Jump to content

Mini Countryman


JPTT

Recommended Posts

Nykyajan sähköohjatut nelivedot toimii ajossa loistavasti, olipa sitten japski tai eurooppalainen versio. Quattro jne. miehet voivat asiasta olla eri mieltä, koska jatkuva neliveto on joillekin ainoa oikea... Valitettavasti jatkuva neliveto vie litran pari enemmän, mikä ei ole enää nykyaikaa.

 

Itse en kyllä uskaltaisi ostaa mini countrymania omalla rahalla seuraavaan kahteen vuoteen. Kyseessä aika jolloin bmw suomi pakenee kaikkea korjausvastuuta. Kolmen vuoden kuluttua tiedetään, tekeekö tällä uudella tekeleellä mitään. Oletettavasti moottori alkaa pikkuhiljaa toimia, mutta voimansiirto nelivedon kohdalla todennäköisesti tulee olemaan täysi kysymysmerkki -> särkyykö kytkin, moottori vai vaihdelaatikko sen seurauksena. Niin ja ne kaikki muut pikkuviat pyörii tietty yhä kuvioissa mukana.

 

Kannattaa muuten käydä koeajamassa Nissan Juke countrymania vastaan - rahalla saa paljon enemmän kuin minissä, samankokoinen auto on kyseessä. Itse en tykännyt tosin juken 190 heppaisesta 1,6 turbo etuveto versiosta - se suti jatkuvasti ja kaikkialla, myös kuivalla. Juken neliveto taasen oli mahtava. Nissanin tekniikka on koettua jo quashqaissa ja takuu on 3 vuotta. Juke on kuulemma moottoritieajossa janoinen, eli ei sielläkään tule korkeaan autoon teho tyhjästä.

 

Tosin henk koht tää alkuperäinen mini on kumminkin paljon miellyttävämpi kuin nämä wannabee minimaasturit.

Link to comment
Share on other sites

Ei se jatkuva tasauspyörästöllä toteutettu neliveto vie yhtään sen enempää polttoainetta kuin haldex/yms kytkettävät. Samat osat siellä pyörii, jos nyt ei puhuta todellisten maastoautojen kytkettävistä vetoakseleista. Suosittelen tutustumaan nelivetoisten autojen päittäisvertailutesteihin, sähkösten järjestelmien toimivuudessa on hurjia eroja. Esim edellisen sukupolven volvon nelivetojärjestelmä on niin susi, että kaksivetoisella pääsee pidemmälle huonossa kelissä.

 

Ehkä se on niin, että jos on eka neliveto niin on tyytyväinen mihin tahansa. Kunnon nelivedon jälkeen ei sitten noihin rimpuloihin ole paluuta.

Link to comment
Share on other sites

Aina toki löytyy niitä huonojen ratkaisujen valmistajia.

 

Mini on profiloitunut kevennettyjen, ohennettujen ja materiaalihuononnettujen komponenttien käyttäjäksi. Siksi arveluttaa, kestääkö countrymanin neliveto. Tuskin on haettu maksimiluotettavuutta, vaan painonsäästöä ja halpaa hintaa.

Link to comment
Share on other sites

Oon kyl koirankopin kanssa samaa mielttä et toi countryman ei ole edes enää etäiseltä näyttävää sukua Minin kanssa kun ei se kovinpaljon enää näytä MINIltäkään en ymmärrä ko.auton järkeä osana MINI mallisarjaa, neliveto toki hyvälisä mut ennemmin olisin suonut sen muihin malleihin.

Koskas ne tekee pick-upin MINIstä?

 

ps.en kyllä ymmärrä muidenkaan merkkien hiiva-maastureita esim.volvo,audi,vw , kauheen näköisiä.

Moke? Taitaa olla vieläkin kaukaisemmin Miniä muistuttava auto. Pelistä puuttui tosin neliveto ja korkea maavara - ja niitä olisi tarvittu siihen käyttöön, mihin laite alunperin tarkoitettiin...
Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No niin. Tuulilasi teki kulttuuriteon ja vertasi uusimmassa numerossa 4wd Jukea ja Countrymania.

 

Countrymanissa ei oikeastaan vuolaasti kehuttu muuta kuin sitä, että sillä voi ajaa lumella nelivedolla oikein nelivetosladissa... Juken 4wd ei oikein onnistu ilmeisesti.

 

Jäi maku, että countryman on meluinen, siinä on huono tavaratila ja maavara ja ajo-ominaisuudet ei ole kummaiset. Juke taasen on tavaratiloiltaan vieläkin pienempi, vähemmän meluisa, enemmän kuluttava, mutta ei sekään omaa kummoisia ajo-ominaisuuksia, eikä maavaraa. Kummallakaan ei tee maastossa yhtään mitään.

 

Countryman maksaa vielä huonommilla varusteilla yli 5000 euroa Jukea enemmän. Audikin pukkaa pakolla q3:n samoille turhuuksien apajoille.

 

Eli ns. normiminiin/clubmaniin verrattuna countryman tarjoaa kalliimpaan hintaan saman melun ja tilan huonommilla ajo-ominaisuuksilla ja suuremmalla kulutuksella... Mihinkähän tälläisia autoja siis tarvitaan?

 

Autokauppias sanoi, että ostajat haluavat korkeamman ajo asennon. Muuta myyntivalttia ei sitten keksimälläkään keksitty. Kyseessähän on kumminkin muoti-ilmiö.... Autoissahan on yleensä korkeussäädettävä jakkara jo muutenkin...

 

Olisivat edes meluisuuden poistoon paneutuneet countrymanin osalta, niin hommassa olisi ollut ehkä jotain järkeä. Ilmeisesti paino olisi tällöin noussut liian suureksi moottoripyörälle mitoitettulle voimansiirrolle.

 

2010 Perusminiin on kytkintä kaikessa hiljaisuudessa vahvistettu...

Link to comment
Share on other sites

Eikait kukaan tollaista autoa ostakkaan hyväkuntoista mökkitietä pahempaa ajosuoritusta varten, tai ei ainakaan pitäisi. Sinänsä arvostelu huonoista maasto-ominaisuuksista on vähän turha tämän luokan autoissa.

 

Arvaan että Nissanin nelivetoa vaivaa sama kuin yleensäkkin japsien nelivetoja (erikois ja maastoautot nyt poisluettuna), kardaanin voi ottaa pois ilman että auton kulku muuttuu mihinkään. Eli taakse ei mene juuri yhtään voimaa, ja sekin vaatii sen, että etupää on sutinut jo reilun aikaa tyhjää. Nelivetoisuuden suurin etu normaalikäyttäjälle tuppaa olemaan suuntavakavuus, mutta nämä ovat täysin etuvetoisen tasolla. Poislukien tietenkin isommasta vierinnänvastuksesta ja painosta johtuva muutaman desin polttoaineenkulutuksen lisä :D

Link to comment
Share on other sites

Eikait kukaan tollaista autoa ostakkaan hyväkuntoista mökkitietä pahempaa ajosuoritusta varten, tai ei ainakaan pitäisi. Sinänsä arvostelu huonoista maasto-ominaisuuksista on vähän turha tämän luokan autoissa.

 

Arvaan että Nissanin nelivetoa vaivaa sama kuin yleensäkkin japsien nelivetoja (erikois ja maastoautot nyt poisluettuna), kardaanin voi ottaa pois ilman että auton kulku muuttuu mihinkään. Eli taakse ei mene juuri yhtään voimaa, ja sekin vaatii sen, että etupää on sutinut jo reilun aikaa tyhjää. Nelivetoisuuden suurin etu normaalikäyttäjälle tuppaa olemaan suuntavakavuus, mutta nämä ovat täysin etuvetoisen tasolla. Poislukien tietenkin isommasta vierinnänvastuksesta ja painosta johtuva muutaman desin polttoaineenkulutuksen lisä :D

 

Niin tuulilasin mukaan talvella auraamattomalle mökkitielle ei countrymanilla ja jukella ole mitään asiaa. Eli suomessa ko. vehkeillä ei oikein tee mitään. Kesä on asia erikseen, mutta suomessa pelkät kesäautot on tyypillisesti hieman erilaisia...

 

Nelivedon hankintaa on vaikea perustella muutenkaan suomessa, koska käyttötarve normikansalaiselle on pari viikkoa talvessa ja niille jotka nelivedon tarvitsevat, eivät osta leluja. Ja nekin pari viikkoa kun nelivetoa ehkä tarvitsee, voi ajella hiukan varovaisemmin.

 

Nykyajan nelivetojen palikat tulee merkistä riippumatta samoista paikoista, joten erot on lähinnä painotus ja softapuolella. Countrymanissa ei käytetä bemarin neliveto ratkaisua, tästä tuulilasissa mm. oli juttua. Arvatenkin jo muuten törkeä hinta olisi kunnon palikoilla karannut käsistä.

 

Kannattaa omistaa neliveto ja ajella nykyaikaisilla vehkeillä, ennen kuin tekee yleistyksiä esim. japskien nelivedoista. Esim halvalla Fiat panda 4wd pääsee yllättävän hyvin eteenpäin...

Link to comment
Share on other sites

Nelivedon hankintaa on vaikea perustella muutenkaan suomessa, koska käyttötarve normikansalaiselle on pari viikkoa talvessa.

 

Kuka ymmärtää mitenkin tarpeen. Hyvin olen pärjännyt pelkällä takavedolla monta talvea, mutta kun nyt on pari talvea nelivedolla ajellut ja vaikka luen itseni normikansalaiseksi, niin kyllähän se neliveto on herkkua heti ensimmäisistä liukkaista aina kevään rapakeleihin asti.

Link to comment
Share on other sites

Omistan nelivetoisia autoja, ja ajan usein kyllä työn ja mielenkiinnon puolesta muillakin kuin omillani. Mutta tosiaan nelivedon "tarpeellisuus" ei todellakaan rajoitu pariin viikkoon talvessa, sillä on kyllä käyttöä ympäri vuoden. Vähän sama kuin ilmastoinnin kanssa, ne kenellä ei sitä ole, väittää että se on vain niille parille hellepäivälle. Mutta sitten kun on ollut se automaatti-ilmastointi, niin tajuaa todellisuuden siitä mukavuusvarusteesta.

 

Pärjää sitä vaikka polkupyörällä, mutta haluaako sitä pärjätä niin on ihmisestä kiinni...

 

Nykyajan nelivetojen palikat tulee merkistä riippumatta samoista paikoista, joten erot on lähinnä painotus ja softapuolella.

Suosittelen tutustumaan vähän tarkemmin aiheeseen, tapoja toteuttaa neliveto on sen verran käytössä, että palikat eivät tosiaankaan tule yhdestä paikasta. Mutta sähköisesti toteuteussa ei tosiaan ole pelkästään kiinni mekaanisista komponenteista, vaan se valitettavan usein ryssitään softapuolella.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä on ns. oikea neliveto ollut itsellänikin vuosia pihassa ja mukavahan se oli, varsinkin talvella. Itselleni ei tullut täällä etelässä vastaan kelejä, joilla sitä olisi oikeasti tarvinnut.

 

Tosin neliveto on vähän sama kuin auton tunaaminen, että järkevyyttä ei itse usko, ennen kuin on jonkun aikaa itse kokeillut.

 

Henk. koht. tulin tulokseen, että en tarvitse tulevissa autoissa nelivetoa. Ne jotka väittävät että neliveto ei lisää kulutusta, valehtelevat lähinnä naapureilleen ja itselleen...

 

Mielenkiintoa on kyllä seurata, kehittyykö neliveto taloudellisuus tulevaisuudessa samoin harppauksin, kuin moottoripuolella.

 

Esim. tuo Juken neliveto automaatti on softan puolesta täysin metsässä, kun kuluttaa lähes 3 litraa enemmän kuin manuaali. On ilmeisesti tullut kiire laittaa markkinoille...

 

Ns. sähköiset nelivedot, eli auto on suurimmanosan ajasta kaksivetoinen, on kumminkin nykypäivää. Computteri osaa kyllä annostella pitoa tarvittaessa riittävän nopeasti sinne minne tarvitaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

nyt kun on nähny tuon pari kertaa omin silmin liikenteessä, nii täytyy sanoa että olisivat saaneet tehdä siitä reilusti isomman. korin korotussarja, levikkeet ja sopivan kokoiset boggerit voisivat tehdä ihmeitä ;) sitten.. keulassa on liikaa kikkailua mut perä on melko maukas. ja ja... noo muuta mä en osaa siitä sanoa kun en oo ajanut rassannu tai istunu edes kyydissä. omaani en ainakaan vaihtais tollasta, sillä rahallahan saisi jo hienon saabin isolla peellä x)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...