Jump to content

Mini Countryman


JPTT

Recommended Posts

BMW on lanseerannut 4-ovisen, 4-paikkaisen ja 4-vetoisen korotetun clubimanin.

 

Valitettavasti 4-vetoisia versioita ei ole vielä missään koeajettavissa. Herttoniemessä sellainen oli lattialla, mutta ajamaan ei pääse. Kuulemma kyselyä on kovasti, mutta tarjolla on toistaiseksi eioota. Tyypillistä bmw markkinointia. Koeajossa oli vain 2-vetoisia.

 

4-vetotekniikka on kuulemma bmw:ltä, mutta tarkempaa tietoa ei ole tarjolla. Kiinnostaa tietää, onko kytkin ja voimansiirto yhtään vahvempi kuin perus 2-vetomalleissa.

 

Sisätilojen takaosan keskikisko on itseasiassa ihan hyvä idea, mutta ainakin ne bmw:n muovirimpulat, jotka esittelyautossa oli kiinni, olivat jo hajalla. Jälkimarkkinoille tulee taatusti kaikenlaista kivaa kiinnikettä, joka kestää ja on tehty muustakin kuin halvasta ämpärimuovista. Alumiinisia niiden kuuluisi olla.

 

Erikseen säädettävät takapenkit oli ok ja etupenkeissä oli enemmän säätöjä kuin perusminissä. Muuten kaikki oli vanhaa tuttua. Ipod liitäntä on siirretty järkevämpään paikkaan.

 

Onko koeajokokemuksia?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Moi,

 

Vähän myöhässä tulee, mutta lauantaina kävimme vaimon kanssa koeajamassa tuon R60:n eli Countrymanin. Treen autokeskuksessa ei ollut muita kun kiisselimallia saatavilla, eli 81kW/110hp Diesel-malli etuvetoisena. Aikaisemmat kokemukset ovat meillä R50 ja R53-malleista, eli siltä pohjalta lähdettiin. Kokemuksia ja pohdiskelua 2h koeajosta:

 

- On iso auto, lienee X1:n peruja. Ei enää tunnu "Miniltä" ainakaan kaupunkiajossa, näkyvyys on tietty myös heikempi isojen A ja C pilarien myötä

- Vaikka oli vaan 81kW niin tehoja tuntui piisaavan mukavasti, ja lumessakin auto eteni 2 hengen kuormalla ihan kivasti. Dieselin ääni ei ollut järin kova, ja muutenkin auto oli todella hiljainen (verrattuna R53:seen....)

- Tilaa on kivasti, takapenkille mahtuu 3 aikuista ja jalkatilaakin jää, takaluukku nyt ei ole iso, mutta jälleen aikaisempiin mineihin verrattuna moninkertainen

- Ei kuulunut nitinöitä tai muita ei-asiaan kuuluvia ääniä

- Neliveto olisi kyllä kova sana, varsinkin talvella. Mutta se tuo melkoisesti lisähintaa, ja sen saa vain Diesel ja S - malleihin (ei cooper tai one).

- Sisällä sisusta muistuttaa kovasti R56:sta niin hyvässä kuin pahassa, muotoilu on ehkä vähän överiä paikoitellen. En vieläkään pidä siitä pizzalaatikko-cd:stä, lelumaisista ilmastointinapeista tai radion nopeusmittariin integroiduista kontrolleista. Navi-versio olisi varmaan parempi tämän suhteen, ja siinä olis muutenkin kaikkea lisäkivaa (MINI connected jne)

- Ulkonäkö on ihan jees, muhkea mutta silti menevän näköinen. S- versiossa on mielestäni taas turhan äklöksi muutettu maski.

 

Yhteenvetona, hyvä ajettava, mukava arkiautoksi sopiva kulkuväline. Ei kuitenkaan suoraan korvaisi MINIä, sillä ajamisen hauskuus, ketteryys ja persoonallisuus ovat vähän kadoksissa. Voisi olla hyvä kakkosauto :)

 

Kuva koeajoautosta:

Ulkoa

 

Sisältä

Link to comment
Share on other sites

Tervehdys ja ennen kaikkea parempaa uutta vuotta kaikille MINIsteille.

 

Kävin myös koeajamassa uutukaisen Countrymanin, itseasiassa kahteen kertaan.

Aluksi alle otin Countryman D ja vajaavetoisena, manuaalilaatikkokin siinä oli, mitään ihmeellisiä

kilkkeitä ei autossa ollut, eli ns "karvalakkimalli".

Auto oli harmaa ja väri ei oikein silmääni sopinut, mutta sisältä auto oli kovin MINImäinen, mittari edelleen keskellä

ja myös edellisessä mainittu pizzaboxi CD, auto oli viidellä istuimella.

Cooper 02 ja Cooper S 06 ajokokemuksella, Countryman on iso auto ja sen huomasi, aivan MINImäistä kartting meininkiä ei ollut

ja autoon joutui oikeasti nousemaan, eikä lysähtämään alas penkille kuten nykyisessä MINIssä.

 

Vaihdelaatikko toimi hyvin, liikkeet lyhyitä tosin keppi on pidempi kuin CooperS:ssä, joten hieman totuttautumista oli.

Kone väänsi hyvin vaikka pienempi diesel olikin kyseessä, tehojakin oli tarpeeksi ainakin lumisille teille.

Loppuarvosana tälle koeajolle oli OK.

 

Seuraavaksi sitten muutamaa viikkoa myöhemmin sain maahantuojalta Countryman S all4 version ja tietty melkein kaikilla herkuilla mitä

nälkävuotta pidemmältä varustelistalta löytyi, oli nahkapenkit, kaartuvat Xenonin, Navipaketti, peruutustutka, sähköinen lasikatto jnejne.

 

Auto oli väriltään valkoinen ja mustilla peileillä sekä mustalla katolla (musta lasikatto), alla 18" kitkat.

Sisältä auto oli mielestäni todella hieno, mustat nahkapenkit sekä musta kojelauta sekä muu sisustus, auto oli nelipaikkainen eli takana oli omat penkit takamatkustajille ja välissä koko auton halkova "raide", raiteessa tietty ambient valaistus ledeillä.

 

Noh, hyppäsin rattiin ja liikkeelle.. pakko myöntää että kyllä allekirjoittaneella oli varmaankin aika leveä hymy kun lähdin liikkelle, oli lunta ja paskaa mutta auto kulki nelivedon ansiosta kun kesällä, ei tarvinnut liikennevaloissa jäädä sutimaan.

Laatikko oli automaatti ja ratissa vipuvaihteet, jos haluaa itse päästä vaihtelemaan, en ole oikein automaattien ystävä, mutta pitää sanoa että hienosti se toimi, meno ei ollut nykivää ja vaihteet vaihtuivat kuin itsestään, sport-nappulan kun painoi pohjaan muuttui automaatti agressiivisemmaksi.

 

Autossa oli Navipaketti eli 6,5" näyttö nopeusmittarin keskellä, näyttöä ohjataan vaihdekepin takana olevalla joystickilla.

iLuurini pariutui auton kanssa moitteettomasti ja handsfree toimi bluetoothin kautta, näyttöön sai yhteystiedot ja puhelimen mediat (musiikki, videot)

Navi toimi hienosti, ei pätkinyt eikä lataillut, tosin ikonit olivat aika pieniä joten aivan huononäköisimmät eivät niitä todennäköisestä nää.

Muita ominaisuuksia oli ajotietokoneen tiedot, auton konffiksia, multimedia center (saa kattoo viedeoo luurista), MINI connectilla saa myös googlet ja muut netin härpäkkeet..

 

Mutta se neliveto, se toimi todella loistavasti, autoa sai ajella kuin kesällä, ei sutimisia eikä liukumisia.. itseasiassa huomasin vasta himassa että autossa on kitkat alla ja meikäläinen luuli ajelevansa nastoilla, 184hp kuljetti autoa todella rivakasti, vaikka nykyisessä on heppoja viellä enemmän vajaavetoisuuden takia ei siitä hirveästi ole iloa, ainakaan näin talvella joka täällä meillä etelässä on NIIN vähäluminen.

 

Tavaratila autossa on Cooperin omistajalle iso, tosin ei mikään SAABin iso, mutta riittävän tilava kuitenkin, etuna on myös että takapenkkejä voi siirtää

pysty asennossa n.10-15cm eteenpäin jolloin muksut viellä mahtuu istumaan.

 

Xenoneissa oli kaarreominaisuus ja se on oikeesti oikein kiva fiitseri, josta itsekkin yllätyin positiivisesti.

 

Loppuarvosana autolle oli että OIKEIN HIENO peli!!

 

Lopputulos koeajolle oli että oma Countryman S all4 on tulossa maalis-huhtikuussa ja kaikilla kivoilla fiitsereillä tietty ;D

 

-A-

Link to comment
Share on other sites

Varmasti hieno peli!

Mutta mitähän yhteistä sillä on Minin kanssa? ???

Jos niinkuin perinteisessä mielessä ajatellaan ;)

 

Kukaan ei saa loukkaantua!

Muistakaa ja ymmärtäkää kalkkeutuneet/paikalleen jämähtäneet ajatukseni.

Link to comment
Share on other sites

ei oikeen koirankopin ajatuksen juoksu selkiä mulle, miksi tolla countrymanilla tarttis olla mitään tekemistä 50luvun minin kanssa? Pitäisikö jääkaapeistakin poistaa viilennyskoneisto ja laittaa jääkuutio takaisin jäähdyttämään elintarvikkeita?

 

Mikä nelivetojärjestelmä tuossa countrymanissa on?

Link to comment
Share on other sites

Ei oikeen MikaJ:n ajatuksen juoksu selviä mulle? ;)

Miten tuo jääkaapin ja jääkuution vertaus sopii tähän?

Ehkäpä niin, että jääkuutiossa on yhtä paljon yhteyttä jääkaappiin kuin autossa nimeltä Mini tähän ns. Mini Countrymaniin ;D

 

No täytyyhän aina olla pientä Turku-Tampere nokitusta. Vai ollaanko Turussa tosikoita?

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia tiedoista! Täytynee varailla testinki lenkkiä tuolta Helsingin Laakkoselta. Mahtaakohan olla mitenkin pitkä varauskirja?

 

En minä vielä millään vaihtais, mutta kun tuolla emännällä olis autokuumetta... ::)

 

En usko että se kovin pitkä on, itse jouduin odottelemaan viikon verran.

 

-A-

Link to comment
Share on other sites

ei oikeen koirankopin ajatuksen juoksu selkiä mulle, miksi tolla countrymanilla tarttis olla mitään tekemistä 50luvun minin kanssa? Pitäisikö jääkaapeistakin poistaa viilennyskoneisto ja laittaa jääkuutio takaisin jäähdyttämään elintarvikkeita?

 

Mikä nelivetojärjestelmä tuossa countrymanissa on?

 

Dynaaminen eli, eli vetävä voima jaetaan sinne mihin sitä tarvitaan, jossain tilanteissa Countyman voi siis olla takaveto :)

 

-A-

Link to comment
Share on other sites

Dynaaminen ei paljon mitään kerro, eikös ne kaikki ole semmoisia :D Lähinnä millä tekniikalla se on tehty, onko samaa pataa kuin Bemarin uudet X-drivet? Vai onko sitten tyyliin Hondan CRV, minkä neliveto on lähempänä vitsiä kuin kahta vetävää akselia. No itsellä vielä pari-kolme vuotta aikaa odotella käyttökokemuksia, kun periaatteestakaan (saatikka että lompakossa olisi tarpeeksi kahisevaakaan) en osta uutta autoa. Mutta nyt ainakin on yksi potenttiaalinen ostaja lisää MINIllä, koska neliveto on pakko käyttöautossa olla, sen verran ehdoton turvallisuus ja mukavuusvaruste se on.

 

Kyllähän nyt pussihousun kuuluu tietää että Jääkaappihan on alunperin toiminut jäällä, sen otin tähän Minin analogiaan mukaan siksi, että voiko Jääkaapiksi kutsua laitetta mitä ei jäähdytetä jäällä, vaan termnodynaamisella koneistolla. Asiat menee eteenpäin, eihän Corollankaan mallinimi ole muuttunut vaikka auton sukupolvi on kokenut muutoksen. Miksi se Minin nimenkään pitäisi mihinkään jäädä...

Link to comment
Share on other sites

En tiedä onko neliveto sukua BMW X1:lle (itse autohan vissiin on?), mutta neliveto pitäisi normitilanteessa olla 50:50 :

 

As an option the MINI Cooper S Countryman and MINI Cooper D Countryman are available with permanent MINI ALL4 all-wheel drive, an electrohydraulic differential positioned directly on the final drive varying the distribution from front to rear in an infinite process. Under normal driving conditions up to 50 per cent of the engine’s power goes to the rear wheels, under extreme conditions up to 100 per cent, offering a new, high-traction rendition of that agile handling so typical of MINI. This superior traction and drivetrain technology is based on the top-end suspension of the MINI including features such as the front axle with MacPherson spring struts and forged track control arms, the multi-arm rear axle and EPS Electric Power Steering complete with Servotronic.

 

lähde: http://www.gizmag.com/the-fourmidable-m ... 4wd/13936/

Link to comment
Share on other sites

Ymmärrän kyllä, että tällaisten maallikkojen tyhmyys kiukuttaa kaikentietävää insinööriä ;)

Mutta pohjimmainen tarkoitukseni oli ilmaista ihan oma mielipiteeni aiheesta ihan noin harrasteautomielessä.

Anteeksi sekaantumiseni tänne käyttöautopuolelle :) Siellä kyllä nyt nelivetoa tarvitaankin!

Link to comment
Share on other sites

Oon kyl koirankopin kanssa samaa mielttä et toi countryman ei ole edes enää etäiseltä näyttävää sukua Minin kanssa kun ei se kovinpaljon enää näytä MINIltäkään en ymmärrä ko.auton järkeä osana MINI mallisarjaa, neliveto toki hyvälisä mut ennemmin olisin suonut sen muihin malleihin.

Koskas ne tekee pick-upin MINIstä?

 

ps.en kyllä ymmärrä muidenkaan merkkien hiiva-maastureita esim.volvo,audi,vw , kauheen näköisiä.

Link to comment
Share on other sites

No onko se edes ensimmäinen BMW MINI lähelläkään alkuperäistä? Täällä Japanissa on tullut eteen vähintään +10kpl automalleja mitkä on mielestäni enempi klassikko Miniä edustavia kuin BMW:n tekele (yksi Daihatsun tekele jopa niin hienosti modernisoitu alkuperäisestä, että sen kanssa tulisi kesäkokoukseen miellummin kuin BMW:n tekeleellä)... Yksi "alkuperäinen" Mini on vain näkynyt, sekin kilvettömänä maatilan pihalla, kuulemma asiaa selittää se että maksaa noin 1500euroa/vuosi yli 10vuotiaan auton katsastaminen täällä, ei tunnu enää Suomalainen katsastushinnoittelu juuri miltään :D

 

Kyllä minäkin mielummin tuon nelivedon ottaisin tuohon perusmalliin, mutta tyydyttävä vain sihen mitä tarjotaan... Tai sitten vaan pitäydyttävä muissa saksalaisissa merkeissä mitkä perinteisesti osaavat nelivedon tarjonnan ;) Eiku oliko se MINI Englantilainen? :D

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minäkin mielummin tuon nelivedon ottaisin tuohon perusmalliin, mutta tyydyttävä vain sihen mitä tarjotaan... Tai sitten vaan pitäydyttävä muissa saksalaisissa merkeissä mitkä perinteisesti osaavat nelivedon tarjonnan ;) Eiku oliko se MINI Englantilainen? :D

 

Eipä oo noi saksmannien nelivetolootat ole olleet tuttavapiirissä mitenkään äärettömän luotettavia et ei ne niit ainakaan enää osaa tehä vaikka tarjoisivatkin ;) , 3kpl quatroja tutuilla ja kaikista laatikot levinnyt ja vaihdettu/korjattu.

Link to comment
Share on other sites

Älä nyt takerru pikkuasioihin, ne laatikot kun on niin halpoja vaihtaa tai korjata. Positiivista tietenkin on että Minin rakentelu ja korjaaminen tuntuu ihan ilmaiselta, kun järkevän käyttöauton ykkösen rattaat maksaa 1400 ja koko vaihdelaatikko 9200 :D Lisäksi laatikon vaihtaminen on sosiaalinen tapahtuma, noita laatikoita kun ei yksin jaksa siirrellä.

Link to comment
Share on other sites

Moro,

 

Helsingin Laakkoselta sen voi varata koeajooon, auto on tosiaan maahantuojan, varatessa se tuodaan sitten Laakkoselle.

 

-Arto-

 

 

Sitten vielä ihmetellään bmw organisaatiossa miksi kauppa ei käy...

 

BMW on tour - bmw on auto joka on koeajettavissa äkäslompolossa ensi viikonloppuna täydenkuun aikaan - tosin varauslista on jo täynnä - jonka jälkeen auto on 6 kk lehdistöautona ja senjälkeen se myytiinkin jo. Ai haluat koeajaa? Ei onnistu. Mutta voidaan me sulle sellainen kyllä myydä.

 

Eli jos haluat koeajaa, ota äkkilähtö eurooppaan.

 

On jäänyt ALL4 countrymankin siis koeajamatta. Ilmeisesti se on pajalla joka koeajon jälkeen... En ymmärää miksi sitä muuten pantattaisiin.

Link to comment
Share on other sites

Dynaaminen eli, eli vetävä voima jaetaan sinne mihin sitä tarvitaan, jossain tilanteissa Countyman voi siis olla takaveto :)

 

Mikäli käsitin itse netin tietolähteistä oikein, Countryman ei ikinä ole takaveto. Neliveto on toteutettu takaperän monilevykytkimellä ja perustoteutukseltaan auto on etuvetoinen. Tällöin vetosuhde voi olla 100-0 ja 50-50 väliltä, etuvetoon ei voida vaikuttaa. Pitkittäiskoneisissa uudemmissa Bemareissa tuo vastaava nelivetojärjestelmä toimii erittäin hyvin, mutta monessa muussa tuollainen järjestelmä ei toimi laisinkaan (todella vaativa mekaniikan ja softan suunnittelun osalta). Elikkä pitänee vain odotella todellisia käytännönkokemuksia, sekä koeajaa itse auto huonoissa ja hyvissä keliolosuhteissa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...