Se vanha "kaksitolppainen" vain 2:lla releellä varustettu säädin on täysin mekaaninen. Toinen on jännitesäätörele ja se toinen on takavitarele. Takavirtarele vetää, kun virran kytkee päälle ja päästää virran ollessa pois, estää akun purkautumisen laturin kautta, kun moottori ei käy. Säätörele säätää latausjännitettä, virransäätö / rajoitus puuttuu kokonaan ja tästä saattaa aiheutua laturin vaurio, jos akku on aivan tyhjä tai muuten vaurioitunut. Jännitereleessä on vastavoimana jousikuorma ja ja säätääkin sitä hiukan voi. kärkiä voi hioa ja kiristämällä vastajousta jännite nousee ja löysäämällä laskee. Omassa -64:ssa on paikallaan alkuperäinen Lucas, jonka huolsi ja sääti paikallinen vanhan liiton autosähkökorjaaja siinä varmaan 50 vuotta vanhassa testauskoneessa. Laitteessa on moottori, joka pyörittää testilaturia, kytkentäpisteet, johon säädin kytketään, akku, virta- ja jännitemittarit sekä testikuorma (iso säädettävä vastus). Lucas säädin voidaan korjata kärkiäkin voi vaihtaa, jos niitä museopajalta löytää. Tämä ko. heppu teki siitä, kuin uuden. Minulla on myös toinen päältä katsottuna identtinen, mutta ilman mitään tuote tms. merkkejä. Tämä autosähkömien sanoi sen olevan sen aikaista tarviketuotantoa ja edes hän ei saanut sitä toimimaan kunnolla. Se on hyllyllä varalla. Silloin, kun latausvalo jää palamaan virran katkaisun jälkeen takavirtarele on jumissa. Latausvalon kärki on siellä samassa jännitereleessä. Kaksi todennäköisintä syytä huonoon lataukseen on laturin hiilet tms vika tai jännitekärkien nokeutuminen se lyö pintä kipinää siellä ja kuluu. Uudemmissa säätimissä oli myös kolmas, virran rajoitusrele, joka katkoi virtaa ja siten suojasi mm. laturia.