Jump to content

Putket/linjat sisäpuolelle autoa?


Larry

Recommended Posts

Lattian hitsuu menossa ja putket & letkut purettu alta pois niin tuli mieleen että jos laitan uudet linjat lattialle auton sisäpuolelle niin ei tarvitse auto alla ryömiä. Bensa, jarru, sähkö ja hydro.

  1. Onko puolesta tai vastaan kommentteja ja kokemuksia?
  2. Saako bensalinjan laittaa ylipäätään sisäpuolelle?
  3. Voiko bensalinjan laittaa ihan perus kupariputkella?

L

Link to comment
Share on other sites

On kokemusta. Oma viritys kahdessa autossa, jarruputket sisäkautta. Ei ainakaan mene putket rikki maakosketuksissa. Kannattaa liitokset tehdä järkeviin kohtiin ja putkien kiinnitys kunnolla. Myös bensalinjat molemmissa sisäkautta, sama syy. Omat putket hapokkaasta. Liitokset pitää sit olla tosi hyvät, vuoto bensaputkissa ilmenee "jäätävänä" hajuna. Ei ne kiellettyjä ole.

Hydro linjoista ei kokemusta.

Link to comment
Share on other sites

Sisälle ajattelin juuri sillä ettei pohjaosuma laita putkia ruttuun ja pohjan kuntoa helpompi seurata kun ei ylimääräisiä piiloja ruosteelle ja lialle. Ja tosiaan kelkat on paikoillaan.

Kuparista ajattelin vetää sisälle jarrulinjan (1piiri) ja bensalinjan( + sähkökaapeli). Kuparista sillä että helpompi muotoilla pitkin pintoja ja saa  bensan yhdellä putkella päästä päähän eli kajuuttaan ei tule liitäntöjä.

Hydrolle tulee nylonputket mutta niiden taipuvuus ei varmaan kovin hyvä, jos ne pitää laittaakin alle niin melkein samalla vaivalla menee muutkin putket. Hydoputkessa ei kyllä isompia mutkia ole.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Xx miljoonaa miniä valmistettu, eikä ihan hirveää ruuhkaa ole huoltamoissa ollut putkien ja kaapeleiden katkeamisista mistään syystä.

Laita ne sinne ulkopuolelle,niin ei tule höyrymyrkytyksiä sun muita ongelmia joita tämän foorumin asiantuntijat jättänyt huomioimatta.

Tää putkiongelma on nyt ihan teidän omien korvien välissä eikä autoissa 😀

/kimi

 

 

Link to comment
Share on other sites

Se virallinen jarruputkihan ei ole pelkkää kuparia,vaan seos putkea. Tuo bensalinjan veto sisäpuolelle, vaatii tosiaan varmat liitokset ja hyvät tuennat.

Link to comment
Share on other sites

On 12.5.2020 at 09.20, Larry kirjoitti:

Hydrolle tulee nylonputket mutta niiden taipuvuus ei varmaan kovin hyvä, jos ne pitää laittaakin alle niin melkein samalla vaivalla menee muutkin putket. Hydoputkessa ei kyllä isompia mutkia ole.

Kyllä niissä hydroputkissakin melkoisia mutkia on:

hydro.jpg.a0c47937d58a9337a1bd9729e59cd750.jpg

Missä te jotka pelkäätte maakontakteja ajelette?

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, tailke kirjoitti:

Kyllä niissä hydroputkissakin melkoisia mutkia on:

hydro.jpg.a0c47937d58a9337a1bd9729e59cd750.jpg

Missä te jotka pelkäätte maakontakteja ajelette?

Joo, totta originaalissa mutkat, mutta jos vetää sisäkautta niin sitten on aika suora linja.

En tiedä missä on ajeltu mutta kahdessa kohdassa putkia lytyssä, aineet kuitenkin läpi kulkeneet.

Kupariputken kovettuminen ja sen seurauksena haurastumunen on tullut tietona vastaan, mutta lie sitten iso ongelma, ei nyt luulisi ihan parissa kesässä menevät poikki.  
 

Ota nyt sit selvä mitä tässä tekee 😆 taidan laittaa fiiliksen ja sen hetken motivaation mukaisesti 😁

Link to comment
Share on other sites

Soratiellä ajaessa joskus kivet kun iskee sopivaan kohtaan, putket lytyssä tai halki. Tosin keltaisella ei ole tullut niin kovaa soralla ajeltua.

Link to comment
Share on other sites

7 tuntia sitten, minorv8 kirjoitti:

Kupariputken käytöstä löytyy sitten huolella tarinaa, moni sanoo ettei saa käyttää koska voi värinöistä muokkauslujittua ja murtua. Mulla on ollut ihan vesijohtokamaa käytössä eikä ole vielä hajonnut. Jarruputkiksi siihen tarkoitettua kamaa.

Jarruputki/kupariputkea ajattelin vetästä jarruille ja bensalle. Värinää meinasin vähentää P-klipseillä eli tämmöisillä:

 

985F994C-C51E-4851-BEFE-108126E7725F.png

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Mikä värinä sinua huolettaa ? Ei sinun autossa  ole mitään poikkeavia värinöita kuin miljardissa muissa autoissa.

Tollaista ei ainakaan ulkopuolelle. Ruostuu hetkessä ja sitten putoa putket katuun.

Putket siten kuin tehtaassa ,hitsattujen klipsien alle ja ruostemaalaus päälle. Kestää seuraavat 60 vuotta.

Riittää että kiinnität putket niin että ne on  yhtä puuta rungon kanssa eikä tule kolinoita ja hiertymiä.

/kimi

 

Link to comment
Share on other sites

En minäkään oikein osaa värinöistä huolestua mutta kun monessa keskustelussa mainittu että kupari kovettuu ja murtuu niin ajattelin sitten varman päälle pelata ja ottaa huomioon jo asennusvaiheessa. 😁 tuommoisilla P-klipeillä näkyi olevan sähkökaapeli laitettu (se ei kyllä värinöistä välitä)
 

Löysin myös pussillisen tuollaisia mutkakiinnikkeitä johon menisi samaan hydro + kupari. 

EB7FEF17-7D12-4D85-94A8-B9F2BE85C87C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Kupariputkea ei pidä käyttää, eikä sellaisia ole minisparesilta tai sportilta saatavilla. Ne on kuparinikkeli sekoitus.

Users of copper-nickel brake tubing in addition to Volvo include world-class vehicle manufacturers like Rolls Royce, Lotus, Aston Martin,

Porsche and, most recently, Audi. Copper-nickel is also used in military, fire fighting and other heavy vehicles.

 

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, Kimi kirjoitti:

Moi,

Kupariputkea ei pidä käyttää, eikä sellaisia ole minisparesilta tai sportilta saatavilla. Ne on kuparinikkeli sekoitus.

Users of copper-nickel brake tubing in addition to Volvo include world-class vehicle manufacturers like Rolls Royce, Lotus, Aston Martin,

Porsche and, most recently, Audi. Copper-nickel is also used in military, fire fighting and other heavy vehicles.

 

Ei ole tarkoitus käyttää putkimiehen kupariputkea vaan jarruputkea. Käsitys oli että yleisellä tasolla jarruputki on juuri tuota kuparinikkeliä?

Onko esim. Minisparesin käyttövalmis (oikea pituus + liitännät päissä) putki takajarruille kuparia vai kuparinikkeliä? Ilmeisesti siis kuparinikkeliä kuten sanoit  

Näköjään esim. Motonetin rullatavara on merkinnällä ”Jarruputki Cu-Ni” eli kuparinikkeli

Link to comment
Share on other sites

Jeps, 

Kun hain transit vm 96 uudet putket motonetista ne oli kuparia muovipäällysteellä. Auton alla oli ostessa myyjä laitatanut uudet alle ja ne oli 5v jälkeen ihan vihreitä ja mureita eikä kelvannut katsastusmiehelle. Ammmattimiehen ohjeesta palautin ja tein metritavarasta. Putket kannattaa maalata paksuulla ruosteenestomaalilla ettei tuu kivenhakkaumia, esim dinitrol tms.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Projekti hyytyi kesäksi ja jäi ajot tältä kesältä ajamatta. Mutta kun loskakelit alkaa ja tekijä motivoituu niin suunnitelmana on vetää cu-ni putkella ulkopuolelle pohjaan noilla mutkakiinnikkeillä. Ruuvilla alhaaltapäin kiinni ja ruuvin pää sisäpuolelta poikki niin ei töki jalkapohjia (jos liian pitkät ruuvit).

Link to comment
Share on other sites

Kyllä jarru- ja polttoainelinjat edelleen pääsääntöisesti kulkee autojen pohjassa ja siihen on syynsä.
Kilpureissa jonkin verran vedetään sisällä juurikin suuremman pohjakosketus vaaran takia, niissä on myös helpompi havaita mahdolliset linjojen vuodot kun ei ole verhoiluja päällä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...