Jump to content

Mini 1300 öljynpaine ongelma


mini850

Recommended Posts

Hyvät kanssa harrastajat! Taas tuli jotain mystistä, piti lähteä vähän juoksuttamaan Miniä, mutta öljynpaineet täysin hukassa, auto seissyt tallissa kuukauden ja täysin kunnossa oli, kun sinne ajoin, onko helteet voinut tehdä jonkun tepposen vai onko ihan sattumaa??? siis autossa on öljynpaine valo sekä mittari, ei kumpikaan reakoi.

M3eRsgR-wsxUC9SAnfizAq5OudDVvxtJR6jHIdCELkf6n0gefOV9b9d4atW2GBaWTrvyOagVOrOPhBR_oWDlbIqTqAGesKAEE1M2AKLPUisqD0pYhZmtnPoPBP4JIhWbD6DtZrw_-x_KYTM-3-EYscaaMlDrDKJS99TRFXKpGGeHu1_M9FwMCDHvcZJOj-l4ju7_HN5ylR1d8-ddqIWVfqO.jpg

Link to comment
Share on other sites

1012924522_IMG_20210807_104516kopio.thumb.jpg.4a3a4ef4f2e651e2d49d49abaf55997b.jpgNyt sain paineet, syötin öljyä panjopultin reijästä ja samalla nelosvaihde päällä työnsin autoa takaperin, niin öljypumppu imi öljyä sisään, tietenkin tulpat oli pois, sitte panjo kiinni ja kone pyörimään startilla, muutama pyöräytys ja merkkivalo sammui, tulpat kii ja kone käymään, taas pelittää

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Jos öljypumppu on kunnossa, niin kuukauden seisonta ei voi kyllä tuollaiseen tilanteeseen johtaa

Ehkä se paineventtiili oli jäänyt jumiin auki, sitten vastaavaa ei pitäisi seuraavan seisonnan jälkeen tapahtua samasta syystä, todennäköisesti

Nykyisissä öljypumpuissa, ainakin joissain, on pumpun kansi tiivistetty o-renkaalla ja yhdessä pumpussa olen nähnyt että se tiiviste on luiskahtanut pois paikoiltaan, joka mahdollisesti voisi aiheuttaa kyseistä vaivaa?

Itsellä on vuosien saatossa ollut Minejä jotka seisoneet muutaman vuodenkin, eikä vastaava ongelma ole tullut vastaan

Link to comment
Share on other sites

Jotain vikaa siinä tosiaan on, koska ei noin muuten käy. Juuri pistin noin 15vuotta seisseen moottorin vanin keulalle ja startilla pyöritin öljynpaineet muutamassa sekunnissa.

 

Itse ottaisin tuon ylipaineventtiilin auki kun on niin simppeli homma ja tarkistaisin ettei siellä oo roskaa/yms.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Tässä ollaan nyt keksimässä kaikenlaisia tekosyitä  ettei tarttis konetta irrottaa.

Ensimmäiseksi vaihtaisin paineholkin kuulaan, vakijousesta 1cm pois ja kuula tilalle. 

Sen jälkeen seuraisin tarkkana tilannetta.

Toi pumppu on paskana tai tukos banjopultin ja paineanturin välissä (suodatin, letku mutkalla , ö-jäähdytin tms).

/kimi

 

Link to comment
Share on other sites

Olen käynyt viikottain käynnistämässä auton eikä ole ollut mitään ongelmaa, paineet nousee jo startattaessa, todellakin putsasin ensimmäiseksi tuon paineventtiilin, jossa on tuo kuula jo laitettuna, toki en tiedä onko jousta lyhennetty, pitää ottaa vielä auki ja mitata, eikös se vakio oo jotain 75mm paikkeilla, samalla vaihdan öljyn ja suodattimen. Kiitos vielä kaikille vinkeistä, Perimätiedon mukaan koneen on tehnyt itse Seppä, mutta tiedä sitten, onhan noita aitoja "Coopperitakin" paljon enemmän mitä koskaan on maahan tuotu🤔

Tää Ministely on vaan harrastus, ei oteta liian vakavasti, mennään hymyssä suin kohti uusia pettymyksiä👍

t.Matti

Link to comment
Share on other sites

Moi, 

Painemittarin mukaan sulla on kaikki kunnossa. Jos se kuula on jo,paikallaan ja paineet noin, niin ei tarvii mitään mittailla.

Jos moottoria pyörittäänut käsin, esim välysten säädössä , niin silloin saattaa jokainen pumpun potero tyhjentyä ja saattaa tarvita pienet lisäyksen,mutta silloim on pumppu jo aika naarmunen. Jos öljy on tosi kuumaa, niin on se voinut valuttaa pumpun kuivaksi, mutta epäilen.

Pata pois päältä heti kun valo välähtää.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

On 29.8.2021 at 15.07, mini850 kirjoitti:

Hei!

Mulla on tallina tollainen vanha kuorma-auton umpikori, joka oli kyllä hellejakson aikana kuin sauna, tuskin öljy voi silti tulla niin ohkaiseksi että kuivattaa pumpun?

t.Matti

Ei voi ja jos nyt oikein asiaa pohdit niin sammutat moottorin yleensä aina kuumana niin eikö se pumppu kuivaisi aina.

Link to comment
Share on other sites

Joo kyllä tuo on totta, ei öljyn mihinkään kuulu niin vaan hävitä pumpusta, kun auton sammuttaa kuumana. Tää nyt sattus seisomaan käynnistämättä siellä "saunassa" koko kuuman jakson, onhan se myös mahdollista, että pumppu on vaan niin kulunut ja kaikki yhdessä tekivät tuon jutun, mutta nyt kun oon käynnyt sitä käyttämässä, niin ei oo ollut mitään ongelmaa

Link to comment
Share on other sites

Tässä vapaa käännös, mistä aiemmin kerroin tuon öljynpaineen katoamiseen

 

Öljynpaineen takaisinmahdollisuus pitkän aikavälin "mini" varastoinnin jälkeen Mike Kearney Seitsemän palvelupyyntöpäällikkö Joka kevät saamme muutaman puhelun mini-asiakkaista, jotka haluavat tietää parhaan mahdollisen tavan saada öljynpainetta kampiakselle, kun auto on varastoitu jonkin aikaa. Se kestää vain muutaman kuukauden lähes kaiken öljyn tyhjentämiseksi öljypumpusta. Tämä tilanne voi aiheuttaa pumpun menettää ensisijaisensa ja sitten se ei pysty luomaan imua, joka tarvitaan öljyn vetämiseksi pumppuun. Kampiakseli on sitten kuivua jonkin aikaa, mikä voi aiheuttaa katastrofaalisen vaurion laakereille. Ratkaisu on yksinkertainen: Sinun tarvitsee vain tehdä öljypumppu uudelleen. Tiedän, että sanot "Eikö se ole haudattu syvälle moottorissa?" Vastaus on "kyllä", mutta pumppu on helposti saatavilla ulkopuolelta. Jos noudatat näitä vaiheita, sinulla on öljynpaine vain muutamassa sekunnissa.

Vaihe 1 Irrota sytytystulpat moottorista ja aseta lähetys neljäs vaihteeseen.

Vaihe 2 Irrota banjo-sovitus (suuri pultti) tai öljynjäähdytinletku, joka kulkee lohkoon ulkoisen metalliöljyputken yläpäässä, joka kulkee jälleenmyyjän takana (PIC 1). Löysää sitten putken toinen pää öljynsuodattimen kotelossa ja käännä putki pois lohkosta (PIC 2).

Vaihe 3 Pienen suppilon käyttäminen alkaa laittaa öljy lohkoon kierteitetyllä reiässä, jossa banjo-pultti poistettiin metalliöljyputken yläpäässä (PIC3, PIC 4). Kun laitat öljyn lohkoon, työnnä auto taaksepäin. Vaikka se on vielä 4. vaihteessa, se on helppo työntää ilman moottorin puristusta. Tämä toiminta piirtää öljyn lohkoon ja suoraan öljypumpiin sen päällekkäiseksi. Toista tämä toiminto muutaman kerran ja vaihda sitten banjo-pultti ja kiristä öljyputken molemmat päät käyttämällä tuoreita kuparipesureita (AED0172) banjopulttipäässä.

Vaihe 4 Ota auto pois vaihteesta ja varmista, että se on vapaa. Jos öljytaso on tyydyttävä Dip Stickissa, voit nyt alkaa kammota moottoria öljyn paineen saavuttamiseksi. Kun näet öljynpaineen merkkejä joko mittarin liikuttamalla tai valoa, voit lopettaa, laittaa sytytystulpat takaisin ja kytke sytytysjohdot uudelleen. Jos sinulla ei ole osoitusta öljynpaineesta 30 sekunnin kuluttua, tarkista kaikki varusteet, jotka oli löystynyt varmistamaan, että ne ovat tiukkoja. Yritä uudelleen, kunnes sinulla on paineita.

Vaihe 5 Kun tiedät, että sinulla on öljyn paine uudelleen, käynnistä moottori. Haluamme nähdä lähes 90 PSI: tä mittarilla, kun käynnistät ensin moottorin kylmäksi. Kun moottorin lämpötila nousee, meillä on 40 psi: n minimi tyhjäkäynnillä ja jonnekin lähellä 70 PSI 3000 r / min ja korkeampi. Nämä ovat vain ohjeita ja ovat ihanteellisia asetuksia tuoreelle moottorille.

Link to comment
Share on other sites

Noinhan itekin tehny rempatulle ja erittäin pitkääään seisonulle koneelle, tuo on vaan outoa noin vähän aikaa seisoneelle.🤔.

Link to comment
Share on other sites

Pumpun testaus konetta kasatessa kannattaa tehdä siinä vaiheessa, kun öljypumppu on asennettu paikalleen ja kone kiinni laatikossa. Ennen jakopään laittoa, helpompi pyörittää nokkaa. Näkee heti toimiiko pumppu, vai vuotaako juuresta. 

Link to comment
Share on other sites

Yleensä aina uuteen pumppuun vähän öljyä laittanu sisään ja pyöritelly ja sitten paikalleen. Sen jälkeen lisää öljyä putsarille lähtevään linjaan ja nokan pyöritystä. Ei sotke niin paljon ja näkee toimiiko.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...