Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kyse olisi vähän kutitetusta metron turbo koneesta. Olisko tietoa millä saisi koneen kiertämään enemmän?  Antautuuko virranjakaja reilun 6000 jälkeen kun vakio konehan on aika alavääntöinen eikä kierroskone. 

Posted

Onko se kone nyt ahdettu vai ei ? Tuskin se jakaja itsessään ongelma on, se on kärjetön eikä mekaanisesti rajoita mitään. Turbon puristussuhde on luokkaa 9,4:1 eli ei ihan onneton. Nokka on mieto eli jos pirteyttä kaipaa niin nokkaa vaihtoon. Jos sun koneesi ei nyt ole ahdettu niin turbon jakajan ennakkokäyrä ei vapariin passaa. Kierroksilla se tais antaa reilu 20 astetta kokonaisennakkoa ja vaparikone tyypillisesti kaipaa Minissä joku 32-36 astetta. 

Ahdettuun koneeseen en mitään tolkutonta nokkaa edes laittaisi, ennemminkin turbolle speksatun version. Helpoiten sitä voimaa saa nostamalla ahtopaineita, toimii ihan vakionokallakin.

Mutta kerro siitä sun koneestas lisää, nyt tämä on vähän arpomista.

Mun omassa koneessa taitaa olla rajoitin 6500 kierroksessa. Tehomaksimit jää sen alle joten mun mielestä ei ole edes järkeä rääkätä sen pidemmälle. Kyllä se jaksaa seuraavallakin vaihteella kelata vauhtia.

 

Posted

Eli t3 turbo, suuremmat venttiilit, nokka isommilla nostoilla 270'-280', puristussuhdetta laskettu, kevyt vauhtipyörä, välijäähdytin. Ongelmana se että paikallaa kierrättäessä sekä ajossa koneen kierrokset loppuu 6000 jälkeen ihan kun olisi rajoitettu. Venttiilinjouset on tosin vakiot eli loppuuko niistä jäykkyys kesken?

Posted

Miksi sen pitäs edes enemmän kiertää?Ei Metron turbo konekaan kierrä tuon enempää ja hyvin on kyyti riittäny.

Posted

Lähtökohtaisesti nokka ja jouset pitää olla yhteensopivat. En itse kyllä laittaisi vakiojousia, kaksi perussyytä: jousipaineet ja nokan nosto. Paljonko vakiojouset sietää nostoa ennen kuin pohjaavat ?

Posted

No toi laskettu puristussuhde tekee sen että t3 herää vieläkin myöhemmin, eli tehopiikki tulee myös myöhemmin. Lisäkierrokset olisi siis tarpeen. Voihan se olla että t25 korjaa tilanteen kun pitäis olla herkempi.Tämä on vaan tällainen kesäauto ei tuu jokapäiväseen käyttöön. 

Posted

7,7 mm 0 välyksellä.Nokka on entisen omistajan toimesta teetetty kannen virtauksien mukaan. Kannen paperissa oli tällainen teksti: muutettu nokkaakseli (lisätty nostoa ja aukioloaikaa) yhteydessä vakio venttiilijouset kestävät kierroksia n. 500-1000 enemmän kuin vakioakselilla

Posted

Moi,

Ihan rehellisesti! Toi nokka-akseli juttu on ihan huuhaata. Nostoa ja aikaa kasvattamalla ei mitenkään saa lisää kiekkaa samoilla jousilla. Laskuramppi jyrkkenee 100 varmasti. Tuo on yksinkertaisesti fysiikan lain vastaista. Jos haluaa lisää kiekkaa niin jousia pitää jäykistää. 

7.7mm nostoa ei kuulosta lisäämiseltä. Yleensä mennän 8mm ja yli. Mikä on vipusuhde?

En tunne yhtään nokan tekijää joka ei merkkaisi ylös aukiaikoja, ajoitusta  ja nostoa ja antaisi näitä tietoja asiakkkalle.

Kannesta tehdään aina niin hyvä kuin mahdollista ja sen jälkeen nokka valitaan käyttökohteen mukaan.

Tarvitaan tietää  aika paljon että voi laskea tarvittavan jousivoiman. Katso kuvaa.

 Vaihda jouset ekaks, ne voi vaihtaa kone paikallaan. Vaikka aea-526 tai 525.

Ja samalla vois kysyä mikä on nokan ajoitus, asteina tai milleinä.

Jos haluut hyvän, niin kysy Turbo69ltä ja Minorv8lta valmista toimivaa konseptia.

/kimi

 

 

Screenshot_20180127-203245.jpg

Posted

Moi,

Jos lisäät nostoa esim. 1mm, nostosta 6.6:sta 7.6een,  nokalla  kilot  riittää koska tuon millin takia korkealla nostolla tulee lisää jousipainetta,  mutta sitten kun se samalla seetipaineella menee kiinni, niin rupee pompimaan ja kone röpöttää. Seetipainetta pitää kasvattaa ja se ei muutu kuin shimmaamalla tai jousia vaihtamalla.

Minin vakionokka on jotain 225-230, toi muutos  270-280 on huima, jolloin vakio ei enää riitä millään, unohda toi lause tuosta paperista.. Lisäät kierroksia riittävästi niin jättöreunalla kuppi ei mahdollisesti seuraa nokkaa ollenkaan ja seurauksen on että venttiili hakkaa itsensä täydestä nostosta suoraan seetiin.

Minin vakijousessa on seetipaine  muutenkin älyttömän pieni.

Älä riko konetta huudattamalla röpötykseen asti.

Youtubeen hakusanoiksi valve float  tai valve  bounce ja löytyy hauskoja juttuja.

Posted

Kyllä taidat Kimi olla oikeessa, ei se jyrkempi nokka niitä vanhoja jousia jäykistä.... Perin erikoinen teksti.

Tässä taitaa olla vakiona 264 nokka ja onhan ne alkuperäiset jousetkin tuplat, täytyy laittaa jäykemmät tilaukseen.

Ootko samaa mieltä kun Minorv8 että tolla virranjakajalla ei ole tekemistä ton röpötyksen kanssa?

Posted

Autohiomon nokka?    Voitko tarkistaa, onko nokka ajoitettu todella aikaiselle, eli kun tuo 2,1mm on imuventtiilillä, niin paljonko pakoventtiili on auki ykk:ssa?       Vaihda jouset jäykempiin, ja tarkista nokan ajoitus/ max sytytys ennakko.

Posted

Moi,

En tiedä turbojen sytkistä mitään. Vakio jakaja antaa noin 30 astetta lisää jakajan sillasta. Jos laittaa esim  10 perus, niin tulee 30 lisää jolloin kokonaisennakko kiekoilla on 40. Minorv ja turbo tietää mimmonen ennakko  on turbolle hyvä.

Elektroniset kestää kevyesti 10000 ilman ongelmia.

Kisapeleissä modataan  jakaja antamaan 15  sillasta, jolloin 15 perusasteilla saadaan toi 30 ulos.

Henk koht en rääkkäis tuota korkeilla yhtään ennenkuin  on jouset mitattu tai vaihdettu. 

Tuplajousissa on vakiona seetipaine noin 25-28kg ja 10mm puristettuna noin 75-80, ja se tiedetään että tuollainen rupee loikkii 649:llä jossain 6000 paikkeilla.

Kisapeleissä käytetään 40-45 seeti ja 11mm:ssä yli 95, 

Muistan tuon sivun pdf:stä lukeneeni jotain näistä .

http://minitonni.fi/minitonnimoottori-ohje/

/kimi

 

 

Screenshot_20180128-150428.jpg

Posted

Mun koneen jakaja on sekalainen paketti eri 45D4 jakajia, muistaakseni marinan 10 asteen sisuskalut, jouset jostain ja alipainesäätö turbon jakajasta. 1380 koneessa maksimiennakot jossain 26-28 asteen kantturoilla, en enää ees muista tarkalleen. On kärjellinen jakaja jonka perässä on MSD 6AL sytkäboksi. Kokeilemalla hieroin sen tommoiseksi enkä en jälkeen ole siihen kajonnt kun toimi hyvin. Vetää 7000 kierrokseen jos rajoittajan limittiä nostaa. Jostain vanhasta autodata-kirjasta löytyy turbon jakajalle tämmöiset arvot ennakoille: 2-6 astetta /1400 rpm, 9-13 astetta/2300 rpm ja 16-19 astetta/4900 rpm. Ajettavuuteen vaikuttaa hirveästi tuo alipainesäätö. On tosi nuhainen jos ei ole käytössä.

Posted

Moi, olihan se katsottava turbon käyrät. 

Samanlainenhan käyrä kuin vakiossa, mutta 2-3 pienempi koko alueelle.,eli  jotain 28. 

Kun painetta tulee lisää turbiinista, niin vähennetään aste per psi ahtopainetta. Tää kuulostaa mun mielestä oudolta.,1bar on 14 psi.

Tällä 4h opiskelulla pitäisi alipainesäädin kääntää toimimaan nurinperin ja rajoittaaa se esim kolmeen-kuuteen asteeseen.

Jakajan sillan rajoittaisin 20 asteeseen.

Perusennakolla 10 astetta , sillasta lisää 20, eli nousis 30 asteeseen ja boosti paine vähentäis asteita kolme-kuusi stetta. Eli lämä tiskissä olisi 27-24 astetta.

Tai sitten joku ohjelmoitava härrpäke peliin.

Mutta tää on ihan hatusta vedetty ajattelu. Kävin läpi ihan muutaman perusartikkelin aiheesta.

Minorv8:n asteet on varmaan lisää perusennakkon.

Oli psi ja bar mennyt sekasin, joten korjasin.

/kimi

 

Posted

Mä oon kyllä aina luullut että ahtojen noustessa asteet pienenis paineen mukaan, mutta en ole suuremmin perehtynyt aiheeseen. Näkyiskö toi lampulla jos laittais kaverin autoon ja sen verran luistattaisi kytkintä vaihde päällä että paineet vähän nousisi. 

Posted

Moi,

Meniskö tämä näin:

Silloin kun turbo ei anna painetta imusarjaan siellä on alipainetta,  jolloin  alipaine lisää ennakkoa ihan kuin normi koneessa. Ennakon päättää silta ja alipainesäädin

Sitten kun turbo tulee mukaan, niin silloinhan siellä on painetta ja alipaineen säädin ei anna yhtään. Eli silta on ainut joka antaa ennakkoa. Lukemani juttujen mukaan tätäkin pitäisi pienentää ahtojen kasvaessa.

/kimi

 

Posted

Monissa vanhoissakin jakajaturboissa on ahtopaineen mukaan vähenevä ennakko, ”alipaine”säädin toimii kumpaankin suuntaan. Ennakkoa pitää vähentää ahtopaineiden noustessa, muuten nakuttaa. Mikäli ei ole ahtopaineen mukaan säätyvää ennakkoa, niin silloin joudutaan säätämään maksimiennakko siihen mitä maksimi ahtopaineilla voidaan. Tuo ajaa tieteniin siihen että sitä ennakkoa on sitten jokaisella muulla alueella liian vähän.

Posted

Just noin Kimi. Suotavaa olis että jos paineita nostetaan niin ennakkoa pienennetään. Muistaakseni turbo-Saabissa oli 2 suuntaan pelittävä ennakkosäätö. Minissä on pieni palotila ja suhteessa matala ahtopaine joten siinä pärjää noilla eväillä. Ei se vakiojakaja sitten välttämättä ole enää hyvä (jos on koskaan ollutkaan) jos konetta lähdetään ronkkimaan. Jenkkivehkeissä remmiahtimilla voi olla kiinteä ennakko  ja mahdollisesti joku lisäjippo jolla käynnistettäessä muutetaan ennakko startille mukavammaksi.

Nykyaikana ohjelmoitava sytkä olis peruskauraa. Joskus sitä funtsin mutta boksit oli tyyriitä ja jakajallakin pelas...

Posted
On ‎27‎.‎1‎.‎2018 at 14.07, Turbo 69 kirjoitti:

Miksi sen pitäs edes enemmän kiertää?Ei Metron turbo konekaan kierrä tuon enempää ja hyvin on kyyti riittäny.

Tämä!

Posted

Minulla on siis turbo Metron kone,sen omalla kärjettömällä jakajalla.Siinä ei tällä hetkellä ole toimivaa alipaine säädintä,eli sytkän joutui vetämään aika myöhäselle tuon nakutuksen takia.Oisko kellään tietoa,mistä löytäs uuden säätimen?Toisessa turbo koneessa,tehty tavallisesta,on Minin oma jakaja,joutuu laittamaan vieläkin myöhäsemmälle,nakuttaa herkemmin.On siis A kone.Oktaanin korottajalla on tosin saanu nakutusta vähenemään,toimii!

Posted

Mulla on uusi jakaja täydellisenä. En usko että pelkkää alipainesäätäjää löytyy mistään. Jos tuota tehtaan manuskaa jotenkin osaa tulkata niin sytkäennakko pitäis olla nollassa 900 asteessa ilman alipainesäätöä. Todennäköisesti käy aika surkeasti :-)

Turbo jakaja.jpg

Posted

Pistin yv:n.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...