Jump to content

mini clubman s


Ruikuli

Recommended Posts

Osaiskos joku sanoa mistä lähtisi vikaa etsimään kun clubman r55 nykii noin 1500 kierroksilla ja kylmänä se lähtee kyllä käyntiin, mutta sammuilee. Jotenkin tuntuu että auto röpöttää kylmänä ja ei vastaa kaasupolkimeen vaikka kaasupoljinta painaa. Lämpöisenä auto käynnistyy hyvin ja jää käyntiin, toki tyhjäkäynti ei ole tasaista. Nykiminen on ja pysyy oli kone sitten kylmä tai lämmin. Tähän asti uusittua osaa: korkeapainebensapumppu, tulpat/puolat, nokka-akseli asentotunnistin ja map-anturi. Olisko jotain vinkkiä mistä lähtisi vikaa etsimään. Vikakoodiksi on antanut 2746 multiplicative mixture adaptation, 2786 additional mixture adaptation ja 2775 misfire cylinder 3.

Link to comment
Share on other sites

Millä noita koodeja on luettu? Jos ISTA/D:llä, niin mitä järjestelmä ehdottaa korjaukseksi? Jos jollain yleismallin lukijalla, niin kovasti kannustaisin tekemään diagnoosin ISTAlla. 

Internetin viisaus osoittaa koodien perusteella polttoainelinjaa kohti, mutta joku kertoi samojen koodien syntyneen myös viallisesta moottorin lämpötila-anturista. Itse en lähtisi arpomaan vaan seuraisin ISTAn viitoittamaa tietä.

Tämä kannattanee myös vilkaista: 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Okei! Tuo lämpötila-anturi on halpa/helppo kokeilu, ja niitä tuntuu hajoavan...myös nokan vanos-solenoidin(t) on helppo avata ja tarvittaessa puhdistaa/vaihtaa. Molemmat komponentit siitä pirullisia, ettei välttämättä anna suoraa, selkeää vikakoodia...vika ilmenee erillaisina käyntihäiriöinä...ja suosittelen todella lukemaan viat Istalla...

Link to comment
Share on other sites

Joo, kyllä noi sun viat jotenkin kääntyy sinne bensa-puolelle...pitäis varmaan tarkastaa myös se polttoaineen siirto pumpun(LPFP)toiminta.Täällä foorumin väellä on ollut niitä ongelmia, muistaisko "asianosaiset" minkälaisia oireita ja vikakoodeja ilmeni? Ja muistaakseni Istalla pystyi tekemään myös testin tuolle LPFP...

  Oireet kyllä viittaa, jotta pa-seos ois laihalla, jos kylmänä ei meinaa jäädä käyntiin ja lämpöisenäkin nykii, antaa "misfire"- koodeja....varmoja HPFP oireita, mutta sulla se on jo vaihdettu...ja osaa se lämpötila-anturi sekoittaa seokset , kone luulee olevansa kylmänä lämmin, ei rikasta seosta startissa yms.Mutta yleensä aina indikoi flektiä pyörittämällä tarpeettomasti....

Link to comment
Share on other sites

joo, HPFP on jo vaihdettu uuteen mutta siirtopumppu on vanha. Voisko se nyt olla viallinen🤔kun nyt on tullut kaikenlaista vikakoodia, misfireä ja viimeisin on nyt 2880 DME:High-pressure system. Nämä ovat kyllä sillä vpeckerillä luettuja vikoja. Pystyykö tuota siirtopumppua jotenkin testaamaan, että onko vika siinä?

Link to comment
Share on other sites

Suosittelen ISTAlla koodien lukua ja kokeilla sen tekemää diagnoosia. Aika paljon kuitenkin jo osia kokeeksi vaihdettu. ISTA kun ei ole pelkkä koodinlukija, vaan täysiverinen merkkikohtainen diagnoosijärjestelmä joka kykenee huomattavan syvälliseen analyysiin ja mittauksiin.

Jos ei itseä huvita alkaa sitä hankkimaan, niin harrastajilla on niitä joka kylässä. 

Link to comment
Share on other sites

Omassa oli vika siirtopumpussa, vaikka diagnoosi näytti, että ei riittävää painetta HPFP:ltä. Siirtopumpun jälkeinen putki murtunut tankin ilmansaanti ongelman takia = vetänyt tankin kurttuun. Johtui imusarjan vieressä olevan venttiilin viasta, ei sulkeutunut. (Tästä menee ilmaletku tankille). Ei näyttänyt tälle mitään vikaa, mutta venttiili ei toiminut oikein.

Link to comment
Share on other sites

Minulla se kyllä hyytyi kokonaan, lähti sitten kylmänä kuitenkin hetkeksi käyntiin. Kannattaa ehkä kuitenkin kurkata tankkiin. Pumppu on vasemmalla puolella.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Jatketaas taas tätä keskustelua. On ollut tämä projekti vähän aikaa taas odottamassa korjausta, mutta nyt tuli käytettyä auto mini huollossa vian haussa ja lopputulos oli "testi moduulin tulos on korkeapainepumppu vaihdettava". No, mullahan on uusittu tuo korkeapainepumppu mutta tietysti voihan se uusikin olla viallinen. Tutustuin tuohon vpecker obd ohjelmaan paremmin ja löysinkin sieltä kohdan Rail pressure, actual value ja katselin paineita ajellessa. Aikas isolla haarukalla menee huonoimmillaan lukema näytti noin 3.5-4.5 MPa:ta ja kun kiihdyttelin niin jos yli 12 MPa:ta. Olenko ymmärtänyt oikein että paine ei saisi laskea alle viiden? ja toinen kysymys kuuluu, voiko vika olla kuitenkin vielä muualla esim.tankissa olevassa pumpussa?

Link to comment
Share on other sites

Eilen illalla tuli siirtopumppu nostettua ja enkä huomannut mitään erikoista. Epäilyttää tosiaan et vika ei olisikaan tuossa hpfp:ssä kun alkuperäisellä pumpulla teki ihan samaa. Toki voihan se uusi hpfp:kin olla viallinen... Pystyykö siirtopumppua jotenkin erikseen testaamaan? ilman mitään painemittareita?

Link to comment
Share on other sites

Ota siitä se liitin irti, jos sen kestää se on ehjä. Siirtopumpun paine on n.3.5 bar. Miulla irrotettaessa katkesi se putki.20200608_163808.thumb.jpg.ac3074837574092a937e30302cfaba2d.jpg20200608_164314.thumb.jpg.80bc14708c11d52627a61c105cf23577.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...