Jump to content

Ovien jäätyminen talvella


Have
 Share

Recommended Posts

Jäätyipä eilen ministä ovet niin, etteivät auenneet enää millään. Kuskin oven keskuslukituksen tappikin jäi vain ala-asentoon ja lukkoon. Jäin jopa auton sisälle jumiin, mutta onneksi takakontti aukesi, niin pääsin sentään ulos omin voimin. Muutaman tunnin sulatuksen jälkeen ovet aukesivat taas.

 

Surffaillessa nettiä ongelman tiimoilta tuli vastaan tälläinen lapuke, joka on ilmeisesti USA:n maahantuojan ohje/korjaus: http://motoringfile.com/files/freeze_out_fix.pdf

 

Jenkkilässä noita ovenkahvoja on käsittääkseni vaihdettu maksutta takuun ulkopuolisillekin autoille. Onkohan kenelläkään mitään tietoa vastaavasta toiminnasta täällä päin?

Link to comment
Share on other sites

Mun -04 minissä jäätyi lähes aina lukot kun oli yli kymmenen astetta pakkasta. Ja enimmäkseen kuskin puoleinen ovi.

Viime kevät talvella vaihtoivat uudet lukot (takuuna), niin ei ole kertaakaan sen jälkeen jäätynyt. No nyt on vasta kunnon pakkaset eli lähiviikot sen paljastaa ... että pelaako. Kahdesti piti käyttää huollossa, ennen kuin vaihtoivat lukot. Oli kai eka kerta vain jotain valohoitoo tms. sulattelua.

 

Jotain se huollon kaveri kehui, että lukot on vaihtunut -05 tyypissä erillaiseksi.

Link to comment
Share on other sites

Ajattelin kokeilla vielä ensi viikonloppuna sulatusta ja lukkojen perusteellista voitelua irroittamalla oven sisäverhoilu. Jospa sitä kautta pääsisi käsiksi koneistoon sen verran hyvin, että voisi tunkea jotain pakkasen kestävää öljyä (moottoriöljyä?) lukon mekaniikkaan. Jos ei auta niin pitänee käydä paikallisella merkkikorjaamolla kysymässä uudentyyppisten ulkokahvojen vaihto-operaatiosta.

 

 

Heppu: tiedätkö vaihdettiinko sinulta koko lukkokoneisto vai pelkästään tuo ulkopuolinen avauskahva?

Link to comment
Share on other sites

Heppu: tiedätkö vaihdettiinko sinulta koko lukkokoneisto vai pelkästään tuo ulkopuolinen avauskahva?

 

Tietääkseni vain lukot vaihdettiin ... en ole huomannut mitään eroa noissa kahvoissa. Mutta pitää huomenna vilkaista noita kahvoja, jos ne olis sun linkittämän ohjeen mukaiset. Jos näin on, on tosi pieni ero näillä kahvoilla.

Link to comment
Share on other sites

Omassa alkuvuodesta 2004 rekisteröidyssä Cooper  S  mallissa on nuo vanhemmat ulkokahvat,

joissa liikkuva osa menee kokonaan ulkokuoren sisälle.

 

Pariin otteeseen on kahva jäänyt avatessa jumiin, eli ei palaudu kylmänä kunnolla.

Ovet on kyllä auenneet, mutta kahvan jumituttua ovea ei saa kunnolla kiinni.

 

Eka kerralla lähdin tankilta ja kuskin ovi lävähti reilun 10m päässä vauhdissa auki...

SÄIKÄHDIN AIKA SATASELLA!

Onneksi ovi ei osunut mihinkään... tuon jälkeen olen pakkaskeleillä aina tarkistanut,

että nuo ulkokahvat palautuvat kunnolla. On tullut samalla kohtelias tapa avata ensin

se kyytiintulijan ovi  ;)

 

Kädellä kahvaa ulkoa lämmittämällä ja koputtelemalla olen saanut kahvat toistaiseksi palautumaan.

 

Ulkokahvojen päivitysmahdollisuudesta oli hieno kuulla - KIITOS TIEDOSTA!

 

 

Toinen jäätymis ja voitelukohde on bensatankin lukitusnupi.

Oli kerran tankille mennessä jäätynyt. Sain luukun kuitenkin lopulta auki kun

heiluttelin hetken luukkua hellästi sitä nupikkaa vasten "edestakaisin" - eli luukku "kiinni-auki" suunnassa.

Tuo heiluttelu ja avaimesta keskuslukituksen rämplääminen kiinni ja auki sai lopulta sen nupin sisään,

eikä tarvinnut avata bensaluukun lukitusta takakontin puolelta.

 

Minua on varoiteltu normaalin lukkosulan käytöstä ja suositeltu mielummin tavallista CRC voitelua ennakoivasti.

Lukkosulaa siis vain äärimmäisessä hädässä. Pesun jälkeen kevyt CRC-voitelu kahvoihin,  lukkomekanismeihin ja bensatankin lukitusnupikkaan, niin ne eivät jäädy ainakaan niin helposti. Ja riittävän pitkä kuivumisaika tallissa ovet auki.

 

Pidemmissä pakkasparkkeerauksissa kuten yön yli tulee käytettyä auton puolihuppua, niin ei jäädy ikkunatkaan.

 

Näillä keinoin pärjätty ainakin toistaiseksi (vasta ensimmäinen MINI talvi)

 

Lohkolämmittimestä olisi vielä tarkoitus viedä haaroitus sisäpistokkeelle niin saisi lämpimän hytin aamulähtöön.

Link to comment
Share on other sites

Kävin äsken vilkaiseen miniä ja taitaa noi kahvat olla myös vaihdettu. Ne ei mene ulkokuoren sisälle kokonaan. Aukesi molemmat puolet hyvin, vaikka auto seisonut usean päivän käyttämättä -20 asteessa.  [smiley=thumbsup.gif]

Link to comment
Share on other sites

Kävin äsken vilkaiseen miniä ja taitaa noi kahvat olla myös vaihdettu. Ne ei mene ulkokuoren sisälle kokonaan. Aukesi molemmat puolet hyvin, vaikka auto seisonut usean päivän käyttämättä -20 asteessa.  [smiley=thumbsup.gif]

Kiitos tiedosta Heppu!

 

ps.Ajelin tänään Kuopion keskustassa pitkin Kuninkaankatua pari korttelia vihreän Cooper S Works mallin perässä  ::)

Tais olla HEPPU KAKKONEN?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mäkin kyllä peseytin auton viime viikolla kovempien pakkasten aikaan. Voi olla että se vaikutti. Nyt kun ilma vähän lämpeni niin lukot aukenee taas ilman mitään ongelmia. Suurempi ongelma melkein on se, että kenkien pohjasta valunut vesi jäätyy mattoon. Pari kertaa oon nyt kantanut matot kämpille sulamaan.

Bensakorkki pari kertaa viime talvena oli niin jäässä ettei auennut. Tänä talvena onneksi ei tuota ongelmaa ole toistaiseksi esiintynyt... Kannattaa vaan aina muistaa automaatilta bensaa hakiessa, että varmistaa etukäteen sen että korkki aukeaa...  ;D

 

Niin ja en tiedä onko alkuperäinen omistaja tuohon vaihtanut takuuseen lukot. Ihmeen vähän kyllä on ongelmia loppujen lopuksi ollut...

Link to comment
Share on other sites

Sain hoideltua jumittusmiongelman ainakin toistaiseksi. Purin kummastakin ovesta oviverhoilut, puhdistin lukkokoneistot liasta ja voitelin kaikki lukkojen sekä ulko- ja sisäkahvojen liikkuvat ja ei-liikkuvat osat moottoriöljyllä. Tämän lisäksi auto oli noin vuorokauden verran lämpimässä tallissa.

 

Tuon operaation jälkeen ei ole ilmennyt minkäänlaisia ongelmia, vaikka pakkastakin on ollut parhaimmillaan -25. Lukot toimivat kirjaimellisesti kuin rasvattuina :)

Link to comment
Share on other sites

Asiahan ei minulle kuulu, mutta   ;) ;) ;)

Kannattaa varmaan käyttää noissa ja muissakin vastaavissa

ns. "aseöljyä". .... toimii kuin öljytty ... ..tai tykki  ;) ;) ;)

 

Kyllä se varmaan moottoriöljylläkin toimii, mutta noissa  nykyisissä moottoriöljyissä on sellaisia lisäaineita, joista

ei aina tiedä niin varmaksi.

 

Muuten nuo mainitsemasi toimenpiteet pitäis tehdä  useammin ja yleensä  melkein joka syksy ..... silloin pelit toimii ...

Tahtoo vaan jäädä laiskuuttaan monet omat huoltojutut tekemättä.

 

Jos ns. virallisilla huolto-ohjelmilla aikoo Suomen ilmastossa selvitä, niin tulee varmasti häiriöitä ja ongelmia :-[ :-[ :-[

Link to comment
Share on other sites

CRC-aseöljyä minäkin juts tarkoitin pakkaskestoa luvataan muistaakseni -54*C.

Sitä saa huoltoasemilta sellaista spray mallista kuten lukkosulaakin.

 

Vielä kun siihen aseöljypulloon laittaa pidemmän punaisen putken toisesta CRC-sarjan putelista niin sillä saa suihkautettua

lukkomekanismin sisään peremmällekin voitelua purkamatta verhoiluja.

 

Silti nuo vanhemman malliset ulkokahvat tuppasivat jäätymään omassa 2004 mallissa aukiasentoon,

vaikka voitelinkin niitä tuolla aseöljyllä melko tiuhaan tahtiin pesujen välissäkin.

 

Uudemman malliset ulkokahvat on nyt tulossa samalla kuin lohkolämmittimeltä haaroitus ja pistoke sisätilalämppärille.

Pitäähän niitäkin tietysti voidella, mutta ne saa helposti kiikautettua auki jos ne meinaa jumittaa.

Ulkokahvan rakenteen muutos on toisiaan kehittynyt parempaan suuntaan ;)

Link to comment
Share on other sites

CRC-aseöljyä minäkin juts tarkoitin pakkaskestoa luvataan muistaakseni -54*C.

Sitä saa huoltoasemilta sellaista spray mallista kuten lukkosulaakin.

 

Vielä kun siihen aseöljypulloon laittaa pidemmän punaisen putken toisesta CRC-sarjan putelista niin sillä saa suihkautettua

lukkomekanismin sisään peremmällekin voitelua purkamatta verhoiluja.

 

Silti nuo vanhemman malliset ulkokahvat tuppasivat jäätymään omassa 2004 mallissa aukiasentoon,

vaikka voitelinkin niitä tuolla aseöljyllä melko tiuhaan tahtiin pesujen välissäkin.

 

Uudemman malliset ulkokahvat on nyt tulossa samalla kuin lohkolämmittimeltä haaroitus ja pistoke sisätilalämppärille.

Pitäähän niitäkin tietysti voidella, mutta ne saa helposti kiikautettua auki jos ne meinaa jumittaa.

Ulkokahvan rakenteen muutos on toisiaan kehittynyt parempaan suuntaan ;)

 

Nyt tietysti helpottais homman havainnoillistamista, josa olis kuvat sekä uudesta, että vanhasta kahvasta. Pääsis vähän selville eroista, nääs. ;)

 

Löytyiskös joltain kuvaa?

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa on Talviauto 2007-vertailu. Mukaan on päässyt myös tämä aivan uusi Mini. Ja ylläripylläri: niilläkin oli ovenkahvat jäätyneet!  :-[

 

[OT]

Ai sinne tuli teknari jo? Kumma juttu, kun ne toimittaa sen ensin sinne "kauas" ja sitten vasta tähän "naapuriin"... Odotellaan huomiseen, eiköhän se sieltä tule.

[/OT]

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Uudessa 2006 MINIssä on samaiset ulkokahvamallit kuin 2004 kehittelyn jälkeen.

(Lukkomekanismin muuutoksista ei ole tietoa - luultavasti nekin on samat)

 

Kahvojen rakenne-eron näkee viestiketjun alussa olevan linkin kautta mustavalkoisista kuvista ihan selkeästi.

 

Jos kahva jumittuu niin uudemman mallin saa palautumaan kiikkumekanismin ansiosta.

Itse olen saanut ovet auki mutta vanhanmallinen kahva on hankala palauttaa jos se jumii.

Siksi tilasin uudet kahvat.

 

linkki TM sivuille:

 

http://www.tmblogit.fi/talvitestipaivak ... 1#more-111

Link to comment
Share on other sites

Nyt on sitten molemmat ovet jäässä, eikä tietystikään auta vaikka kuinka ruiskuttelee aseöljyä kahvaan  >:( Kahvakin on vielä niin helkkarin nerokkaasti suunniteltu, että sinne ei noin vain ruiskutellakaan mitään. Ylihuomenna olisi tarkoitus lähteä Rukalle muutamaksi päiväksi, mutta pitää ilmeisesti mennä bussilla.

 

Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään niin, että taitaa olla ensimmäinen ja viimeinen talvi Minin kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Hämmentävää lukea näistä ovien jäätymisistä, kun itselläni ei ole kertaakaan kuluneen 4 vuoden aikana ovet, takaluukku tai niiden kahvat jäätyneet millään lailla. Ikkunat on joskus jäätyneet kiinni pitkällä ajoreissulla, mutta aina ovat pienellä suostuttelulla lähteneet auki ilman mitään sulatteluja.

 

Oliskohan sillä tekemistä asian kanssa, että kotona auto on hallissa (vaikkaikin kylmässä sellaisessa) ja vesi ei ole päässyt sinne kahvan sisään pahasti? Mitään erikoisvoiteluita tai aseöljyjä en ole koskaan käyttänyt ja aina on homma toiminut. Kokonaan toinen juttu on sitten keskuslukon toimimattomuus BC1-boksin kosteusvaurion takia, mutta ei siitä tässä sen enempää.

 

Harmittava vikahan tuo on.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Hämmentävää lukea näistä ovien jäätymisistä, kun itselläni ei ole kertaakaan kuluneen 4 vuoden aikana ovet, takaluukku tai niiden kahvat jäätyneet millään lailla. Ikkunat on joskus jäätyneet kiinni pitkällä ajoreissulla, mutta aina ovat pienellä suostuttelulla lähteneet auki ilman mitään sulatteluja.

 

Oliskohan sillä tekemistä asian kanssa, että kotona auto on hallissa (vaikkaikin kylmässä sellaisessa) ja vesi ei ole päässyt sinne kahvan sisään pahasti? Mitään erikoisvoiteluita tai aseöljyjä en ole koskaan käyttänyt ja aina on homma toiminut. Kokonaan toinen juttu on sitten keskuslukon toimimattomuus BC1-boksin kosteusvaurion takia, mutta ei siitä tässä sen enempää.

 

Harmittava vikahan tuo on.

 

n.

Kummallista tosiaan. Omassa vanhanaikaisessa oli pientä häikkää tuossa kosteiden kelien jälkeen pakastuessa. Kuskin oven tiiviste kosteana jäätyessään ei anna riittävästi periksi, joten lukko ei mene kokonaan kiinni vaan jää siihen eka tasolle lonksumaan. Auton lämmitessä hieman, ovi menee kokonaan kiinni. No, nyt näillä kuivilla kovemmilla pakkasilla toimiikin ihan hyvin. Tuon lukon sais mulla toimimaan kunnolla, kun säätäisin oven karmissa olevaa lukon vastinkappaletta parempaan asentoon. Jos, viitsis kun kelit lämpenee... Itse lukkomekanismit toimii hyvin, kun muistaa rasvata pesun jälkeen. Tai ennenkuin pidempi märkä keli muuttuu pakkaseksi. Eli tämän puolesta ei ole tänä talvena ollut ongelmaa, kun aiemmin on homman ehtinyt oppimaan.

 

Näitä lukko-ongelmiakin lukiessa vahvistuu entisestään se käsitys, että seuraavassa autossani ei tule olemaan keskuslukitusta, eikä sähköikkunoita, ei mitään. Eli Opel Speedster (olkoonkin vaikka vain kesäauto, mutta silti ;D) tms. vain ajamista varten suunniteltu kulkine totaalisella minimivarustuksella... Toki vaatii masokistista luonnetta ajaa autolla, jossa ei ole olohuoneen sohvan mukavuuksia - eli ei sopine monellekaan tää mun unelma-tilanne. Toisen taivas on toisen helvetti... :-[

Link to comment
Share on other sites

 

 

Näitä lukko-ongelmiakin lukiessa vahvistuu entisestään se käsitys, että seuraavassa autossani ei tule olemaan keskuslukitusta, eikä sähköikkunoita, ei mitään. Eli Opel Speedster (olkoonkin vaikka vain kesäauto, mutta silti ;D) tms. vain ajamista varten suunniteltu kulkine totaalisella minimivarustuksella... Toki vaatii masokistista luonnetta ajaa autolla, jossa ei ole olohuoneen sohvan mukavuuksia - eli ei sopine monellekaan tää mun unelma-tilanne. Toisen taivas on toisen helvetti... :-[

 

Hehehe  ;D ;D. Nyt se Speedster on levinnyt kuin rutto tähänkin topiikkiin  ;D ;D

 

Kuumetta ei muuten paranna, jos katsot Top Gearin ylistyslaulun aiheesta, siinä toki turbona tosin.  :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=GAfWutW3Ygc

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...