Jump to content

Stage 1 kit, kannattaako hommata?


Larry

Recommended Posts

Mk2 1000 miniin pitäisi pakoputkea uusia, aika ruosteessa ja pakosarjan juuresta vuotaa, nyt tilkitty pakoputkitahnalla.
Ajattelin että jos samalla vaihtaisi tilalle stage 1 kitin. Mitäs pitäisi ottaa huomioon?

1. Mulla HS2 kaasutin, mutta kitit on on HS4 kaasarille, kitissä tulee mukana neula kaasariin. Voiko/kannattaako HS4 neula laittaa suoraan HS2 kaasariin, vai haittaako vain käyntiä yms.?
2. Vai parempi vaihtaa HS4 kaasari HS2n tilalle?
3. Moottorin tuentaa pitänee lisätä?
4. Vai annanko vain kitin olla ja vaihdan pakoputken niin pääsen halvemmalla ja helpommalla? 😊

 

Link to comment
Share on other sites

Veikkaan kohtza 4 näillä askelmerkeillä.

Stage kitit ei ole bolt on rakennussarjoja ja ne on sellaisina mainostettuna kusetusta. Ihan kauheesti ei voi määrittää neulan paksuutta ja seosta  kun putki vaihtuu,  eikä se 34 hv muutu tuosta kuin hepan jompaankumpaan suuntaan. Jos ei tee oikein niin veikkaan tehon huonontumista, tulpien nokiintumista ja käyntiongelmia.

Mutta onhan sen jälkeen auton cvssä stage1 kit.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Joo, se ymmärrys on että stage 1 kitin jälkeen pitää säätää aikalailla jotta saa kunnolla taas pelaamaan

Mites jos vaihtaa pakosarjan ja putken esim. LBC pakosarjan + RC40 pakoputken? joutuuko säätämään minkä verran, muuttuuko liikaa vrt. alkuperäinen? Lähinnä olisi hakusessa semmoinen hyvä setti jossa tuplavaimennin

L

Link to comment
Share on other sites

Enpä usko että pelkän pakosarjan ja putkiton vaihdon jälkeen tarvitsee muute kuin seosta hiukan säätää.
Ja peltisarjan jos laittaa niin vaihada se pienin LCB tai ns.freeflow pakosarja ja näissä kannattaa melkein suosia Maniflown tekeleitä sillä niissä on ehdottomasti paras sopivuus.

 

Link to comment
Share on other sites

Minin alkup. imupakosarja on aina yhtenäinen valupaketti.

Alumiinisia, erillisiä  imusarjoja myydään ja käytetään ihan yleisesti. Kaikki mininosakauppiaat niitä tarjoaa Suomessakin.

Varmaan jollain käytettykin löytyy.

Sopiiko nykyisin myytävät peltisarjat suoraan vanhanmallin ristikkonivelien kanssa?

"Ennenvanhaan" ne sopi, mutta mielestäni näissä nykyisissä jätetty yksi mutka "säästösyistä"? pois ja siksi vaatii muutostöitä?

Link to comment
Share on other sites

Viimeksi kun laitoin peltisatsin kumiristikolliseen,joutui muokkaamaan.Nylokki nivelien kanssa ilmeisesti sopis suoraan.

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, koirankoppi kirjoitti:

Minin alkup. imupakosarja on aina yhtenäinen valupaketti.

Alumiinisia, erillisiä  imusarjoja myydään ja käytetään ihan yleisesti. Kaikki mininosakauppiaat niitä tarjoaa Suomessakin.

 

Kiitos perusfaktoista, eka vanha mini alla ja kun ei verrokkia ole niin tulee välillä aina näitä peruskysymyksiä ennenkuin kyselemällä ja Googlettamalla hoksaa.

Erillisen imusarjan kanssa se ongelma että mulla HS2 kaasari ja imusarjat vain tupla HS2lle. Pitäisi ruveta rälläköimään... Eli tod näk. nyt vain ehostan imupakosarjan ja uusin down-pipe käyrän ja jatkoksi tuplapönttöisen putken

 

Link to comment
Share on other sites

😁 eikö ollut selkee sepostus? 

Eli jos meinaisi laittaa erillisen alumiinisen imusarjan ja sitten peltisen pakosarjan alla olevan kuvan mukaisesti niin homma selvä mutta en ole löytänyt HS2lle olevaa alumiinista imusarjaa, kaasarin pitäs olla HS4 tai joku HIF, HS2lle on vain tuplakaasari imusarjoja. Eli sitten pitäs rälläkällä irrottaa tuosta perus imu/pakosarjasta imupuoli ja pakopuolelle laittaa esim. tuo LCB pakosarja
image.thumb.png.f5ca28222d6e69f38e25f7b97336d462.png

Mutta en meinannut ruveta rälläköimään ja hitsaamaan tuo alkuperäistä niin annan olla ja vaihdan vain tuosta auton alle lähtevän mutkan ja sitten itse pakoputken esim. noilla alla olevilla osissa. Miksi uusin uusin tuon auton alle lähtevän mutka (down pipe) on se että mutka vuotaa yläpäästää/liitoskohdasta ja klemmari niin ruosteessa ettei voi kiristää ja liekkö siitä olisi edes hyötyä vaikka pystyisi kiristämään

image.png.c1caee9a737364eb704d847c3436d13d.pngimage.png.6307451d12c7a0e590e9fa8c440180d3.png

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ööö, mitä järkeä laittaa virisarja ja jättää HS2 paikoilleen. Sun sarjasta ei ole mitään riemua pienellä kaasarilla. Vaihda imusarj ja kaasari samalla.

En ole waxstattien kanssa pelannut, vaihtanut ne tavallisiin suutinputkiin. En kyllä ostanut mitään uusia runkoja vaan vaihdoin vain sen waxstat suutinputken veke.

Link to comment
Share on other sites

Terve,

Mulla on minissä 1275 kone ja ostin naapurilta siihen weberin tuplat, 40DC0E44. Pakosarja on tosiaan samaa klimppiä imusarjan kanssa, joten nyt olisi edessä pakosarjan / putkiston uusinta. Onko suosituksia minkälaisia palikoita pitäisi ostaa? Yritin netistä katsoa vaihtoehtoja, mutta siellä puhutaan "big boresta" eli isosta reiästä, mitä sillä tarkoitetaan? Lisäksi putkistoja katsottaessa suuressa osassa kerrotaan että käy tälle ja tolle kaasarille, mutta weberistä kukaan ei puhu mitään. Eli aika perusasioiden kanssa tässä painitaan ensimmäisen pienen miniprojektin kanssa...

Link to comment
Share on other sites

On 28.1.2019 at 09.04, Turbo 69 kirjoitti:

Viimeksi kun laitoin peltisatsin kumiristikolliseen,joutui muokkaamaan.Nylokki nivelien kanssa ilmeisesti sopis suoraan.

Semmoinen peruskysymys näihin ristikoihin (jos vaihtaisi nyloneihin) että pitääkö tunkea rasvaa täyteen? Kun nykyisissä näkyy olevan kunnon rasvaklimppi tuossa päädyssä U-pannan yhteydessä

Link to comment
Share on other sites

Eli sulla on kuminivelet ja ajattelit vaihtaa nylonit tilalle ? Ei niihin todellakaan kuulu mitään rasvaa, etenkään kumisiin. Kumiset on aika monessa värkisssä turvonneita koneen öljyvuotojen vuoksi. Nylon ristikot on ihan normi kardaanin ristikot, niissä on vain ne nylonit ympärillä. Osassa on ristikossa rasvanippa, osassa ei. Jos on nippa niin sinne voi laittaa rasvaa vaikka samaan aikaan kuin palloniveliinkin.

Maniflow:lla on ollut oma pakosarja kumiristikoille mutta hinta oli aika rapsakka suhteessa normisarjoihin. Eipä noita kumisia ristikoita varmaan enää kauheasti ole joten yhden mutkan lisääminen pakosarjaan ei välttämättä kannata.

Kimmo: noita peltisarjoja on small, medium ja large bore. Viittaa putkien halkaisijaan, small pienin ja large tietty suurin. Makuasia sitten mitä valkkaa, 1275 koneeseen karkeasti medium bore jos on kevyt viritysaste ja large bore sitten kiihkeämpiin koneisiin. Esson baarissa ei tietty kelpaa kuin large...

Sivuimu vaatii oman imusarjansa, esim: http://minispares.com/product/Classic/Exhaust_and_manifold/Inlet/Inlet/C-AHT776.aspx?110202&ReturnUrl=/search/classic/intake.aspx|Back

Noita on käytettynä liikkeellä silloin tällöin, yleensä valettuina. Pituudet ja design vaihtelee, yleensä pidempi pelittää paremmin.

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, minorv8 kirjoitti:

Eli sulla on kuminivelet ja ajattelit vaihtaa nylonit tilalle ? Ei niihin todellakaan kuulu mitään rasvaa, etenkään kumisiin. Kumiset on aika monessa värkisssä turvonneita koneen öljyvuotojen vuoksi. Nylon ristikot on ihan normi kardaanin ristikot, niissä on vain ne nylonit ympärillä. Osassa on ristikossa rasvanippa, osassa ei. Jos on nippa niin sinne voi laittaa rasvaa vaikka samaan aikaan kuin palloniveliinkin.

Joo, näin oli ajatus eli nylonit kuminivelien tilalle niin saa lisää tilaa pakosarjalle. Vetoakselin stefa ilmeisesti vuotaa niin samalla vaihtaisi nylonit. Rasvaa ei mielestäni tosiaan tarvita mutta tässä näkyy olevan

IMG_0878.JPG

IMG_0880.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jos laakerit on tuolla alumiinipesässä kovin kulahtaneet, niin pelkkä stefojen vaihtokaan ei auta.

Nailoniset kannattaa ilman muuta laittaa kun vaihtaa, mutta kyllä ne kumisetkin on pitkäikäiset jos ei vuoda öljyä. Meillä ollut nyt harrastepelissä 15 vuotta ja reilut 60 tkm:ä ja edelleen virheettömät

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, koirankoppi kirjoitti:

Jos laakerit on tuolla alumiinipesässä kovin kulahtaneet, niin pelkkä stefojen vaihtokaan ei auta.

(Menee kyllä ihan ohi alkuperäisen aiheen, mutta pitää kysyä kun tietäjiä paikalla: )

Laakerit alumiinipesässä: meinaatko kuulalaakeri nro. 16 vai kupariholkki nro. 19? 
Pitääkö kuparirengas nro. 17 myös uusia jos avaa noi pitkälle ?

http://www.minispares.com/catalogues/classic/Classic~Mechanical~Parts~Manual/Transmission~~Gearshift/Differential~Assembly.aspx?1~4~40

image.png.05976d665b9f772d8a5426937c8e653c.png

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, Larry kirjoitti:

(Menee kyllä ihan ohi alkuperäisen aiheen, mutta pitää kysyä kun tietäjiä paikalla: )

Laakerit alumiinipesässä: meinaatko kuulalaakeri nro. 16 vai kupariholkki nro. 19? 
Pitääkö kuparirengas nro. 17 myös uusia jos avaa noi pitkälle ?

http://www.minispares.com/catalogues/classic/Classic~Mechanical~Parts~Manual/Transmission~~Gearshift/Differential~Assembly.aspx?1~4~40

image.png.05976d665b9f772d8a5426937c8e653c.png

"Kupariholkki" no:19 = pronssilaakeri! 🙂

Link to comment
Share on other sites

Sen verran voin lohduttaa, että mun käsien kautta mennyt yli 30 vaihdelaatikkoa eikä yhdessäkään ole posken pronssilaakeri ollut ylikokoinen, eikä se ole niin tarkkaa onko pikkusen klonaa tuossa kohtaa. Kannattaa mieluummiin etsiä jostain uudet posket jossa vähempi väljää. Perän laakereitakin on ollut vain muutama särki, ja nekin mennyt asennusvirheestä. Millin se akselin pää heiluu. Jos teet siitä tiukan, niin se on hetken päästä taas väljä kun tuo ristikko siinä heiluu tasapainottamattomana. Stefa vaihtoon ja kovaa käyttöä.

Jos ministä ei vuoda öljyä niin silloin se on päässyt kuivumaan.

Eikä se haittaa vaikka laatikkoöljyt vuotaa pihalle, kunhan moottoriöljyt pysyy sisällä 🙂

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...