Jump to content

Ovien jäätyminen talvella


Have

Recommended Posts

Uudemman malliset ulkokahvat on nyt tulossa ...

 

Hinnasta mitään tietoa?

 

Eilen oli pakkasta -27 eikä toinen ovi auennut enää, joten se siitä onnistumisesta..  :(

 

Tiedoksi: uuden malliset ulkokahvat maksavat 34 kappale.

 

TM testin mukaan nekin saattavat jäädä auki asentoon, mutta kiikkumekanismin ansiosta palautuvat helposti.

Luin numeron ja ymmärtääkseni testissä on ainoastaan "tehasrasvat" - voitelu aseöljyllä auttanee asiaan.

Laittoivat uusiin mekanismeihin valmiiksi jotain erikoisvoitelua - vastaavaa kuin aseöljy.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä ensimmäinen talvi Minin kanssa ja vaikka sitä itselle haluaisikaan tunnustaa, niin pakko se on todeta, että ei se Mini ole talvella se kaikkein käytännöllisin auto. Kun ottaa huomioon esimerkiksi ikkunat.

 

Itsellä ei ole kyllä ovenkahvat jäätyneet kertaakaan, mutta viime viikolla yhtenä aamuna kaivoin peräkontista lumiharjan ja eipä mennyt takaluukku kiinni enää ollenkaan.  :(

Ajelin sitten töihin takaluukku raollaan. Lämpimään talliin kun pääsi niin muutaman minuutin jälkeen meni kontti kiinni. Veikeätä tuossa oli se, että monena päivänä oli se joku yli -20 astetta pakkasta ja sitten ko. aamuna oli "vain" -15 astetta...

Link to comment
Share on other sites

Veikeätä tuossa oli se, että monena päivänä oli se joku yli -20 astetta pakkasta ja sitten ko. aamuna oli "vain" -15 astetta...
Jos ilman lämpötila kylmässä olleen kappaleen ympärillä nousee, niin tapahtuu kondensoitumista. Kaiketi tuo kondensoituminen on mahdollista myös alle 0 asteen? Tietääkö joku tarkemmin?
Link to comment
Share on other sites

Kävinpä tilaamassa uudet ovenkahvat paikallisella Mini-jälleenmyyjällä ja hinnaksi näytti tulevan noin 27.5e kpl. Ilmeisesti verojen kanssa sitten tuo aiemmin mainittu 34e. Toivottavasti nuo auttaisivat jäätymisongelmaan. Paremmin toimivien kahvojen tarpeellisuudesta tuli heti muistutus siellä autoliikkeen parkkipaikalla, kun kuskin ovi ei suostunut aukeamaan.

 

Kaikista käsittämättömintä tuossa hommassa on, että miten #¤"#%!/#£$@":ssa lukko voidaan suunnitella siten, että ulkokahvan jäätyminen tai muu vastaava ongelma estää sisäkahvan toiminnan? En voi ymmärtää..

Link to comment
Share on other sites

Veikeätä tuossa oli se, että monena päivänä oli se joku yli -20 astetta pakkasta ja sitten ko. aamuna oli "vain" -15 astetta...
Jos ilman lämpötila kylmässä olleen kappaleen ympärillä nousee, niin tapahtuu kondensoitumista. Kaiketi tuo kondensoituminen on mahdollista myös alle 0 asteen? Tietääkö joku tarkemmin?

 

On, mutta kylmän ilman kosteus on niin alhainen että kondensoituminen on hyvin pientä.

Link to comment
Share on other sites

 

Kaikista käsittämättömintä tuossa hommassa on, että miten #¤"#%!/#£$@":ssa lukko voidaan suunnitella siten, että ulkokahvan jäätyminen tai muu vastaava ongelma estää sisäkahvan toiminnan? En voi ymmärtää..

 

Onhan nuo typeriä vikoja ja TM:n mukaan uudessa mallissa samat ongelmat, kuten myös perän likaantuminen entiseen malliin...  ::)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Uusien ulkokahvojen asennuksen jälkeen ei ole ollut ovimekanismien kanssa minkäänlaisia ongelmia.

 

Vastaavissa olosuhteissa missä omat vanhat ulkokahvat jumivat niin uudet ovat pelittäneet moitteetta,

eikä niitä ole tarvinnut erikseen niissä olevalla kiikkumekanismilla palauttaa.

 

 

Voin suosittelen ulkokahvojen uusimista jos vanhanmalliset ulkokahvat alkavat jumittaa auki asentoon.

TM testissä ei ainakaan puhuta minkäänlaisesta lukkomekanismien voitelusta.  Spray mallisen CRC-aseöljyn avulla uuden malliset kahvat ovat pelittäneet ainakin minun käytössäni täysin moitteetta. Mekanismin ylimääräinen voitelu tehtiin asennuksen yhteydessä kaikkiin kahvan liikkuviin osiin ja pesujen yhteydessä olen varuilta voidellut ulos näkyviä liikkuvia osia suihkauttaen pienen määrän aseöljyä kuivauksen yhteydessä.

 

Vanhoilla kahvamalleilla esiintyi jumittumista tekemistäni voiteluista huolimatta.

 

...perä likaantuu kuten kaikissa pystyperissä eli

LED takavalot kannattaa unohtaa - ne jäätyvät lumipyryssä hetkessä umpeen kun ei ole tarpeeksi lämpöhukkaa.

Link to comment
Share on other sites

Doh di, nyt on uudet kahvat asennettu. Työn hinnaksi tuli 100e, kun käytin eräällä pienemmällä korjaamolla. Merkkiliikkeessä arvioivat työhinnaksi 250-300e, joten ei ihan pieni säästö :)

 

Nyt kun näin ne vanhat kahvat irtonaisena, niin en jaksa uskoa, että uusilla olisi mitään vaikutusta jäätymisongelmaan. Näyttää siltä kuin uudet kahvat olisi suunniteltu estämään kahvan painikkeen jääminen pohjaan. Todellinen ongelmahan on ollut se, että kahvan painike muuttuu elottomaksi, eikä sen painelulla ole mitään vaikutusta lukkoon.

Link to comment
Share on other sites

Doh di, nyt on uudet kahvat asennettu. Työn hinnaksi tuli 100e, kun käytin eräällä pienemmällä korjaamolla. Merkkiliikkeessä arvioivat työhinnaksi 250-300e, joten ei ihan pieni säästö :)

Nyt kun näin ne vanhat kahvat irtonaisena, niin en jaksa uskoa, että uusilla olisi mitään vaikutusta jäätymisongelmaan. Näyttää siltä kuin uudet kahvat olisi suunniteltu estämään kahvan painikkeen jääminen pohjaan. Todellinen ongelmahan on ollut se, että kahvan painike muuttuu elottomaksi, eikä sen painelulla ole mitään vaikutusta lukkoon.

 

::) Sehän niissä vanhoissa ulkokahvoissa ainakin minun kohdallani ainut ongelma olikin...

Ovet sain kyllä auki, mutta ulkokahvat jämähtivät jäisellä kelillä avaustilanteessa sinne pohjaan.

Sitten ovet eivät pysyneet kiinni.  Sain takoa ja lämmitellä ulkokahvaa, että se palautti mustan liikkuvan osan ulos.

 

Siihen ongelmaan noilla uusilla kahvoilla saa vastauksen. Eivät ole vielä kertaakaan sinne pohjaan jämähtäneet ja jos joskus jämähtävät niin ne saa "kiikautettua" ulos painamalla mustan osan etupuolen reunaa joka ei mene pohjaan.

Uusitussa mallissa siis "kiikkumekanismi" joka on suunniteltu tähän ongelmaan.

Kahvan rakenne on muutenkin entistä tiiviimpi.

 

Johan on työllä hintaa...?

Ovipanelien purku ja kahvojenvaihtotyö on arviolta noin tunnin homma.

 

Sain itse ulkokahvat vaihtotöineen JKL Laakkoselta Leijona vaihtoauto takuun piiriin  :-X ;)

Link to comment
Share on other sites

Minulla taas ovien lukot ovat muutamia kertoja jäätyneet ja jämähtäneet auki silläkin lailla, että musta ulkokahva on palautunut kyllä takaisin normiasentoonsa, mutta ovet eivät siltikään ole lukittuneet. Tällöinhän tuo uusittu kiikkupatenttikaan ei auttane asiaa. Kaiketi siis oven sisällä oleva lukkovaijeri on jäätynyt. Tuolloin ei ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin sitoa ovi kiinni ja ajella varovaisesti sulattelemaan lähimpään käytettävissä olevaan lämpimään halliin.

 

En nyt muista varmuudella olisiko mainittuihin tilanteisiin liittynyt sisäpuolen kahvojen käyttö. Eli lukkomekanismin jäädyttyä kun vetäisee sisäkahvasta, se ei itsekseen palaudukaan takaisin alas eikä kahvan painaminen käsin ratkaise tilannetta, sillä tieto kahvan asennosta ei välity itse lukitusmekanismille asti.

 

Paljon arkipäiväisempi ongelma on toki ollut tuo lukkojen jäätyminen niin, ettei ovia saa ollenkaan auki. Näitä ongelmia on yleensä odotettavissa kun kovempi pakkanen hellittää ja lämpötila kipuaa lähelle nollaa, jolloin oviin kondensoituva kosteus jäädyttää mekanismin.

 

Omien kokemuksieni mukaan siis kiusallisin ongelmakohta mahtaa olla juuri tuo oven sisällä kulkeva lukkovaijeri, eikä niinkään se kahva. Laiskuuttani en vain ole jaksanut vielä purkaa oviverhoiluja ja katsoa kuinka helposti sen vaijerin seuralaisineen pääsisi voitelemaan.

 

- re2

Link to comment
Share on other sites

Laiskuuttani en vain ole jaksanut vielä purkaa oviverhoiluja ja katsoa kuinka helposti sen vaijerin seuralaisineen pääsisi voitelemaan.

 

- re2

 

Ei onnistu "helposti". Vaatinee käytännössä ikkunan irroittamisen ovesta ja siltikin paikat on ahtaat. Itse en tuota ole tehnyt, mutta ovipahvit oli irti useita kertoja.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Nostetaanpa taas tätä aihetta ylöspäin, kun kesä alkaa olla lopuillaan ja oletettavasti lukkokoneisto jäätyy taas tulevan talven aikana.

 

Mitäs luulette, olisiko iso homma asentaa lukkokoneistoon lämmittimet ovien sisälle?

Lämmitinelementiksi ajattelin jotain 12 voltin kahvanlämmitintä (http://sammysatv.com/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=30), jolle pitäisi sitten vetää johdotus. Tuon käytölle olisi oikeastaan kaksi erilaista vaihtoehtoa. Ensimmäinen tapa olisi ottaa virta suoraan akulta ja käyttää sitä sitten erillisellä kytkimellä, jonka voisi sijoittaa esimerkiksi takakonttiin. Toinen tapa olisi kytkeä tuo jotenkin lohkolämmittimen sisähaaroitukseen, jolloin lukot lämpiäisivät aina, kun auto on kytketty lämmitystolppaan. Ongelmaksi tuossa muodostuu sitten jännitteen muuntaminen, sillä tietääkseni sisähaarasta tulee 220/230 volttia.

 

Jos tuota ensimmäistä vaihtoehtoa lähtisi rakentamaan, niin tiedättekö saako 12 voltin jännitettä valmiina auton ohjaamon puolelta? Muutenhan sille joutuu vetämään oman johdon takakontissa olevalta akulta.

Link to comment
Share on other sites

Nostetaanpa taas tätä aihetta ylöspäin, kun kesä alkaa olla lopuillaan ja oletettavasti lukkokoneisto jäätyy taas tulevan talven aikana.

 

Mitäs luulette, olisiko iso homma asentaa lukkokoneistoon lämmittimet ovien sisälle?

Lämmitinelementiksi ajattelin jotain 12 voltin kahvanlämmitintä (http://sammysatv.com/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=30), jolle pitäisi sitten vetää johdotus. Tuon käytölle olisi oikeastaan kaksi erilaista vaihtoehtoa. Ensimmäinen tapa olisi ottaa virta suoraan akulta ja käyttää sitä sitten erillisellä kytkimellä, jonka voisi sijoittaa esimerkiksi takakonttiin. Toinen tapa olisi kytkeä tuo jotenkin lohkolämmittimen sisähaaroitukseen, jolloin lukot lämpiäisivät aina, kun auto on kytketty lämmitystolppaan. Ongelmaksi tuossa muodostuu sitten jännitteen muuntaminen, sillä tietääkseni sisähaarasta tulee 220/230 volttia.

 

Jos tuota ensimmäistä vaihtoehtoa lähtisi rakentamaan, niin tiedättekö saako 12 voltin jännitettä valmiina auton ohjaamon puolelta? Muutenhan sille joutuu vetämään oman johdon takakontissa olevalta akulta.

 

 

Mulla löytyi ex-MINIstä tupakansytytinliitos keskikonsolista sekä 12V ulostulo takakontista. Varustetaso oli Pepper ja vuosimalli -02. Oviin on sitten melko vaikea saada vietyä kaapelia ohjaamon puolelta. Läpivienti on todella tiukka ja ainakaan minä en uskaltanut porata uutta reikää siihen taikka sen viereen etukaiuttimia vaihdettaessa. Päädyin käyttämään alkuperäisiä kaapeleita.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Mulla löytyi ex-MINIstä tupakansytytinliitos keskikonsolista sekä 12V ulostulo takakontista. Varustetaso oli Pepper ja vuosimalli -02. Oviin on sitten melko vaikea saada vietyä kaapelia ohjaamon puolelta. Läpivienti on todella tiukka ja ainakaan minä en uskaltanut porata uutta reikää siihen taikka sen viereen etukaiuttimia vaihdettaessa. Päädyin käyttämään alkuperäisiä kaapeleita.

n.

 

Ahaa hyvä tietää tuosta tiukasta läpiviennistä. Pitänee tutustua siihen ensin ennen kuin alan tekemään mitään sen kummemin.

Osaatko sanoa tarkemmin mistä kohdin takakonttia tuo 12V ulostulo löytyi? Minulla on koko akku takakontissa ja eilen tutkailin vähän sen johdotuksia. Löytyi yksi vapaa liitin, jossa oli teksti "Amp" muovisessa liittimessä. Voisiko tuo olla se 12V jännitettä tarjoileva johto?

Link to comment
Share on other sites

Mulla löytyi ex-MINIstä tupakansytytinliitos keskikonsolista sekä 12V ulostulo takakontista. Varustetaso oli Pepper ja vuosimalli -02. Oviin on sitten melko vaikea saada vietyä kaapelia ohjaamon puolelta. Läpivienti on todella tiukka ja ainakaan minä en uskaltanut porata uutta reikää siihen taikka sen viereen etukaiuttimia vaihdettaessa. Päädyin käyttämään alkuperäisiä kaapeleita.

n.

 

Ahaa hyvä tietää tuosta tiukasta läpiviennistä. Pitänee tutustua siihen ensin ennen kuin alan tekemään mitään sen kummemin.

Osaatko sanoa tarkemmin mistä kohdin takakonttia tuo 12V ulostulo löytyi? Minulla on koko akku takakontissa ja eilen tutkailin vähän sen johdotuksia. Löytyi yksi vapaa liitin, jossa oli teksti "Amp" muovisessa liittimessä. Voisiko tuo olla se 12V jännitettä tarjoileva johto?

 

Sulla on siis ässä? Ex-Cooperissa oli akku konehuoneessa ja se 12V-pistoke muistaakseni kontissa oikeassa sivuverhoilussa. Se oli siis samanlainen kuin keskikonsolissa oleva tupakansytytinhässäkkä. Ikinä en sille mitään käyttöä keksiny... ;)

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Offtopikkia:

 

Kaipa tuo takakontin lisävirtapistoke on lähinnä noita renkaantäyttötilanteita varten (vararenkaattomassa varustesatsissahan mukana on tuo 12V kompura). Ei oikein muuta käyttöä moiselle kyllä keksi.

 

Sitä varten itsekin sen arvelin olevan. Käyttöä sillä ei ollut koskaan, kun ei renkaatkaan puhkeillut niin, että ei olisi huoltoasemalla päässyt ilmaa lisäämään.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

No äkkisältään tulee mieleen että takakontin pistokkeeseen saa jääkaapin kiinni jos on tarvis pitää eväät kylmänä.
Meidän autossa eväät nautitaan ajaessa, mutta eipä oo tuota liitintäkään kontissa. Ja helteisellä kelillä ohjaamossa olevan jääkaapin tuoma lisälämpö aiheuttaa eväille vielä lisämenekkiä. Ja näin on kierre valmis. Toki uudempien Minien ilmastointi helpottaisi, mutta ei sellaista toki masokisti halua etes kokeilla. Kun ei tiedä paremmasta, niin ei osaa sellaasesta edes haaveilla... :-X
Link to comment
Share on other sites

Projekti etenee, kun lämmitinelementit tulivat tänään Suizamanilta. Näyttävät aika yksioikoisilta asentaa, mutta eiköhän siinä vielä voimasanat sinkoile, kun päästään kaaviokuvien parista tositoimiin.

Arvon vielä vähän systeemin vaatiman sulakkeen kokoa, mutta eiköhän siihenkin löydy vielä joku sopivan kokoinen.

 

Edit: Leikin vähän yleismittarilla ja päädyin noin 1.2 ampeerin virtaan tuossa järjestelmässä. Eli 5-10 ampeerin sulakkeen luulisi olevan riittävä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Nyt on lämmitinprojekti valmis :)

Laitoin kytkimen takakonttiin akun viereen ja johdotus menee oviin verhoilun ja listojen alla täysin piilossa. Lämmittimiä ei saanut ihan kiinni lukkoihin ja ne ovat nyt noin 1-2cm päässä vastapäätä lukkokoneistoa. Testeissä nuo lämmittimet kuumenevat todella nopeasti, joten eiköhän se toimi säteilyvaikutuksella hyvin noinkin.

 

Nyt vain sitten odotellaan pakkasia.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Noniin, nyt on sitten kanssa tuo bensakorkki jäässä :/ Naksahdus kuuluu kyllä sieltä takaa kun avaa auton lukituksen, mutta kaipa sieltä se salpa on sitten jäässä eikä se liiku mihinkään.

 

Millähän tuota koittaisi sulattaa, ehkä joku lämmin parkkihalli olisi paras paikka aloittaa (ja sulatella autoa tunti)?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...