Jump to content

Maniflown pakosarja jumittaa


Jupetee
 Share

Recommended Posts

Törmäsinpä tänään katiskaani kasatessa seuraavanlaiseen probleemaan:

 

Maniflown peltisarjaa asennettaessa edestä katsottuna vasemmanpuoleinen alas menevä putki junttaa huolella kiinni vetarin "pesämurikkaan" (jossa on ne kumi-tutterot) :-\.

 

Onkohan tämä kuinka yleistä ko pakosarjojen kanssa etteivät asetu suosiolla paikoilleen?? ja mitäs neuvoisitte putkelle tehtävän?

 

Ajattelin huomenna koittaa tunkilla väännättää alhaaltapäin mutta vähän hirvittää ettei kiinnitys kannessa ota tästä damagea,

aika mahdoton sinne väliin on lämpöäkään saada ettei pian pala koko kottero...

 

Vinkkejä probleeman korjaamiseen otetaan suurella ilolla vastaan!

Link to comment
Share on other sites

Eli sulla lienee perinteiset kumiristikot jotka tulee U-pulteilla kiinni niveliin ?

 

Kuuluukin ottaa, jostain syystä Maniflow myy eri pakosarjan pot jointeille ja kumiristikoille. Hintaa vain on melkein tuplaten kun tuo putki vedetään vähän eri reittiä kumiristikkoversiossa. Ainakin Minisparesin sivuilla toi asia on mainittu.

 

Mä ratkaisin asian omassa käyttämällä nylon-ristikoita kumisten sijasta (QL5000) . Nekään ei vielä auta vaan muotoilin putken niin etä tilaa tuli. Mulla vaan oli kone vielä silloin tallin lattialla ja homma oli suht helppo. Eli rälläköin varovasti alas tulevan putken irti 1/4-sylintereitä tulevien primääriputkien haarasta ja muutin sen asentoa vähän. Sitten alemmaksi pieni viilto , putken taivutus ja hitsaus nippuun. Mahtuu ja sopii. Aikaa meni pähkäilyineen joku puolisen tuntia mietiskelyyn ja saman verran toteutukseen.

 

Takuulla haastavaa jos kone on keulalla.

 

Tunkkaus tuskin auttaa mitään, todennäköisesti pilaat koko pakosarjan.

Link to comment
Share on other sites

Jos vaihdat nivelen cv malliin, niin on myös perävälityksen akselit vaihdettava ja myös vetoakselit. Tarkoittaa moottori ulos.

 

Mig ja rälläkkä on oikea ratkaisu.

Helpoin tapa sovittaa on irrallaan olevaan moottoriin.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Allright, unohdetaan siis se vaihtoehto, moottoria en enää viitsi alkaa irroittamaan..

Rälläkkä soimaan ja kaverin työmaalle hitsaamaan...ainoa vaan et välimatkaa n 25km joten saisi osua kerralla kohdilleen :)

 

Laitan pakosarjan vanhaan kanteen kiinni etttei kiinnityskohdat pääse elämään modauksessa.

Link to comment
Share on other sites

Silloin kun omaa miniäni rakensin, niin törmäsin samaan ongelmaan.

Minä muokkasin putken omaani sopivaksi, kaasupillillä kuumentamalla.

Onnistuu helposti ja pakosarjakin pysyy "siistinä", toisin kuin rälläköimällä ja hitsaamalla.

Se onko sillä siisteydellä väliä, on taas rakentelijasta kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Niin unohtui aiemmin mainita että jos lähdet leikkelemään ja hitsaamaan  niin se kollektorin olis hyvä vielä sopia molempiin putkiin ja osoittaa suurin piirtein oikeaan suuntaan. Saat siinä lisää vaikeusastetta jos teet ton konehuoneeseen päin.

Link to comment
Share on other sites

Nämäkin on niitä "nykyajan ongelmia" :). N. 15 vuotta sitten, kun viimeksi ostin Maniflown LCB pakosarjan, myytiin vain sopivia sarjoja :) Eli niitä jotka sopivat kaikkiin.

Mikähän tämänkin muutoksen on saanut aikaan? Ehkä näihin uudempiin jää joku mutka tekemättä ja siten säästetään kustannuksissa?

Link to comment
Share on other sites

Timppa, on siinä merkittävä säästö: Maniflow:n normi-LCB C-AEG365 maksaa veroineen £71,94 kun taas kuminivelille käyvä C-AEG362 maksaa hurjat £167,40 Minisparesiilla. Aikaisemmin totesin että hintaa on melkein tuplaten mutta onhan sitä reilusti yli tuplat...

Link to comment
Share on other sites

Jep, pakosarja saatiin rälläköityä ja hitsattua sopivaksi, haastetta tosin oli kerrakseen koska auton ja hitsikoneen etäisyyttä oli 25km. Tarkkana miehenä sain kuitenkin mitoitettua putken just eikä melkein passeliksi :). Jälkikin on vähintäänkin hyvää kun oli tekijämies TIG:n varressa.

 

 Käsittämätöntä tosiaan tuo hinnoittelu ja ylipäätään se että pitää tehdä kahta erilaista mallia, pienellä vaivalla kun tulisi suoraan molempiin malleihin sopiva putki. Minäkin tilasin about vuosi sitten pakosarjan tiedoilla:" Maniflow LCB kiinnikkeillä", olisiko tuosta sitten pitänyt tietää ettei se sovi sellaisenaan kumiristikoihin... Noh, tuostakin pulmasta onneksi taas selvittiin :))

 

 Nyt alkaa muutoinkin parin vuoden projekti pikkuhiljaa näyttämään paremmalta, nyt odotellaan enää punosletkuja takajarrulinjoihin  sekä bensan paineensäädintä, sähköinen bensapumppu kun aiheuttaa jonkin asteista tulvaa kaasarille sekä tulpille :-X

 

Tässä alkaa jo olemaan pienet toiveet että pääsisi vielä näiden sulien aikaan autolla ehkä jopa kurvailemaankin.

Link to comment
Share on other sites

Tuossa miten pitää olla.

Vinosti ylöspäin olevaa EI saa tulpata. Uimuritilan paineen pitää olla sama kuin ulkoilman.

Joissain kaasareissa olen nähnyt tuon bensasyötön viereisen reijän avattuna joissain kaasareissa. Syytä en tiedä, oisko bensan paluuletku tankkiin tms.

https://www.google.fi/?gfe_rd=cr&ei=8bGHU6PrJOWO8QfI94H4Cw&gws_rd=ssl#q=hif44&facrc=_&imgrc=z1CYtoEPrqp5QM%253A%3Bundefined%3Bhttp%253A%252F%252Fi45.photobucket.com%252Falbums%252Ff90%252Fkambocars%252FEngineRemoval%252Fknfilterin.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.theminiforum.co.uk%252Fforums%252Ftopic%252F139051-picture-of-a-hif44-carb%252F%3B640%3B480

Link to comment
Share on other sites

Kappas vaan, tämäpäs olikin tärkeä tieto!. Katsoin kuva-haulla itsekin mutta ei oikein tiennyt mihin kuvaan uskoisi. Täytyypä siis napata tulppa veke.

 

Mitenkäs tuo kuvassa oleva oikean puoleisin reikä, kaasarissa oli jo valmiiksi siinä kohtaa muovitulppa ja aivan sen näköisenä että olisi ollut siinä jo vähän pitemmän aikaa..

Link to comment
Share on other sites

Kappas vaan, tämäpäs olikin tärkeä tieto!. Katsoin kuva-haulla itsekin mutta ei oikein tiennyt mihin kuvaan uskoisi. Täytyypä siis napata tulppa veke.

 

Mitenkäs tuo kuvassa oleva oikean puoleisin reikä, kaasarissa oli jo valmiiksi siinä kohtaa muovitulppa ja aivan sen näköisenä että olisi ollut siinä jo vähän pitemmän aikaa..

Siihen oikeanpuoleiseen kuuluu alunperin ne kampikammion huohotinletkut liitettäväksi.

 

http://www.minimania.com/SU_CARBS___Connection__HIF_type

Link to comment
Share on other sites

Turboversioissa vinon yhteen juuresta kaasarin imupuolen laipalle menevä poraus on auki. Uimurikammio paineistuu sitä kautta ahtopaineilla ( ja tietenkin vakuumipuolella ajettaessa toimii kuten vino yhde olisi auki )

 

Eli jos tuo vino yhde on tulpattu niin sitten pitäisi olla laippaan menevä poraus auki. Mutta helpointa kun tempaisee sen tulpan veks.

Link to comment
Share on other sites

Jepulis, nappasin sen tulpan pois ja pienen sytkän säädön jälkeen hörähtikin nätisti käyntiin!!

Eikä muuten kaasarikaan tulvinut, mutta ajattelin jo tilatun paineensäätimen kuitenkin vielä paikoilleen laittaa.

Ai tätä ilon ja onnen päivää :D.

 

Iso kiitos kaikille teille hyvistä neuvoista, onneksi täältä saa jelppiä kun sitä tarvii.

Tämä kun on ensimmäinen projektini ylipäätään auton rakentelussa ja monen monta kertaa on meinannut sormi mennä suuhun projektin kanssa. Mutta kaippa tässä matkan varrella jotain on opittukin ;).

Mini tietoataitoa kun ei ihan joka kylän esson baarissa tahdo löytyvän.

 

Kävin äsken hakemassa punosletkut jarruihin taakse joten illan agendana olisikin jarrujen kasaus, ilmaus & säätö. Sitten auto alas pukeilta ja hilojen fiksausta oikeeseen korkeuteen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...