Jump to content

Janos

Jäsenet
  • Viestit

    6
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

Janos's Achievements

  1. Janos

    Cooper S -03 ja hammastanko

    Itsekään en mikään mekanikko ole joten paha mennä sanomaan onko kyseessä sama osa, suurella todennäköisyydellä kuitenkin kyseessä on sama palikka. Taitaa muutenkin olla tuon tarvikeosan tilaaminen tässä vaiheessa turhaa, koska sanoin huollolle jo että hoitaisivat asian. Tullut huollossa käytyä Minin kanssa niin useasti ettei jaksa enää säheltää itse osia metsästämällä. Sinänsä sääli, koska auto on mukava ja miellyttävä, mutta tuntuu että vikoja (ja kalliita sellaisia) tuntuu olevan jatkuvasti. Ihmetyttää tosissaan miten autolla voi olla noin paljon ongelmia ennen kuin edes pääsee sinne sadantonnin lukemiin. Alkaa vahvasti tuntumaan siltä että seuraava auto ei ole Mini. EDIT: Tuli vielä mieleen tuossa että jos tuota hammastankoa/steering rack(?) palikkaa tarvikeena meinaisi hommata, niin varmaankin pitäisi ilmeisesti ottaa huomioon että ratti on siellä vasemmalla puolella. Mitenhän mahtaa olla brittien tarvikeosissa?
  2. Kalliiksi tuntuu taas tulevan ministely. Kävin katsastamassa tuossa viime viikolla, ja mitään varsinaista ongelmaa ei ollut. Inssi huomasi kuitenkin pohjassa öljyä eikä nähnyt mitää suoraa vuotokohtaa. Vein sitten tänään auton huoltoon näytille ja tuomiona oli hammastankon öljyvuoto. Korjauksena tähän on ainoastaan koko hammastangon vaihto joka kustantaa noin 1000€ + työt (n. 4-5 tuntia). Tuli sitten jälkikäteen mieleen että onkohan tämä ihan normaalia 2003 vuosimallin autolle jossa ei mittarissa ole edes 70 000 kilometriä. Ihmetyttää vähän että noinkin kallista remppaa pitäisi tehdä ennen kuin on edes 100k täynnä. Kävi jo mielessä että kilauttaisi BMW:lle ja kysyisi sieltä mielipidettä, mutta onkohan vaivan arvoista? Onko kellään muulla vastaavanlaisia kokemuksia hammastankojen tai muiden vastaavien kanssa?
  3. Janos

    Kesärengassuositukset

    Itse painin kahden vaihtoehdon välillä: Continental SportContact 3 tai Michelin Pilot EXALTO PE2. Onko kellään kummastakaan hyvää tai huonoa sanottavaa? Näyttäisi olevan suht' saman hintaisia rengas-onlinessa. Viime kesän oli alla loppuun ajetut Dunlopin runflatit, oli ensimmäiset ja viimeiset puhkeamattomat omalla kohdalla. Autona siis Cooper S alkuperäisillä vanteilla, eli kokoluokassa 205/45/17. Ja lisäkysymys: Riitääkö 84-kantavuusluokan kumit vai pitääkö olla 88? Ainakin noilla Continentaleilla on hintaeroa n. 25€ / kieppi kantavuusluokkien 84 ja 88 väillä. EDIT: Kävin autolla ihmettelemässä rengaspaineista kertovaa tarraa, ja siinä näytti olevan tieto että 84 kantavuusluokka on ok, samaan asiaan sain vielä lisävahvistusta mini2.comista. Eli taitaa mennä Continentalit hankintaan (ellei jollain ole aivan painajaismaisia kokemuksia kyseisistä kumeista).
  4. Noniin, akku on vihdoin vaihdettu ja ajattelin jakaa kokemuksia. Palautin tuon Motonetistä ostetun Sznajderin ja otin tilalle tuplasti kalliimman Boschin S5 005:n. Ennen kaupassa käyntiä tein vähän tutkimuksia ja tuo Bosch vaikutti parhaalta vaihtoehdolta, muita vaihtoehtoja oli Exide Excell EB620 ja Varta Silver Dynamic D15. Päällisin puolin Bosch täytti kaikki vaatimukset, mitat kohdallaan, napaisuus sama ja ylivuotoletkulle paikka molempien napojen vieressä. Lisäksi Boschin weppisivu vakuutteli että akun voi myös asentaa auton sisätilaan turvallisesti. Varsinainen vaihto oli ohi muutamassa minuutissa. Vanha akku irtosi ilman ongelmia ja uusi sujahti paikalleen täydellisesti. Ylivuotoletku asettui myös akussa olevaan reikään helposti, lisäksi akun mukana tuli korkki jolla miinus-navan vieressä olevan toisen ylivuotoreiän sai tukittua. Sitten vielä johdot kiinni napoihin ja auto heräsi taas henkiin. Koekäynnistyksessä huomasi heti että akku on vaihtunut. Auto starttasi huomattavasti pirteämmin uudella akulla ja poissa oli myös nopeus-ja kierroslukumittareiden tärinä, mikä vanhalla akulla tapahtui käytännössä jokaisella käynnistyksellä pakkasessa. Vielä kun ikkunoille opetti yläasennot uusiksi, oli homma paketissa. Kiitokset muuten Hepulle muistutuksesta kontin avaamissa, nyt kun tarkkaan mietin niin kyllähän tuon itsekin ohjekirjasta aikoinaan luin, mutta eihän sitä enää voinu muistaa :)
  5. Joo kyseessä ei ole AGM-akku. Asiaa pohdittuani taidan tehdä niin että palautan akun takaisin ja koitan käydä jossain akkuliikkeessä kyselemässä. Onneksi on taas vähän lauhemmat kelit, uskaltaa ajella ilman suurempaa pelkoa hyytymisestä. Vinkki muuten kaikille jotka akun vaihtoa joskus itse tekevät: Ei ole kovinkaan hyvä idea sulkea takakonttia kun akku on irti, ei nimittäin aukea ilman virtaa. Akun asennus toki sujuu myös takapenkiltä käsin, mutta vaatii vähän hankalamman työasennon.
  6. Tuossa kovien pakkasten aikaan kävi ilmi että alkuperäinen akku alkaa olla tiensä päässä. Auto piti viikon aikana kolme kertaa käynnistää toisen auton avustuksella. Kävin sitten paikallisessa Motonetissä ostamassa uuden huoltovapaan akun (http://motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-55559) ja rupesin puuhastelemaan. Kaikki meni ihan näppärästi kunnes huomasin vanhalta akulta lähtevän pienen letkun plus-navan vieressä. Uudessa akussa moiselle letkulle ei mitään paikkaa ole, joten keskeytin hommat ja päätin tutkia asiaa hieman. Selvisi että kyseessä on ylivuotoletku jonka tarkoitus on poistaa kaikki mahdolliset kaasut ja ylimääräiset akkunesteet pois auton sisätilasta. Ilmeisesti tämä on sisätilaan asennetaville perinteisille akuille pakollinen toimenpide jottei latauksen aikana kerääntyvät kaasut mahdollisesti räjähdä ajon aikana :o Nettiä selaillessani sain jostakin sellaisen käsityksen etteivät huoltovapaat akut päästelisi noita kaasuja ihan niin haitallisesti, mutta en silti vielä uskaltanut uutta akkua ottaa käyttöön. Kysymys kuuluukin että voiko vanhan akun korvata huoltovapaalla akulla siten että jättää tuon ylivuotoletkun kytkemättä?
×
×
  • Luo uusi...