Jump to content

MiniABC

Jäsenet
  • Viestit

    21
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

Toiminto on estetty, eikä se näy muille käyttäjille.

MiniABC's Achievements

  1. MiniABC

    Mini -71 ongelmia

    "...ja vaimentajassa öljyä?..." Oma tietämättömyys taas pakko paljastaa :-) Voitko tarkentaa hieman mitä tuolla tarkoitat, kiitos!
  2. MiniABC

    Mini -71 ongelmia

    eipä tunnu vanhus käynnistyvän... bensat vaihdoin, kaasarin purin ja putsailin, tulpat uusittu, tulppien johtojen liitokset putsailtu ym ym... voisikohan puolassa olla häikkää, voikos sitä jotenkin mitata? En tosin ole sitäkään vieä kokeillut, että tuleeko kipinää... mitenkäs sen yksikseen näppärästi oikeen testaisi kun ei yhtä aikaa voi startata ja laittaa tulppaa runkoon ja tsekata kipinää... :-/
  3. 71 mini on seisonut talven yli eikä nyt meinaa käynnistyä. Bensaa on ja bensaa tulee myös startatessa kaasuttimelle bensaletkusta. Starttipilotilla hörähtää kerran pari lyhyesti mutta siihen se jää. Mahtaako olla vika bensa vai sähkö puolella ja onko jotain todennäköistä vikakohtaa? Sitten tällainen ongelma. Irrotin siitä kaasuttimen ja ajattelin putsata sen, jos sinne on kulkeutunut jotain roskaa. Kun irrotin kohokammion alareunassa olevaa letkua, joka menee kaasuttimen runko-osaan, niin meni sitten se letkun pää ilmeisesti hajoamaan. Eli sen kiinnitysmutterin sisällä oleva pää. Onkohan ostettava koko korjaussarja (~100€) jotta sen letkun saa kuntoon vai onko mitään muuta kikkaa tiedossa? Tai olisiko jollakin nurkissa lojumassa ko. osaa? Kuva liitteenä. Kaasarin alareunassa näkyy tuo irronnut letku. Kyseessä on ilmeisesti HS4 kaasutin. Onkos muita paikkoja kuin Minitron, mistä voisi osia kysellä?
  4. Läppäakseli taitaa olla syypää ilmavuotoon... mahtaako uusia akseleita saada mistä? Minitron näemmä myy korjaussarjoja, joissa mukana myös muutakin sälää, mahtaako tuollainen olla järkevin hommata vai osaako joku kertoa muun paikan mistä hommata? Ja näkeekös tuon kaasuttimen tarkan mallin/merkin mistä... kyseessä morris mini 850 vm -71.
  5. ei tunnu vikaa löytyvän, useemman kerran kaasarin olen irrottanut ja yrittänyt ongelmaa metsästää. Nyt tilanne jopa huonommaksi meni, heti startatessa keirrokset nousee erittäin korkeiksi ja alkaa seilaamaan välillä hieman laskien... voiko tuossa jonkinmoinen ilmavuoto olla nyt kyseessä? Läpä akseli ei vältjä ole, kaasu- sekä imuvaijeri on irti joten niistä ei kanna. Voisko huonotusletkun kautta jotenkin(?) saada ilmaa liikaa ja se aiheuttaa tällaista? Entä mahdollisesti kaasuttimen ja imusarjan väliset tiivisteet, ovatko herkkiä vuotamaan? Katsastukseen pitäis vanhus saada mutta eihän tätä nyt mihinkään voi viedä tällaisena :-(
  6. Tällaisen vian nyt minivanhus keksi itselleen... kun auton käyntiin laittaa niin tyhjäkäynti on "normaali". Kun ajaa konetta lämpimäksi niin alkaa tyhjäkäynti suurenemaan, ei nyt ihan täysille kierroksille mutta erittäin suureksi jokatapauksessa. Kaasuvivun säätöruuvi on minimissään eikä kaasuvaijeri tai imuvaijeri jää mistään kantamaan. Kaasarin käytin vasta irti ja putsailin sen, jonka jälkeen tämä oire tuli... tosin en mitään (mielestäni) kaasarissa muuttanut putsauksen yhteydessä mutta mahdollistahan on että jotain(?) siinä sattui. Löytyykö vinkkejä?
  7. 850 morris minissä tällainen ongelma. Talven jäljiltä taas liikenteeseen vanhus otettiin ja ensimmäinen käynnistys onnistuikin suht hyvin ja kone alkoi pöristä kuin aiemminkin. Pieni ajolenkkin minkä jälkeen uusi käynnistysyritys lämpimällä koneella ei enää onnistunutkaan. Ei auttanut olipa sitten imu päällä tai pois, ei vaan käyntiin lähtenyt. Koneen jäähdyttyä taas käynnistyi aika helposti. tämän jälkeen auto takas tallille ja kun yritin seuraavan kerran käynnistää seuraavana päivänä, niin sittenpä ei enää kylmänäkään käynnisty. Oma epäilys nyt olisi sähköpuolelle, voisiko puola esim olla syypää? Vai voisiko bensapuolella olla jotain roskaa(?) jossain sopivassa kohtaa mikä nyt olisi tukkinut bensan saannin. - Miten voi testata, että bensaa tulee varamasti kaasarille? - Kaasarin neulan säätö, onko jokin nyrkkisääntö mikä olisi siinä "oikea" säätö? - kuinka testaan puolan toimivuuden? - Onko jotain muuta tarkastettavaa kohtaa? Viime kesänä auto pelasi ihan mukisematta ja ainoa asia mitä tein tälle kevättä oli imuvaijerin irroitus ja takaisin kiinnitys, ei nyt sen uskoisi mitään aikaan saaneen.
  8. MiniABC

    Jarrut hävisi... APUA

    peukalo sylinterin päälle ja varovainen polkaisu... painetta tulee niin, että hieman sihahtaa väkisinkin peukalon alta tosin pohjaan poljin painuu. En ihan varma ole, karkaako painetta juuri sen verran että mäntä pohjaan sitten helposti pääsee. Kun taas painaa polkimen ensin pohjaan ja sitten tukkii reiän, tulee tosiaan alipaine ja hetken päästä mäntä laskeutuu alas. Ei aivan susi vaikuttaisi pääsylinteri kuitenkaa olevan... outoa. JOS uuden sylinterin laittaa, niin onkohan museorekkarissa olevan auton kanssa miten tarkkaa että onko oltava se alkuperäistä vastaava sylinteri vai voikohan olla muovisäiliöllinen?
  9. MiniABC

    Jarrut hävisi... APUA

    ei meinaa kantaapääopistossatakaan vielä päästötodistusta tulla :-D Edelleen on jarrut hukassa ja varmaan seuraava askel on alkaa uusimaan palikoita. Vahvasti pääsylinteri mua epäilyttää, vaikka siihen tosiaan oon tiivisteet uusinu ja silmämääräisesti sylinterin sisältä näyttää virheettömältä. Eli tällaiset oireet nyt on - Ilmaan pääsylinterin - seuraavaksi ilmausta takapäästä. Pumppauksen tahtiin nestettä virtaa läpi, mutta jotenkin "pienellä paineella". - Etupää seuraavaksi, mistä kans samaan tahtiin nestettä tulee joidenkin ilmakuplien saattelemana - Poljin on koko pumppauksen ajan erittäin kevyesti liikkuva - Ilmausnipat kiinni ja jarru edelleen yhtä kevyt ja pohjaan menee - Yksikään jarruletku ei pullistele pumpatessa - rummut käytin myös auki ja jarrua painaessa ei työsylinterit inahdakaan, joten ei mitään paineita systeemissä ole Varmaan se pääsylinteri nyt jotenkin(?) vuodattaa paineet takaisin ja sen takia ei painetta putkistoon tule kuten pitäisi. Ei kellään mitään muuta vinkkiä enää ole mitä kokeilla, ennenkuin tilaan minitronilta säkillisen osia?
  10. MiniABC

    Jarrut hävisi... APUA

    heti kärkeen, kiitos erittäin seikkaperäisistä vastauksista!!! Homma etenee pikkuhiljaa... pääsylinterin ilmasin ja nyt siirryin takapään ilmaamiseen. Vasemman takarenkaan kanssa erittäin pitkä pumppaaminen, kunnes alkoi pruikkimaan nestettä läpi. Sitten siirryin oikeeseen takapyörään, mutta nyt ei jostain kumman syystä sieltä tule mitään vaikka miten pitkään pumppasi. Nestettä pääsylinterissä on, joten siitä ei ole kyse että se olisi päässyt läpi valahtamaan. Etupäätä en nyt kerennyt alkaa vielä tsekkaaman, että tuleekos sieltä mitään ulos. Voiko jossain olla niin "kova ilmalukko" että se estäisi vallan nesteen pääsyn läpi takarenkaalle... vai voisiko olla todennäköisempää että sen puolen jarruputki on tukossa?
  11. MiniABC

    Jarrut hävisi... APUA

    Kyllä omasta mielestäni pääsylinterin tiivisteet oikein meni... Tämä on ensimmäinen kerta, kun jarrujen kanssa näin syvällistä tuttavuutta teen joten pitää nyt tyhmiäkin kysellä. Kun ilmaan pyörien nipoista, niin eihän nippojan päästä lähtevän letkun tarvitse olla nesteeseen toisesta päästä upotettuna? MikaJ laittoi edellisessä viestissä kyssärin, että olenko aloittanut ilmaukset pääsylinterin liitoksesta. Taas tyhmä kysymys, tarkoittaako sitä että nappaan pääsylinteristä lähtevän jarruputken irti ja poljen sen aikaa jarrua, että nestettä tulee ulos? Takapään paineventtiilin äsken irroitin ja sielläpä ei ollut mitään sisällä! Tosin jarrut on aiemmin jotenkuten toimineet, joten eipä tuo voi mikään vian aiheuttaja nyt olla.
  12. MiniABC

    Jarrut hävisi... APUA

    pääsylinterin tiivisteet vaihdettu uusiin ja palikat paikoilleen pistetty, ei toimi edelleenkään. takapäätä ilmatessa, ilmausruuveista tulee pumpatessa hieman nestettä, ei mitenkään reilusti ruikkimalla. Etupäässäpä ei tule nestettä yhtään...?!? Pumpatessa pääsylinterissä kuuluu suhinaa / pulputtelua (hienot ammattitermit) mutta ei tosiaan mitään tule ilmausruuveista. Ja jarruja on pumpattu reilun pitkät ajat, joten luulisin että olisi siinä ajassa jo nestettä alkanut tuleen. Mikäs tässä nyt oikeen mättää...jonnekin nyt se paine häviää, onko pääsylinteri nyt ainoa mahdollinen vikapaikka.
  13. MiniABC

    Jarrut hävisi... APUA

    männän jo tosiaan irroitin ja sylinteri vaikutti aikalailla virheettömältä. Tuon männän päässä oleva kumitiiviste, niin lähteekö se "venyttämällä" huulluksen yli pois vai onkohan se "huullos" kierteillä. Ja sitten tuo sylinterin sisällä näkyvä painejousen päässä oleva jonkinmoinen kumitulppa, lähteeköhän se miten irti....
  14. MiniABC

    Jarrut hävisi... APUA

    pitkän punomisen jälkeen pääsylinterin irti sain. Jos tuohon haen uuden tiivistesarjan, niin mitäs kaikkea siinä sitten tulee vaihdettavaksi? Varmaankin työntötangon pölysuojus(2) sekä männän päässä oleva tiivisterengas(10)... miten muuten tuo mäntä, onko sen pää kierteillä kiinni ja sen avattua saa tuon tiivisteen vaihdettua? Entäpä tuleeko painejousen päässä oleva kumitiiviste (13) myös vaihdettavaksi sarjan mukana, jos tulee niin mitenkäs tuon saa ulos ja vaihdettua? Kuvasta poiketen ei sylinterissä ole tuota päätulppaa(7) vaan koko yläosa on "yhtäpuuta". Ja onko muita vinkkejä kun uudet tiivisteet laittaa paikalleen, onko jotain rasvaa hyvä käyttää sylinterissä?
  15. vm71 ministämme hävisi yllättäin totaalisesti jarrut. Jarrut ovat aina tosin olleet heikohkot ja jarrupolin on painunut aika lähelle lattiaa. Mutta nytpä sitten polin menee täysin lattiaan eikä käytännössä mitään vaikutusta vaikka pumppaakin jarruja. Ilmausta olen yrittänyt useampaan otteeseen ja ihan pieni hetkellinen apu on ollut, mutta käytännössä koeajolenkillä on taas sama vaiva iskenyt. Yritin ottaa pääjarrusylinteriä pois ja sitä alkaa tutkimaan tarkemmin, mutta sen irroitus tyssää siihen että en kertakaikkiaan saa jarrupolkimen ja pääjarrusylinterin niveltä irti... siis sieltä poljinasetelman takaa sitä pientä sokalla varustettua niveltä irti. Onkohan nyt irrotettava se jarru- ja kytkinpolkimen läpi menevä akseli irti ja siten saisi lisää pelitilaa irrotukseen? Mikä on paras veikkaus viasta: A) Ilmaa piirissä edelleen B) Pääjarrusylinteri viallinen. Jos on, niin mikä todennäköisin vika? C) Pyörissä olevat sylinterit vialliset D) joku muu, mikä?
×
×
  • Luo uusi...