Jump to content

Öljynvaihto?


FD100L

Recommended Posts

Mikä vain BMW LL-04 -speksin täyttävä. Myös Mobil 10W-30 ESP on passeli, vaikka sillä ei enää kyseistä hyväksyntää olekaan. Aiemmin kyllä oli.

Link to comment
Share on other sites

Juu, kyllä mulla oma suosikki on Castrol 5w-40 mitä oon ajatellut.

Longlife hieman mietityttää, "Minin moottorit on suunniteltu siten etteivät tarvitse mitään lisäaineita.."

"Tritec (Chrysler/ Rover) Käytössä mm. Chrysler PT Cruiser 1,6.."

Toisaalta aion vaihtovälin pitää aika lyhyenä.

Ajattelin kysyä mitä muut on käyttäny?

Kokemuksia?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Se merkkiöljy mitä halvimmalla saa speksit täyttävänä on parasta. Turha lähteä riskeeraamaan parin euron takia jos esim moottorimalli vaatiikin erikoisemman pintapaineenkeston tms.

 

Suomen olosuhteissa vaihtoväli on hyvä pitää kerta vuoteen, kilometreillä ei niin väliä. Vaimonkin auton öljyistä pari kertaa ottanut näytteen ja 25-28tuhatta ajetuissa öljyissä ei ollut mitään vikaa, vielä olisi huoletta voinut jatkaa ajoa niillä.

Link to comment
Share on other sites

10tkm on nykyisillä longlife öljyillä rahan haaskuuta, jos siis ei vuoden aikamääre tule täyteen. En ole yhtään öljyanalyysiä nähnyt missä öljyn ominaisuudet olisi huonot alta 30tkm ajoilla.

 

Toki taas moottorin pitää olla kunnossa, esim öljysyöppö moottori pilaa öljyt nopeesti. Yleensä naureskellaan ”riittää kun vaihtaa suodattimia kun öljyä saa lisätä niin usein”. Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa, vaan sitä palotapahtumasta tulevaa moskaa menee sama määrä öljytilaan kun öljyä palotilaan…

Link to comment
Share on other sites

Joo, kyllä kerran vuoteen pitää laskea öljyt ulos. Tosin nämä imuvaihdot on asia erikseen, pari kertaa talvella joutunu tekemään vaihdon imulla, kun ei päässy montulle. Heti syksyllä vaihdoin uudelleen montulla. Tuli kilsoja vuoteen n. 30 000. 

Link to comment
Share on other sites

Öljykorkissa lukee "SEE OWNER'S MANUAL", ja sieltä manuaalista (R50/52/53) voi vakoilla että suositus on LL-01, tai vaihtoehtoisesti LL-98 tai ACEA A3. Eli kunhan öljy täyttää vähintään noi speksit niin ei muuta kuin kovaa ajoa. LL-04 on siis varsin turvallinen valinta, ja se leima löytyy aika monesta purkista, esim. kohtuullisen edullisesta Castrol Magnatecista. Motox FullSyn täyttää ton ACEA A3 -speksin, jos haluaa vielä halvemmalla mennä.

LL-01 leima löytyy myös Redlinen Extremestä ja ACEA A3 Fuchs Race Pro S:stä, mutta pelkkään katukäyttöön ne on ehkä vähän tuhlausta...

Link to comment
Share on other sites

Imuvaihto on ihan yhtä hyvä kuin propusta pois lasku, monessa modernissa autossa siitä saa jopa enemmän öljyä pois kuin propusta. Mutta ei se mitään meinaa vaikka sinne tippa öljyä jäisikin, sinne se sekoittuu uuteen öljyyn. Enempi sitä vanhaa öljyä jää seinämille ja muihin koloihin mistä sen saa vain moottorin purkamalla ja puunaamalla pois.

Link to comment
Share on other sites

LL-04 korvaa tuon LL-01 öljyn, ja uskoisin että se on jopa paremmin kestävää. LL-04 öljyn TBN on pienempi koska se on suunniteltu lähes rikittömien polttoaineiden kanssa käytettäväksi, mitä meillä täällä Suomessa on.  Tuo polttoaineesta tulevan rikin happamuuden kanssa taistelu on öljysekoituksessa sellainen ainesosacocktail joka kuulemma syö pois sen pitkän iän kestoa.

 

LL-01 hyväksyntä on siis varmasti pikkuhiljaa jäämässä pois EU markkinoiden öljyistä, koska rikkiä ei polttoaineissa ole ja tuollaista öljyä siis emme tarvitse.

 

Bemari tosiaan on ilmoittanut aikoinaan että Euroopassa saa käyttää LL-04 öljyä LL-01 sijaan. Maantieteellinen rajoitus selittyy sillä että EU:ssa siirryttiin aikaisessa vaiheessa rikittömiin polttoaineisiin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...