Jump to content

Madallus


Wile

Recommended Posts

Olen tässä miettinyt madallusta.

 

Miten muut jotka ovat Minejänne madaltaneet, minkälaisia settiä olette käyttäneet? CTD Germanyltä saisi noita 30mm madaltavia Eibachin jousia... KW:n 20-50mm säädettävä alustasarja olisi sitten seuraava vaihtoehto mitä tuolta saa, mutta hintaa jo +1000e. Kolmen sentin madallus on kai aika riskirajoilla talviajon suhteen, vakionakin tuo on melko matala. Cooper S (urheilullinen alusta) on vakiona 20mm matalampi kuin perus-Cooper, olenko oikeassa?

Link to comment
Share on other sites

Cooper S (urheilullinen alusta) on vakiona 20mm matalampi kuin perus-Cooper, olenko oikeassa?

Perus-Cooperiin saa(/sai, ainakin 2003) lisävarusteena urheilualusta PLUS:n. Sen korkeutta vs. perus-Cooperin alusta en osaa kommentoida, mutta muistaakseni myyjä mainosti tuota PLUS:saa, että ois sama kuin S:ssä.

 

Itselleni tuolla ei ollut väliä, mutta kun tuli Chili-paketin mukana, niin 8)

Link to comment
Share on other sites

Jäi mun mini vakio korkeudelle, kun mittailin ennen kaupantekoa minin korkeutta. On yllättävän matala tää ässä jo vakiona. Se etulärpytin hinkaa lähes joka päivä tien lumia näin talvella.

 

P.S. tässä jo odotellaan sitä "tulevaa" minin nelivetomaasturia, mistä oli joitain photoshoppeja esillä aikoinaan.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Joo se etulärpytin osuu just joka paikkaan. Kai sen tarkoitus on ikään kuin varoittaa, että nyt mennään vähän liian riskirajoilla.

 

Paras ratkaisu olis laittaa ehkä hieman vakiota tiukemmat jouset, alustaa laskematta... Mistäköhän sellaisia saisi?

 

Olikos sulla joku tarkoitus tuolle madaltamiselle? Ei siinä, että kauheasti kyseenalaistaisin, mutta omasta mielestä madaltamisella ei ole oikeastaan mitään tarvetta MINIssä. Ulkonäön kannalta 17" renkaat (18" puhumattakaan) näyttää hyvältä ilman madallusta ja ajo-ominaisuuksien takia madaltamiseen ei mun mielestä tarvi lähteä (ei sitä, että olis jotain kokemusta - hatusta vetelen näitä mielipiteitä). Esim. kallistuksenvakaajilla ja/tai säädettävillä iskareilla luulis pääsevän parempaan/halvempaan lopputulokseen.

 

Tietty, jos ajat kisaa radalla, niin homma on sitten ihan toinen. Scooper voinee valaista asiaa omalta kohdaltaan (jos niistä suunnitelmista on vielä jotain elossa... ;) ).

 

n.

Link to comment
Share on other sites

En ole aikaisemmin vastannut, koska "tutkimukset" ovat vieläkin kesken, mutta sen verran sanoisin...

 

...missään tapauksessa ei laiteta pelkkiä lyhyempiä jousia, koska alkuperäisiskareita ei ole tarkoitettu toimimaan lyhyemmällä liikeradalla. Tuloksena merkittävästi lyhentynyt käyttöikä ja uusi matka auton alle tolppien vaihtoon (<= tylsää).

 

Sen mitä olen lukenut KONIn uusista FSD:eistä, saattaisi kannattaa vain iskareiden vaihto. KONIhan suosittelee noita tolppia käytettäväksi nimenomaan alkuperäis jousien kanssa. Jos välttämättä haluaisi jäykemmät jouset madaltamatta autoa niin luulen miltei ainoa vaihtoehto olisi niiden jousien teettäminen esimerkiksi Vallilan takomossa ;). Josta tuleekin mieleen pieni offtopic: josko tilattaisi ainakin noita jäykempiä=paksumpia takakallistuksen vakaimia kimppatilauksena Vallilan takomosta, jolloin saattaisi saada jotain rabattia. Tuohon työhön firma tarvitsee malliksi alkuperäisen raudan, josta saa haluamallaan materiaali paksuudella duplikaation. (~500 Esson baarissa kuultua... hmm niinkuin oikeastaan kaikki edellä kirjoitettu, koska omakohtaiset kokemukset ovat edelleen nolla).  

 

Tässä nyt on vain yksi vaihtoehto, joka noista valmiista satseita käynyt mielessä. H&R:n jousista olen noilta jenkkifoorumeilta lueskellut hyviä kokemuksia. Mutta mitkäs ovat iskereiden speksit? Niitä en ole löytänyt vielä.

Eibach:ltakin löytyisi sarja jonka hinta ei olisi hieman reilut tonnin, mutta eipä taida olla iskareiden säätöäkään.

 

Henk.koht. suosisin siten ehkä KONI:n HA-1150, KW:n Variante 2 tai  Bilstein PSS9 (ja onhan niitä muitakin vielä kalliimpiakin) vaihtoehtoja... mutta hinnat ovat sitä luokkaa, että senpä takia minulla ei mitään noista vaihtoehdoista olekaan asennettuna vielä ja sitten tartteis vielä niin paljon kaikkea muutakin...  (esim. JARRUT prkl :P).

Link to comment
Share on other sites

Siinä tulikin hyviä vinkkejä, kiitoksia. 8) Täytyy nyt odotella että lumet sulaa ja saa kesänakit alle, niin pääsee näkemään että mikä on todellinen tarve muutoksille ja minkälaisille. Niin vähän ehti ajella noilla 17" pyörillä ennen lumien tuloa viime syksynä.

 

Jarrut on myös tosiaan vähän heikko kohta Ässässä... Varsin monissa arvosteluissa on sanottu, että varsinkin Works kaipaisi parempia jarruja. Vähän hankala tietenkin sanoa asiaan mitään, kun en ole radalla tuolla ajanut, mutta edellinen Audi A2 tuntui pysähtyvän tehokkaammin kuin MINI (olipahan 300 kiloa kevyempikin, mutta siltikin).

Link to comment
Share on other sites

Unohtui vielä: madalletulla autolla voisi ajella talvella huolettomammin, jos laittaa kunnon kärrynpyörät alle eli halkaisijaltaan selvästi alkuperäisiä suurempi kombo, mutta kapea (ehkä max 185) ettei ota kiinni lokasuojan reunoihin. Tuota voisi kokeilla, jos kyllästyttää olla lanaajana muille autoijoille. Ehkä se ei paljoa auta, kuitenniin.

Nopeusmittari näyttäisi silloin liian vähän, otetaan se sitten vain huomioon.

Link to comment
Share on other sites

Unohtui vielä: madalletulla autolla voisi ajella talvella huolettomammin, jos laittaa kunnon kärrynpyörät alle eli halkaisijaltaan selvästi alkuperäisiä suurempi kombo, mutta kapea (ehkä max 185) ettei ota kiinni lokasuojan reunoihin. Tuota voisi kokeilla, jos kyllästyttää olla lanaajana muille autoijoille. Ehkä se ei paljoa auta, kuitenniin.

Nopeusmittari näyttäisi silloin liian vähän, otetaan se sitten vain huomioon.

 

En muista ulkoa, että mitä sulla on talvella alla (kitkat?), mutta mulla on ainakin vakiovanteilla alla Pirellin Wintercarving 185/65/15, jotka toimii ihan ok. Mittarivirhettä ei ole kuin n. 4 km/h, joten ei sitä paljoa tarvitse ottaa huomioon. ;)

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Siinä tulikin hyviä vinkkejä, kiitoksia. 8) Täytyy nyt odotella että lumet sulaa ja saa kesänakit alle, niin pääsee näkemään että mikä on todellinen tarve muutoksille ja minkälaisille. Niin vähän ehti ajella noilla 17" pyörillä ennen lumien tuloa viime syksynä.

 

Jarrut on myös tosiaan vähän heikko kohta Ässässä... Varsin monissa arvosteluissa on sanottu, että varsinkin Works kaipaisi parempia jarruja. Vähän hankala tietenkin sanoa asiaan mitään, kun en ole radalla tuolla ajanut, mutta edellinen Audi A2 tuntui pysähtyvän tehokkaammin kuin MINI (olipahan 300 kiloa kevyempikin, mutta siltikin).

 

Tämä mulla oli kanssa vähän taustalla, kun kysyin sitä tarkoitusta madaltamiselle. Jos ajatuksena on todella lähteä Nordschleifelle, niin ensin kannattaisi varmasti laittaa jarrut kuntoon ja sen jälkeen miettiä muutenkin sitä jousittamatonta massaa (=vanteet/renkaat). Nuo 17" S-spoket on ihan TÖRKEEN painavat ja jos niistä "pääsee eroon" ennen tuonne vihreään helvettiin menoa, niin auttaa jo varmasti paljon.

 

Kuten scooper jo tuossa edellä ansiokkaasti mainosti, niin hyviä alustasarjoja on tarjolla useampia. Se kallistuksenvakaaja kimppaostos vois olla ihan mielenkiintoinen (otatko scooper selvää?).

 

Tuosta jousittamattomasta massasta vielä sen verran, että olen kuolannut ensi kesäksi omaan Cooperiin alle OZin Ultraleggeroita. Ovat 400g/vanne kevyempiä, kuin mallistosta jo poistuneet Superleggerat eli painoa löytyy 8,4 kg/vanne. Kun tähän perään laitetaan nyt alla olevien S-spoken paino 11,5 kg/vanne, niin ymmärrätte varmaan miksi kiinnostaa... ;) Pelkillä vanteilla auto siis n. 12kg kevyemmäksi.

 

Ja sitten lopuksi ihan omaa tajunnanvirtaa tai jotain. Itse kokeilisin tuota Worksin alustaa "vakiona" kunnolla esim. jossain ratapäivillä, jotta selviäisi se, onko tarvetta varsinaisille virityksille. Samalla selvinnee paremmin auton todelliset ajo-ominaisuudet. Kun nuo alustasarjat ovat hinnoiltaan tuolla touhutonnin luokkaa (+asennus päälle), niin itse en ainakaan ihan vaan huvin vuoksi lähtisi tuommoista rahasummaa autoon laittamaan (mulla onkin asuntolainaa "riittävästi", joten ei kannata kauhean tosissaan köyhän ja kateellisen juttuja ottaa).

 

my 2 cents worth...

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Asiahan ei minulle kuulu   8) 8) 8) , mutta Nuno puhuu painavaa asiaa ... :) :) :)

 

Tavallisen siviiliauton  alustan laskeminen on useimmille lähinnä ulkonäköjuttu ...... Siitä tulee niin paljon lisäharmia  ja hyöty / kustannus  on kyllä huono.

 

Mutta jokainen tulkoot uskollaan autuaaksi  ja noita valmistavat sekä markkinoivat yritykset kannattavaksi ....

 

Siviiliautoihin sitten vielä "kaupan päälle" ehdotan vapaavirtaussuodattimia .... ;D ;D ;D ;D, jos on ylimääräistä rahaa .... ;) ;) ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

Asiahan ei minulle kuulu   8) 8) 8) , mutta Nuno puhuu painavaa asiaa ... :) :) :)

 

Tavallisen siviiliauton  alustan laskeminen on useimmille lähinnä ulkonäköjuttu ...... Siitä tulee niin paljon lisäharmia  ja hyöty / kustannus  on kyllä huono.

 

Mutta jokainen tulkoot uskollaan autuaaksi  ja noita valmistavat sekä markkinoivat yritykset kannattavaksi ....

 

Siviiliautoihin sitten vielä "kaupan päälle" ehdotan vapaavirtaussuodattimia .... ;D ;D ;D ;D, jos on ylimääräistä rahaa .... ;) ;) ;) ;)

Kukin olkoot mielipiteissään oikeassa...

Link to comment
Share on other sites

Se kallistuksenvakaaja kimppaostos vois olla ihan mielenkiintoinen (otatko scooper selvää?).

Täytyypä ottaa selvää... ilmoittelen omaan aiheeseensa, kun saan neuvoteltua asiaa eteenpäin/selväksi.

 

Ja sitten lopuksi ihan omaa tajunnanvirtaa tai jotain. Itse kokeilisin tuota Worksin alustaa "vakiona" kunnolla esim. jossain ratapäivillä, jotta selviäisi se, onko tarvetta varsinaisille virityksille. Samalla selvinnee paremmin auton todelliset ajo-ominaisuudet. Kun nuo alustasarjat ovat hinnoiltaan tuolla touhutonnin luokkaa (+asennus päälle), niin itse en ainakaan ihan vaan huvin vuoksi lähtisi tuommoista rahasummaa autoon laittamaan (mulla onkin asuntolainaa "riittävästi", joten ei kannata kauhean tosissaan köyhän ja kateellisen juttuja ottaa).

 

my 2 cents worth...

 

n.

Eihän Worksissäkään ole kuin normi S:n satsi ellei sitten ole vielä erikseen ja vielä lisää maksanut siitä Workssarjasta (joka myös muistaakseni sisälsi jäykemmän kallistuksenvakaajan taakse) vai olenko ymmärtänyt väärin.

 

Sen verran monta kertaa visiittejä Ahvenistolla&Alastarolla ettei kokemuksien mukaan todellakaan ole liioiteltua laitella alustaa uuteen "uskoon" ~60tkm ajetussa autossa. Liikaahan ne "paremmat" alustasarjat maksaa niinkuin köyhälle kaikki, mutta mikä onkaan parempi syy törsätä rahnoo kuin huvin vuoksi ;)

(sitten joskus kun sitä sattuu olemaan. Laina on pääomaa eikös niin ollut :-/ ja sitä siis riittää minullakin. Mutta jos Nuno on köyhä niin mä asun varmaan pahvilaatikossa 8)  ::) ;) Jep, tosiaan vm1917 kerrostalossa nuo väliseinät ovatkin kanankakkaa :-X Eli ei tarvitse miettiä kahta kertaa esim. asuntoremontin tai iskunvaimentajien+jousien välillä -> ei pahvilaatikkoa kannata rempata :D. Ja OZ:t tulossa... päässee maalari taas mustaamaan jossain vaiheessa vanteita P).

 

Jaa sitten niitä vielä "parempia" sarjoja esimerkiksi:

Leda Gas 2

ProFlex

(täytynee jatkaa listaa joskus...)

 

EDIT:Typottelut pois.

Link to comment
Share on other sites

 

En muista ulkoa, että mitä sulla on talvella alla (kitkat?), mutta mulla on ainakin vakiovanteilla alla Pirellin Wintercarving 185/65/15, jotka toimii ihan ok. Mittarivirhettä ei ole kuin n. 4 km/h, joten ei sitä paljoa tarvitse ottaa huomioon. ;)

 

n.

Nooh, mä meinasinkin jotain 185/70R16 -kokoa

::) ::) ;D

 

BTW: samankokoiset on minullakin talvikiekot, Hakkapeliitan Kuut tosin.

Link to comment
Share on other sites

Nooh, mä meinasinkin jotain 185/70R16 -kokoa

::) ::) ;D

 

BTW: samankokoiset on minullakin talvikiekot, Hakkapeliitan Kuut tosin.

 

Kivenkovaan väittivät rengasliikkeessä, että 185/65/15 ei käy Miniin, kun muualta hankkimani alle laittoivat. Hyvin pyörii. Ja ovat ainakin taulukoiden mukaan kooltaan paljon lähempänä 17-tuuman alkuperäisiä kesägummeja kuin niiden suosittelema 185/60/15. Tai 175/70/15.

 

Mutta että 185/70/16 ??????  ;D

Link to comment
Share on other sites

 

Eihän Worksissäkään ole kuin normi S:n satsi ellei sitten ole vielä erikseen ja vielä lisää maksanut siitä Workssarjasta (joka myös muistaakseni sisälsi jäykemmän kallistuksenvakaajan taakse) vai olenko ymmärtänyt väärin.

 

On vakio alusta ihan... Mun mielestä muinoin 2004 koeajo-Cooper S tuntui jotenkin paljon timmimmältä kuin tuo Works... Ei mitään tietoa miksi näin, saatan myös vain kuvitella. Tulikohan alustaan mitään muutoksia vuodeksi '04, meidän Works on '03. Mulle kelpaisi näillä bensan hinnoilla ihan hyvin tavallinen Cooperkin. Sen verran tulee kuitenkin kilometrejä, esim. väliä Lappeenranta-Lahti sahattua, että on tullut mietittyä onko tuossa Worksissa mitään järkeä.

::)

Link to comment
Share on other sites

 

On vakio alusta ihan... Mun mielestä muinoin 2004 koeajo-Cooper S tuntui jotenkin paljon timmimmältä kuin tuo Works... Ei mitään tietoa miksi näin, saatan myös vain kuvitella. Tulikohan alustaan mitään muutoksia vuodeksi '04, meidän Works on '03. Mulle kelpaisi näillä bensan hinnoilla ihan hyvin tavallinen Cooperkin. Sen verran tulee kuitenkin kilometrejä, esim. väliä Lappeenranta-Lahti sahattua, että on tullut mietittyä onko tuossa Worksissa mitään järkeä.

::)

 

Vaihdetaan päittäin? ;D

 

Mulla löytyy tolle Worksille "järkikäyttöä" vaikka kuinka ja paljon... ;)

 

n.

Link to comment
Share on other sites

 

Mulle kelpaisi näillä bensan hinnoilla ihan hyvin tavallinen Cooperkin. Sen verran tulee kuitenkin kilometrejä, esim. väliä Lappeenranta-Lahti sahattua, että on tullut mietittyä onko tuossa Worksissa mitään järkeä.

::)

 

Seuraavaks se varmaan jo väittää sellaisia perättömiä juttuja, että olis myös Miniä maantiellä vakaampia ja hiljaisempiä kärryjä, taloudellisempia, ja sellaisia joissa ei takaikkuna kuraannu umpeen kilometrin matkalla...

 

Ei pidä paikkaansa... ;D

Link to comment
Share on other sites

Wile: toi Nunon Cooper kuluttaa nykyään jo enemmän kuin mun S:ä :P ;D

 

Hiffe: eipähän tarvitse tummennoskalvoja takaikkunaan asennella ;)... no_ei_vaan, kyllä toi perän paskaantuminen on varmaan maailmanennätys autoalalla :-X (tosin olisihan siihen lääkkeetkin tiedossa, mutta ne kuuluu oikeastaan enempi hiaceen kuin MINIin).

 

OT ;) : Megan:n madallussarjassa olisi myös camber platet kaupan päällisinä...

...linkki lisätty...

...mutta muistelisin lukeneeni Dynamiitti.com:sta noiden Mega:ien agressive spring rate:n tuottavan jo liian kovaa jousitusta. Tiedä sitten :-/

Link to comment
Share on other sites

 

Vaihdetaan päittäin? ;D

 

Mulla löytyy tolle Worksille "järkikäyttöä" vaikka kuinka ja paljon... ;)

 

n.

 

Ehhehehheh, en mää mustaa halua, sori. ;) Käytettyjen Worksien arvo on muutenkin jo tippunut lähes vakio-Ässän tasolle... Paljon toki siitä kiinni, että kuka haluaa maksaa virityspaketista mitään. Onhan nuo toki haluttuja, se on tiedossa.

 

Hiffe>

Ei järkeä liikaa saa ollakaan, ei muuten ole hauskaa. ;D Mutta kyllä MINI on niin mun auto kuin voi olla, että merkki ei ihan helposti vaihdu. Eikä tässä nyt välttämättä muutenkaan olla vaihtamassa mitään, ehkä pelottelen tai sitten en. ;D

 

Oona>

Esimerkiksi olisko ollut joulukuun vai nyt tammikuun Car-lehdessä (tai Top Gear  ;D ), jossa myös moitittiin tuota kulutusta. Ei sillä väliä että bensa on 98:a, mutta sitä menee ja paljon. En ole mitannut keskikulutusta, kun tämä ei ole Chili vaan varusteita on poimittu listalta muuten vaan. Käytännössä kaikki muu löytyy paitsi ajotietokone ja vakionopeudensäädin, en tiedä mitä edellinen omistaja sitten mietti tilatessaan auton...

 

scooper>

Ai, mitenniin, onko siinä jotain vikaa vai :D  

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...