Jump to content

Jarrut hävisi... APUA


MiniABC

Recommended Posts

vm71 ministämme hävisi yllättäin totaalisesti jarrut. Jarrut ovat aina tosin olleet heikohkot ja jarrupolin on painunut aika lähelle lattiaa. Mutta nytpä sitten polin menee täysin lattiaan eikä käytännössä mitään vaikutusta vaikka pumppaakin jarruja. Ilmausta olen yrittänyt useampaan otteeseen ja ihan pieni hetkellinen apu on ollut, mutta käytännössä koeajolenkillä on taas sama vaiva iskenyt. Yritin ottaa pääjarrusylinteriä pois ja sitä alkaa tutkimaan tarkemmin, mutta sen irroitus tyssää siihen että en kertakaikkiaan saa jarrupolkimen ja pääjarrusylinterin niveltä irti... siis sieltä poljinasetelman takaa sitä pientä sokalla varustettua niveltä irti. Onkohan nyt irrotettava se jarru- ja kytkinpolkimen läpi menevä akseli irti ja siten saisi lisää pelitilaa irrotukseen?

 

Mikä on paras veikkaus viasta:

A) Ilmaa piirissä edelleen

B) Pääjarrusylinteri viallinen. Jos on, niin mikä todennäköisin vika?

C) Pyörissä olevat sylinterit vialliset

D) joku muu, mikä?

Link to comment
Share on other sites

Taas syitä voi olla yhtä monta kuin veikkaajia, mutta minä veikkaan että pääsylinterin kumien vaihdolla selviää. Ja se akseli on todella hankala pois otettava, varsinkin jos se on päässyt ruosteeseen. Tosin kovin montaa kertaa ei se tappi ole ikuisesti paikoilleen jäänyt. Ei muuta kuin CRCtä ja tappia irti naputtelemaan...Tiukimmassa olleet tapit mitä minä olen ottanut irti on lähtenyt lopulta sillä että papukaija pihdeillä toinen väänteli tapin leveästä päästä, ja toinen naputteli tuurnalla tappia irti...

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Jos nestettä ei katoa mihinkään, niin on neljä vaihtoehtoa

1) Pääjarrusylinterin tiivisteet vuotaa, eli neste painuu takaisin säiliöön.

2) Poljin ei nouse riittävän ylös, jotta uutta nestettä valuisi korvaamaan kulumaa, silloin on myös ilmaaminen hidasta ja työlästä.

3) Kumisen jarruletkun kangas revennyt, jolloin painettaessa jarruletku pullahtaa kun sammakon leuka kun paina jarrua.

4) rummun ja palan välissä liikaa väljää, jolloin koko polkimen liike menee hukaan.

 

Aloita säätämällä rumpujen palojen etäisyys oikeaksi, sitten ilmaus, oikea takaa, vasen takaa, oikea etu vasen etu.

Joskus on säätöpultin ja jarrukengän viiston muotoinen pala hukuksissa, jolloin säätäminen ei onnistu millään.

 

Sokan saat pois irrottamalla jarrusylinterin pultit, ja kaveri painaa polkimen alas, jolloin saat tapin mukavasti hollille konehuoneen puolelle.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Kärsivällisyyttä ja kaikki irtoaa niinkuin pitää.

Täydellinen jarruremontti ja kaikki osat uutta. Ainoa mahdollisuus saada vanhaan Miniin oikeasti kunnon jarrut.

Jarrut on juuri niin hyvät kuin niiden huonoin/kulunein osa.

Semmosta on vanhan Minin kunnostaminen ;)

Link to comment
Share on other sites

pitkän punomisen jälkeen pääsylinterin irti sain. Jos tuohon haen uuden tiivistesarjan, niin mitäs kaikkea siinä sitten tulee vaihdettavaksi? Varmaankin työntötangon pölysuojus(2) sekä männän päässä oleva tiivisterengas(10)... miten muuten tuo mäntä, onko sen pää kierteillä kiinni ja sen avattua saa tuon tiivisteen vaihdettua?

Entäpä tuleeko painejousen päässä oleva kumitiiviste (13) myös vaihdettavaksi sarjan mukana, jos tulee niin mitenkäs tuon saa ulos ja vaihdettua? Kuvasta poiketen ei sylinterissä ole tuota päätulppaa(7) vaan koko yläosa on "yhtäpuuta".

 

Ja onko muita vinkkejä kun uudet tiivisteet laittaa paikalleen, onko jotain rasvaa hyvä käyttää sylinterissä?

 

post-804-13848035300688_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Korjaussarjassa on kumitiivisteet ja pölysuojus. Pölysuojuksen alta löytyy sokkarengas mikä pitää männän sylinterissä. Irrota sokkarengas ja saat männän ulos. Huonolla tuurilla sylinteri on kupansyömä ja silloin uudet tiivisteet ei paljoa auta. Olen käyttänyt jarrurasvaa silloin kun hilut menee hyllyyn. Muuten olen käyttänyt puhdasta jarrunestettä kasatessa.

Link to comment
Share on other sites

männän jo tosiaan irroitin ja sylinteri vaikutti aikalailla virheettömältä. Tuon männän päässä oleva kumitiiviste, niin lähteekö se "venyttämällä" huulluksen yli pois vai onkohan se "huullos" kierteillä. Ja sitten tuo sylinterin sisällä näkyvä painejousen päässä oleva jonkinmoinen kumitulppa, lähteeköhän se miten irti....

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se on venyteltävä pois/paikalleen.

Se "tulppa" on yksi osa tiivistystä, eikä ole missään kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Kun olet saanut uudet tiivisteet kiinni, niin tarkista, että neste/paine pääseen linjasta takaisin säiliöön, kun poljin on ylhänä. Joissain tiivistesarjoissa on ollut liian paksuja kuppikumeja, jotka on tukkinut nestereiän. Tällöin poljn ei ala toimimaan, kun neste virtaus puuttuu.

Link to comment
Share on other sites

Vielä Minin jarruista noin yleensä, että kaikkiin yksipiirijarrullisiin Mineihin (muista ei ole kokemusta) saa hyvät ja jämäkät jarrut, poljin kova eikä painu paljon. Jos kaikki on KUNNOSSA!

Huonot jarrut ei ole mikään miniin luonnollisesti kuuluva ominaisuus!

Se on ehkä yleisesti kuviteltu asia, kun pelataan loppuun kuluneitten osien kanssa. Sen huomaa kun laittaa kerralla kaikki uutta osaa. Osat ovat suhteellisen halpoja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

pääsylinterin tiivisteet vaihdettu uusiin ja palikat paikoilleen pistetty, ei toimi edelleenkään. takapäätä ilmatessa, ilmausruuveista tulee pumpatessa hieman nestettä, ei mitenkään reilusti ruikkimalla. Etupäässäpä ei tule nestettä yhtään...?!? Pumpatessa pääsylinterissä kuuluu suhinaa / pulputtelua (hienot ammattitermit) mutta ei tosiaan mitään tule ilmausruuveista. Ja jarruja on pumpattu reilun pitkät ajat, joten luulisin että olisi siinä ajassa jo nestettä alkanut tuleen. Mikäs tässä nyt oikeen mättää...jonnekin nyt se paine häviää, onko pääsylinteri nyt ainoa mahdollinen vikapaikka.

Link to comment
Share on other sites

Kasasitko varmasti pääsylinterin oikein ja menikö tiivisteet kunnolla?

Ilmatessa pumpataan rauhallisesti, hitaasti painelemalla! Ei nopeasti survomalla.

Itellä on yksinkertainen ilmanpaine ilmauspullo (jolla onnistuu aina laakista!), mutta on kokemusta myös useista kerroista ihan polkumenetelmällä, eikä ole koskaan tarvinnut irrotella tai löysäillä mistään liitoksista. Vaikka on ollut jarrutehostaja välissä.

Takapään paineventtiili voi joskus tehdä kiusaa, mutta jotain on systeemissä pielessä jos etupäästä ei tule neste läpi?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä omasta mielestäni pääsylinterin tiivisteet oikein meni... Tämä on ensimmäinen kerta, kun jarrujen kanssa näin syvällistä tuttavuutta teen joten pitää nyt tyhmiäkin kysellä. Kun ilmaan pyörien nipoista, niin eihän nippojan päästä lähtevän letkun tarvitse olla nesteeseen toisesta päästä upotettuna?

 

MikaJ laittoi edellisessä viestissä kyssärin, että olenko aloittanut ilmaukset pääsylinterin liitoksesta. Taas tyhmä kysymys, tarkoittaako sitä että nappaan pääsylinteristä lähtevän jarruputken irti ja poljen sen aikaa jarrua, että nestettä tulee ulos?

 

Takapään paineventtiilin äsken irroitin ja sielläpä ei ollut mitään sisällä! Tosin jarrut on aiemmin jotenkuten toimineet, joten eipä tuo voi mikään vian aiheuttaja nyt olla.

post-804-13848035311968_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

jo se että venttiilistä on sisäkal

ut poistettu, osoittaa että Minisi jarrut ovat olleet aivan päin peetä jo pitkään, eikä niitä pienellä pääsylinterirempalla saada kunnolisiksi kaikki nurkat auki ja perusremontti. kaikki muu on turhaa räpellystä. Jos siis haluat Miniisi jarrut.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä omasta mielestäni pääsylinterin tiivisteet oikein meni... Tämä on ensimmäinen kerta, kun jarrujen kanssa näin syvällistä tuttavuutta teen joten pitää nyt tyhmiäkin kysellä. Kun ilmaan pyörien nipoista, niin eihän nippojan päästä lähtevän letkun tarvitse olla nesteeseen toisesta päästä upotettuna?

 

Ei tarvitse. Toinen pistää paineen järjestelmään ja toinen aukaisee ruuvin. Ruuvi kiinni ja pari pumppausta ja kaikki alusta uusiksi. Lisäksi yksinään voi tehdä niin, että ottaa ilmanipan ihan inan löysään ja pumppailla yksin (aina olen noin jarrut saanut ilmaantumaan, jos ei ole jotain kaveria ollut hollilla). Tossa yksinään pumppailussa olisi hyvä että letkun pää lähtisi nipasta ylöspäin ja olisi nesteeseen upotettu, mutta ei pakollista.

 

MikaJ laittoi edellisessä viestissä kyssärin, että olenko aloittanut ilmaukset pääsylinterin liitoksesta. Taas tyhmä kysymys, tarkoittaako sitä että nappaan pääsylinteristä lähtevän jarruputken irti ja poljen sen aikaa jarrua, että nestettä tulee ulos?

 

Ihan normaalisti ilmaat (edellisen kohdan mukaan). Avaat sitä pääsylinteristä lähtevää jarruputken liitosta vähän, ei sitä tartte kuin varttikierros aukaista ja ilma/neste tulee pihalle. Jarrunesteen roiskumista ei tartte pelätä, vesiletkulla huuhtelee sitten ilmaamisen jälkeen pois (muutama minuutti ei vahinkoa tee).

 

Takapään paineventtiilin äsken irroitin ja sielläpä ei ollut mitään sisällä! Tosin jarrut on aiemmin jotenkuten toimineet, joten eipä tuo voi mikään vian aiheuttaja nyt olla.

 

Periaatteessa toi ei tee mitään muuta ongelmaa kuin takapainoiset jarrut. Ilmaantuu ja toimii muuten ihan normaalisti. Erittäin suositeltavaa laittaa sinne toimiva paineenrajoitin, muuten menee helposti takapää lukkoon ja auto poikittain. Taustalla voi olla katsastusmiehen valitus että ei ole takajarruissa riittävästi voimaa, kun ne ei aina tiedä kuinka vähän sitä oikeasti Minissä kuuluu ollakkaan.

Link to comment
Share on other sites

heti kärkeen, kiitos erittäin seikkaperäisistä vastauksista!!! Homma etenee pikkuhiljaa... pääsylinterin ilmasin ja nyt siirryin takapään ilmaamiseen. Vasemman takarenkaan kanssa erittäin pitkä pumppaaminen, kunnes alkoi pruikkimaan nestettä läpi. Sitten siirryin oikeeseen takapyörään, mutta nyt ei jostain kumman syystä sieltä tule mitään vaikka miten pitkään pumppasi. Nestettä pääsylinterissä on, joten siitä ei ole kyse että se olisi päässyt läpi valahtamaan. Etupäätä en nyt kerennyt alkaa vielä tsekkaaman, että tuleekos sieltä mitään ulos. Voiko jossain olla niin "kova ilmalukko" että se estäisi vallan nesteen pääsyn läpi takarenkaalle... vai voisiko olla todennäköisempää että sen puolen jarruputki on tukossa?

Link to comment
Share on other sites

Mä en sano enää mitään ::)

Jokaisen on tääkin homma katsottava ihan ite, kantapään ja vaikeimman kautta 8) Ilmeisesti.

Link to comment
Share on other sites

joskus taistelin myös Minin jarrujen kanssa (siis silloin kun vielä ajelin Minilla ;) ) ja kerran sitten laitoin kaikki uusiksi,rummut,kengät,sylinterit,pääsylinterin kumit,paineenrajoittimen (-79,siellä konetilassa) ja kun joku "vanha kettu" vielä yllytti laittamaan muuten vakioihin jarruihin teräspunosletkut niin ongelmat ja vaivat jatkuvine säätelyineen loppui siihen ja jarrupolkimesta tuli todella hyvä.

 

vanhat romut roskiin ja kerralla kuntoon,kerran se vaan kirpasee.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ei meinaa kantaapääopistossatakaan vielä päästötodistusta tulla :-D Edelleen on jarrut hukassa ja varmaan seuraava askel on alkaa uusimaan palikoita. Vahvasti pääsylinteri mua epäilyttää, vaikka siihen tosiaan oon tiivisteet uusinu ja silmämääräisesti sylinterin sisältä näyttää virheettömältä. Eli tällaiset oireet nyt on

- Ilmaan pääsylinterin

- seuraavaksi ilmausta takapäästä. Pumppauksen tahtiin nestettä virtaa läpi, mutta jotenkin "pienellä paineella".

- Etupää seuraavaksi, mistä kans samaan tahtiin nestettä tulee joidenkin ilmakuplien saattelemana

- Poljin on koko pumppauksen ajan erittäin kevyesti liikkuva

- Ilmausnipat kiinni ja jarru edelleen yhtä kevyt ja pohjaan menee

- Yksikään jarruletku ei pullistele pumpatessa

- rummut käytin myös auki ja jarrua painaessa ei työsylinterit inahdakaan, joten ei mitään paineita systeemissä ole

 

Varmaan se pääsylinteri nyt jotenkin(?) vuodattaa paineet takaisin ja sen takia ei painetta putkistoon tule kuten pitäisi.

 

Ei kellään mitään muuta vinkkiä enää ole mitä kokeilla, ennenkuin tilaan minitronilta säkillisen osia?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...