Jump to content

Cooper S ja akun vaihto (R53)


Janos

Recommended Posts

Tuossa kovien pakkasten aikaan kävi ilmi että alkuperäinen akku alkaa olla tiensä päässä. Auto piti viikon aikana kolme kertaa käynnistää toisen auton avustuksella. Kävin sitten paikallisessa Motonetissä ostamassa uuden huoltovapaan akun (http://motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-55559) ja rupesin puuhastelemaan.

 

Kaikki meni ihan näppärästi kunnes huomasin vanhalta akulta lähtevän pienen letkun plus-navan vieressä. Uudessa akussa moiselle letkulle ei mitään paikkaa ole, joten keskeytin hommat ja päätin tutkia asiaa hieman. Selvisi että kyseessä on ylivuotoletku jonka tarkoitus on poistaa kaikki mahdolliset kaasut ja ylimääräiset akkunesteet pois auton sisätilasta. Ilmeisesti tämä on sisätilaan asennetaville perinteisille akuille pakollinen toimenpide jottei latauksen aikana kerääntyvät kaasut mahdollisesti räjähdä ajon aikana  :o

 

Nettiä selaillessani sain jostakin sellaisen käsityksen etteivät huoltovapaat akut päästelisi noita kaasuja ihan niin haitallisesti, mutta en silti vielä uskaltanut uutta akkua ottaa käyttöön. Kysymys kuuluukin että voiko vanhan akun korvata huoltovapaalla akulla siten että jättää tuon ylivuotoletkun kytkemättä?

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Mielestäni voi, jos sinulla on sellainen hyytelö/AGM akku jossa ei nesteitä ole. Ajattelin itse laittaa yellow optiman takakonttiin originaalin tilalle.

 

Itselläni vm.2004 cooper s ja sama vitsi pakkasten tullessa akku hyytyy ja lähti vain vaivalloisesti käyntiin. Johtunee siitä että on lyhyellä työmatka-ajolla niin heikosti latautunut.

 

PS. vaikuttaa siltä että tuo 49€ maksava akku ei ole täysin suljettu AGM tai Hyytelö akku.... mutta en ole varma. ;)

Link to comment
Share on other sites

Joo kyseessä ei ole AGM-akku. Asiaa pohdittuani taidan tehdä niin että palautan akun takaisin ja koitan käydä jossain akkuliikkeessä kyselemässä. Onneksi on taas vähän lauhemmat kelit, uskaltaa ajella ilman suurempaa pelkoa hyytymisestä.

 

Vinkki muuten kaikille jotka akun vaihtoa joskus itse tekevät: Ei ole kovinkaan hyvä idea sulkea takakonttia kun akku on irti, ei nimittäin aukea ilman virtaa. Akun asennus toki sujuu myös takapenkiltä käsin, mutta vaatii vähän hankalamman työasennon.

Link to comment
Share on other sites

Vinkki muuten kaikille jotka akun vaihtoa joskus itse tekevät: Ei ole kovinkaan hyvä idea sulkea takakonttia kun akku on irti, ei nimittäin aukea ilman virtaa.

Kannattaa ennen akun irroitusta vilkaista ohjekirjaa ...  ;)

ainakin -04 mallista saa takakontin aukin takapenkin alta vetämällä kahvasta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noniin, akku on vihdoin vaihdettu ja ajattelin jakaa kokemuksia. Palautin tuon Motonetistä ostetun Sznajderin ja otin tilalle tuplasti kalliimman Boschin S5 005:n. Ennen kaupassa käyntiä tein vähän tutkimuksia ja tuo Bosch vaikutti parhaalta vaihtoehdolta, muita vaihtoehtoja oli Exide Excell EB620 ja Varta Silver Dynamic D15. Päällisin puolin Bosch täytti kaikki vaatimukset, mitat kohdallaan, napaisuus sama ja ylivuotoletkulle paikka molempien napojen vieressä. Lisäksi Boschin weppisivu vakuutteli että akun voi myös asentaa auton sisätilaan turvallisesti.

 

Varsinainen vaihto oli ohi muutamassa minuutissa. Vanha akku irtosi ilman ongelmia ja uusi sujahti paikalleen täydellisesti. Ylivuotoletku asettui myös akussa olevaan reikään helposti, lisäksi akun mukana tuli korkki jolla miinus-navan vieressä olevan toisen ylivuotoreiän sai tukittua. Sitten vielä johdot kiinni napoihin ja auto heräsi taas henkiin.

 

Koekäynnistyksessä huomasi heti että akku on vaihtunut. Auto starttasi huomattavasti pirteämmin uudella akulla ja poissa oli myös nopeus-ja kierroslukumittareiden tärinä, mikä vanhalla akulla tapahtui käytännössä jokaisella käynnistyksellä pakkasessa. Vielä kun ikkunoille opetti yläasennot uusiksi, oli homma paketissa.

 

Kiitokset muuten Hepulle muistutuksesta kontin avaamissa, nyt kun tarkkaan mietin niin kyllähän tuon itsekin ohjekirjasta aikoinaan luin, mutta eihän sitä enää voinu muistaa :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

nyt meni minunkin cooperin akku lataukseen, ei tosiaan kuin naksahtanut kun väänsi avaimesta. Taitaa joutua investoimaan uuden akun.

Onneksi sain ovet auki ja peräkonttiin puhaltamaan lämppärin sekä akun kylkeen laturin kiinni . Jos se suostuisi ottamaan virtaa sen verran vastaan että lähtis moottori käyntiin.

 

hauskoja kamppeitahan nuo pikkuiset autot muuten on.  ::)  :D

Link to comment
Share on other sites

Se on kumma että automerkistä riippumatta autotehtaalla asennettu akku kestää 6-7 vuotta.

 

Sitten kun ostat vaikka saman merkkisen laatuakun 6-7 vuotta palvelleen tilalle, niin  kestoikää tulee vaan 2-3 vuotta. Laturin huonoutta se ei ole.

 

Seisovatko akut todella vuosikausia kauppojen varastossa, kun niillä ei enää päästä alkuperäiseen käyttöikään?

 

Vai oliko tämä kommentti itse itselleni vastaten....  ???

Link to comment
Share on other sites

:)

 

MCS takakontissa nyt laturi ladannut akkua n.7h 5A laturilla ja samalla lämppäri pitänyt akkua lämpöisenä samalla sisätiloja myös. Ulkona pakkasta noin 25 astetta. Hyvin lähti ainakin auto käyntiin ja tuntui akkuun menneen virtaa kun ajovalot varsin kirkkaasti loistivat.

Jospa tuolla vielä kehtaisi sittenkin ajaa, katsotaan kestääkö tuo akku kuinka pitkään.

Itselläni työmatka ajo niin lyhyttä että tuskin ehtii minin akku latautua kunnolla. Antaapahan sitten välillä tuollaista vierihoitoa akulle niin taas mennään.

 

;D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Nyt alkoi joulupäivä "mukavasti" ... 8)

Mini oli 1,5 tuntia lämmityksessä ja startatessa vain kuului naks. No säästyipä sukulaisten kinkut ja herkut ...

 

Vaikka on noin vuoden vanha akku ja ajelee lyhyttä matkaa kerran pari viikkoon ... näin voi käydä. Hiukan auto varoitti viime tiistaina, mutta ajattelin että pelaahan se vielä näiden pyhien yli. Aika herkkä hipiäinen tuntuu mini olevan, kun virtaa piisaa vielä valoihin/ikkunannostimiin jne. No huomenna ongelma selviää ainakin akun osalta, kun se on yön yli sisällä latauksessa. Toivottavasti riittäis pelkkä akun lataus, kun ei viitsis enää tähän jo "lähes liikkeen" miniin mitään investoida.

 

Minin akku on Exide Classic 55 ah.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Itse olen -07 Cooper S:ään akunvaihtoa harkitsemassa, alkaa kovalla pakkasella sähkölaitteet pimenemään parkissa. Tarvitseeko näihin uusiin Coopereihin koodata akun vaihto ja uuden akun ominaisuudet, vai voinko vaan heittää lootan sisään? Onko muuten vinkkejä sopivasta akusta?

Link to comment
Share on other sites

Itse olen -07 Cooper S:ään akunvaihtoa harkitsemassa, alkaa kovalla pakkasella sähkölaitteet pimenemään parkissa. Tarvitseeko näihin uusiin Coopereihin koodata akun vaihto ja uuden akun ominaisuudet, vai voinko vaan heittää lootan sisään? Onko muuten vinkkejä sopivasta akusta?

 

Ei minulla ainakaan tarvinnut mitään koodata. Akkuhuollon pihalla heitettiin uusi akku sisään. Ostin yhtä pykälää suuremman akun niin käynnistyy varmasti vaikkei auto talviajossa olekaan.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen -07 Cooper S:ään akunvaihtoa harkitsemassa, alkaa kovalla pakkasella sähkölaitteet pimenemään parkissa. Tarvitseeko näihin uusiin Coopereihin koodata akun vaihto ja uuden akun ominaisuudet, vai voinko vaan heittää lootan sisään? Onko muuten vinkkejä sopivasta akusta?

 

Ei minulla ainakaan tarvinnut mitään koodata. Akkuhuollon pihalla heitettiin uusi akku sisään. Ostin yhtä pykälää suuremman akun niin käynnistyy varmasti vaikkei auto talviajossa olekaan.

Jees, enpä olisi merkkihuollolle tuollaisesta missään nimessä maksanutkaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

2002 vuoden ässästä akku sanoi ittensä irti, vanha alkuperäinen siellä oli takaloosteris et ei mikään ihme ettei toiminu enää.

motonetistä nappasin tämmösen: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-3002 74,90€ hintaan ja sopi nätisti vanhan tilalle. Ylivuotoletkukin sopi suoraan kunhan sain uudesta akusta sen tulpan irrotettua (oli aika jämäkkä). Noista sznejdereista oon lukenu sekä hyviä että huonoja palautteita, kattellaan mitenkä toi käytössä nyt toimii sit.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä tänään sama juttu, kun viikonloppuna akku kuoli. 04 MSC ja akku originelli :D Vartan 60Ah tilalle ja katsotaan miten toimii. Ehkäpä nyt loppuu sen kuskin ikkunan laskeutuminen omia aikojaan... (oli kiva ylläri sunnuntai aamuna, kun lauantai iltana ei lähtenyt käyntiin ja aamusta oli ikkuna noin 5cm avoinna ja hieman lunta sisällä)

Link to comment
Share on other sites

sznejder/zap on kestävä akku. Mutta yksi miinus niissä on, virrananto/ottokyky isoilla pakkasilla laskee todella alas. Mikäli ei ole webastoa, niin ei pitäisi tulla siitä mitään ongelmaa. -10 pakkasilla toimii vielä täydellisesti webastollakin pikkuajoilla, mutta alta -20asteessa 30min webastokäytön jälkeen ei lähde enää käyntiin vaikka akku olisi ollut täysi (15min odotuksen jälkeen akku elpyy kun ottaa kulutuksen pois, ja lähtee taas nätisti käyntiin). Lisäksi -20asteen pakkasella mittasin tommoisen about 60A akun virranottokyvyksi 3Ah, joten lisälatausta tarvitsee isommallakin ajolla webaston kanssa.

 

Itte en oo pitkään aikaan muita akkuja ostellut, eikä oo tarvinnut vielä vaihtaa yhtään vaikka mulla akut pääsee tyhjäksi kesät/talvet kun autot seisoo käyttämättömänä. Kaikissa sitä on hyvät ja huonot puolet, esim Boschin akuista vääntyy kennot ihan järjettömän helposti isolla kuormituksella, en suosittele niitä missään nimessä autoon missä on webasto.

Link to comment
Share on other sites

10 vuotta sitten tuli ostettua vanhaan cooperiin ihan 60ah yleis akku ja vieläpä Biltemalainen ja vielä tuntuu sillä pötkivän eteenpäin. :D

Link to comment
Share on other sites

Huonoinkin akku toimii vuosia, jos sitä käyttää "oikein". Lyijyakkua ei ole suunniteltu kuin 10% kapasiteetin käyttöön, kaikki sitä suurempi käyttö lyhentää radikaalisti ikää. Paraskaan akku ei välttämättä kestä yli vuotta, jos on paljon webastokäyttöä ja akun kapasiteetti sahaa koko ajan ylös-alas 80% luokkaa. Vanhemmissa autoissa ei ollut mitenkään tavatonta yli 10vuotiaat akut, koska silloin ei ollut kahmalokaupalla elektroniikkaa syömässä akkua 24h oli sitten virrat päällä tai ei. Akkua käytettiin starttiin, eikä muuhun (peruskäyttäjä ei huudata stereoita jos auto ei käy). Nykyään ei ole mitenkään epänormaalia että auto ei lähde 2viikon seisonnan jälkeen enää käyntiin, koska aivolaatikot syövät niin paljon akkua että se on tyhjä tuon ajan jälkeen.

 

Uusissa kunnolla varustetuissa autoissa vuotovirrat akusta parkissa ovat melkoisia, lähes kaikki ohjainlaitteet ovat valmiustilassa vaikka virrat ovat pois. Tähän tietenkään kuluttaja ei voi vaikuttaa mitenkään, vaan pitää sitä akkua vaihtaa vähän useammin kuin ennenmuinoin. Taikka sitten ajaa sillä vanhalla kaasari corollalla :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...