Jump to content

Uudestisyntynyt


pake

Recommended Posts

Suomeen rekisteröitiin viimeiset maahantuojan kautta tuodut Minit 1980.

Noita Mk3 ylöspäin korejahan saa vielä kait jopa uusia varaosakoreja "kohtuullisella"? hinnalla ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vuosina 1959 - 1980 ( ns virallinen maahantuonti) oli noin 33 301 kpl.

 

Omien (epävirallisten ) laskelmien mukaan 1981-1998 välillä noin 10 kpl.

Vuosilta 1998 -2003 ei ole mitään tietoja. Itte toin 1 kpl.

Vuosilta 2003 -2009 (vajaat tiedot, 2007 loka-jouluk.puuttuu) 176 kpl.

Muuttoautoina tuodut eivät näy, niitäkin on. ?????

Kaikki yhteensä 33 488 kpl ainakin

Tietoja kaivettu esim tullauspäätöksistä ( Rileyt ja Elfit puuttuu !)

 

Jos niitä nyt on rekisteröityinä about alle 1000kpl , niin hukka on käynyt. Vuonna 1980 rekisteröityinä oli 8982 kpl !

Parhaina vuosina ( 1965 -66 ) rekisteröitiin 5500 ja 5200 Miniä.

 

Kaikki tiedot ilman takuuta , tiedoksi niille jotka alkavat väitellä, että Minejä on rekisteröity 2 enemmän tai vähemmän ;D

Link to comment
Share on other sites

... Jos niitä nyt on rekisteröityinä about alle 1000kpl , niin hukka on käynyt.
En ihan heti käyttäisi tällaisesta automäärästä (edes kokonaisuudessaan) sellaista kuvausta, että tuossa olis raiskattavaksi asti. Mutta en kyllä modifioinnista muutenkaan käyttäisi tuota sanaa. 1000 autoo on sen verran, että siitä riittää (Suomessa) kivasti harrastajille tekemistä, mutta auto on silti niin harvinainen, että ei niitä monesti vuoteen vastaan aja. Ainakaan monena päivänä.

 

Tietysti, sama määrä jotain uutta autoa voi näkyä katukuvassa kohtuu yleisenä autona.

 

Eli vähän makuasia, käyttääkö ajettavuudeltaan maineikkaan auton museoimista (ja ajamisen minimointia) vai auton värkkäämistä ajamista varten vai auton muokkaamista koristeeksi/näyttelyesineeksi "raiskaamisena". Siis tuon sanan käyttö missään yhteydessä on jo jonkinlainen mielenosoitus/kannanotto. Oma mielipiteeni on, että päivää piristää aina, kun näkee Minin liikenteessä - oli kiiltävä/tunaroitu/whatever taikka ei - eikä se ole minulta/keltään pois, vaikka tykkäisin eniten aidosta rallivehkeestä tosi toimissa kuin museossa koristeena. Molempi parempi silti. Ja päivä pelastuu.

Link to comment
Share on other sites

Alle tuhat rekisterissä,mutta toivottavasti projekteja ja aihioita ainakin saman verran ja sitten vielä kilpurit. :D Paljon on kyllä paaliinkiin mennyt. :(

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän tuo on aika normaalia määrää säilyneitä autoja, kun puhutaan kuitenkin ns. halvasta pikkuautosta. Kuinka paljon näkyy enää 70-80luvun vaihteenkaan perusautoja liikenteessä, monia malleja mitä aikoinaan on ollut paljon, ei nykyisin näe juurikaan. 100A Datsun, Ford Fiesta, Honda Civic ja Toyota Corolla, noin esimerkiksi erittäinkin yleisistä automalleista, mitä ei meinaa nykyisin nähdä kertaakaan vuodessa enää. Jotenkin omaan silmään tuntuu että kaikkein selvinneimmät tuon ikäisistä perusautoista ovat 100sarjan Volvot ja Volkkarin Golffi.

 

Mun mielipide on että jokainen tekee autollaan mitä tykkää, oma napa tässä tapauksessa on pääosassa. Periaatetasolla erittäin harvinaiset laitteet voisi säilöä siten että entisöinti olisi helpolla mahdollista, mutta esim mun -62:sen Austin Vanin lasken kyllä niin yleiseksi, että en koe mitään omantunnontuskia kun sitä olen muokannut "entisöidystä" enemmän omatekeleeksi.

 

Mini Sportissa tosiaan paikan päällä toimii palvelu ihan hyvin, mutta tilauksissa joutuu usein repimään hiuksia päästä. Joskus tuntuu että olisi helpompi ja halvempi lentää hakemaan ne osat.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä aikalailla jokaista Minin mallia on entisöitynä tallessa senverran, etten aio henkilökohtaisesti kyllä yhdenkään perään itkeä ja todennäköisesti en itse "museoi" enää ainuttakaan, mutta tietysti jos joku vanha, hyvä, alkuperäiskuntoinen ajoneuvo pilkotaan joksikin rakennelmaksi, niin miettii olisiko sen voinut tehdä jostain vähemmän hyvästä samalla vaivalla.

Jossa ei joka lattiasauman vekin tarvitse olla ihan kohdallaan.

Pätee joka merkkiin.

MikaJ:lle vielä, että -62 Austin Vanihan on tosi yleinen! Nytkin on sitä ikäluokkaa Vaneja Suomessa valmistumassa 2 kpl lähes yhtaikaa museokilpiin ;)

Link to comment
Share on other sites

Se on kyllä ihan totta että aikanaan hyvinkin yleiset autot on kadonneet katukuvasta lähes tyystin. Osa japseista on sananmukaisesti "haihtunut" olemattomiin. Yks syy on varmaan sekin että aikaisemmin autot todella ajettiin loppuun ennen paalausta. Vielä 80-luvulla ja 90-luvun alussa oli melkoisia raatoja liikenteessä, ei niistä paljon ollut edes projekteiksi. Nykyäänhän saa käyttökelpoisia autoja ihan pilkkahintaan. Autoja viedään jopa ajamalla romuttamolle.

Link to comment
Share on other sites

mielestäni minit pitää rakentaa omien mieltymyksien mukaan,itsehän sitä kattelee ja ajelee,on kyseessä sitten harvinainen tai vähemmän harvinainen mini.
Kertaakaan en oo vielä semmoseen autoon törmännyt, että sitä vois itse katella. Omaa autoa harvoin pääsee ulkoopäin liikkeessä näkemään. Ehkä muut ministerit sitten lainailee autojaan enemmän...
Link to comment
Share on other sites

Juttelin joskus Mobilian museonjohtajan kanssa aiheesta ja hän sanoi että ottaisivat heti hyvän alkuperäiskuntoisen Datsun 100 A:n tai Tojota Corollan kokoelmiinsa, jos vain olisi tarjolla!

S mallin Mersuja, Jaggeja ym. erikoismalleja olisi tarjolla vaikka kuinka paljon.

Link to comment
Share on other sites

jiikoolle vastaus kun en osaa lainata tekstiä.

 

 

 

Ei kaikki rakenna miniään näyttely tai käyttöautoksi,jotkut rakentaa vain omaksi iloksi ja harrastukseksi,eivätkä edes paljoo ajelekkaan,joidenkin mielestä mini on hieno esine ja säilyttää sitä tallissa ja käy ihailemassa sitä silloin tällöin ja tuntee omistamisen iloa.(kannattais joskus kattoo miltä se oma mini näyttää) ;)

Link to comment
Share on other sites

Kannattais joskus kattoo miltä se oma mini näyttää
Kyllähän minä katonkin aina kun näen auton. Mutta yli 99%:sti näen sen pysäytettynä. Silloin harvoin, kun auton toinen omistaja ajaa autolla niin, että en ole kyydissä, on auto näyttänyt ja kuulostanut hauskalta.

 

Matala, ison auton mörisevä ääni ja säälittävän kokoinen ulkonäkö ja nopeat terävät käännökset ja kova pomppiva jousituskäytös näyttää&kuulostaa tosi hauskalta, kun auto käynnissä ja liikkeellä. En vaan heti keksi, miten tuota vois lyhyitä hetkiä enempää päästä näkemään liikkuessaan. Jollekin radalle pitäis kai mennä ja laittaa joku toinen ajamaan? Mitäs suosittelisit? En keksi oikein hyviä vaihtoehtoja tähän, koska se rata-ajo on kyllä semmoista, että siellä ei ihan mielellään antaisi autoa toiselle ajettavaksi niin, ettei olisi vähintäänkin itse kyydissä...

 

Mikä on omaksi iloksi rakennetun ja lähes ajamattomana olevan auton ero on seuraaviin:

a) auton museoimista (ja ajamisen minimointia)

b) auton muokkaamista koristeeksi

 

Eikö omaksi iloksi, autotalliin rakennettu auto ole juurikin museointia, ajamisen minimointia tai koristeeksi muokkaamista. Sanoisin, että määritelmäsi on juuri synonyymi niille asioille, jotka luettelin. Mutta voidaan tästä vängätä, jos haluat. Vaikka ollaankin asiasta samaa mieltä.

Link to comment
Share on other sites

tuohon ylempään pitäis lisätä vielä kohta c sijoitus,70 luvulla hankittu mini coopperi s on nostanut hintaansa moninkertaiseksi nykypäivänmarkkinoihin verrattuna .70 luvulla mini cooper s maksoi 6000mk,että ei varmaankaan kannata muutakuin pitää siellä tallissa ja ihailla luomusta ja silloin tällöin ajella omaksi iloksi.taitaa olla vähän väärä osio kirjoitella tällä puolella hiekkalaatikko taitais olla oikee osote tälläsille jutuille joten annetaan projekti jutuille tilaa,joten olen pahoillani sivuraiteille menosta :)

Link to comment
Share on other sites

Onko kellään tietoa Sparco R100 penkkien sopivuudesta Miniin? Speksien mukaan saattaisi juuri ja juuri mahtua.

 

Mahtuu mahtuu jos on jo ostettu ;) Mutta joo, ei nuo kyllä kovin leveiltä penkeiltä vaikuta, että luulis aika helposti mahtuvan paikoilleen. Mittanauha vaan käteen ja kiinnikkeitä tekemään.

Link to comment
Share on other sites

Ei ole vielä ostettu :)) Jos Sparco sprint V jakkarat mahtuu leveyden puolesta Miniin, niin eiköhän R100 mahdu myöskin. Korkeuden puolesta sensijaan saattaa tehdä tiukkaa. Kokonaiskorkeutta R100 penkillä on hiukan enemmän kuin sprintillä. Lisäksi liukukiskot nostaa penkkiä muutamalla sentillä. Toisaalta voihan sitä lattian "poikittaispalkkia" etupenkkien kohdalta hiukan madaltaa.

Link to comment
Share on other sites

Sprint V ei nouse ainakaan yhtään liian ylös liukukiskoilla, ite tykkään istua vielä suht alhaalla. Ja mahtuu vierekkäin ilman limityksiä.

Tuolla on Sparcojen mitat niin voi arvuutella mitkä sopii. http://www.sparcousa.com/resourceFiles/26.pdf

Mun projektitopikissa on jotain mittoja penkkien väleistä.

Link to comment
Share on other sites

Laitoomma tuollaiset R100 Sparcot Miniin. Korkeus kyllä riittää 187cm kuskille loistavasti.

Ahdasta tulee niiden "olkalevikkeiden" kohdalla.

Menee kyllä ilman mitää limittelyä ja sellaista,mutta pitää olla suht tarkkana sill

ottavat juuri turvavyön yläkiinnikkeeseen, jos ovat liian ulkona.

Ja toisiinsa, jos ovat liian sisällä...

Takapenkille kulku kyllä rajoittuu näillä penkeillä samoin kun

näkyvyys taakse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Sparco R100 penkit tuli lopuksi hankittua.

 

Tässä parit fiilistelykuvat. Ensimmäinen kerros pohjamaalia vedetty. Yllättävän hyvät pohjat jo tässävaiheessa vaikka nyt on haettu vasta oikeita muotoja jne. Levikkeiden kanssa menee muuten ihan tuhottomasti aikaa. Mutta hiljaa hyvä tulee... toivottavasti. Normaali kori olisi jo maalissa ja auto ajossa :(

post-770-13848034693321_thumb.jpg

post-770-13848034693499_thumb.jpg

post-770-13848034693663_thumb.jpg

post-770-13848034693877_thumb.jpg

post-770-13848034694041_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oman kokemuksen mukaan Marteliuksen 300mm 200x100 2" soikiopönttö sopii Minin vaimentimeksi erittäin hyvin, vaimentaa yllättävän paljon Minin moottorin ääniä (jokainen moottorihan tuottaa omat resonanssinsa, joten äänenvaimennus on aina vähän moottorityyppikohtaista). Mutta tupla-asennuksena voi olla vähän liian isot, jos hiljainen ääni on vaatimus. Jos sinne vakioauton pöntöt mahtuu, niin ei sekään varmasti huono ole.

 

Hyvännäköistä jälkeä, itsekkin juuri siivoa yhtä paikkaa tallista että saisi vähän samanmoista projektia aloitettua. Levikkeiden asennus vaatii kärsivällisyyttä, ehkä sitä sitten vartti päivässä riittää mulla :D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...