Jump to content

Uudestisyntynyt


pake

Recommended Posts

Laitetaas pari kuvaa viimeisimmästä projektista. Alunperin mini 1000 -79 on jo kertaalleen 80 luvun lopussa rakennettu, mutta pienen kolarin jälkeen se ehti seistä 20 vuotta odottamassa uutta intoa. Mini olisi tarkoitus "ehostaa" lähes täysin.Työtä on toki paljon jäljellä, mutta jotain on sentään ehditty tehdäkkin. Lähes kaikki osat on jo hankittu, joten eiköhän sitä kesäksi päästä baanalle.

 

Korisarjan sovitusta. Keula näyttää kuvassa vielä vähän "raskaalta", mutta viikonloppuna kun ilmanotot avattiin niin johan muttui ulkonäkö.

post-770-13848034686624_thumb.jpg

 

Renkaille joutui tekemään vähän tilaa. Alusta ja jarrut menee luonnollisesi täysin uusiksi.

post-770-13848034686938_thumb.jpg

post-770-13848034687111_thumb.jpg

 

Takasumarien paikalle kulmiin tulee putkien ulostulot. Tässä kuvassa takahelma on jo lopullisesti kiinni...

post-770-13848034687282_thumb.jpg

 

Motti olis valmis. Vanhaa ei käytännössä ole kuin lohko ja laatikko. Tehotavoite on maltillinen, mutta eiköhän sieltä nyt jotain saada irti. Spekseistä joskus lisää .....

post-770-13848034687445_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tässä toinen kuva mosasta ja vähän tietoja...näkyypä taustalla jotain muutakin valmista.

 

Moottori (lista on vähän sekava kun laiskana otin copy pastella excelistä)

Iskutilavuus 1293cc

Puristussuhde 10.25:1

Kaasuttimet 2 x HS4

* Neulat aaa

* Jouset Sininen

* Ilmansuodattimet Pancake

* Polttoainepumppu Facet 6-00-7.252psi 25 gallons per hour

* Bensanpainesäädin

Kansi 12G940 A+, MiniSport stage 3

* Imuventiilit 37mm

* Pakoventiilit 29mm

* seetit "Lyijytön"

* venttiiliohjurit Pronssi

* venttiilinjouset Tuplat 200lb

* nostajat Rulla 1.5:1

* palotilat Balansoitu 21cc

Lohko A-Series 1275

* Kannenpultit EN24 Nickel Chrome moly steel

* Runkolaakeripukkit Keskimmäinen vahvistettu, Minispares

* Isku 81,30mm

* Sylinteriputki 71,17mm

* Runkolaakerit 1275 2" +20 ( Tri-Metal AEM91120-20 )

* Kiirtokangenlaakerit 1275 1,75" +10 Vandervell (VP91306-10)

Männät Hepolite sliper 21253 +020

Nokkaakseli Malli "suomi ralli" 285

Pakosarja Minisport LCB Hi Flow

Imusarja Omavalmiste

Kytkin

* Levy Pre Verto orginaali

* Asetelma Pre Verto ”Orange” (rally)

Jäähdyttäjä 2 core, Minispares Hi performance

Vesipumppu High capacity

Öljypumppu Spider

Öljynpaine Coopes S jousi + kuula

Jakopää Tupla, Woodruff offset 3'

Nostajan kupit MiniSpares kevennetty

Puola Lucas sport

 

Puristussuhde details 1293/4=323,25cc

piston dish volume 8,4cc

ring land volume 0,9cc

deck volume (-0,4mm) 39.758952 sqcm x 0.04 = 1,5cc

head chamber 21cc

gasket volume 3,2cc

post-770-13848034688937_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Linkin mukainen sarja. Laitan tai oikeastaan laitoin jo sivuvilkkujenkolot umpee kuten valkoisessa minissä (katso linkki). Olihan siinä sovittamista..... Mutta nyt helmat on niin lujasti kiinni ettei lähde kuin polttoleikkamalla irti :) Päästään pian maalaamaan alustaa. Siinä mielessä mukava kun ei tarvi ruosteen kanssa taistella. Alusta on jo maalipinnalla edellisen restauroinnin jäljiltä. Musta etulokari paljastaa miksi auto oli seisonnassa 20 vuotta. Puolisokea pappa antoi siihen Ladalla pienen pusun.

 

http://www.absmotorsport.net/index.php/ ... i-kit.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Osia putsailtu maalailtu ja sitähän kyllä riittää... Kylkihelmojen kiinnittämisessä pohjaan meni oma aikansa. Olishan sen voinut tehdä tietenkin simppelistikkin, mutta valittiin vähän nätimpi tapa. Laitan kuvia kunhan ehdin. Takakelkka olisi myöskin valmis koottavaksi kunhan puuttuvat osat vain saapuisi Minisparesilta. Akkukotelo koki pienen muodonmuutoksen. Pakollinen toimenpide jos haluaa saada kaksi takavaimentajaa mahtumaan auto alle. Yhdellä vaimentajalakin tietenkin pärjäis mutta en halua autoon huomiotaherättävää ääntä. Siitä tulikin mieleen että linkinmukainen uusi takavaimennin kromipäällä olisi myytävänä.

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... T400C.html

 

Ihan hitosti jää muutenkin käyttökelpoista osaa ylimääräiseksi. Ei siis mitään romutavaraa, niistä kokoais vaikka toisen auton ^-^

 

Veikkauksia muuten paljonko mosasta irtoaa tehoa? Voishan sitä käyttää joskus jopa penkissä. Mutta säätöä ei kyllä tehdä penkissä. Penkissä säädettyjä DynoQueen autoja on nähty ihan riittämiin. No ei senpuoleen, riittää että Minillä ehtii normaalin liikenteen mukana.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sitä aika tavalla konetta tarttee penkissä kiusata jos hyvät säädöt haluaa, ja laajakaistalambdalla vielä tien päällä osakaasut kuntoon, mikäli ei persaus kestä päivää-paria ajaa dynossa kaikkia kohdalleen.

 

85-95hp olisi karkea konetehon veikkaus.

 

[edit]Tosiaan, tehokkaalta tuntuva moottorin säätö, ei välttämättä oikeasti ole tehokas. Selkeästi tehokkaammat säädöt jouhevammin toimivalla koneella saavat persvaossa tunteen tehottomuudesta.[/edit]

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se Dyno tuppaa ainut olemaan missä se kone saadaan kunnolla säädettyä sen jälkeen ehkä Mikaj:n mainitsema hienosäätö laajakaistalambdalla.

Aika paljon Dynossa löytynyt heppoja lisää vaiks on mennyt "toimivalla" ja säädetyllä autolla, ekasta "isolohkosta" tais löytyä 13hp lisää Dynomuutosten jälkeen.

Mut kukin tavallaan.

Link to comment
Share on other sites

Noh, minulla on hiukan toinen näkemys asiasta. Persdynolla ei tietenkään kovin tieteellistä säätöä tehdä, joten dataa toki tarvitaan päätöksenteon tueksi. Saahan dynossakin auton säädettyä mutta siihen on harvalla rahaa. Aika monesta autosta on ihan miehekkäätkin laput, mutta kulkupuli vaan on syystä tai toisesta hukassa.

 

Toisella projektiautollani on puhkaistu virallisessa standing mile kisassa 300km/h loppunopeus, eikä edes ihan rimaa hipoen. Auton säätöjä ei ole tehty dynossa. Niille tiedoksi jotka eivät ole lajiin tutustuneet niin Bugat Veyron kelaa maililla 320km/h. Jotta vertailu olisi vieläkin mielenkiintoisempi, niin tämä kyseinen "haastaja" on etuvetoinen ja siitä löytyy 4 ovea >:D. Toisinsanoen säädöt on mennyt tuurilla kohdilleen tai sitten ilman dynoakin päästään hyviin tuloksiin ;)

Link to comment
Share on other sites

mutta tässä tullaan taas siihen että siitäkin varmaan sais lisää jos sen säätäis dynolla ja jos kone on säädetty ja kulkupuoli tökkii niin ei se oo sitten siitä koneesta kiinni.... mutta kukin tavallaan perstuntumalla ja poskimomenttiin.

 

Ihan ei auennut mitä edellisellä kommentilla tarkoitit. Esimerkkinä mainitsemassani kärryssä puhutaan yli 300+ hp tehoista per litra. Ei sellaisia tehoja enää säädetä ihan yhdeltä istumalta dynossa. Eikä varsinkaan perstuntumalla. Ja kuka sen säätää? Kyllä auton omistajan täytyy itse tietää mitä ollaan tekemässä.

 

MikaJ:lle. Mielessäni olen pyöritellyt että jos 90hp irtoaa niin olen oikein tyytyväinen. No sen näkee aikanaa. Pääasia että kone olisi luotettava ja ajettavuus kohdallaan.

Link to comment
Share on other sites

Vielä enempi kuulee niitä juttuja et mul on autos x heppaa tehoa ja kyl kulkee sit ku kysyy et mis on mitattu/säädetty ni ei misään mut senverran ne lupas tol paketilla tai parhaat laskee eri osien tuomat tehonlisäykset yhteen ja perustaa "tietonsa" siihen.

Ja mitä auton kulkuun ja tehoihin tulee niin sen tehon tiehen saamiseen tarvii olla paljon muutakin kunnossa kuin koneen säädöt.

 

Mikä jakaja tuohon on tulossa?

Link to comment
Share on other sites

Jakajaksi tulee ainakin aluksi ihan itsemodattu D45. Aldon ja vastaavat jakajat ajattelin jättää väliin. Jos tarvetta tulee, niin laitan myöhemmin jonkun vähän fiksumman systeemin. Tuskin tulee laitettua....no ehkä rakentelun ilosta.

 

Mini on hieno auto, yksinkertainen mutta toisaalta myös nerokkaasti suunniteltu. Osa auton viehätyksestä liittyy juurikin sen tekniikkaan jota en haluaisi liikaa muttaa. Vanhemman aihion olisi ehdottomasti entisöinyt. Tälläkertaa ei vaan malttanut.

Link to comment
Share on other sites

Nätti on Mini tulossa ja oheisvärkitkin siistit/tyylin mukaiset.

Joo kyllä omistajan täytyy ihan oikeasti tietää mitä tekee, jos puhutaan 300+ litratehoista. :o

Oli peli mikä hyvänsä ;)

Link to comment
Share on other sites

Ei kai noiden "isojen" jarrujen kanssa tarvitakaan.

 

Sinne Turun suuntaan, että en ainakaan minä ole koskaan edes ajatellut, että kaikki Minit pitäisi entisöidä :)

Mut tyyli on tärkee ;)

Tai onko silläkään mitään väliä? Kyllä näitä Mk3 korista eteenpäin Minejä riittää "raiskattavaksikin".

Link to comment
Share on other sites

Ei kai noiden "isojen" jarrujen kanssa tarvitakaan.

 

Sinne Turun suuntaan, että en ainakaan minä ole koskaan edes ajatellut, että kaikki Minit pitäisi entisöidä :)

Mut tyyli on tärkee ;)

Tai onko silläkään mitään väliä? Kyllä näitä Mk3 korista eteenpäin Minejä riittää "raiskattavaksikin".

 

Ei kyllä ollut sinne suuntaan osoitettu vaan yleinen huomautus :) .

Link to comment
Share on other sites

Tai onko silläkään mitään väliä? Kyllä näitä Mk3 korista eteenpäin Minejä riittää "raiskattavaksikin".

 

Just näin minäkin olen yrittänyt asiaa itselleni selittää. En tiedä kehtaanko edes tunnustaa mutta väriksi ajattelin laittaa uusien BMW M-sarjalaisten värin Melbourne red. Minusta ihan näyttävä väri. Hyviä ehdotuksiakin tosin otetaan vastaan.

 

Mutta jos kuitenkin laittais mutkan putkeen.... Pienempää ahdinta ei hyllystä löytynyt kuin kuulis GT3071R 0,86 A/R (kuvassa). Olis siinä mini ihmeissään että mistäs sitä nyt puhaltaa. ^-^ Vapaana olis myös GT4294R mörkoahti ... Miniä sais tosin käyttää 5min että että sais pakopesän täyteen ;D No lopetetaas taas lepatus ja palataan asiaan. Vaparilla siis mennään. Kuvassa näkyy muuten Minisportin rullakeinut. Ihmeen laadukkaan oloiset. Eikä hintakaan ollut paha kun osti pakettina kannen kanssa. Itseasiassa setin hinta oli ainut syy ylipäätään ostaa mitään MiniSportista.

post-770-13848034692044_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mul on kyl sportista tullu ihan hyviä osia, mut palvelu on ollu vähän sitä sun tätä. Viimeisellä kerralla osien haalimiseen meni eka pari kolmeviikkoo ja sit ne ilmotti et on kaikki, mutta kun tavarat tuli suomeen ni silti puuttus vielä aika pal tavaraa vaiks nimenomaan kirjotin et ei saa lähettää ennen ku kaikki tavarat on heillä. No sitten ku tavarat tuli ni ilmoitin heille et ei sit tartte niit loppui enää lähettää ku on kestäny niin kauan, no meni joku pari kuukautta niin yllättäen tuli kuriirilta lappu et minisportista olis tavaraa tulossa... no tulihan sieltä melkeen kaikki loput sitten mut ei vieläkään kaikkea. Eli kannattaa sieltä tilattaessa varmistaa että tavaraa on varmasti varastossa muuten saa maksaa hyvässä lykyssä useemmat rahtikulut.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä näitä Mk3 korista eteenpäin Minejä riittää "raiskattavaksikin".
Tuolle olemassa 2 selitystä - joko niitä (Mk3->) on säilynyt enemmän tai niitä on valmistettu enemmän. >:D

 

Eniten valmistettuja Minin malleja:

1) Mini MkIII/IV/V/VI: Mini 1000/City/Mayfair 1439819

2) MkI: Morris Mini-Minor 510000

3) MkI: Austin Se7en/Mini 435500

4) Mini MkIII/IV/V/VI: Mini 850 407670

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...