Jump to content

minin kunnostus


simonits

Recommended Posts

mielessä on alkanut pyörii että jos kunnostais minin että ei tekis ulkoasulle muuta kuin korjais mädät pois ja paikkamaalais erivärisellä pohjamaalilla laittais lommoset ja vähän ruosteiset kromi osat mutta tekis tekniikan kuntoon,kun tuollaisia klasikko autoja olen nähnyt niin mielestäni ne ovat omalla tavalla hienoja.kun käy erillaissa tapahtumissa missä on toinen toista kiiltävämpiä autoja,kun näkee tuollaisen rähjän näköisen auton missä alusta kiiltää uutuuttaan niin sitä jää kyllä katselemaan ja ihailemaan luomusta.

Link to comment
Share on other sites

Pari vuotta taaksepäin oli Mobiliassa täysin ruosteinen Mini, joka oli kyllä yksi parkkipaikan komeimpia pelejä.

 

 

Varsinkin moottoripyörä puolella customoidaan ja keinotekoisesti vanhennetaan pyörää, kuitenkin pitäen se teknisesti uudenveroisessa kunnossa. Tällaiset pyörät on varsinkin todella upeita luomuksia. Esimerkkinä Andy Niemen tekele joka mun mielestä on HIENO

IMG_4375.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ihan hyvä ajatus värkätä sellainen.

Ruotsissa IMMI:ssä joskus 90-luvun puolivälissä valittiin "Rumin" Mini ja oli omalla laillaan tyylikäs. Oli juuri sellainen "pintapaikattu", rähjäisen näköinen.

Rumahan voi olla vaikka olisi näyttelykunnossa ;) Niitäkin on nähty.

Mulla oli joskus alkup. 67 iso S:ssä, joka olisi ollut hieno laittaa juuri sellaiseksi. Maalattu mattamustaksi, purkamaton. Kaikki Cooperin osat rähjäisinä paikoillaan puskurit, listat,mittarit kiekkamittaria myöten, merkit, tuplatankit ym. Alkup. sivuverhoilutkin oli poltettu puoliväliin hitsatessa.

Oli vain niin toivottoman mätä, että pienet hitsaukset ei olisi riittäneet.

Alkup. tuhkakupistakin oli pohja ruostunut pois kun oli täynnä kosteita jämiä.

Link to comment
Share on other sites

Ne ns. "tahallaan pilatut" ovat oma lukunsa, mutta sellainen vanha auto/tai muu kulkuneuvo joka on aidosti pidetty vuosikymmenet kulkukunnossa ihan "kotikonsteilla" on piristävä poikkeus loppuunsa kiillotettujen, uustuotanto-osilla uudelleen rakennettujen pelien joukossa.

Pari vuotta sitten ilmestyi siirtokilvillä Tre:n Mobilistien paikalliskokoontumiseen Jyry Sisu jostain 50 luvulta, joka oli suoraan puskasta repäisty mihin se oli kaikkine kovine käytön jälkineen jätetty.

Ei ole juuri koskaan ollut enempää yleisöä minkään auton ympärillä.

Eikä ollut tosiaan mikään siistinä säilynyt.

Kaikki "pussihousumobilistitkin" oli yhtä mieltä että "tälle ei saa tehdä mitään"

Kaduttaa kun tuli "turhaan" entisöityä se oma Vani. Sehän oli sellaisena käyttöpaikattuna liikenteessä siihen asti kun aloin purkaa sitä ja täysin toimiva.

Ja rahallisestikin arvostus varmaan samaa luokka kuin tällähetkellä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä toi "ylientisöinti"on rikoksista rankimpia mitä voi autolle/mp:lle tehdä.Vehje on kymmeniä vuosia vanha ja silti ku tehtaan hihnalta.Historia tuhottu.Mulla on Harrikka vm,-42,jos minä sen entisöisin alkuperäiseksi niin todennäköisesti munt ammuttais henkilt seuraavassa rallissa minne sen kanssa uskaltautuisin.Eikä toi-66 Minikä tule koskaan pilatuks ylimääräisellä "entisöinnillä". >:D

Link to comment
Share on other sites

eikös tämä nyt kerro taas vaihteeksi sen että harrastuksen muotoja on yhtä monta kuin muotoilijoitakin...

 

Harrastus ja sen oheistuotteena tuotettu peli on juurikin harrastajan näköinen ja sen vuoksi uniikki, oli se sitten kuinka komea tai kaamea tahansa. Koskaan näissä hommissa ei tulisi esittää kysymystä "miksi", koska vastaus on lähes aina "koska halusin sen näin". Ja sepä se suola juuri onkin.

 

Minä arvostan lähes kaikkia rakennelmia juuri sellaisena kuin ne on. Jos joku tekee hirveästi vaivaa (esim tuo moottoripyörä tuossa ylhäällä) että etsii teemaan sopivia osia ja nippeleitä, tai mielikuvitusta ja taiteellista luovuutta käyttäen lommottaa bensatankin ja maalaa sen 27 kertaa, jotta se olisi raihnainen ja kulunut, on se silti (tai juuri siksi) vaivan arvoinen. Joku taas etsii ebayt ja muut läpi, kun etsii osaa 224G544 koska vastaavaa osaa 224G545 ei käytetty juuri siinä tuotantomallissa, on sekin arvoisensa suoritus. Ylientisöintiäkin tarvitaan, sillä onhan se hieno nähdä miltä auto oikeasti on näyttänyt tehtaalta tullessaan.

 

Minä juuri purin yhden täysin lahon 64 Minin paneeli paneelilta jotta sain (hyvin säilyneen) lattialevyn kokonaisena irti. Kaveri kysyi, että eikö noita saa 200 euroon uusiakin, ja minä vastasin että "saa, mutta se ei ole peltiä vuodelta 1964".

Link to comment
Share on other sites

Minä käsitän ylientisöinnillä sitä, että auto kunnostetaan "paremmaksi" kuin mitä se on ollut tehtaalta tullessa.

 

Tämä on yleinen vitsaus niin autoissa kuin moottoripyörissäkin. Meidän tulee muistaa, että Minitkin tehtiin 60-luvulla sen aikakauden teollisen tuotannon ehdoilla. Jos esim löytää räpeltämättömän aihoion ja tarkasti tutkii, niin ei nuo maalaukset aina niin siistit ole olleet, moottorissa maalia ei ole joka paikassa ym.

Kun itse tekee jotain kokonaan pultti pultilta, niin ei malta tehdä niin huonoa jälkeä kuin mitä Rogeri on 60-luvulla tehnyt ja lopputuloksena on ylientisöity värkki. Tämän takia tarvitaan konservoituja yksilöitä, että nähdään oikeasti millaisia ne 60-luvulla oli.

Link to comment
Share on other sites

"Oikean" alkuperäisen arvostus on noussut oikeastaan vasta muutaman vuoden aikana. Kuinkahan paljon "pilattiin" hienoja alkuperäiskuntoisia ajoneuvoja museorekisteröinnin alkuvuosina!? Silloinhan vaadittiin MR-kilpien saamiseksi lähes virheettömyyttä. Jos maali oli mattaantunut, niin kehotettiin maalaamaan ja palata sitten asiaan. Sama vähän kauhtuneiden verhoilujen kanssa.

Nyt asia on oikeasti kääntynyt toisinpäin. Oikeaa "alkuperäisyyttä" ei voi tehdä.

Alkuperäisenä säilyneen auton omistaja ei tietenkään pääse rehentelemään tuhansilla työtunneilla ja tuhansia kilometrejä ajetuilla osien metsästysreissuilla. Sellaisen käsiin saaminen on vain uskomatonta tuuria.

Tunnustan itsekin muuttaneeni käsityksiäni viimeisten 15 vuoden aikana.

Link to comment
Share on other sites

Multakin tulee kannatusääni patinoituneelle ulkoasulle :) Sitä vaan tosiaan on vaikea löytää sopivasti patinoituneita osia jotka ovat vielä käyttökuntoisia eikä täysin läpimätiä. Vierestä on tullut seurattua, kun veli on rakennellut chopperiharrikkaa joka on rakenneltu aika pitkälti tuon ekassa viestissä olevan pyörän tyyliin. Osa osista on oikeasti vanhoja ja osa tarkoituksella vanhennettuja. Lopputulos on kuitenkin vaikuttava ja massasta poikkeava :)

Link to comment
Share on other sites

2009 IMMissä oli takuulla yksi vähiten ajetuista Mk1 Mineistä (271 mailia mittarissa) joka oli jäänyt heti uutena uinumaan. Sitä oli ihan hauska kiertää ja katsella miten "hyvin" luukut sun muut istui tehtaan jäljiltä. Sitten kun ajattelee esim. niitä autoja mitä Suomessa on pedanttisesti entisöity niin voi aika huoletta sanoa että lähes kaikki on ylientisöity. Minit ja muut valtamerkit oli sarjatuotantopelejä joita ei todellakaan hierottu vaan lätkittiin nopeasti kasaan. Taitaa päteä myös nykyisiin menopeleihin ?

Link to comment
Share on other sites

Myös mitä itse on päässyt katsomaan noita hinnat alkaen 60luvun autoja hyvinsäilyneinä alkuperäisinä, ovathan ne tosiaan aivan "kamalia". Ilman lapinlisää 100% entisöidyistä Mineistä on ylientisöityjä.

 

Voisin vannoa että Trabantin tehtaalla paneuduttiin Englantilaisia enempi laatuun, ja siellä oltiin sentään näin perusteellisia ;) Nykyiset uudet autot vaan lätkitään kasaan ilman tuollaista hienosäätöä, mutta valmistustarkkuudet on sitä luokkaa että osat istuvat paikoilleen.

http://www.youtube.com/watch?v=tRX7E0yZxh0

Link to comment
Share on other sites

on se hyvä että on alettu arvostamaan vähemmän kiiltäviä alkuperäis kuntoisia kulkuneuvoja ja matkanvarrella tullutta ajanpatinaa :) toki kunnostetuissa,kiiltävissä ja muutetuissakaan kulkuneuvoissa ei ole mitään vikaa,on vaan tullut kateltua niitä ehkä vähän liikaa eikä ne säväytä eikä kiinnosta juurikaan. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tervehdys!

Ihan hienoa, että kunnostetaan ja laitellaan autoja oman näköisiksi. Toi ruostehomma on joissakin tapauksissa aivan makeen näköinen. Jollakin oli ollut huumoria ihan tarpeeksi, näin Ladan vantaalla joka seisoi ihan nätisti parkkipaikalla kun tukka putkella viiletin omalle autolleni, kunnes tuli äkkipysähdys minulle, että mikä toi oli?!Siinä oli mattamusta Lada jossa konepelti ja muistaakseni takaluukku ruostemaalattu, hauskinta oli kattoteline joka oli viritetty puusta ja ajovaloihin oli laitettu mustat x merkit. Keräsi muiltakin katseita. Ihan kiva juttu ja jäi ainakin mieleen. Käyttäkää huumoria maalauksissa ja kaikessa missä vaan voi. T jane

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se siltä maantieautolta alkaa näyttä ihan itsestään, kun sillä ajaa tarpeellisen määrän kilometrejä. Ei entisöityä autoa tarvitse ehdoin tahdoin vanhentaa. Minä kyllä suojaan virttymiseltä ja itse asiassa huollan ja säädän enemmän, kuin ajan. Pyrin pitämään auton siinä kunnossa, kuin se silloin 2007 katsastuksessa oli ja hiukan vielä parantamaan. Radio ASA CAR-ula suomessa tehty tietenkin pitäisi saada toimimaan ja tietenkin oman aikansa kaiuttimella (Shaub Lorenz -67). Ruostesuojaus tehtiin syyskesällä, lopetin ajokauden jo elokuussa. Niilläkin vähillä kilometreillä mitä viime kesänä tuli, tuli hitto vieköön lommo oikeaan lokasuojaan. Olin muuansilla markkinoilla "aikakauden mallina" ja silloin päätin, että ilmainen sponsorointi kesätapahtumia kohtaan riittää. En tule asettamaan Miniä enää näytille yleisiin tapahtumiin tms. kekkereihin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...