Ukko Posted April 26, 2020 Report Share Posted April 26, 2020 Tuossa olisi tarkoitus saattaa ykkös koppane austini takas tielle kymmenen vuoden jälkeen ensi autoksi. Nuori jamppa kun olen ei kaikki taidot ole vielä takaraivossa ja kyselisinkin hiukan apua. Aattelin vaihtaa vasemman puolen lokasuojan. Joskus kolaroitu sisään ja valon suuntaus mennyt eikä huvita ruveta pakkelilla leikkimään. Siispä hommasin uuden lokasuojan. Vaikka ministä löytyykin netistä ja muualta hyvin kattavasti tietoa ja vinkkejä en ole löytänyt tarkkoja ohjeita lokasuojapaneelin poistamiseen ja asentamiseen. 18-vuotiaan budjetilla kun mennään ei ole varaa fiilispohjalla rälläköintii ja hitsaamiseen. Kysynkin teiltä tarkempia ohjeita homman hoitoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ZepeteuZ Posted April 27, 2020 Report Share Posted April 27, 2020 Hieno juttu Ukko! Onko pahasti kolaroitu?Missä kunnossa ovat kolmiopellit,ne mihin saranat tulevat kiinni? Yleensä ne ovat vaihtokunnossa,sisempi ja ulompi.Tuulilasin alapuolinen pelti (missä pyyhkimet) on usein hapan siitä lokasuojan yhtymäkohdasta. Se on suht helppo paikkapalalla fixattavissa. Jos vain lokasuojan vaihto niin porailet pistehitsien kohdilta läpi konepellin urasta,naamapellistä ja kolmiopellistä. Uutta kun sovittelet niin pienistä puristimista on iso apu (saa vaikka motonetistä) ja kohdistat ennen hitsauksia nokkapellin kanssa istuvuus. Näiden porausreikien kautta sitten ns.pistehitsaat migillä. Uustuotantopeltiosien kanssa tulee usein kohtaanto ongelmia vanhoihin liitettäessä joten monesti onkin niin että vanhasta kannattaa yrittää jos se vähänkään on mahdollista.(Itse tein näin) Vertaile uutta ja vanhaa ettei tule yllätyksiä,kaikenkirjavia peltejä kun on liikkeellä,omakohtaisesti kokenut.Eikä kannata runnoa väkisin paikalleen koska lopputulos saattaa hirvittää jälkeenpäin. Pistähän kuvia tueksi,kyllä täällä jeesataan nuorta kaveria mainion harrastuksen parissa,tervetuloa vaan porukkaan! Ps.Pistäkäähän muut lisäkommentteja jos ja kun jotain jää unohduksiin... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimi Posted April 27, 2020 Report Share Posted April 27, 2020 Moi, Nyt kun olet päättänyt vaihtaa tuon lokkarin, niin harjoittele suoristamista. Ei ole väliä miten sen suoristat kun kuitenkin olet päättänyt sen vaihtaa. Jos on lampun kohdasta rutussa niin lamppu pois ja lampun reikään puupalikka poikittain tai jostain sopivasta kohtaa ja kuormaliina siihen ja johonkin tukevaan ja vedät suoraksi. Vähän vasaralla taputtelet ruttukohtia suoraksi kun veto päällä. Aika meltoa tavaraa ja suoristuu suht helposti. Samalla harjoittelet spaklaamista ja hiontaa. Lukkopihtejä ostat aina kun saat alle vitosella, niitä ei ole koskaan liikaa. Lisäksi pitää olla 1mm katkaisulaikkoja rälläkkään sellanen sopiva nippu. Jos loksun kuitenkin irrotat niin rälläköi se sauman vierestä auki, noin 5mm jätät varmuusvaraa. Sen jälkeen voi nitkutella pellin irti ja löytää helposti pistehitsit ja pääsee myös hyvin niihin käsiksi. /kimi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimi Posted April 27, 2020 Report Share Posted April 27, 2020 Vähän huono video kun tuossa työn alla lähes tehdastuore yksilö Tässä toinen video. Tekeminen on suht hyvää, mutta työturvallisuus syvältä. Aina lasit, ja hanskat rälläkän kanssa. Lisäksi työympäristö siistinä ettei kompastu mihinkään. Samalla kun siivoaa niin voi ajatella seuraavaa vaihetta tai kypsytellä ajatuksia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo 69 Posted April 28, 2020 Report Share Posted April 28, 2020 Karuja sällejä, kun pystyy paljain käsin rälläköimään, kun joskus meinaa hanskatkin palaa pilalle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
faake Posted April 28, 2020 Report Share Posted April 28, 2020 En tiedä missä mallissa sulla auto on et onko ns.ehjänä vai osiksi purettuna, mut kuitenkin muista suojata ikkunat,,peilit ym lasit ettei mene rälläköinti tai hitsauskipinöitä! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Posted May 6, 2020 Author Report Share Posted May 6, 2020 Mahtavaa kiitos avusta! Link to comment Share on other sites More sharing options...
minorv8 Posted May 7, 2020 Report Share Posted May 7, 2020 Ihan perusasiana itse työhön, rälläköinti ja hitsaus ovat tulitöitä. Katso minne rälläköit, ikkunat on pieni murhe jos saat tallin palamaan. Tulitöiden jälkeen pitäisi muistaa tunnin jälkivartiointi. Kirurgi 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now