comment
Share on other sites

Minun MK2 muovikuoressa on kyllä reikä valmiina ja pop-niiteillä kansi päällä.

Lähinnä mietin että mahtuuko tuo sama moottori sinne sisälle.

 

Kokeilemallahan se tietty selviää =)

Link to comment
Share on other sites

Turhan pitkälle jää moottorin pääty. Taitaa ottaa kiinni kaasupolkimeen. Ratkaisuna voisi olla Mailerin moottori joka muistaakseni asettui syvemmälle erilaisen korvakkeen ansiosta. Mk1 simpukkamallin puhaltimen moottorin roottori saattaa olla myös isompi läpimitaltaan ja ottaa kiinni kennoon, ehkä. Varsinkin jos roottorin kehä on poikki - pyöriessään läpimitta kasvaa puoli senttiä.. sitten seuraa Minileaks-ilmiö. Muuten siellä olisi yllin kyllin tilaa..

 

Ketjun ensimmäiseen viestiin palatakseni voisin heittää pari ajatusta.. Kaasupolkimen vieressä lämppärinkotelossa on läppäventtiili joka ottaa jonkun verran sisäilmaa mukaan. Nyt kun ei ole riittävää läpivirtaustuuletusta, lienee viisasta sulkea tuo läppä roudariteipillä kokonaan. Ihan turhaa on märkää huopatossua tuossä kohdassa kuivatella. Kaikki kosteus on lasissa.

Tuo teippaus heikentää ihan vähän ilmanvirtausta ja voisi kokeilla kyllä paikata asiaa suurentamalla sitä pinta-alaa mikä on maskin takana ilmanottoaukossa. Jonkinlainen tötterö vaikka vanhasta marjasangosta ja tiukasti teipaten kiinni alkuperäiseen torveen.

Joskus näkee poistetun koko ilmanottotorvi, eli maskin takana ei ole kerääjää, niin silloin tilanne on mahdoton talvikäyttöä ajatellen. Yksinkertaisesti sisälle ei tule ajossakaan riittävästi ilmaa.

 

Talvikäytössä koko maskin takana oleva ala ,lukuunottamatta sitä mustaa torvea, pitää olla peitettynä. Termostaattina ei toimi mikään muu kuin 92 asteinen, ja niistäkin voi joutua valitsemaan paras kokeilemalla. Aika isot toleranssit siis.

 

Tiivistettynä siis: Lisää ulkoilmaa ja lisää moottorin lämpöä.

Link to comment
Share on other sites

ja tuohon kuumaan termostaattiin viitaten vielä, mulla oli jonkin fordin termari...

Sitten kannattaa olla kyllä keväällä hereillä vaihtamassa vakiolämpöistä takaisin -> alkaa melko nopsaa nostamaan sitten liikaa kesää kohden lämpöjä moottoriin...

Link to comment
Share on other sites

Jos on Minin moottoriin sopiva termari, niin se ei nosta kesällä sen enempää lämpöjä kuin talvellakin. Mikäli näin käy, niin silloin siellä on viallinen/moottoriin sopimaton termari (jos siis lämpöongelma kesällä ratkeaa termarin vaihdolla). Kyllä Minin vakio 88asteisella termarilla lämpöistä tulee.

Link to comment
Share on other sites

Terve,

 

Talvi tulee ja pitäisi saada Mini lämpimäksi. Autoni on Mini 1000 vm.-74. Asensin viime talvena lohkolämmittimen ja sisätilanlämmittimen mutta kun ajaa talvella 1,5 km niin ikkunat alkavat huurtua ja etuikkuna jäätyä. Lämmityslaitteen ole käyttänyt irti ja puhdistanut kennon. Ei mielestäni puhalla riittävästi.

Onko joku asentanut Miniin minkään muun auton lämmityslaitetta, luin lehdestä että vanhat Datsun 100 A:t olivat lämpimiä, voisikohan sen lämmityslaitteen asentaa Miniin . Jos jollakin on Mini talvikäytössä kuten itselläni niin antakaahan hyviä vinkkejä?

 

terv.

Mauri

 

 

Morjens Mauri!

 

Pakko kysyä että minkälaisen lohkolämppärin asensit ko. Miniin? Ja mistä hommasit? Itellä kans 1000 -74 enkä tahdo mistään löytää sen lohkoon sopivaa lämmitinvastusta. Hyllyssä lojuu käyttämätön minkä jostain sain hommattua, mutta se on uudempaan A+ lohkoon, elikkä jonninverran pienempi halkasijaltaan. Olis nimittäin itelläkin haluja päästä mr. A.I.:n ihmettä talvella kokeilemaan(10" nastoilla)...

 

T. Vesku

Link to comment
Share on other sites

Terve,

 

No olipa tullut lyhyessä ajassa paljon asiaa. Itse kun en käy täällä netissä kovin usein.

Ongelmaan näköjään tuli hyviä ratkaisuja ja korjaankin seuraavaksi:

* Teen nuo reiät takahattuhyllyyn ja otan tuosta minin takaluukun tiivisteestä alaosasta palan pois että

kiertää ilma sitä kautta.

* Minulla puuttuu kokonaan tuo tötterö tuolta konehuoneen puolelta + ilmaletku joka kuljettaa ilmaa tuossa

oikeassa lokasuojan sisällä ja tuo ilman minin sisätilaan. Jos jollakin on näitä osia niin ostaisin ne pois samantien.

Uusia ei ilmeisesti saa mistään. Ja jos jollakin on uudemman minin lämmityslaitteen moottori+kenno niin niistä olen kiinnostunut

myös sillä tarkoitus on saada Mini lämpimäksi, olen nimittäin luvannut auton tyttärelleni joka täyttää kolmen vuoden

päästä 18 v.

 

yst terv.

Mauri Pehkonen

040-8363265

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...