Jump to content

Vikakoodeista


Recommended Posts

Posted

Auto Mini One R56 1,4 vm.2007 (jakopää uusittu jokin aika sitten). Auto sammuu helposti risteykseen. Joskus matalilla kierroksilla vetää huonosti. Moottorin keltainen (häiriö?)valo palaa joskus. Nämä oireet ovat satunnaisia, pääsääntöisesti pelaa nätisti.

 

Testeri näyttää vikakoodeja:

 

2A56 Happianturi, lämmitysteho katalysaattorin jälkeen rivi 1 - katkonainen

2771 Palaminen sylinteri No 1 - katkonainen

2845 VANOS-pakonokka-akseli, tiukka tai juuttunut - katkonainen

 

Kuka tietää mitä tässä tapahtuu, liittyvätkö nämä viat esim. toisiinsa?

Kuka Minit täällä Etelä-Pohjanmaalla korjaa Vaasan Käyttöauton lisäksi?

 

 

 

 

Posted

Moi,

 

Ensimmäinen koodi siis viittaa katalysaattorin jälkeiseen lambda-anturiin ja jälkimmäinen taas VANOS-solenoidin jumittamiseen (kts. https://www.mcff.net/forum/topic/6822-vikakoodi-287d/)

Tuo keskimmäinen koodi lienee vaan seurausta tuosta sammumisesta.

 

Omassa R56:ssa sain talvella kerran koodin tuosta VANOS-ongelmasta -- en ole sille (vielä) tehnyt mitään, kun ei ole uusiutunut...

Etummaisen lambdan ja lämpötila-anturin olen joutunut vaihtamaan.

Lambdan vaihto on suht helppo homma tehdä. VANOS-solenoidin vaihtokaan ei näyttänyt googlettamalla mahdottomalta projektilta.

 

Posted

Ensimmäinen vikakoodi vaatinee katalysaattorin jälkeisen lambda-anturin vaihdon; anturin lämmitin on (menossa) rikki. Pikkusen ihmetyttää että vika on katkonainen, luulis vastuksen hajoavan kerrasta kokonaan, mutta toisaalta tota lämmitystä käytetään vain autoa startatessa...

 

Keskimmäinen koodi kertoo että kone käy välillä kolmella pytyllä. Katalysaattori ei tuosta tykkää, parempi selvittää mahd. nopeasti mistä johtuu. 

 

Sammuminen ja huono käynti varmaan johtuu tuosta vajaalla käymisestä + VANOS-ongelmasta.

Posted

Kiitos tiedoista! Äskettäin öljyn- ja öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä laitoin STP:n Motors flush:n pesemään moottorin sisuskalut. Suhteellisen puhtaat ja vähän ajetut öljyt tulivat pesuaineen jälkeen ulos mustana vettä muistuttavana nesteenä. Ei välttämättä liity ongelmiin, mutta vikakoodien oton yhteydessä mekaanikko kehotti kokeilemaan pesuainetta. Tämän jälkeen autolla on ajettu nyt viikko eikä ainakaan vielä ole ollut ongelmia.

Posted

Mä olen noita pesuja tehnyt muutamaan autoon, viimeksi tähän omaan MINIin, ja aina sieltä on pikimustaa tullut ulos, vaikka öljyt näytti suht kirkkaalta ennen aineen laittoa. Jotkut suosittelevat vaihtamaan öljyt vielä uudestaan 200-300km tuon flushin jälkee jotta tulee loputkin paskat pois.

 

En ole VANOSin toimintaan perehtynyt, mutta jos se toimii öljynpaineella, niin saattaahan toi pesu siihen auttaa. Ja jos käyntihäiriö vastaavasti johtuu VANOSin jumittamisesta, niin sitten ehkä siihenkin. :) Mutta lambda-anturi sillä tuskin korjaantuu... toi kyseinen lambda-vika ei tosin vaikuta auton käyntiin tai kulkuun mitenkään.

Posted

Meitsi kans flushas mosan eilen ennen suodattimen ja öjyjen vaihtoa ja samoin kuin Igor kertoi niin tikussa näytti kirkkaalta vanhat oilit mutta tuon pesun jälkeen tuli niin pirusteen mustaa tavaraa ulos ::)

  • 3 weeks later...
Posted

Omassa Mini Cooper R56 vm 2007 oli välillä mm. epätasaista tyhjäkäyntiä ja huollossa annettiin vikaraporttituloste jossa luki: "nokka-akselin ajoituksen säätö (B1), imupuoli viallinen". Merkkihuollossa vaihdettiin Vanos-solenoidi (osan hinta 147e) ja auto käy taas normaalisti eikä keltainen moottorivalo ole vilkutellut enää vaihdon jälkeen.

Posted

Kymmeniä tilauksia tullut tehtyä tuolta ja sen liikkeen muilta sivustoilta. Autodoc.fi on sama paikka ja ilmaiset postikulut. Topautoosat on kanssa samaa puulakia, kannattaa katsoa mistä saa parhaimmat alennukset kunakin päivänä. Vähän väliä on 10% alea ja ilmaista postikulua.

 

Mitään muutahan ei sitten ostaa kannata kuin Bosch tai NGK/NTK

Posted

Omassa Mini Cooper R56 vm 2007 oli välillä mm. epätasaista tyhjäkäyntiä ja huollossa annettiin vikaraporttituloste jossa luki: "nokka-akselin ajoituksen säätö (B1), imupuoli viallinen". Merkkihuollossa vaihdettiin Vanos-solenoidi (osan hinta 147e) ja auto käy taas normaalisti eikä keltainen moottorivalo ole vilkutellut enää vaihdon jälkeen.

Meillä tekee tuota samaa - tai oireet suunnilleen samat (tyhjäkäynti välillä matala, muuten ok) ja Torque antaa vikakoodin P0012/Camshaft position-timing over retarded.

 

Aikoinaan mulla Volvo (jossa puhuttiin VVT-solenoidista) keljuili samalla tavalla ja nytkin arvelin ongelman olevan samassa lähteessä eli tuossa solenoidissa. Vai lienenkö pahasti kebabilla?

 

Onko kukaan tilaillut noita solenoideja? Autodoc ja autoihinvaraosat mainittu...

  • 3 weeks later...
Posted

No niin. Nyt tuli sitten vuorostaan koodit... Lisäksi auto tuntuu nykivän vähän.

 

P2626

P2414

 

Eli onkohan nyt happitunnistin mennyt tai mahdollinen kontaktivika?

  • 2 months later...
Posted

Auto Cooper D -11 N47 koneella.

Pukkaa vikakoodia 4A44, 4A34 ja AB94 ja auto sammuu "lennosta". Bochin testeri.

 

Veikkauksia??

Posted

Auto Cooper D -11 N47 koneella.

Pukkaa vikakoodia 4A44, 4A34 ja AB94 ja auto sammuu "lennosta". Bochin testeri.

 

Veikkauksia??

 

Eipä ole suoraan muuts ehdotusta, kuin että olisi hyvä katsoa noi vikakoodit BMW/Mini:n omalla vikadiagnostiikkasoftalla (INPA, ISTA D). 

Kts. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=163302

 

Posted

Auto Cooper D -11 N47 koneella.

Pukkaa vikakoodia 4A44, 4A34 ja AB94 ja auto sammuu "lennosta". Bochin testeri.

 

Veikkauksia??

 

Hieman päivitystä asiaan. Suuttimille menevä johtosarja oli hankautunut ja meni oikosulkuun. Uusi johtosarja tilattu. Toivottavasti korjaantuu sillä.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...