Jump to content

Lisävarusteet -80 Miniin


MakeSa
 Share

Recommended Posts

Moron !

 

Ostin Suomesta ( Forssa) silloin uuden Minin ( siis rekisteröity -80 joulukuussa ja ostin sen helmikuussa -81). Lista oli mielettömän lyhyt, ei mitään ainakaan siinä myyntiliikkeessä. Kumiset etujalkatilan matot sai mukaan !

 

Melkein sama tilanne -75 , uutta Miniä ostaessani ( Turku), kumimatot ja ns "ralliratti" "lisävarusteina". Rengasliikkeestä sentään löytyi 4,5" peltivanteet vielä uutena.

Kiinnostus ei ollut kummoinenkaan ainakaan -80 , kun tuonti oli jo loppunut Minien osalta varmasti. Myytiin Metroa tilalle. Muutenkaan ei tilpehöörimyynti ollut kovin suosittua silloin.

-65 sai kuulemma valita turvavyöt tai pohjapanssarin uuteen Miniin !

 

Onko muilla parempia kokemuksia ?

Link to comment
Share on other sites

Ei ollut mitään varustevaihtoehtoja. Autot oli v. 80 ihan vaan mitä tehtaalta lähti. Kymmenen Miniä rivissä liikkeessä ja kaikki ihan samanlaisia. Tuona vuonna ei ollut edes kovin montaa värivaihtoehtoa. Yksi yleisimmistä liikkeen asentamista lisävarusteista oli nuo kumimatot ja toinen jota paljon laitettiin oli lohkolämmitin. Lisäksi moniin autoihin oli laitettu lämmityslaitteen lisäkenno ilmanottoaukkoon maahantuojan toimesta. Sitä ei mitenkään erikseen edes kovin innokkaasti kaupattu jälkiasennuksena jos ei jo ollut. Hyvä kapistus sinänsä.

Link to comment
Share on other sites

Jep, toi lämmittimen"lisälämmitin" mullakin oli kiinni, samoin lohkolämmitin. Viimeksimainittu on nyt lähinnä pakollinen, ainakin jos Mini seisoi talvet ulkona.

Ja väri suurimmalla osalla -80 tais olla hiekanruskea ja rekisterinumerot peräkkäisiä. ANT-204,205 ja 206 ainakin tapasin.

Link to comment
Share on other sites

Museoautoonhan saa laittaa aikakauden osia, ei siis tarvitse olla Mini-liikkeestä saatavilla olleita vaan aikakaudella "motonetista" ostettavissa olleita osia/tarvikkeita.

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitit varmaan tuolla "motonetistä" viittauksella firmaa nimeltään Motoral. Ensin mainittu perustettiin vasta 1990, joten mitään siihen viittaavaa roinaa ei 80- malliseen kannata ripustaa. Jälkimmäisen firman luettelosta napatut varusteet ovat mitä suotavampia. Speedwell, Paddy Hopkirk Accessories ym ym..

 

Tässä muuten tuli juteltua museomiehen kanssa ja selvisi, että Wunderbaumikin saa olla museoautossa, mutta ei saa haista. Oltava siis aikakaudelta..

Link to comment
Share on other sites

Ymmärsin tuon "motonet" viittauksen ,että silloisista varaosaliikkeista saatavilla olleita osia!!

 

Make

 

Juurikin näin.

Eli aikakaudella jälkimarkkinoilta saatavilla olleita tuotteita/lisävarusteita saa käyttää.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mä sanoisin että tuossa -80 vuoden paikkeilla paikat olivat vakiona tai jopa aikaisemminkin, ehkä mahdollisesti... Voi olla että C-pilarin kiinnike tuli vasta -84, mutta se on helppo kokeilla verhoilupaneelin läpi kun tietää mitä etsii. Mutta niihin paikkoihin ei muunlaisia alkuperäisiä vöitä ole kuin "kiinteät" ilman mitään rullamekanismia, vyön soljesta säädetään pituus sopivaksi ja se sitten on siinä. Nykypäivän standardi rullavyöt tulivat tietääkseni vasta 1990 Miniin. Niissä on rullankiinnityspaikka vähän erilainen, joten suoraan ei voi vanhempaan heittää paikalleen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ei ollut profiilikuvasi mukaista "Finlandia kattoikkunaa".  Vasta mallimuunnos "British Open" sarjatuotannossa oli kaikissa "webasto" tyyppinen haitarikattoluukku. Sellainen oli toki jo lisävarusteena saatavissa hyvin varhain ja ehkä edelleenkin ihan mallikohtaisena.  Muutama tuli itsekin myytyä 90-luvun alussa.  Erikoiskoripaja Wood and Pickett Ltd asensi näitä.

Ei muuta kuin reikää isommaksi.

Link to comment
Share on other sites

Kuvassa näkyvää suomalaista Finlandia kattoluukkua asenneltiin myös Mineihin 80 luvun alkup. lähtien.

Jos sellainen on valmiina aihiossa ja kunnossa, niin kyllä sen voi pitää ja pitäisi kelvata museomiehellekin.

Ehkei uutta reikää tuon luukun kanssa kannata ehjään alkaa tekemään, vaikka ei minulla kyseisestä mitään pahaa sanottavaa ole. Oli yhdessä omassani 80 luvulla.

Link to comment
Share on other sites

Selvittelin tota kattoluukkuasiaa oman autoni tähden ( 1975 Inno Cooper ) ja selvis seuraavaa. Jenkeistä se on lähtöisin ja 1975-76 Sveitsiläinen erikoisautojen valmistaja toi sen Eurooppaan. Eli 1976 alkaen sitä on ollut saatavilla ainakin keski-Euroopassa. Suomeen rantautumisesta en ole saanut varmaa tietoa. -84 ostin itte Finlandiakattoluukun Miniin.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jep, toi lämmittimen"lisälämmitin" mullakin oli kiinni, samoin lohkolämmitin. Viimeksimainittu on nyt lähinnä pakollinen, ainakin jos Mini seisoi talvet ulkona.

Ja väri suurimmalla osalla -80 tais olla hiekanruskea ja rekisterinumerot peräkkäisiä. ANT-204,205 ja 206 ainakin tapasin.

  Mulla on tallissa tuore -80 mallin "projekti" ja nimenomaan tuolla hiekanvärillä,lisä ja lohkolämppärillä, sekä ANT-221 kilpi

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...