Jump to content

Museo katsastus


olut-
 Share

Recommended Posts

Missä tehdään niin sanottu museo katsastus? Normaalin katsastuksen yhteydessä vai miten ?kuinka paljon voi autoa muuttaa alkuperäisestä ?  Esim Penkit on minulla alun perin punaiset ja olisi tarkoitus tehdä puna harmaat (cooper )ja oviverhoilut alun perin punaiset mutta nyt haluaisin niistäkin harmaat . Puskurit on ilman käpyjä ja "rautoja " alun perin mutta ajattelin kuitenkin laittaa ne. Montako päivää voi ajaa museo rek autolla? paljon halvemmat vakutus maksut ? Eli mitä olette mieltä kannattaako vai ei ? Vaikuttaako väri ennen punainen nyt kirkkampi punainen. Mites verhoilu materiaali.

Link to comment
Share on other sites

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/22eea1a47022c67d8d2aee4458b0dc25/4751-Museoajoneuvon_hyvaksyminen_katsastuksessa.pdf
http://www.hak-ry.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=6&lang=fi

Lukaseppas vaikka noi aluksi.
Saa ajaa vain 30päivää ja vakuutukset huomattavasti halvemmat osittain edellämainitusta syystä.
Monien muutoksien läpi meneminen on pitkälti kiinni tarkastajasta.

Link to comment
Share on other sites

Oman aikakauden lisävarusteet hyväksytään.

Jos ohjeita noudatetaan, niin verhoilujen muuttamista ei pitäisi hyväksyä, mutta käytännöt eri paikoissa vaihtelee ja hyvät puhelahjat auttaa :) Olen nähnyt Mk3:sta tehdyn Cooper replican jossa oli vähän kaikenlaista tavaraa ja oli hyväksytty MR kilpiin.

Täällä Tampereen seudulla on kyllä melko tarkat tarkastajat, jotka ottaa asioista selvää kunkin auton kohdalla etukäteen.

Link to comment
Share on other sites

Millainen Ruotsin harrasteajoneuvoluokitus sitten on?

 

Suomessahan onnistuu erittäin edullisesti liikennekäytöstäpoisto/käyttööotto, joka katkaisee verot ja vakuutukset. Mielestäni palvelee erinomaisesti harrasteajoneuvoja nykyisin.

Link to comment
Share on other sites

En nyt löytänyt sitä Ruotsin harrasteautoluokituksesta juttua tähän hätään.

Mutta Esim. Purkamouutisten viime numerossa

Stena-Recyclingin (kuuluu Suomen kierrätysalan johtaviin yrityksiin) päällikkö kertoo olevansa huolissaan "haamuautojen" eli

liikennekäytöstä poistettujen autojen lukumäärän jatkuvasta kasvusta ja onhan siitä ollut

Trafinkin puolelta kuulunut saman tyyppistä "huolestuneisuutta".

 

Ehdottaa liikennekäytöstäpoiston muuttamista maksulliseksi.

 

En kyllä ymmärrä tuota huolestuneisuutta, paitsi kierrätysalan yrityksiltä, jotka varmaan

paalaisi mielellään kaikki 3-5 vuotta vanhemmat ajoneuvot koko maasta.

 

Trafin puolesta taas kysyisin, että onko tiedostojen pitäminen todella niin kallista tänä päivänä?

Link to comment
Share on other sites

Huoltahan asiassa eniten aiheuttaa että haamuautojen vaikutus Suomen autojen keski-ikää nostavasti joka ei näytä EUssa hyvältä ja haamuautoillahan yleisesti tarkoitetaan virallisen kierrätysjärjestelmän kautta rautaromuiksi menneitä ja esim.Afrikkaan rahdattuja autoja jotka jäävät Suomen järjestelmään vaikkei autoja ole enää olemassa.

Link to comment
Share on other sites

Itseppähän ovat tehneet siitä järjestelmästään niin hankalan... Samaan kategoriaan kuulluu rekisteröimättömät kilpa-autot jotka ovat edelleen rekisteritiedoissa vaikka kori olisikin paalattu jo aikoja sitten...

Link to comment
Share on other sites

Ehdottaa liikennekäytöstäpoiston muuttamista maksulliseksi.

 

En tiedä olenko minä tehnyt jotenkin väärin ton liikennekäytöstä poiston ja käyttöönoton, kun aina siitä on maksu mennyt.  Ehdoituksen tarkoitus on kasvattaa tuota summa suureksi jolla liikennekäytöstäpoisto tehdään. Tämän tarkoituksena on luoda verovelkaisia halpoja autoja joita ei kannata korjata ja uudelleen käyttöön ottaa vaan ne menee sen jälkeen romuksi. Pitää ymmärtää että toi romuttaminen on stenan ydinbisnes.

 

 

Mielestäni just harrasteautorekisteri olisi ratkaisu tohon vääristyneeseen autojen keski-ikä tilasto ongelmaan. Jo muutamat sadat rodit ja vanhat rakennetut autot, joita ei millään saa museorekisteriin pudottaa keski-ikää todella paljon. Monella meistä on sellainen keski-ikää pudottava harrasteauto (tai useita) jolla ajetaan max. muutama tuhat kesässä ja joita ei millään voi luokitella museoautoksi. Nämä autot pudottaa keski-ikää todella paljon. Vale, emävale, tilasto.

 

Kuinka monella meistä on jokapäiväisenä käyttöautona vaikka 25 vuotta vanha auto? 25 vuotta vanha ei ole kuin 1989 mutta vähässä on käyttöautoina tämän ikäiset autot. Suurimmalla osalla on huomattavasti uudempi käyttöauto.

Link to comment
Share on other sites

 

En tiedä olenko minä tehnyt jotenkin väärin ton liikennekäytöstä poiston ja käyttöönoton, kun aina siitä on maksu mennyt.

 

Varmaan on haettu enemmänkin sitä että esim käyttöverot juoksisi vaikka poisto olisi tehty, tai joku "merkittävä" summa edes.

 

 

Mielestäni just harrasteautorekisteri olisi ratkaisu tohon vääristyneeseen autojen keski-ikä tilasto ongelmaan. Jo muutamat sadat rodit ja vanhat rakennetut autot, joita ei millään saa museorekisteriin pudottaa keski-ikää todella paljon

 

Olen eri mieltä, keski-ikää tilastoissa nostaa enemmänkin autot mitkä oikeasti on poissa tämän maan päältä. Jos meillä olisi miljoona autoa joidenka keski-ikä on 5vuotta, niin tuhat keski-iältään 50vuotiasta autoa nostaa kokonaiskeski-iäksi 5,04vuoteen. Eli tarvitaan pari desimaaliakin jo että eron huomaa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mä ymmärrän mitä toi stenan mies oli sillä lausunnolla tarkoittanut ja miksi hän on sen sanonut. Mielestäni ihan ymmärrettävä lausunto kierrätysfirman mieheltä vaikken ole samaa mieltä hänen kanssaan.

 

Koen itse nykyisen tilanteen aika hyvänä. Eihän noita tilastoja tarvitse tehdä kuin autoista jotka on ollut liikennekäytössä ja/tai niistä on käyttöveroa vuoden aikana maksettu. Mielestäni ei voi olettaa, että kaikilla autoilla jotka on rekisterissä mutta ei ole veroa maksettu olisi ajettu laittomasti.

 

Näiden nykyisten laittomien autojenkin määrä tulee putoamaan liikenteestä huomattavasti, kunhan kaikissa poliisiautoissa on kilpikamerat.

Link to comment
Share on other sites

Ei kai tuossa mistään laittomuuksista ole kysymys? Vaan autoista jotka poistetaan liikennekäytöstä,  jäävät seisomaan ja olettavat, ettei ole tarkoitus koskaan ottaa käyttöön ottaakkaan, jää Stenalta bisnes niiden osalta.

Yrittävät saada ne tuolla tavalla heti kierrätykseen?

 

 

Muuten, jos veron määrä jää alle 10 euroa korotetaan vero aina 10 euroon.

(Ajoneuvoverolaki 62§)

Esim. otat auton päiväksi käyttöön, vero 0,25 euroa/ päivä, maksat 10 euroa. 8)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...