Jump to content

Ylökuolokohta


Ukko

Recommended Posts

Jos kone on nyt käyntikuntoinen vanhalla jakajalla niin todennäköisesti lähtee käymään ihan laittamalla uuden jakajan paikalleen. Jos ei niin simppelein tapa lienee pyörittää ykkösen mäntä yläkuolokohtaan. Sen voi tihrustaa tulpan reiästä ja/tai katsomalla ajoitusmerkit vauhtipyörältä. Neloskoneessa ykkönen ja nelonen ovat samaan aikaan yläkuolokohdassa.  Mistä tietää kumpi sylinteri "sytyttää"  ? Jos nelosen venttiilit vaihtaa (toinen sulkeutuu ja toinen lähtee aukeamaan) niin ykkönen sytyttää. Jos on päin vastoin niin pyöräytä mosaa yksi kierros. Jos jakajan akselia ei ole irroitettu (ja jos se ylipäätään on asennettu oikein) niin Mini jakaja menee ilman väkivaltaa ainoastaan yhdessä asennossa paikoilleen.

Link to comment
Share on other sites

14 tuntia sitten, minorv8 kirjoitti:

Jos kone on nyt käyntikuntoinen vanhalla jakajalla niin todennäköisesti lähtee käymään ihan laittamalla uuden jakajan paikalleen. Jos ei niin simppelein tapa lienee pyörittää ykkösen mäntä yläkuolokohtaan. Sen voi tihrustaa tulpan reiästä ja/tai katsomalla ajoitusmerkit vauhtipyörältä. Neloskoneessa ykkönen ja nelonen ovat samaan aikaan yläkuolokohdassa.  Mistä tietää kumpi sylinteri "sytyttää"  ? Jos nelosen venttiilit vaihtaa (toinen sulkeutuu ja toinen lähtee aukeamaan) niin ykkönen sytyttää. Jos on päin vastoin niin pyöräytä mosaa yksi kierros. Jos jakajan akselia ei ole irroitettu (ja jos se ylipäätään on asennettu oikein) niin Mini jakaja menee ilman väkivaltaa ainoastaan yhdessä asennossa paikoilleen.

Kone ei ole käynyt vanhalla jakajalla koska kipinä puuttui. Nyt tulee nätti kipinä jne. Ajoitus tuntuu olevan kuitenkin hakusessa ja ei lähde käyntiin.  Pitäisikö lähteä käyntii pelkästään sillä että ajoitus on yläkuolokohdassa? Vai pitääkö aikaistaa tai myöhäistää siitä? Ja eikös jakajan voi laittaa kahdessa asennossa paikalleen. Tällöin pitää vain vaihtaa tulpien johtojen järjestystä koska ajoitus on 180 astetta ”ohi”. 
 

Onkos se vauhtipyörän ajoitusmerkki muuten millainen? Jossain puhuttii numerosta ”14”. Mulla on vaa joku syvennys/kolo. 

Link to comment
Share on other sites

Vauhtipyörän kotelossa on peltilapulla peitetty reikä, josta peilin avulla näkee merkin. Vauhtipyörässä on merkki yläkuolosta 1/4 ja sitten vähän ennen ennakkomerkit. Merkit voi näkyä aika huonostikin joissain

En nyt ulkoa muista että oliko 850 perusennakko 0 vai 5 astetta, mutta pienen ennakon voi laittaa.

Jakajaa ei saa väärään asentoon, jos ei sen akselia ole nostettu pois ja laitettu väärin päin . Jos pelkästään jakaja on vaihdettu, niin sitä ei ilmeisesti ole otettu ylös.

Vai onko niin että moottoria ei ole saatu ollenkaan vielä jonkun remontin jälkeen käyntiin?

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, koirankoppi kirjoitti:

Vauhtipyörän kotelossa on peltilapulla peitetty reikä, josta peilin avulla näkee merkin. Vauhtipyörässä on merkki yläkuolosta 1/4 ja sitten vähän ennen ennakkomerkit. Merkit voi näkyä aika huonostikin joissain

En nyt ulkoa muista että oliko 850 perusennakko 0 vai 5 astetta, mutta pienen ennakon voi laittaa.

Jakajaa ei saa väärään asentoon, jos ei sen akselia ole nostettu pois ja laitettu väärin päin . Jos pelkästään jakaja on vaihdettu, niin sitä ei ilmeisesti ole otettu ylös.

Vai onko niin että moottoria ei ole saatu ollenkaan vielä jonkun remontin jälkeen käyntiin?

Mini seissyt navetassa 15 vuotta kannetiivistee hajottua. Virranjakajalle oltiin tehty jotain mutta en tiedä mitä. Ei ollut kipinää joten vaihdoin kärjet, kondensaattorin ja roottorin. Silti ei kipinää joten laiskuuksisssni ostin koko uuden virranjakajapaketin ja vaihoin sen sinne vanhan paikkalle.

 

Eli otin koko vanhan virranjakajan pois kolostaan ja uus tilalle. Nyt tulee nätti kipuna. Ajotus nyt vain mietityttää. Laitoin uuden möhkäleen paikalleen kun #1 sylinteri oli ylökuolokohdassa oikean tahdin aikana. Ei lähde käyntiin. Jos virranjakajaa pyörittelee niin jossain kohtaa rupee putkessa jokin palamaan mut ei lähelläkään käynnistymistä. (Huomioitavaa että olen säätänyt venttiilit ja rakentanut kaasarin uudestaan joten ei pitäisi niistä olla kiinni) 

Link to comment
Share on other sites

Hei! Minulla on"kilpa" Metron kanssa sama ongelma. Tulin ajatelleeksi että olisiko akseli sittenkin tullut laitettua puoli kierrosta pieleen(itse sen n-25v sitten sinne laitoin)

ja auto toimi vuosia. Nyt pari v sitten vaihdoin jakajaan muistaakseni kärjet ainakin ja silloin jakajan kansi ainakin oli irti. En muista olivatko johdot kannessa irti?

Oletus tietenkin oli että tuosta nurkasta ne ykköselle lähtevät mutta katsoinko sytytyshetken väärin?  Kipinä tulee ja joskus putkessa paukahtaa. En tosin enää muista meneekö se akseli edes väärinpäin. t.jp

Link to comment
Share on other sites

Jos kerran putkessa paukkuu, on 180 astetta pielessä. Vaihda ykkös ja nelospiuhan paikkaa ja piuhat ja laita järjestys uudelleen.

Link to comment
Share on other sites

Sen virranjakajan akselin saa niin moneen asentoon kuin akselissa on hampaita. Jos kone on ollut palasina niin voi olla missä asennossa hyvänsä. Oikea asento on tuossa Tailken kuvassa. Jakaja paikallaan ollessa ja ykkönen yläkuolokohdassa puristustahdilla -> pyörijä osoittaa kohti ykkössylinteriä. Tarkista tuo nyt ekana.

Jakaja menee ainoastaan yhdessä asennossa akselille koska akselin hahlo on koneistettu epäkeskeisesti. Olen kyllä nähnyt jakajan jota oli asennettu 180 astetta väärin päin pajavasaran kanssa. Ei ollut mennyt pohjaan saakka... Tulpanjohtojen kanssa pelleily on juuri sitä itseään eli pelleilyä. Voi sen moottorin kasata ihan oikeallakin tavalla 🙂

Kärkien kanssa pelatessa tapasin vääntää koneen lähelle yläkuolokohtaa (0-5 astetta ennakkoa) ja pyöritellä jakajaa niin että kärjet lähtevät aukeamaan. Silloin ollaan aika lähellä totuutta.

Link to comment
Share on other sites

16 tuntia sitten, minorv8 kirjoitti:

Sen virranjakajan akselin saa niin moneen asentoon kuin akselissa on hampaita. Jos kone on ollut palasina niin voi olla missä asennossa hyvänsä. Oikea asento on tuossa Tailken kuvassa. Jakaja paikallaan ollessa ja ykkönen yläkuolokohdassa puristustahdilla -> pyörijä osoittaa kohti ykkössylinteriä. Tarkista tuo nyt ekana.

Jakaja menee ainoastaan yhdessä asennossa akselille koska akselin hahlo on koneistettu epäkeskeisesti. Olen kyllä nähnyt jakajan jota oli asennettu 180 astetta väärin päin pajavasaran kanssa. Ei ollut mennyt pohjaan saakka... Tulpanjohtojen kanssa pelleily on juuri sitä itseään eli pelleilyä. Voi sen moottorin kasata ihan oikeallakin tavalla 🙂

Kärkien kanssa pelatessa tapasin vääntää koneen lähelle yläkuolokohtaa (0-5 astetta ennakkoa) ja pyöritellä jakajaa niin että kärjet lähtevät aukeamaan. Silloin ollaan aika lähellä totuutta.

Kiitos! 

Link to comment
Share on other sites

Anteeksi vaan vielä, ei se kipinättömyys voinu johtua jakajasta. Jos siihen on uusittu kaikki tärkeät osat,tai sit on sokka ollu poikki. Sitten tosiaan kun laittaa uuden, pitää kattoa tuo ajoitus. Yks kaveri ihmetteli joskus, kun hommasi uuden jakajan, ei ollutkaan pyörijä samassa kohdassa. Eli, sokkatapin poraus eri kohdassa akselissa. Missä lie valmistettu, oli halpa.

Link to comment
Share on other sites

Lisäys aiheeseen: Britti-osan myyjä sanoi joskus: Älkää ikinä vaihtako/hävittäkö alkuperäisiä jakajia, niissä on paremmat laakerit kuin uustuotannoissa. Niissä harvemmin tulee välystä liikaa. Koski ehkä vanhempia -60-77.

Link to comment
Share on other sites

Osa vanhoista jakajista on sen verran kulahtaneita että ei niistä oikein enää kalua saa. Toki jos sorvaisi uudet helat runkoon. Tuo uustuotantojuttu pitää kutinsa, ne voi olla mitä hyvänsä. Mä ostin muutama vuosi sitten Roverin V8 jakajaan uuden hammasrattaan ja se tuli ilman sokan reikää. Oli vaan niin s*atanan kovaa kamaa että en saanut porattua siihen reikää edes kobolttiseosteisella poralla. Yleensä ne puree sentään kohtuuhyvin vähän kovempaankin kamaan. Vedin sen vielä kiukkuspäissäni tigillä punahehkuiseksi ja annoin jäähtyä. Edelleen yhtä kivikovaa kamaa. Voi vain miettiä miten nopeasti se olisi syönyt hampaat nokka-akselilta joka oli pehmeämpää kamaa...

Link to comment
Share on other sites

Homma jatkuu...

jes mini lähti käyntii kun pelailin ajotuksen kanssa. Kiersi aluksi normaalisti ja hyvin. Nyt kuitenkin kierokset jäävät hyvin alhaisiksi kun antaa kaasua. 

Jos virrat ovat päällä puola tulee todella kuumaksi. Mistä johtuu? Kannattaako ostaa uusi puola vai johtuuko kuumeneminen jostain muusta. Ei huvita rikkoa uutta puolaa jos asia on näin. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...