Jump to content

Nokka-akselin laakerien kalvaus?


peksy

Recommended Posts

Terve

Kokeneemmat auttakaa.
Kun vaihdan nokka-akselin laakerit 70-luvun 1275cc A-sarjan moottoriin, niin vaatiiko ne nyt sen kalvaamisen samaan linjaan ja oikeaan välykseen, vai ei?
A) ei tarvitse,  lohkon laakeripesät ovat (lähes) aina riittävän tarkasti linjassa, ja nykyaikaiset laakerit toimitetaan valmiiksi oikeissa mitoissa?
B) vaihtelee tapauskohtaisesti ja selviää vain kokeilemalla?
C) vaatii aina kalvamisen?

Jos menee kalvaushommaksi, niin missä olette teettäneet ko. työn = mistä koneistamosta löytyy tarvittava erikoistyökalu?

Kiitos!
PO

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, peksy kirjoitti:

Terve

Kokeneemmat auttakaa.
Kun vaihdan nokka-akselin laakerit 70-luvun 1275cc A-sarjan moottoriin, niin vaatiiko ne nyt sen kalvaamisen samaan linjaan ja oikeaan välykseen, vai ei?
A) ei tarvitse,  lohkon laakeripesät ovat (lähes) aina riittävän tarkasti linjassa, ja nykyaikaiset laakerit toimitetaan valmiiksi oikeissa mitoissa?
B) vaihtelee tapauskohtaisesti ja selviää vain kokeilemalla?
C) vaatii aina kalvamisen?

Jos menee kalvaushommaksi, niin missä olette teettäneet ko. työn = mistä koneistamosta löytyy tarvittava erikoistyökalu?

Kiitos!
PO

Mieti/ tarkista eka tarviiko niitä laakereita ees vaihtaa.

Jos  vaihdetaan niin pitää saada linjaan ja oikea välys. Pitäisi moottorikoneistamoilla onnistua esim. Tammer Diesel.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Noita ei koskaan  kalvata

Lisäksi erittäin hankala/lähes mahdotonta  saada linjaan ilman tarkoituksenmukaista työkalua

 Ei kannata vaihtaa jos ei ole naarmuuntunut, ne ei koskaan kulu ylisuureksi. Yli 20  kpl 998 lohkoa mennyt mun kautta ja yhdessä on ollut tarve vaihtaa.

Päädyt on helppo testata. Jos akseli hölskyy, se on kulunut. Ja kaikki vaihtoon.

Jos laakerit on kulunut, niin akseli on vino, ja silloinkin keskilaakeri kulunut pahiten  joka hankala mitata. Eli mittaa akselin suoruus, jos yli 5 satkuu  kieroutta niin laakerit vaihtoon. 

Akseli on suoristettava about satkun tarkkudelle.

Jos akseli pyörii suht kevyesti sormin, niin ÄLÄ VAIHDA ! Silloin on myös akseli suora.

Noiden vaihtaminen on ihan ylimainostettua shaisee.

Youtubessa on videoita miten noi vaihdetaan.sieltä näkee myös työkalun. Pitää muistaa kohdistaa voitelureikä.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikille. Arvostan!

Tuossa moottorissa on paikallaan nokkien huipuilta snadisti kulunut 998:n akseli. Muistan, että moottoria kasatessa keskimmäisessä laakerissa oli jotain mikä häiritsi mieltä (en kyllä muista mitä.. oliko se naarmuinen?). Tietänette sen tunteen (jonka vietäväksi ei pitäisi sortua).. Kova himo baanalle --> "Okei, mä laitan tämän kasaan kehnoilla osilla ja vaihdan ne sitten talvella".

Hyllyssä odottaa käytetty mutta kelpokuntoinen Kent 256 nokkakeppi. Nostinkupit tietenkin menee vaihtoon, mutta mieluusti myös uusin nuo laakeritkin samalla kertaa. Tarkastan myös öljypumpun siltä varalta että vanhasta nokasta on päätynyt murusia pumppuun. Täytyy nyt tutkia ne vanhat laakerit. Josko niitä ei tarttis vaihtaa.

Aloitan kuitenkin rakentamalla telineen nokka-akselin suoruuden tarkastamiseksi.Tarvitsen sellaista myös 2-tahtisen kampiakselihommassa lähiaikoina.

-PO

Link to comment
Share on other sites

Hommaa suosiolla uusi öljypumppu, ei ole liian kallis. Nokan laakereista ei tosin pitäs murusia pumppuun päätyä, vaihde-askin pohjan pesu suodattimineen on tosi tärkeä, kun kerran on kone auki. Vai onko aski irti koneesta?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos jälleen.

Öljypumpun uusiminen on kyllä mielekästä. Se ratkaisee samalla mahdollisen pin/slot/spider-ongelman (siis öljypumpun ja nokka-akselin pään yhteensopivuuden). En muista mikä vetotapa  missäkin akselissani nyt on.

Liukulaakereista ei varmasti murusia irtoakaan (eikö lie muruset pikemminkin tartu laakereihin)? Nykyisen akselin nokan päistä on voinut lähteä rautaa.

Otan neuvosta vaarin ja pesen vaihteiston pohjan.

Onkohan tuo koko nokka-akselin laakereiden kalvamis-homma nyt minun erehdys? Ehkä olen sekoittanut asian takatukivarsien liukulaakereihin, jotka toki kalvetaan.

po

Link to comment
Share on other sites

Ei ole sinun erehdys.
Aikaisemmin Minin nokka-askelin laakerit oli mallia kalvettavat ja tästä löytyy maininta korjaamokäsikirjoistakin ja jopa kuvat kalvaimesta.

Nykyisin saatavilla olevat  laakerit "pitäisi" mennä sellaisenaan kun käyttää asiaan tarkoitettua työkalua joka saa suuntauksen muista pesistä, kannattaa vaihtaa yksi laakeri kerrallaan niin saat käytettyä vanhoja linjaukseen.
Ennen asennusta laita laakerit yöksi pakkaseen ja asennettaessa käytä kylmäspräytä niin menee kaikista mallikkaimmin paikoilleen.
Tarkista ennen uudden laakerin asennusta pesään ettei vanhaa pois ottaessa ole tullut mitään purseita pesään ja tarvittaessa hio virsikirjalla purseeet pois.
Muista myös tarkistaa että laakerit menevät kohdilleen eli reijät täsmäävät kohdilleen.
 

Link to comment
Share on other sites

Ite tein tuohon työkalut vanhasta nokasta. Eli pätkin sen ja hitsasin isommat rikat päihin. Laakerit kauloihin ja varovasti naputtamalla paikalleen.

Link to comment
Share on other sites

Jopas? Onko laakereiden asennustyökalun pointti

a) se, että laakerit eivät vahingossakaan pääse vahingoittumaan asennettaessa, kun niiden kääntyminen vinoon (lähinnä asennuksen alkuvaiheessa) estetään työkalulla? Vai,
b) se, että laakerit saattaisivat ilman ohjaavaa työkalua jäädä kukin vähän eri linjaan asennuksen lopuksi? Tällöin laakerin välys olis toisella reunalla liian suuri, toisella liian pieni, välys jäisi kiilamaiseksi? Työkalu estää sen toki ottamalla aina kulloinkin kahdesta muusta laakerista/pesästä?

Taidan sorvata jostain pyörötangon pulikasta työkalun, tai sitten uhraan vanhan nokka-akselin työkaluksi, mutta en katko sitä ennen työhön ryhtymistä, vaan esimerkiksi sorvaan jokaiseen kolmeen laakerikaulaan urat seger-renkaalle ja valmistan "seekereiden" ja uusien laakereiden väliin aluslevyt ("prikat") tasaamaan laakerin reunaan kohdistuvaa painetta. Äh.. kyllä seger-renkaalla voi painaa suoraan laakerin reunaa ilman aluslevyjäkin. Laakerin liukupinnathan on viistetty reunoilta, eli ei siihen pitäisi jäädä mitään kohoumia painamisen jäljiltä, vaikka seger-rengas onkin poikki yhdestä kohtaa.

Link to comment
Share on other sites

Omasta mielestä A, ne on pehmeää ainetta. Jos yhtään vinossa painat, tulee vaurioita. Ja tietenkin oikea asento, eli reiät kohdalleen.

Link to comment
Share on other sites

Just tuon tyyppiset tein vanhasta nokasta, en saanu just silloin työmaan sorvaria hommiin. Noita on aika harvoin kuitenkin tarvinnu.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Terve pitkästä aikaa.

Sain viimein sorvattua holkit laakereiden painamiseksi paikalleen.
Nousee esiin kysymys laakereiden asennosta (kun en pannut asiaa merkille kauan sitten vanhoja irrottaessa)

1) Jakopään puoleinen laakeri
a) Jos sen laittaa pyöreä reikä runkolaakeriin päin ja soikea reikä sylinterinkanteen lähtevää aukkoa kohden, öljy virtaa suoraan nokka-akselin laakerikaulan ympäri kiertävään uraan, ja sitä pitkin jatkuvasti kanteen
b) jos laakerin soikea reikä on runkolaakeriin päin ja pyöreä kanteen päin, öljy ei pääse kanteen koko aikaa, vaan ainoastaan nokan laakerikaulan pituussuutaisen uran kautta
--> Kumpi on oikein?

2) Keskimmäisellä laakerilla ei ole väliä, kunhan reikä on linjassa öljyporauksen kanssa. Laakerin katkoskohta mielellään vähän rasitettuun suuntaan, eli ei suoraan alaspäin. Totta vai ei?

3) Öljypumpun puoleisessa laakerissa on pieni, nokka-akselin pituussuuntainen ura. Tämä ura tulee öljypumppua kohti. Totta vai ei?

Tätä tietoa ei löydy Haynesin manuaalista, eikä edes ikivanhasta merkkiliikkeen manuaalista.

Kiitos etukäteen, gurut!

Link to comment
Share on other sites

Itse itselleni vastaten:
Tästä topicin videoista löytyi ratkaisu:


Jakopään puoleinen laakeri asennetaan nimenomaan soikea reikä runkolaakeria kohden, eli öljyn tulopuolelle. Pyöreä reikä osoittaa kantta kohden.
Internetin syövereistä löytyy tarinoita venttiilikopan täyttymisestä öljyllä, ja yleinen syy on väärinpäin asennettu nokan laakeri: öljyn EI siis kuulu virrata jatkuvalla syötöllä keinuvivuille, vaan nokka-akselin pitkittäisura aukeaa kanteen lähtevän reiän kohdalle hetkeksi jokaisella nokka-akselin kierroksella, annostellen tipan öljyä kerrallaan kanteen lähtevään poraukseen.

Ja kuten yllä jo todettiin, nykyiset laakerit näköjään ovat valmiiksi oikeassa halkaisijassa = ei ainakaan tässä tapauksessa tarvinnut kalvaa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...