Jump to content

Madallus


Wile

Recommended Posts

Tsihihih, ja mä kun tulin juuri hiihtämästä, jalan massa vaan kasvaa. ;D

 

Hauskintahan MINIllä on ajella mutkia, ja siinä vaiheessa on tietenkin ihan sama, onko autossa 90, 115 vai se 200 hevosta. :)

Grhöm... opettelepa ohjailemaan autoasi mutkissa pääasiassa kaasulla. Älä naura... tiedän kyllä, että puhutaan etu-/vajaavetoisesta. Niin no joo LSD maistuis siten taas ja en siis kannata huumeita. Tehoa ei ole koskaan liikaa, täydellistä  autoa ei ole koskaan tehty jne ne tutut mantrat...

 

Ja: tuli mieleen jalan massasta Jeremy Clarkosonin tokaisu F430 koeajon yhteydessä jotenkin niin, että kannattaa satsata semiautomaatti lootaan. Se on teknisesti hyvä fiiussa ja siinä ei silloin tarvita enää vasenta jalkaa. Joten sen voi myydä elinluovutuksena ;D, jotta saisi rahat 6000 puntaa maksavaan laatikkoon. No tuosta tulikin mieleen, että pitäisiköhän ryhtyä lääketestaajaksi, jotta saisi rahaa alustanosiin (<- huomasitteko kuinka taitavasti viestini pysyi lopulta kokonaan aiheessa ;D).

Link to comment
Share on other sites

scooper>

Njoo, radalla tietenkin eri asia. En ole Cooperia ajanut, mutta ilmeisesti todella hauska auto on sekin. :)

 

Joo katsoin myös tuon F430-jakson. Kyllähän lääketestaajia aina tarvitaan, ja siitä tienaa hyvin rahaakin. Minä voisin ainakin ruveta. :)

 

Käviskös sitten keltainen  ;D

 

Hopeinen, punainen tai sininen ;) Huom. tämä EI ole vaihtotarjous ko. väristen autojen omistajille. ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...

Palataanpa aiheeseen. itselläni on kanssa madallettu oma koppi. Laitoin alle 18" vanteet ja ulkonäkö ei miellyttänyt. Toinen pointti miksi alustaa lähdettiin päivittämään oli eräänlainen Tailhappy-fiilis, mikä ainakin tossa 05-mallissa vaivasi erittäin pahasti. Radalla perää sai koko ajan olla hakemassa takaisin kun se tuntui karkailevan sinnetänne, varsinkin nopeissa mutkissa. Myöskin moottoritien rampissa pääsi aika helposti poikittain.

 

Ratkaisun löysin Bilsteiniltä, Pss9 löysi itsensä auton alle. Kaikenlisäksi Jouset ja tolpat on speksattu Kelleners sportin toimesta joten säädöt ovat 50 % jäykemmät kun vakio pss:ssä, tarkoittaen siis, että Kellenersin pehmein säätö on Bilsteinin taulukossa puolivälijäykin.

 

Olen ollut tohon erittäin tyytyväinen, säätöä pitäisi olla noin 5 senttiä korkeussuunnassa, puolivälin korkeudessa auto putosi jo kuitenkin lähes 5 senttiä, joten varaakin vielä on, jos näyttelykuntoa haetaan. Mitä tulee itse ajettavuuteen, se parani exponentiaalisesti. Koko auton käyttäytyminen rauhoittui huomattavasti ja se kauhistuttava ja jopa pelottava yliohjautuminen katosi lähes kokonaan. Jämäkkähän toi on, perussäätönä olen pitänyt alustaa kaikista löysimmässä asennossa, eikä se silloinkaan mikään kovin pehmeä ole, mutta sen kanssa pärjää. ratahommiin säädöt on vedettävä tappiin. Positiivista on se, että kaikki on säädettävissä joten tämän kanssa voi oikeasti harjoitella miten auto käyttäytyy erilaisilla iskarinsäädöillä.

 

Itseni maksoin siitä luonnollisesti kipeäksi ja konkurssiin asti, mutta se oli pieni uhraus kaikesta siitä, mitä alustan vaihdolla saatiin loppujen lopuksi aikaan. Kivasta autosta tuli exponentiaalisesti kivempi. Nyt sillä ei tarvi enää ajaa ihan joka paikkaan (etulipan alla on se 4-5 cm maavaraa) mutta ei onneksi ole tarvetta mökille tällä ajella, siihen on olemassa maastoautot sitten erikseen ;)

 

http://www.saunalahti.fi/jsod/kuvat%20047.jpg  (huono kuva tontitetusta autosta tossa, kai siitä jotain ideaa saa.

Link to comment
Share on other sites

Palataanpa aiheeseen. itselläni on kanssa madallettu oma koppi. Laitoin alle 18" vanteet ja ulkonäkö ei miellyttänyt. Toinen pointti miksi alustaa lähdettiin päivittämään oli eräänlainen Tailhappy-fiilis, mikä ainakin tossa 05-mallissa vaivasi erittäin pahasti. Radalla perää sai koko ajan olla hakemassa takaisin kun se tuntui karkailevan sinnetänne, varsinkin nopeissa mutkissa. Myöskin moottoritien rampissa pääsi aika helposti poikittain.

 

Ratkaisun löysin Bilsteiniltä, Pss9 löysi itsensä auton alle. Kaikenlisäksi Jouset ja tolpat on speksattu Kelleners sportin toimesta joten säädöt ovat 50 % jäykemmät kun vakio pss:ssä, tarkoittaen siis, että Kellenersin pehmein säätö on Bilsteinin taulukossa puolivälijäykin.

 

Olen ollut tohon erittäin tyytyväinen, säätöä pitäisi olla noin 5 senttiä korkeussuunnassa, puolivälin korkeudessa auto putosi jo kuitenkin lähes 5 senttiä, joten varaakin vielä on, jos näyttelykuntoa haetaan. Mitä tulee itse ajettavuuteen, se parani exponentiaalisesti. Koko auton käyttäytyminen rauhoittui huomattavasti ja se kauhistuttava ja jopa pelottava yliohjautuminen katosi lähes kokonaan. Jämäkkähän toi on, perussäätönä olen pitänyt alustaa kaikista löysimmässä asennossa, eikä se silloinkaan mikään kovin pehmeä ole, mutta sen kanssa pärjää. ratahommiin säädöt on vedettävä tappiin. Positiivista on se, että kaikki on säädettävissä joten tämän kanssa voi oikeasti harjoitella miten auto käyttäytyy erilaisilla iskarinsäädöillä.

 

Itseni maksoin siitä luonnollisesti kipeäksi ja konkurssiin asti, mutta se oli pieni uhraus kaikesta siitä, mitä alustan vaihdolla saatiin loppujen lopuksi aikaan. Kivasta autosta tuli exponentiaalisesti kivempi. Nyt sillä ei tarvi enää ajaa ihan joka paikkaan (etulipan alla on se 4-5 cm maavaraa) mutta ei onneksi ole tarvetta mökille tällä ajella, siihen on olemassa maastoautot sitten erikseen ;)

 

http://www.saunalahti.fi/jsod/kuvat%20047.jpg  (huono kuva tontitetusta autosta tossa, kai siitä jotain ideaa saa.

 

Kiitos. Tässä olikin jo selkeällä suomella siitä, miksi ja miten se homma kannattaa hoitaa. Itsellä on periaate, ettei puolittaisia ratkaisuita edes kannata alkaa tekemään - varjopuolena on se, että yleensä saa maksaa itsesnä kipeäksi... ;)

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Kattopas waan... Pter:llä on vielä MINI, hienoa 8)

Vieläpä hienompaa, että kerroit kokemuksistasi Bilsteinin kanssa. Hyvältä vaikuttaa.

Mutta JÄLLEEN ei voi muuta todeta kuin, että köyhälle kaikki on kallista. Waliwali :-[ Ehkä mullakin on joskus parempaa palikkaa kulmissa (tai edes mitä tahansa muuta kuin orkkistavaraa). Alkuperäinen alusta on toki hyvä keskimääräiselle ajotavalle, mutta sitten on nuo "nopeammat" osat asia erikseen.

 

Nunolle voisi huikata, että mitä enemmän lueskelet esim. alusta/jousitus asiaa niin päähän alkaa sattumaan ja lompakko pyrkii evakkoon povarista >:( Kun MINIinhän saisi vaikkapa alatukivarret titaanista jne. ja niineespäin ;D Loppua ei näy. (ja kele kun selviäisi tallipaikan saanti, jossa näitä voisi ruuvata :P)

 

Asiaan: suunnilleen samat syyt olis minullakin alustapäivitykseen kuin Peterlin:llä eli todellakin se mitä ehkä jotkut pitävät hauskimpana seikkana MINIn ajettavuudessa, kaasulla ohjaus mutkissa/perän irtonaisuus, on kovemmissa mutkavauhdeissa "hiuksia nostattavaa". Tietty kokeneemmat kuskit eivät tietenkään pidä hyvänä ideana G-kurvassa oikean jalan täysnostoa puolivälissä, mutta orkkisalusta on kuitenkin joka tapauksessa yllättävän pehmeä. Se niiaa ja nyökkää, kallistelee ja keinuu... ja joskus täysjarrutuksissa ei yhtään osaa arvata minnepäin meinaa perän "ampua". Kyllähän siis näinollen eleettömämpi käytös saisi olla MINNIllä IMO.  Vähempikin dramatiikka riittäisi 8)

Link to comment
Share on other sites

Nunolle voisi huikata, että mitä enemmän lueskelet esim. alusta/jousitus asiaa niin päähän alkaa sattumaan ja lompakko pyrkii evakkoon povarista >:( Kun MINIinhän saisi vaikkapa alatukivarret titaanista jne. ja niineespäin ;D Loppua ei näy. (ja kele kun selviäisi tallipaikan saanti, jossa näitä voisi ruuvata :P)

 

Tähän vois kommentoida samoin kuin Homer Simpsoneissa:

 

"Mmmmmmm... Utility room!"

 

Oishan se hienoa, jos olis titaania autossa olishan?!? ;)

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Kattopas waan... Pter:llä on vielä MINI, hienoa 8)

Vieläpä hienompaa, että kerroit kokemuksistasi Bilsteinin kanssa. Hyvältä vaikuttaa.

Mutta JÄLLEEN ei voi muuta todeta kuin, että köyhälle kaikki on kallista. Waliwali :-[ Ehkä mullakin on joskus parempaa palikkaa kulmissa (tai edes mitä tahansa muuta kuin orkkistavaraa). Alkuperäinen alusta on toki hyvä keskimääräiselle ajotavalle, mutta sitten on nuo "nopeammat" osat asia erikseen.

 

 

 

Asiaan: suunnilleen samat syyt olis minullakin alustapäivitykseen kuin Peterlin:llä eli todellakin se mitä ehkä jotkut pitävät hauskimpana seikkana MINIn ajettavuudessa, kaasulla ohjaus mutkissa/perän irtonaisuus, on kovemmissa mutkavauhdeissa "hiuksia nostattavaa". Tietty kokeneemmat kuskit eivät tietenkään pidä hyvänä ideana G-kurvassa oikean jalan täysnostoa puolivälissä, mutta orkkisalusta on kuitenkin joka tapauksessa yllättävän pehmeä. Se niiaa ja nyökkää, kallistelee ja keinuu... ja joskus täysjarrutuksissa ei yhtään osaa arvata minnepäin meinaa perän "ampua". Kyllähän siis näinollen eleettömämpi käytös saisi olla MINNIllä IMO.  Vähempikin dramatiikka riittäisi 8)

 

Juu, Mini on pölyssä tallissa, syystä tai toisesta en ole koko talvena edes ajanut..(sitäpaitsi toi koppi on niin kentässä että talvipyörät ei mahdu alle, enkä jaksa säätää tolppia yläasentoon) 8)

Toi vakioalusta on tosiaan pehmeä, enkä sinäänsä voi väittää että mullakaan olis siitä yliohjaamisesta mitään pahaa sanottavaa ;) Mielummin ajan yliohjaavalla autolla, kuin sellasella, mikä vaan puskee ja puskee. Mutta kun välillä jo tosiaan tuntui, että perässä ei ole mitään tuntoa niin jotain oli tehtävä.

 

Kuten sanottua, köyhälle kaikki on kallista, tosta piti tosiaan maksaa se lähes pari isoa, mutta elämä on. Pitää vaan sitten juoda vähän vähemmän olutta ja silleen ;) Joka tapauksessa toi on tosiaankin ollut joka pennin arvoinen sijoitus..vielä kun vaan olis sitä tehopuoltakin, eihän tuo liiku mihinkään, jos verrataan vaikkapa viissataaheppaiseen kutossarjan bemuun Saksan-reissulla lämä pohjassa läpi Saksan :D

Link to comment
Share on other sites

Lueskelin tossa MINI2.comista FSD-seteistä ja siellä niitä kehuttiin ainakin maasta taivaisiin. Ainakin Konilla on semmosia.

 

Olikos tommosista jollain jotain kokemuksia/kommentteja? Käsittääkseni toi bilsteinin pss9 ei oo just semmonen... tai jotain...

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Sovitaanko ettei verrata M6:een vaan 1.6 litraiseen Corollaan ;D
Laitetaan M6 autoslalom -kisaan, voidaan varmaan sen jälkeen verrata miten autojen ajo-ominaisuudet toimivat muuallakin kuin suoralla tiellä. M6 on varmasti hyvä slalomissakin, mutta kuinka hyvä? Parempi kuin Porsche? Parempi kuin MINI? Parempi kuin Mini? Parempi kuin Fiat 127? Oisko huonoin kaikista mainituista (vaikka hyvä onkin)? No, diesel Granadan M6:lla voittaisi, vaikka ajais eka kertaa eläessään sellaista vastaan, joka on ajanut voortilla koko ikänsä... :-X
Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...
... eihän se ole ihme, että laihdutuskuurille joutuu kohta itsekin kun on painonvähennyskohteet autosta käytetty (joskus tällä vuosikymmenellä ;))
Tuolla on sarja, jossa ei ole pakko laihduttaa. Menenkin sunnuntaina kisaan mukaan. Kisa on sarjan viimeinen, joten tulee aika mielenkiintoista, kun siellä ajettaneen rataa normaaliajopäiviin verrattuna väärään suuntaan tai rataa on muuten muutettu. Jep, ja minä menen tuonne ensikertalaisena häpäisemään itseäni. Innostuin hommaa tutkimaan pikkuisen myöhään. Ois voinu ajaa koko sarjan, jos olis ollu hereillä jo aiemmin.

 

Kesärengaskelejä odotellessa.
Karting sisäradoilla on aina kesärengaskelit ;)
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...