Jump to content

Mystinen ääni moottorista


Eki

Recommended Posts

Mulla on 78 mini ja moottorin käydessä kuuluu jakopään luota lämpimänä ( olisiko ketju ääneni) tai joku vastaava onko normaalia ? Että lämpimänä ääni voimistuu ja varsinkin tyhjäkäynnillä jako ketju uusittu tänään ja ääni ehkä muuttui aavistuksen elikkä kuuluuko muilla ministä lämpimänä jakopäästä ääntää vai

Link to comment
Share on other sites

On öljynpaine mittari Öljyn paineet on ihan ok myös lämpimänä tänään käyttelin taas moottoria lämpimänö kuuluu edelleen pieni resonoiva ääni

Otappa tuulettajanhihna hetkeksi pois ja kuuntele vaikka stetoskoopilla tarkemmin.

Tollaset äänet voi kuulua apulaitteista.. laturista tai vesipumpustakin.

Link to comment
Share on other sites

Eipä ole yhdessäkään Minissäni ollut kiristintä, eikä koskaan jakopäästä ole sellaista ääntä kuulunut mihin olisin mitään huomiota kiinnittänyt...

Ehkä olet erityisen tarkka/tarkkakuuloinen ;)

Link to comment
Share on other sites

Eipä ole yhdessäkään Minissäni ollut kiristintä, eikä koskaan jakopäästä ole sellaista ääntä kuulunut mihin olisin mitään huomiota kiinnittänyt...

Ehkä olet erityisen tarkka/tarkkakuuloinen ;)

Sitten sulla ei ole ollut kovin uutta konetta auki  ;)  "Plastic tensioner pad to take up the slack in single row timing chains on A plus engines that wears and should be replaced nearly every time you have the timing cover off. From engine numbers 99H791/10H791 AND ALL A+. Fitted to 998/1100cc from 1979 and 1275gt from 1974."

 

Vuosimallin mukaan jakopäässä pitäisi suurinpiirtein tuollainen olla:

http://www.minispares.com/product/Classic/Engine/Block/Timing/12G2621.aspx?100113&ReturnUrl=/shop/classic/Engine/Block/Timing.aspx|Back%20to%20shop

Link to comment
Share on other sites

Mitä olen "uudempienkin Minien" käyntiääntä kuunnellut ja muuten tutkinut, niin en kyllä ole mitään eroa koskaan kuullut oli kiristintä tahi ei...

Sen tarve Minin moottorissa on minulle jäänyt arvoitukseksi..

Mutta olenhan yksinkertainen yksilö..;)

Link to comment
Share on other sites

Hieman kiinalainen juttu. Taas.  Hyvälaatuinen ketju hyvälaatuisilla rattailla on lähes äänetön.  Nykyään ei voi olla varma saako kaupasta ollenkaan kelvollista ketjua. Merkkituotteet ovat kalliimpia. Hyviä merkkejä ovat tai olivat ainakin Morse, Renold, IWIS, Tsubakimoto jne.  Joku kettinki, jossa merkkejä CZ tai ei ollenkaan mitään, joutaa heti heittää hus sanonko minne.

Ei voi kuitenkaan poissulkea etteikö Made in P.R.C- ketjua käteensä saa, mutta tunnettu valmistaja antaa jonkinlaisen mahdollisuuden.

Uudemman mallista muovista ketjunkiristäjää ei kovinkaan hyvänä voi pitää. Kuluu  pahoille urille aika nopeasti.  Vanha versio kumirenkain ei koskaan ole mitään ongelmaa aiheuttanut. Tuollaista ratasta vaan ei enää saa. Painava möykky tuo kyllä on.

 

post-700-0-74251500-1496128500_thumb.jpg

 

 

 

Itse rattaista voisi kertoa ihan samaa. Jos hyvät ja kestävät osat saa, niin pitkään voi ajella äänettömästi, mutta kelvottomia kapistuksia on myös tarjolla.

Kaksiriviset rattaat sitten on jo oma juttunsa.

Link to comment
Share on other sites

Nämä nykyiset "ääntelevät" jakopäät lienevät siis nykyisten surkea laatuisten varaosien tuoma ilmiö.?.

Tunnen yhden tapauksen jossa ilmeisen surkea laatuinen yksirivinen ketju katkesi muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen

Link to comment
Share on other sites

Mullaki 78-tonnisessa sama ääniongelma. Kylmänä ei kuulu, mutta lämpimänä alkaa rallattaa/napsua. Ääni kuuluu selkeästi ylhäältä vesipumpun läheltä. Vesipumppu uusittiin eikä vika ollut siellä. Eikä myöskään laturista kuulunut. Venttiilikoppa oli auki eikä sieltä löytynyt syytä. Eli nyt alkaa tuntua, josko ääni tulisi kuitenkin kauempaa kuten jakopäästä ja ääni vaan kantautuu yläkertaan. Minkähänlainen operaatio jakopäänketjun vaihto on ammattimieheltä noin ajallisesti ja mitä kaikkia tykötarpeita kannattaa samalla vaihtaa? Vai olisiko ideaa, mistä muualta se äänilähde saattaisi löytyä?

Link to comment
Share on other sites

Riippuu ammattimiehestä, mutta kun jäähdyttäjä on poissa niin aika helppo homma. Jakopää kannattaa uusia minun mielestäni rattaineen, ei ole iso kustannus.

Kyllä sen harrastelijakin päivässä tekee

Ja kuten edellä asiantuntija kertoi, osien laatu on merkittävä asia.

Jakopään kopan stefa kannattaa uusia.

Rallatus voisi kuulua myös kytkimen päästä välipyörästä...Mutta jos nyt olette sen tarkasti paikallistaneet jakopäähän niin sitten

Link to comment
Share on other sites

http://minispares.com/product/Classic/Engine/Block/Timing/MSSK051.aspx?100113&ReturnUrl=/shop/classic/Engine/Block/Timing.aspx|Back%20to%20shop

tai

http://minispares.com/product/Classic/Engine/MSSK051EVO.aspx?10&ReturnUrl=/product/Classic/Engine/Block/Timing/MSSK051.aspx|Back%20to

Hinta ja laatuhan yleensä kulkee sitten käsi kädessä jos miettii kumman ostaa...

Mitä kiristimen toimivuuteen tai toimimattomuuteen tulee niin noi osathan täytyisi vaihtaa joka ketjunvaihdon yhteydessä ihan niinkuin muihinkin autoihin on suositeltavaa.
Monet ketjuista on todella kaameaa kuraa ja jopa löysiä uutena joten siinäkin taas kannattaa satsata laatuun eikä ostaa sitä halvinta kuraa mikä tulee kalliimmaksi taas pitemmän päälle.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Minulla on rulla nokka ja metron? alumiininen venttiilikoppa joka on viisto, tuosta oli jo jyrsitty etukulmista pintaa ja apparin puolelta nostajan kulmaa, tarkistin monta kertaa että koppa ei ota koneistoon kiinni, mutta hioin apparin takakulmasta vähän tavaraa venttiilikopasta pois ja ärsyttävä kilahtelu loppui.Tosin nyt kuuluu jo painelaakerin ääni kytkimestä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...