Jump to content

Mini Suzukin 16V koneella


TeePee

Recommended Posts

Tällästä projektia tässä oon alotellu. Pihasta löytyy yksi Austin Mini vm.-67 joka tosin on myynnissä ja sitä pari tyyppiä on enemmän vakavissaan kysellyt. Jos menee kaupaksi niin täytyy hankkia jostain toinen aihio mihin tuota suizan konetta alkais asentamaan. Tällähetkellä siis ollan vasta moottorin kimpussa.

 

Oli tossa edellisviikon lauantaina tarkotus käydä hakemassa ihan ajokuntonen Suzuki Swift GTI vm.-91 joka sijaitsi Ruotsissa Boråsissa. Lähdettiin sitä sitte kattomaan puoli huvikseen. Ajettiin Vaasasta Turkuun ja laivalla yli Tukholmaan ja sieltä taas autolla Boråsiin. Paikanpäällä todettiin, että suiza oli sen verran mätä ja muutenki romu että se sai kyllä jäädä sinne, vaikka omistaja oli edelleen sitä mieltä, että auto oli Ruotsin hienoin. Selvis siinä sitte vahingossa, että kyseisellä kaverilla oli yks ylimääränen GTI:n tekniikka varastossa. Aikamoisen neuvottelun jälkeen päästiin siitä sitten kauppoihin ja lähdettiin kuskaamaan pelkkää tekniikkaa takas Vaasaan. Ajokilometrejä kertyi vähän reilut 1600km, mutta mitäpä pienistä.

 

Heti seuraavana päivänä kansi irti ja koneistamolle tarkistettavaksi. Myöhemmin samana päivänä olin kuskaamassa kampiakselia tarkistukseen samaan koneistamoon niin sieltä soitettiin, että huonoja uutisia, kansi oli kahesta kohdasta halki. Oli ilmeisesti ajettu joskus pelkällä vedellä tai liian laimeella pakkasnesteellä ja oli sitte päässy jäätymään talvella halkaisten samalla kannen. Eikä pystynyt hitsaamaan... Onneks näinki harvinaisen kannen sattui löytämään suht läheltä. Eilen sitte kävästiin edestakaisin se hakemassa (~450km) ja mukaan tarttui samalla mk1 vaihdelaatikko, kytkin ja vetarit. Purkasin "uuden" kannen eilen alkuyöstä ja vein tänään aamulla koneistamoon. Samalla tilattiin uudet kk- ja rk laakerit ja männänrenkaat. Tänään puran vielä loput kilkkeet lohkosta ja vien sen huomenna aamulla hoonattavaksi.

 

Toivottavasti ei enää enempää huonoja yllätyksiä löydy kuin mitä tähän asti on tullut vastaan. Tässä koneessa on joskus käytetty ahdinta, mutta asentajilla ei ilmeisesti ole ollut minkäänlaista käsitystä siitä mitä ne oli tehny. Turbon öljynpaluun sisähalkaisijaksi mittasin 3,6mm joka on auttamatta liian pieni. Öljypohjaan oli porattu reikä tälle paluunipalle, mutta ilmeisesti ei oltu jaksettu irrottaa öljypohjaa operaation ajaksi. Sisältä nimittäin löytyi aika iso läjä metallilastuja joista suurimmat oli onneks jääny siihen siivilään kiinni eikä päässy öljykanaviin asti. Jotain moskaa sinne kuitenki oli päässyt kun katselin laakereita läpi. Kaiken huippu oli se kun ne oli päättäny heivata turbon pois ja ajaa taas vaparina. Sen sijaan että turbon öljynpaineletku olisi tulpattu niin se oli vedetty suoraan takas öljypohjaan!!! Eli käytännössä ne oli sitte ajellu ilman öljynpaineita. Ehkä se oli pelastanu koneen suuremmalta tuholta kun se nippa oli halkaisijaltaan niin pieni, ettei ihan kaikki öljynpaine ollut karannut sitä kautta pois. Että näin. No tästä nyt sitte lähtee tämä projekti, toivotaan että se joskus saadaan vietyä kunnialla läpi. Jos ei niin ainahan tuon tekniikan voi jollekin myydä :)

 

Tänään tilasin myös mk2 koneen ja mk1 laatikon yhdistelmälle sopivan Minin etukelkan Ruotsista. Toimitusaika n. 6 viikkoa. Sillä välin voi sitten kehitellä jotain muuta mukavaa.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vein aamulla lohkon hoonattavaksi. Nyt vaan odottelua sitten että tulee kaikki tiivisteet, laakerit ym. että pääsee niputtamaan konetta.

 

Tänään ei ollut muutakaan tekemistä niin pesin öljysiä moottorin osia tallissa nii on sit vähä kivempi kasata ku ei oo sitä 1cm paksua mähmäkerrosta jokapaikassa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tänne varmasti tulee päiviteltyä projektin etenemistä. Vielä kun sais kamerapuhelimen korjauksesta niin vois räpsiä jotain kuviakin niin on jotain nähtävää :)

 

Eilen tuli matkahuollossa osa tiivisteistä mitä tilasin. Tässä nyt sitte odotellaan toista lähetystä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tuli pieniä ongelmia etukelkan suhteen. Tarkotus oli laittaa se suzukin kone vm.-67 miniin, mutta myin sen pois ja nyt pihasta löytyy vm.-79 mini, jossa on kuulemma erilainen etukelkka, kuin tuossa vanhemmassa. Ja niitä kelkkoja ei ilmeisesti Ruotsista juurikaan löydy. Tosta omastani en viitti irrottaa ja lähettää modattavaks, koska haluan että on aina vaihtoehto laittaa minin oma kone takaisin.

 

Tietäiskö joku onko noissa etukelkoissa minkälaisia eroja kiinnityksissä eri vuosimallien välillä?

 

Vähän huonoja kuvia ku pimeellä otettu, mutta tällänen kulkine tuli hankittua:

img3252426.jpg

img3252427.jpg

img3252430.jpg

img3252429.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, täytynee miettiä mitä teen kelkan suhteen. Toisaalta tää on niin hyvä yksilö, että mieluiten pitäisin tän tälläsenään ja hankkisin toisen aihion suzuki-projektille.

 

Joo kyllä tää on -79, mutta clubman keula vaihdettu jälkeenpäin, kun siitä jossain vaiheessa piti tulla kilpavehje...

Link to comment
Share on other sites

No tuo klubin keulahan antaa sulle huomattavasti enemmän tilaa, kun laitat sitä swiftin konetta sinne. Eikä sun muita korimuutoksia tarvi edes tehdä, kuin konehuoneen sivupeltejä "hieman" muokata (ellei sitten kelkan paikalleen nostaminen tuota ongelmia). Muutoinhan se pysyy vakiona. Tosin mä kyllä laittaisin flippikeulan jos aloittaisin nyt projektia tekemään :)

Link to comment
Share on other sites

Suzukin kone pikkuhiljaa nipussa, nyt on kameraki saatu käyttöön eli vois päivittää kuvia viikonlopun aikana.

 

Toi nykynen Minin 1330cc kone päätti tosiaan polttaa kansipahvin heti kolmantena päivänä ku sen omistin, mutta nyt se on taas kunnossa. Tänään käytin sitä dynossa ja saatiin "hurjaakin hurjemmat" lukemat 77hp @5400rpm ja 102nm @3700rpm :D Kelvatkoon toistaiseksi...

 

Viimesin veto

 

Käppyrää

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3262717.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ennenkaikkea kone parani dynossa ja sen takiahan siellä käydään, ilmeisemmin seokset ja sytkä tuli kohilleen. Tyypillinen notkahdus siinäkin käppyrässä 5500 jälkeen. Kattoitteko että luistin kaasarisa nousee ylös asti. ? Tuleeko tässä dynossa(ohjelmassa) vääntökäppyrä ereikseen? Dynon Taulukossa on ideaa.

 

Hmm... Ekan ja vikan vedon välissä ei juuri eroja. Minkäläainen jakaja sulla on?

 

Laitappa vielä mitä koneessa on:

Moottori 1330

Nokka-akseli?

sytkä?

vipat?

puristussuhde?

pakoputki?

pakosarja?

Link to comment
Share on other sites

Ennenkaikkea kone parani dynossa ja sen takiahan siellä käydään, ilmeisemmin seokset ja sytkä tuli kohilleen. Tyypillinen notkahdus siinäkin käppyrässä 5500 jälkeen. Kattoitteko että luistin kaasarisa nousee ylös asti. ? Tuleeko tässä dynossa(ohjelmassa) vääntökäppyrä ereikseen? Dynon Taulukossa on ideaa.

 

Hmm... Ekan ja vikan vedon välissä ei juuri eroja. Minkäläainen jakaja sulla on?

 

Laitappa vielä mitä koneessa on:

Moottori 1330

Nokka-akseli?

sytkä?

vipat?

puristussuhde?

pakoputki?

pakosarja?

 

Joo parani se ihan huomattavasti. Kaasarin säätöihin ei koskettu kahdesta syystä. 1.) En tiedä kaasareista tai niiden säädöistä yhtään mitään (vielä) ja 2.) tossa ei oo omaa lambdaa ja dynossa ei saatu pakoputkeen työnnettävää lambdaa näyttämään mitään järkevää lukemaa niin ei sit saatu seoksista selkoa. Täytyy koittaa hitsailla putkeen mutteri ja lainata toisesta projektista lambda niin näkis seokset. Ainut mitä säädettiin dynossa oli sytkäennakko. Ja ihan tollanen orkkis jakaja siel on.

 

Moottori 1330cc (sylinterit porattu 72,0mm)

Motomaxin (tai motormax? en tiedä) tekemä kansi

Imuventtiilit 36mm

Pakoventtiilit 31mm

HR 285 -nokka (löyty jostain minin mukana tulleista vanhoista papereista tollanen info)

Dellorto DHLA40 kaasari

Joku iso pellipakosarja

Putkisto (2" ?)

Puristussuhdetta en tiedä...

 

Ekan ja viimesen vedon välissä ei tosiaan ollu juurikaan eroa. Kun menin dynoon niin ennakko oli säädetty ihan vaan korvakuulolla ja pienellä testiajelulla "kohdilleen". Näytti onnistuneen suht hyvin, kun ei se siitä juurikaan enää parantunut! :D

 

Mutta joo tosiaan tostahan vois saada enemmänki tehoa irti ku joku osais tehdä tolla kaasarille jotain... Eikös ne virittäjägurut tonnisista mineistäki revi parhaimmillaan 100+hp?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Uudet vanteet tuli Englannista tänään ja kävin ne pulttaamassa kiinni niin saa palauttaa nuo lainavanteet, jotka ei kunnolla mahtuneet pyörimään. Jostain syystä kuskinpuolelta edestä ei alustaa saanu laskettua riittävän alas että miellyttäis silmää. Säätövaraki loppu kesken. Yritin useempaanki otteeseen tutkia ja säätää ja tarkistaa, mutta en keksiny syytä miksi näin. Toiselta puolelta edestä sai laskettua vaikka kuinka paljo enemmän, jopa renkaan kiinni lokariin. Pitää paneutua asiaan paremmin ku tässä ny ensi parantuis flunssasta kunnolla.

 

Niin joo säädin myös venttiilienvälykset tänään oikeen ajan kanssa. Niitä pari kertaa aiemmin koitin kiireellä säädellä ja aina jäi ärsyttävä naputus kuulumaan. Nyt ei naputa :) Mutta ettei jäis liian hyvä mieli niin öljyproppu näytti tiputtelevan öljyä tallin lattialle niin joutuu tässä jonain päivänä käydä vaihtamassa se vanha korkkitiiviste kupariprikkaan. JEJE!

 

Se Ruotsista tilattu etukelkka pitäis tulla valmiiks tässä 2-3 viikon sisällä niin saa sitte alkaa suunnittelemaan. Ostin vanhempaan malliin tarkotetun kelkan, kun ei tota uutta mallia löytyny Ruotsista enkä viitsiny alkaa täältä ettimään ja lähettelemään sinnepäin. Saa nähdä minkälaista askartelua joutuu tekemään, että sen saa sopimaan.

 

img3286475.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Juu tosi siistiltä näytti kaikin puolin, tuo on nyt tarkotettu Mk2 moottorin ja Mk1 vaihdelaatikon yhdistelmälle. Ylempiä kiinnikkeitä täytyy muokata, kun tuo kelkka on tarkotettu vanhempaan korimalliin. Mutta ensimmäisenä projektina tässä on saada tuo suzukin moottori kasattua ja istutettua tohon kelkkaan niin näkee joutuuko jotain muokkaamaan. Sitten vasta ku tiedän että se varmasti sopii niin siirryn Minin kimppuun.

Link to comment
Share on other sites

Kuten myös asiasta liikaa tietämättä, muistat kait Timppa kuinka putkirungot tulivat aikoinaan keveyden ja kestävyyden tähden.

Tuttu kaveri laski äkkiä, että yhdellä putkella saavutettiin ~sama jäykkyys kuin Minin alkuperäisellä kelkalla.

Eli kyllä se aikansa varmaan kestää ;D

Se on vähän niinkuin ihmisen sydänkin; sekin kestää vain ihmisen iän verran ::)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...