Jump to content

Vikakoodinlukijoista


Juge

Recommended Posts

Hei!

Mitä bemarin vikakoodilukijaa porukka on käyttänyt lukiessaan näiden uudempien Minien vikakoodeja? Vai oletteko ajelleet suosiolla lähimpään merkkiliikkeeseen...?

Tämmönen tuli eteen: https://www.e-ville.com/fi/3045312-merkkikohtaiset-obd2-vikakoodinlukijat-ja-nollaajat/6205-kdcan-usb-kaapeli-bmw-inpa-ediabas.html

 

Mutta tuolla mainitaan että k+dcania vaaditaan bemareihin jotka on iältään 1998-2008, eli esim R60iin ei välttämättä toimi - ilmeisesti...

Link to comment
Share on other sites

Joo, otetaan tietoa mielenkiinnolla vastaan! Olen tilannut netistä pari kappaletta INPAn eri versioita,kummassakin piti olla niin vanha malli kun R56... mutta kumpikaan ei toimi! Toisesta puuttuu koko "R56" ja toisen tiedosto ei löydy eli ei toimi. Onko jengillä toimivaa ohjelmaa,jolla pääsee edes jotenkin käsiksi näihin "hieman" uudempiin Mineihin. Ongelman hakuun kyllä toimii noi kinkki-delphit mutta toimivaa NCS experttiä yms.?

Link to comment
Share on other sites

Mulla on tuo Scangauge 2 joka toimii käytännössä lisämittarina, jolla voi ajon aikana seurata mm. moottorin lämpötilaa ja latausjännitettä yms. pientä. Tuolla pystyy myös lukemaan vikakoodit - mutta vain ja ainoastaan moottorinohjausyksiköstä.

Kun kaipailisin sellaista, jolla saa luettua koko auton - kun nykykulkineissa on noita aivolaatikoita pikkasen enempi kuin yksi tai kaksi. Esim. Volvon VIDA joka on vallan mainio jos esim. Eberi tekee vikakoodin, kun sen vikakoodi ei näy esim. ELM327 + Torque -ohjelmalla.

Mutta katsotaan ja ilmoittelen kun jotain tuosta ilmenee.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on velipojan kanssa joku Delphin monimerkkitesterin kopio ja sillä pääsee ainakin R55:sta katsomaan "kaikki" vikakoodit, oisko tilattu Amazonista.
Muistaakseni täältä löytyy joku aikaisempikin kirjoitus aiheesta.

Link to comment
Share on other sites

Joo,samainen Delphi on myös täällä,mutta kaipailen testeriä ,jolla pääsee enemmän Minien omiin" juttuihin", esim ikkunoiden,kattoluukun yms.initalisointeihin, mahdollisesti MFSW (ohjauspyörän) asentamiseen, tyyliin VCDS volkkari-miehillä... juuri asentelin omaan työmatka-golffiin GTI:n nahka/monitoimiratin ohjauspylvään ratti-moduulin ja slip ringin näppärästi ko.testerillä, helppoa ja toimivaa!! Samaa kaipailen Minille...

Link to comment
Share on other sites

Kaverilla on joku ohjelma Androidiin ja MINI/BMW yhteensopiva ohjelmointikaapeli ja sillä pääsi ainakin säätelemään monia mukavuustoimintoja ja kytkemään esim.start stop automatiikan niin että se on lähtökohtaisesti käynnistettäessä pois päältä. Kaikennäköistä sillä sai ohjelmoitua mutten tarkemmin muista enää mitä kaikkea, itse olin tytyväinen että saatiin se kirottu start stop pois päältä.

Link to comment
Share on other sites

Luin tuosta MyCarlystä. Aikalailla monipuolinen vempele. Siitä oli kyllä sekä puolesta että vastaan kirjoituksia. Jotkut kehuivat että paras mahdollinen bemareille, jotkut sanoivat että älä missään tapauksessä käytä, sillä saa bemarin aivolaatikot niin jumiin että pahimmassa tapauksessa joudut kiskoa lavetilla bemarin huoltoliikkeeseen... :)

Tuota E-Villen vikakoodilukijaa vähän Googletin. Löytyi kaksi käytettyä myynnissä Tori.fi:ssä. Kummassakin oli ihan yksi-yhteen samat myyntitekstit, linkit ja kaikki. Ja linkki vei juurikin tuonne E-Villen sivuille. Piti lukea kahteen kertaan ettei vaan ole yks ja sama tyyppi, mutta ei ollut kun toinen oli Oulun suunnalta ja toinen oli Etelä-Suomesta. Kyllä mua nauratti, ilmeisesti ei oltu ite jaksettu väsätä mitään myyntipuheita, puhtaasti kopsattu kaikki... :D

Link to comment
Share on other sites

Näyttää,että miulla on helppoa.Kaveri pitää parin kilsan päässä AD korjaamoa,jonka ohjelmalla pääsee Mininkin vikoihin käsiksi.Tarvittaessa saan lukupalikan ja kannettavan mukaan....?.Omassa JCW Coupessa on tosin ollu erittäin vähän tarvetta.Nyt pitää koputtaa puuta.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on yksi tuollainen ebaystä ostettu INPA/ediabas -hässäkkä. Softien asentaminen oli melkoista kikkailua, ja toiminta on kiinni tuurista, auringonpilkuista ja kuun asennosta. Pääsi sillä ainakin R53:n ABS:n vikakoodeihin kiinni silloin kun se sattui saamaan autoon yhteyden. NCS expertin takia sen oikeastaan hommasin, että sais ohjelmoitua päiväajovalot ja muuta jännää, mutta into laantui noihin yhteysongelmiin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Miettimisen jälkeen päädyin hankkimaan tämmösen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/7000795/OBD4-BMW-koodin-lukija
Paketissa luki myös Minit alkaen vm 2000 ->. Päädyin erilliseen laitteeseen koska nykyisen toisen käyttöauton, V50 Volvon kanssa mulla on ollut Ali:sta tilattu VIDA. VIDA joka on erillinen laite joka kytketään usb kaapelilla tietokoneeseen ja auton obd pistokkeeseen ja asennetaan VIDA koneelle. Vaikka lukeekin koko kotteron niin tuon toiminta on - suhteellisen epävarmaa. Ekan VIDAn ostin noin kaksi vuotta sitten joka hajosi aika tarkalleen ottaen vuosi sitten: punainen valo palaa ja laite ei tunnistu tietokoneessa. Ostin toisen uuden samanlaisen ja sitä olen käyttänyt viimeksi tänään kaverin Volvoon ja ahaa, enpä pääse edes kirjautumaan VIDAan ja jossain vaiheessa heitti Windowskin että usb laite on vikasietotilassa - joka luojan kiitos korjaantui uudelleenkäynnistyksellä. Ja ennen Joulua käytin ihan kuriispäätä tuota VIDAa ja silloin se toimi.

Tuo bemarin koodinlukija luki Minin ja ainakin useamman boksin kuin vain moottorinohjausyksikön. Koitan kattoa ja testailla ja kerron testikokemukset kun niitä aikaamyöten kertyy.

Ja jos Pohjanmaan suunnalla on Ministejä jotka kaipailevat koodien lukua niin voidaan testata lukasta tuolla laitteella koodit niin nähdään miten pelaa.

Link to comment
Share on other sites

Minulla on INPA ja ISTA/D bemareiden diagnosointia varten, ja NCSExpert ja ISTA/P ohjelmointiin, piuhoja k+dscan ja enet. Ei kyllä enetiä tarvitse kuin ohjelmoidessa uudempia F-sarjalaisia: k+dscan toimii diagnosoinnissa ’90 luvun loppupuolelta alkaen ainakin.

Testasin ISTA/D ja INPA ja hyvin toimii Minissäkin.

On minulla pari yleismallista OBD lukijakin, mutta ei niillä kyllä pysty paljon muuhun kuin lukemaan yleiskoodit moottorinohjauksesta. INPA & ISTA/D kuitenkin lukee kaikki moduulit, tekee adaptoinnit, lukee anturidatat, pyörittää testit ja ISTAssa on vielä ohjattu diagnosointi, wiring diagrammit, täydelliset korjausohjeet jne. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
On 15.1.2018 at 17.39, Juge kirjoitti:

Miettimisen jälkeen päädyin hankkimaan tämmösen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/7000795/OBD4-BMW-koodin-lukija
Paketissa luki myös Minit alkaen vm 2000 ->.

 

Toimiiko tuo OBD4 BMW KOODIN LUKIJA oikeasti R50:ssä?

Turvatyynyn valopalaa, mutta autoon kyllä saa yhteyden, mutta mitään koodeja ei BMW valinnalla näy.

Ainakaan näin tehtynä....

-------------

4.3 BMW-DIAGNOSTIIKKA

Valitse Quick Test (pikatesti) ja paina sitten Enter-painiketta.

• Jollei vikakoodeja (DTC, Diagnostic Trouble Code) ei ole voimassa, näyttöön tulee NO CODES ARE STORED IN THE MODULE! (moduuliin ei ole tallentunut koodeja).

------------

Vai tarkoittaako tuo että johonkin moduuliin ei saada lainkaan yhteyttä = kun koodeja ei näy?

Link to comment
Share on other sites

OBD:n DTC-lista taitaa sisältää lähinnä päästöihin vaikuttavia ja moottorinohjauksen koodeja: https://en.m.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics#EOBD_fault_codes

Airbagin koodien lukuun ja nollaukseen tarvitaan ainakin BMW:ssä eri vehkeet. Yksinkertaisimmillaan esim: https://www.amazon.de/Bucom-Scanner-Reset-Tool-Airbagleuchte-Diagnosegerät/dp/B00LJXA1QK

Ja olikohan se Carly, jolla pääsi moottorinohjausta pidemmälle, mutta siihenkin tarvitaan spesiaali ELM-palikka ja airbagin nollaus taitaa olla lisämaksullinen ominaisuus.

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

OBD:n DTC-lista taitaa sisältää lähinnä päästöihin vaikuttavia ja moottorinohjauksen koodeja: 

No niinpä tietty - huijausta Motonetin infot BMW/Mini toimivuudesta...

BMW koodin lukija
• Lukee ja nollaa kaikki BMW vikakoodit
• Resetoi tiedot myös mm. jarrupalojen vaihdon/jarrunesteen vaihdon yhteydessä
• CE, RoHS, REACH, PAH

Link to comment
Share on other sites

No voi kilin kellit jos noin on ettei tuo pelaakaan ns. koko Miniin...

Siinä testerin valikossa on se toinenkin skannaus-vaihtoehto, kuin tuo Quick test. Se teki meillä ainakin jollainlailla kattavamman skannauksen kun se kesti kauemmin kuin Quick test. Kokeile sillä jos se sattuisi pelaamaan.

 

Link to comment
Share on other sites

*ittu - täytyy testata uudelleen oikein kunnolla tuo lukija tuossa R60:ssä ja seurata tarkasti mitä se tekee. Joskus oon koittanut näillä yleismallin lukijoilla (en siis millään mikä on tarkoitettu tiettyyn merkkiin) 2000 luvun alun bensakoneisia autoja ja niissä on ollu sitä ongelmaa että ei tahdo saada luettua autoa ollenkaan. Ja jos saitkin luettua niin yleensä se vaati jonkinlaisia kikka-kuutosia että ylipäätään sait yhteyden. Uudemmissa, tyyliin 2005 ja uudemmat, on yhteydet ja luennat toimineet huomattavasti paremmin. Tuolloin asiaa koitin selvittää ja ilmeisesti 2000 luvun alun autoissa ei välttämättä ole vielä ihan niin "kehittyneet" noi obd järjestelmät että niihin pääsisi ns. yleislukijoilla käsiksi.

Mutta nyt on kyllä pakko testata tuo oma Moto-helevetin bimmerilukija....... Kuvittelin jo ostaneeni kohtuu toimivan vehkeen että pääsee lukemaan auton kaikki aivolaatikot, mutta alkoi epäillyttämään.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...