Jump to content

avomini remmillä


jn

Recommended Posts

Mun ensimmäinen auto oli tietenkin mini ja se makso -89 ruhtinaalliset 1000mk.

Kylkiäisinä tuli todella happama varaosa-auto jossa esim. kynnyskotelot olivat melkeinpä poisruostuneet  :-? .

Siitähän syntyi pieni idea ja -93 tipahtivat rakennemuutosluvat postilaatikkoon.  

Erilaisia kokeiluja ollut tekniikan suhteen vuosien varrella ja tässä olis auton tän hetkinen tilanne.

 

http://www.fotopankki.fi/avomini/kuvat

Link to comment
Share on other sites

Jokos täällä kuulee sen toisen tarinan mitä palikkaa koneeseen on laitettu?  :) Kiinnostais tietää kuinka isoja muutoksia tuo remmiahtimen lyönti vaati. Hauskan näköinen peli poikkeaa kyllä normi minin rakennus linjasta piristävästi.

Link to comment
Share on other sites

Kone on vähän niinkuin kokeilu että mikä paukkuu...jos paukkuu. Joten kovin eksoottista osaa en ole siihen pistänyt (rahaa kului mun mittapuun mukaan kumminkin kiitettävästi).

Esim. ensiöveto ja laatikko ovat alkuperäiset mutta todella tarkasti läpikäyty ja välykset säädetty minimiin. Kampiakselikin on perus A-koneesta josta pyöristin kaikki kriittiset reunat/kulmat ja vein tasapainotettavaks alkuperäisellä "pulttivauhtipyörällä". Perään vaihdoin sentään kilpa akselin.

Kansi on oikeesti sieltä paremmasta päästä 35cc palotilalla , 36/31 rimflo venttiileillä ja pakovena offsetilla (tekijä varmaan tunnistaa ja voi ehkä kertoa kanavista jotain  ;) ). Ahdin pyörii 1.85 nopeudella (120mm kampiakselilla) jolla työntää 250cfm kun kone pyörii 6000rpm. Ahdot asettu 0,8 bariin mikä rupee olee järkevä maksimi tästä ahtimesta ja samat ahdot löytyy sitten tuhannesta kierroksesta alkaen  8-) .

Kansipahvina on turbo metron BK450 ja yhdellätoista ARP:n pultilla kiinni.

Lohko on 60 ylikoossa (1330cc) ja pitäis olla Mega-männät ,jos ei niin hyvin ovat kestäneet pitkääkin nakutusta  :o .

Kevennetyt innocenti veivit (585g) ja tietenkin taas ARP pultit.

Keskimmäinen runkopukki vahvistettu ja laakereina on alumiinipintaiset clevite ?

Nokka akseli on Avonbar ph2 jossa imu 264 ja pako 292 astetta. Tämän pistin 3 astetta aikaisemmaks jotta paras hyöty löytyis alle 6000rpm.

Kytkinlevy on rally/race ja harmaa paine-asetelma.

Jotain varmaan unohtuikin , mutta hyvin on kone kumminkin pysyny kasas vaikken ole mitenkään säästellyt kaasujalan käyttöä.

 

Radallahan tämä kone ei varmaan olis hirveen pitkäikäinen , mutta kadulla harrastepelissä vaikuttais olevan riittävän kestävä.

Link to comment
Share on other sites

Kevennetyt innocenti veivit (585g)

 

Kevensitkö veivit itse? Mulla on yhdet innocentin kiertokanget, jotka pitäisi keventää. En vaan ole varma paljonko niistä uskaltaa ottaa ja mistä. Ne painaa nyt sellaiset 720g. Aika pajon kun vizardi sanoo noin 680g noille kangille (mistä lie johtuu  :-?).

 

Eli ~17cm^3 rautaa pois  :o

Link to comment
Share on other sites

Kevennetyt innocenti veivit (585g)

 

Kevensitkö veivit itse? Mulla on yhdet innocentin kiertokanget, jotka pitäisi keventää. En vaan ole varma paljonko niistä uskaltaa ottaa ja mistä. Ne painaa nyt sellaiset 720g. Aika pajon kun vizardi sanoo noin 680g noille kangille (mistä lie johtuu  :-?).

 

Eli ~17cm^3 rautaa pois  :o

Sul on varmaan ne uudemman malliset Innocentin veivit missä on se isompi ala-klunssi.

Link to comment
Share on other sites

Mä kevensin yhdet Marinan veivit (700+ g) siten että tein työkalun millä sain kaksi veivin alapäätä kerralla sorviin. Siitä sitten reilu sentti klunssia matalammaksi. Sitten sorvasin alumiinitangon pätkän joihin sai kiertarit vedettyä yksitellen momenttiin kiinni. Sovitus oli semmoinen että kiertarin alapää puri kiinni eikä sorvatessa pyörinyt. Sillai sitten kukin alapää molemmin puolin sorvaten osittain kapeammaksi.

 

Sitten siihen normaalit siistimiset yms niin veivit painoi muistaakseni 610 g. ARP:n pulteilla kasaan. Noi veivit meni mun Cooper S:n mukana Norjaan ja Birger veti niillä historiccia vissiin 2 vai 3 kautta ilman murheita. Minin veivithän ovat ihan tolkuttoman järeät jos niitä vertaa moneen muuhun peliin.

Link to comment
Share on other sites

Noi toi kuvahan on ihan loistava!

 

Yläsilmän uskaltaa siis hioa melko ohueksi ja samaten alasilmän. Alasilmä näyttäisi olevan karkeasti saman paksuinen kuin sen ohuin kohta "työstämättömässä" kangessa.

 

Minkälaisen työkalun, minorv8, teit että sait punttia sorvattua. Eikös tossa tule se ruuvin kannan alla oleva osa vastaan jos niitä yrittää sorvata?

 

Mites toi yläsilmä? Meneekö se ihan vapaalla kädellä vai kannattaako siihen rakennella jotain jigiä?

 

Mulla tosiaan taitaa sitten olla uudempi versio vaiveistä kun alapuntti on ainakin isompi kuin vizardin kirjassa ja näyttäis siinä yläpuntissakin jotain ylimääräistä olevan.

Link to comment
Share on other sites

Itse tein tossa kesällä kanssa saman homman että kevensin marinan veivit. Ensin hiosin vinkulla ylä klunssin ja alaklunssin pois siten, että alas tuli vielä keskelle klunssia kolo. Sitten vein ne vielä koneistamoon sorvattavaksi ja tasapainottettavaksi kun ei sorvia löydy itseltä. Alkuperäinen paino oli 770g ja kevennyksen jälkeen 645g, eli aika hyvin kyllä painoa lähti. Kuvia noista löytyy tuolta: http://s84.photobucket.com/albums/k11/c ... ini%20-69/  

Link to comment
Share on other sites

Työkalu oli niinkin kekseliäs kuin runpujarruminin vetolaippa. Porasin siihen reikiä niin että sain pultattua kiertarin alapäät tavallisilla M8 pulteilla laippaan kiinni. Jottei tule sutta niin laipan pinta kannattaa oikaista sorvissa ENNEN kuin lähtee niitä alapäitä sorvaamaan. Jos sorvaat niin paljon että mutterin poteron pohja tulee vastaan niin olet sorvannut liikaa...  ;D

Link to comment
Share on other sites

Aijjaaaahas. Mulla meni hiukan ohi aluksi että mitä tässä sorvataan. Teitkin ilmaisesti saman tempun jonka olisi voinut tehdä jyrsimellä. eli tasaisesti vain puntti pois.

 

Mä ajattelin että laittais kaksi alapäätä tangon ympärille, tanko sorviin ja yrittäis sorvata sillai puntin pois, mutta se ei taida onnistua. Silloin tulee se potero vastaan ennen kuin puntti loppuu.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Koska miniä ei ole tehtaan puolesta tehty avona , niin luulen että "laikka-avoa" ei saa enää tehdä  :( ...jollain varmaan faktaakin.

 

Jos vielä mahdollista niin voisin skannata koneelle lupa-paperit josta selvii kaikki muutokset selityksineen.

Link to comment
Share on other sites

Onhan avominiä tehty ihan tehtaan toimesta. Mikäli moisen haluaa tehdä, niin vaaditan selvitykset rakenteiden eroista ynnä muista eroavaisuuksista.

 

Yllättäen tässäkin viestiketjussa kirjoittaneella "cabrio":lla on moinen Roverin tekemä orginaali avo.

Link to comment
Share on other sites

Näinhän tämä toimii...enpä tiennytkään että oikeesti tehty avominiä linjalta.

 

Onko tänä päivänä mitään hyötyä mun rakennemuutos luvista , vai joutuuko avominiä rakentaa tehtaan specseihin ?

 

Sammakot ovat mielestäni tervetulleita melkeinpä joka foorumille... ;) .

Link to comment
Share on other sites

No toki kannattaa Akea lähestyä mahdollisilla edellisillä läpi menneillä luvilla, jos semmoiset on vaan mahdollista saada. Tosin kuten niissä papereissa lukee, ne ovat vain sitä autoa varten, eikä ole mitään takeita että seuraava auto menee samoilla suunnitelmilla läpi.

Link to comment
Share on other sites

JN en missään nimessä negatiivisessa mielessä sitä kirjoittanut!! ;)

Lähinnä kummastuin että et ollut aikaisemmista tarinoista huomannut tätä tosi seikkaa aikaisemmin. Mutta oppia ikä kaikki ja olisihan se harmi jos kaikki tietäisi kaiken.... ::)

Link to comment
Share on other sites

Menkääpä katsomaan Miniclubin kotisivujen kautta linkeistä Härkölän Jukan kotisivuille ja katselkaa ja ihmetelkää Perälän Vikun KOTItekoista Speedster AvoMiniä!!

Ei pärjää tehdastekoiset ulkonäössä 8-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...