Jump to content

Vaihdelaatikon öljyt


rattleseed

Recommended Posts

Kyseessä on vuoden 02 cooper enkä ole löytänyt järkevää tietoa pitääkö/kannattaako bmw-mineihin vaihella vaihdelootan öljyjä minkälaisilla aika tai kilometriväleillä?

Mittarissa nyt 123 000 kilometriä ja varmaankin alkuperäiset öljyt lootassa. (Eikai siitä vaihdosta haittaakaan voi olla. :P )

Mitä öljyä käytän jos käytän?, ja kannattaako puuhata itse vai viedä korjaamolle?

 

Kiitos jo etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

Joo,myös meidän MCS -07 alkaa olla vaihteistoöljyn vaihdon aika,88tkm alkuperäisillä ajettu,uskoisin "lifetime oil" olevan tietty elin ikä! Samalla tulee tarkastettua määrä,pientä tihkumista lootan ja koneen välistä havaittu.Lueskelin hieman ameriikan voorumia,moni tuntui suosittelevan Red linen D6 ATF,on lähellä alkuperäistä viskositeettia, pelaa myös Suomen talvessa ,synteettistä.Uskoisin muiltakin valmistajilta löytyvän vastaavaa,kokemuksia?Täyttömääräkin jäi hieman hakuiseen 1.7 vai 2 litraa? Omasta puutuu hieman ,ei oikein voi siten luottaa poistettavaan määrään.Tietty,helpommalla selviää viemällä merkkihuoltoon......

Link to comment
Share on other sites

-05 MCS sai uudet lootan liukasteet 75tkm kohdalla. Vanhat öljyt olivat silmämääräisesti erittäin hyvässä iskussa. Sisään meni Castrolin jotkut synteettiset litkut. Tarkempi malli ei nyt ole tässä käsillä. Otan varmaankin tavaksi vaihtamisen muutaman vuoden välein. Vaihto on kohtalaisen helppoa ja öljyn hinta ei auton käytökustannuksissa ole prosentuaalisesti mikään iso kulu.

 

Äkkiseltään väittäisin, ettei vaihtaminen tunnu ihan samalta kuin ennen. Keppiä paljon vatkattuani en kuitenkaan osaa sanoa onko suunta huonompi vai parempi, loota toimii edelleen kuitenkin kuin unelma.

 

Jos muuta remppaa ei samalla tee, kannattanee homma jättää jonkun pikaöljynvaihtopuljun tehtäväksi. Muutama kymppi ei ole paha hinta tuosta työstä. Tosin jos itsellä on nosturi käytössä tai muuten on autoa pukeille nostamassa, tekee sen äkkiä itsekin.

Link to comment
Share on other sites

Uudempien lootien sielunelämästä en tiedä hölkäsen pöläystä, mutta ainakin remmiahdinajan kuusloviseen Getraggiin menee 1,7 litraa. Määrä on hyvin heleppo päätellä, koska täyttö ja tyhjennysroput sijaitsevat noin 1,7 litran etäisyydellä toisistaan.

 

Oli näköjään Castrol Syntrans Multivehicle 75w-90 tarkemmalta merkinnältään tuo laitettu liukaste. Kaivettu muutaman vuoden vanhasta Castrolin suositustaulukosta.

Link to comment
Share on other sites

No nyt on liemet MCS:n laatikkoon vaihdettu.Laitoin Red Linen MTL ,täyssynteettinen GL4, n. 2litraa.Lueskelin muita maailman voorumeita,olivat laittaneet D4 ATFja D6 ATF mutta maahantuojan sivuilla suositus on MTL.Vaihteisto pelaa hyvin kun aiemminkin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jos laatikko toimii ilman ongelmia niin ihan turha niitä litkuja on vaihtaa.. alkaa olla näissä nykyautoissa sen vertaa hyvää tavaraa sisällä. silloin tällöin tarkistaa jos tarttis vaik lisätä, jos nyt sattuu jostain hikoilemaan. Säästätte aikaa rahaa ja luontoa 8) automaatit on sitten erikseen, niillä on ymmärtääkseni kaikilla öljynvaihtohuoltovälit.

Link to comment
Share on other sites

jos laatikko toimii ilman ongelmia niin ihan turha niitä litkuja on vaihtaa.. alkaa olla näissä nykyautoissa sen vertaa hyvää tavaraa sisällä. silloin tällöin tarkistaa jos tarttis vaik lisätä, jos nyt sattuu jostain hikoilemaan. Säästätte aikaa rahaa ja luontoa 8) automaatit on sitten erikseen, niillä on ymmärtääkseni kaikilla öljynvaihtohuoltovälit.

Siinä kohtaa kun vaihdelaatikossa havaitsee ongelmia, on öljynvaihto jo myöhäistä.

Link to comment
Share on other sites

Jep,samaa mieltä.Öljyn vaihto on aika halpa konsti varmistaa ,ettei ainakaan öljyn määrän puutteen takia loota hajoa.Ja kun on tuon "optimoinnin..." takia lyhennetty moottorin öljyn vaihtoväli n.5000 km,ei tuo lootan öljyn vaihtaminen kerran 80.000 km paljon kirpase! Muuten,vaimokin väitti havainneen eron vaihtamisessa lootan öljyn vaihdon jälkeen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

itte meinasin laitella honda/rover mtf 94 lodjuu, paha juttu? 02 kuupperi, lootalla ajettu 5th.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sama juttu oli -08 Cooper D:ssä että lootassa oli lifetime öljyt. Laatikossa iso keltainen tarra oikein ilmoittamaan asiasta. No, vaihtoivat kyllä paikallisessa pajassa ne öljyt silti kun olin pyytänyt. Laatikko pelaa ihan yhtä hyvin kuin ennenkin, mutta on hiljaisempi. Eli en ainakaan mitään negatiivista ole huomannut. Kyllähän se elinikäinen öljy kestää sen eliniän, mutta onko se elinikä öljyjä vaihtamatta lyhyempi? Itse en jotenkin jaksa uskoa noihin lifetime litkuihin.

Link to comment
Share on other sites

Vanhemmissakin ne on virallisesti elinikäiset. Pitäisi saada jostakin sitten tuon ilmoituksen kaveriksi tehtaan arvio laitteen eliniästä.

Ostin joskus rautalankaa, jolla oli elinikäinen takuu. Kesti muuten ihan koko elinikänsä se lanka.

 

Öljynvaihto on 50 euroa, laatikko muutaman tonnin. Jokainen tekee ihan niinkuin hyvältä tuntuu. ;D

Link to comment
Share on other sites

hö..unohtakaa jo nämä laatikoittenne öljyjenvaihdot. yksikään midlandi ei ole hajonnu sen takia et siitä on jotkut öljyt jäänyt vaihtamatta. ne kyllä hajoaa sitten kun niiden on tarkoitus hajota.. voitte tietysti jatkuvasti vaihtaa noita öljyjä ja maksaa sen 50e? ja sitten sen muutaman tonnin kun se laatikko kuitenkin laukeaa lopulta tai sitten.. laitatte noi 50e? hyvään talteen ja alatte jo säästämään uuteen laatikkoon kun se joskus lopulta laukeaa.

itsehän en valitsisi noista kumpaakaan.. ;D

Link to comment
Share on other sites

Tätä foorumia seuranneena on alkanut tuntua että johnny on joku trolli. Sen verran alta lipan on noi vastaukset yleensä. Jos ne on tosissaan kirjoitettu niin melkoiset antipatiat on merkkiä kohtaan. Itse en ainakaan tuollaisista kommenteista saa mitään hyödyllistä irti.

Link to comment
Share on other sites

Tätä foorumia seuranneena on alkanut tuntua että johnny on joku trolli. Sen verran alta lipan on noi vastaukset yleensä. Jos ne on tosissaan kirjoitettu niin melkoiset antipatiat on merkkiä kohtaan. Itse en ainakaan tuollaisista kommenteista saa mitään hyödyllistä irti.

 

Mitä ??? Onhan hänelläkin Mini. Musta on ihan piristävää, että täältäkin löytyy persoonia ja mulle ainakin on jäänyt käsitys, että tietää jotakin myös autoista.

Link to comment
Share on other sites

Tätä foorumia seuranneena on alkanut tuntua että johnny on joku trolli. Sen verran alta lipan on noi vastaukset yleensä. Jos ne on tosissaan kirjoitettu niin melkoiset antipatiat on merkkiä kohtaan. Itse en ainakaan tuollaisista kommenteista saa mitään hyödyllistä irti.

 

 

nauratti hieman tämä viesti

Tiedätkö, mäki kävin vähän sun viestejä läpi, enkä yllätysyllätys saanut niistä mitään hyödyllistä irti. :)) ehkä ensi kerralla voit jättää ne kirjoittamatta?? ::)

Link to comment
Share on other sites

Mitä ??? Onhan hänelläkin Mini. Musta on ihan piristävää, että täältäkin löytyy persoonia ja mulle ainakin on jäänyt käsitys, että tietää jotakin myös autoista.

 

ja kiitos.. joku sentään pitään godmemberin puolia ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tulipa mieleen...

Onkohan arvoisat foorumilaiset kokeilleet RVS-käsittelyjä laatikoihinne, lähinnä Getrag-tuotteisiin, eihän muita oikeita vaihdelaatikoita Mineissä ole... ;) Älköön kukaan pahastuko mielipiteestäni...

Eräs kaveri talliltani on käyttänyt hyvällä menestyksellä jo vuosia sitten moottoreissa ja vaihteistoissa RVS-tuotteita, ei tosin Mineissä. Hienosti laitteet toimivat edelleen ja muutamat ominaisuudet parantuivat oleellisesti. Ja ovat kestäneet.

Itse en kovinkaan vahvasti usko markkinamiesten puheisiin, mutta vierestä erästä käsittelyä seuranneena voisi jopa alkaa uskomaankin.

Lähinnä ajattelin herättää keskustelua. Enkä pahoittaa kenenkään mieltä näin uutena henkilönä tällä foorumilla...

Link to comment
Share on other sites

Nuo öljyjen lisäaineet ovat kyllä hieno aihe. Itsehän en ole käyttänyt koskaan, ja kaikki vehkeet ovat siitä huolimatta aina pelanneet. ;)

 

Sen verran skeptinen olen, etten mitään markkinamiestä usko ilman luotettavan oloisia testituloksia. Sillain tuntuu hölmöltä, että suuret moottori/vaihteisto/öljy/autovalmistajat eivät ole litkuja ottaneet käyttöön, vaikka ne lupaavat kuun ja tähdet taivaalta.

 

Forte aikanaan osasi markkinoinnin, kun toi tuotteensa myyntiin mukamas vain korjaamokäyttöön. Huollon yhteydessä kun lorautettiin jotakin tankkiin tai öljyjen sekaan, oli auto paljon parempi kuin ennen. Missään nimessä syy ei voinut olla vaihdetuissa öljyissä tai muissa osissa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...