Jump to content

Super De Luxe vs. standardi Mini


JyrkiLaukaa

Recommended Posts

Työn alla on 1967 850cc MK1 Mini-Minor Std., mutta ajattelin päivittää sen Super De Luxen varustuksella, koska sen maalaus tulee olemaan Super de Luxe skeman mukainen (vihreä/valk.katto).

Tietääkö joku, mitä kaikkia herkkuja Super de Luxe:ssa on vs. Std versio?

 

- kävylliset puskurit + kulmat

- ovaali mittaristo

- kromiset tuuli-/takalasin kiristysnauhat

- kojelaudan edusta verhoiltu?

- krominen kehys kytkinrimassa (virtalukko jne kytkimet)

- ? ? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Onko sun varmasti MK I ? Lokakuussa 1967 MK I valmistus loppui> MK II alkoi. MK I oli De-luxe ja Basic Saloon , MK II Basic ja Super De-luxe mun tietolähteen mukaan. -60 luvun alun versiot oli erilaisia kuin -60 luvun lopun.

Mutta toisaalta eihän sillä kauheasti ole väliä ,jos ei museokatsasta Miniä. Ei muuta kuin rakentelun iloa.

Link to comment
Share on other sites

On varmasti MK I - todisteena aitoustodistuskin.   Haynes Restoration Manual:in kohdassa 'Colour Schemes' on selvä lista tyypille 'Super De Luxe Saloon MkI.

Auto on tarkoitus museokatsastaa ja tämän takia olen selvittelemässä asiaa tarkemmin!  Jos ei mene lävitse super de luxe varustuksella niin sitten ei mene ...

 

The De Luxe was luxurious by comparison with two-tone vinyl upholstery, flecked cockpit trim, a vinyl-covered dashboard and a carpet. 
There were twin screen washers, passenger seat adjustment, a passenger’s sun visor, hinged rear quarter-lights (side windows) and a heater. Externally the De Luxe was covered with extra chrome and bumper over riders. All these extras were included for only £40 extra.
 

Link to comment
Share on other sites

Mk1 Super deluxet olivat ulkoisesti ja verhoiluiltaan samanlaiset kuin Cooperit. Kaksivärimaalaus, puskurit, verhoilut, mittaristo (paitsi lukemat vain 140 km/h) avattavat takasivulasit, oven karmin listat.

 

Tekniikka, maski (joka sekin erilainen kuin tavallisessa), vaihdekeppi, jarrut, erotti Cooperista.

 

Kerhon lehdessähän juuri esiteltiin hieno sellainen.

Link to comment
Share on other sites

Replicaa näköjään ollaan tekemässä.  Super De-luxea ei Standard-mallista saa tekemälläkään. Valmistenumeroon pitäisi saada ujutettua yksi s-kirjain lisää. No niin, ei oteta liian vakavasti. Senverran sekava on tämä tilanne näiden malliversioiden osalta, että sen selvittämiseen täällä foorumilla menisi turhan pitkään. Jotain täytyy kuitenkin tähän soppaan lisätä:

 

On varmasti MK I - todisteena aitoustodistuskin.   Haynes Restoration Manual:in kohdassa 'Colour Schemes' on selvä lista tyypille 'Super De Luxe Saloon MkI.

Auto on tarkoitus museokatsastaa ja tämän takia olen selvittelemässä asiaa tarkemmin!  Jos ei mene lävitse super de luxe varustuksella niin sitten ei mene ...

 

The De Luxe was luxurious by comparison with two-tone vinyl upholstery, flecked cockpit trim, a vinyl-covered dashboard and a carpet. 
There were twin screen washers, passenger seat adjustment, a passenger’s sun visor, hinged rear quarter-lights (side windows) and a heater. Externally the De Luxe was covered with extra chrome and bumper over riders. All these extras were included for only £40 extra.
 

Tässä lihavoidussa kyllä kerrotaan kuitenkin vain ihan alkuaikojen De-Luxe mallista jota tehtiin Standard tai jossain yhteydessä mainittu Basic-mallin kanssa rinnakkain samalla valmistuslinjalla Longbridgessä. Ihan virallisesti Super-malli oli alussa itseasiassa Super De-luxe, mutta jostain syystä joku on pudottanut tuon loppuosan merkinnästä pois. Erilaiset varustemuutokset hieman myöhemmin tekee sen, että yleisesti alettiin tulkita eri vuosimalleja eri mallisiksi. Alkuaikojen Super De-luxeissa oli aika erikoisia piirteitä, kuten esimerkiksi alumiiniset rasterikuvioidut suojukset sisähelmapelleissä ja poikittaispalkin päissä. Ehkä juuri näistä pois pudotetuista erilaisuuksista johtuen tuo pelkkä Super jäi elämään. Mk 1  850 kuutioisten henkilömallien valmistenumeroinnissa erotellaan vain Standard, De-Luxe ja Super De-Luxe.

 

Super De-Luxen verhoiluissa tapahtui vuosien mittaan aika paljon muutoksia:  Kaksiväri brocadi, kulta ja hopea oli vaihtoehtona eri yhdistelminä kunnes viimeisissä oli pelkkä yksiväriverhoilu istuimissa kuumasaumattuna 13-raitaisena vakioversiona.

 

Eri lähteissä on useinkin ihan selviä painovirheitä ja virhetulkintoja näissä asioissa, joten aika paljon voi kyseinalaistaa, kuten tässä on oppinut vuosien varrella tekemään.

 

Tähän klubilehden juttuun en ota kantaa kun en ole sitä kovin tarkkaan tutkinutkaan. Jotain ihmeellisyyttä siinä huomasin ja hirveästi aikaa selata tuon ajan tietoja, mutta eiköhän BMHT: n todistus kerro ihan kaiken. Yksi asia ainakin on ihan varma. Lehdessä esitelty auto on valmistettu poikkeuksellisesti Cowleyssä, mutta ei siinäkään mitään kovin hohdokasta ole.

Vielä lopuksi.   Super De-Luxe tietyn vuosimallirajan puitteissa on identtinen Cooper S mallien kanssa poislukien maski, mallikilvet, jarrut, moottori, vaihteisto, vanteet, nopeusmittari plus jotkut ihan pikku yksityiskohdat.

Link to comment
Share on other sites

Periaatteessahan kaikki ne varusteet on kuitenkin ollut omalla aikakaudellaan ostettavissa ja asennettavissa mihin tahansa Miniin ja mielestäni silloin ne pitäisi hyväksyä MR:ään.

Mallimerkintää ei voi mennä otteeseen muuttamaan , mutta ei kai sillä ole merkitystä?

Jos todistettavasti esim. on tekniikka vaihdettu jo 60-luvulla Cooperiksi, niin joittenkin tulkintojen mukaan sekin kelpaisi MR kilpiin. Muutoksesta pitää olla todistus siltä aikakaudelta.

Olen nähnyt hyvin erikoisia versioita Ministäkin hyväksyttynä MR kilpiin.

Kaikkien tarkastajien asiantuntemus ja viitseliäisyys ei riitä kaikkien juttujen oikeellisuutta tarkistamaan ja silloin puhumallakin saa paljon läpi. Vaikka ei tietysti aina pitäisi.

Link to comment
Share on other sites

Kyselin verhoilusta UK:sta (Newton Commercial) ja asiantuntija vastasi näin:

 

The majority of the Super De Luxe Saloon MKI’s were like the Cooper S, which would have had a brocade interior. However; any Super De Luxe MKI’s in Almond or Porcelain Green where an exception to this, they would have been fitted with the two-tone, Dove Grey / Porcelain Green interior that you mentioned.

 

Halusin penkeiksi kaksiväriset ja katso kummaa, se on mahdollista juuri haluamallani ulkovärityksellä!

 

Minkähän näköiset ovat säädettävien penkkien raudat?

Link to comment
Share on other sites

 

Olen samoilla linjoilla Imperialin kanssa. -60 luvun alun ja -67 "Super de Luxet" ei ihan samoja. Rakennetaanko Suomen mallista tuonti Miniä, sillä ei tännekään kaikkia varusteita asennettu, mitä oli Englannissa.

Kakkoskuskin penkin säätö on samanlainen kuin ajajan,+ kiinnikkeessä 3 eri pultin kiinnityspaikkaa (kuten kuskilla).

Link to comment
Share on other sites

Onkohan ohesta mitään apua. Löytyi arkistosta -65 vuoden Minin suomen- ja englanninkieliset esitteet (seuraava oli MKII -67), lainaukset:

SÄHKÖLAITTEET:Pakettihyllyn yläpuolella sisävalo, jolla omakatkaisin jne. MITTARIT:; nopeus, matkamittari,bensiinimittari,öljynpaineen riittämättömyyden merkkivalo, latausvirran puuttumisen merkkivalo,jne KORI: ...erilliset etuistuimet, kuljettajan istuin säädettävä, matkustajan istuin kiinteä... lattialla on kumimatto.... etu ja takapuskurit on kromipintaiset, häikäisysuojia on yksi.

Ulkoväreiksi kerrotaan "Skottilaispunainen, tädykkeensininen, marooni, savunharmaa, vanhan englannin valkoinen ja Almondin vihreä"

 

Esitteessä ei puhuta mistään eri malleista (basic/de luxe/super de luxe ) ? Tosin siinä lukee myös, että " tuulilasin ikkunalauta on maalattua puuta" ????

 

Englantilaiset erottelevät Mini Saloon ja Mini de luxe Saloon. Viimeksimainitun luettelo: Säädettävä matkaustajan etupenkki, matot edessä ja takana, kaksi pehmustettua aurinkosuojaa, kirkkaat tuulilasin kiilalistat ja takavaloissa, kromattu bensatankin korkki. ruostumaton takasivuikkunan kehys, kromattu rekisterikilven valo, pölykapselit, kromatut puskurit pystykävyin ja tubular extensions  edessä ja takana, ovaali mittaristo mustaksi verhoiltuna, vinyylipinnoitettu matto vararenkaan päällä, tuhkakupit takahyllyissä, potkusuojat ovissa ja alhaalla ovitiivisteen päällä.

 

-67 ei tainnut ilmestyä Minin esitettä, koska uusi MK II malli tuli syksyllä.

 

Tiedot Austin / VEHO ja BMC Export Sales Limited

Link to comment
Share on other sites

Katselin tuon esitteen äsken ja siinä oli pääpaino Hydrolasticin esittelyssä ja kuvaus oli vain vakio- ja de-luxe mallista. Itseasiassa kuvat ovat osittain samoja kuin 63-64 mallin esitteessä jossa autojen kerrottiin olevan malleja Morris Mini Minor Basic Saloon  ja Super De-Luxe Saloon. Molemmissa prosyyreissä oli kuvattu samat autot. Tosin retusoitu eri värisiksi.

Sekavaa, eikö vain.

Kaksivärimaalauksista ei mainintaa, eikä myöskään kaksivärisistä penkeistä.

Suomeen ei kovin monta Super De-Luxea edes tullut. Pari muistan nähneeni. Eiköhän se toinen vielä ole tallessa  siellä Keski-Suomessa Muuramessa ? Vai menikö se Valkeakoskelle. Pitänee ottaa selvää.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se Jantusen Markun entinen sinivalkoinen oli super deluxe. Nyt taitaa olla Poikolaisella Keski-Suomessa. Siinä oli 2 värimaalaus ja kaikki Cooperin ulkoiset tunnusmerkit, verhoilut, listat ym.

Jos en ihan väärin muista.

Link to comment
Share on other sites

Markun oli Super de luxe, mutta se oli -61 (vai -62) , nyt kait enempi kyse -67:sta. Moottori lehdessä 1967 oli hinta Morris Mini Super de Luxelle , mutta Austinin kohdalla vain perusminille. Onkohan niin että Austi ei tuonut Suomeen kalliimpaa mallia . Perusversio 6350 /6700 mk super deluxe 1000 mk kalliimpi. 1967 hinta laski jonkun EFTA edun vuoksi vähäsen, siksi kaksi hintaa.

Edelleen peesaan Imperialia :-)

Link to comment
Share on other sites

Niinhän siinä taisi käydä, että mitä uudemmaksi vuosimalli muuttui, sitä karsitummaksi kävivät ulkoiset varusteet erikoismalleissakin. En ole tosiaan koskaan perehtynyt näitten deluxe ym. vuosimallieroihin.

Mutta koska kyseessä ei kuitenkaan ole alkup., niin voihan siihen lisäillä kaikkia alkuperäisiä ajankohdan "lisävarusteita".

Link to comment
Share on other sites

Vehon esitettä vuodelta 1965 kun myös  katselin, siinä ei ollut mitään mainintaa muista kuin Standard eli Basic mallista ja niitäkään ei ollut näin nimetty. Kuvissa oli kuitenkin soikea mittaristo, mutta varusteluettelossa vain mainittu nopeus-, matka-  ja bensiinimittari.  Kuvissa plyyshimatot, muutta tekstissä kumimatot. "Tuulilasin ikkunalauta on maalattua puuta" Näin siinä todella lukee..Morriksen eli Voimavaunun julkaisemat esitteet olivat sentään eri tasoa.

 

Kaksiväri vihreä/harmaa penkeistä en ole löytänyt vielä aitoa kuvaa, enkä pysty ihan tarkkaan ajoittamaan tuotantoaikaa. Ilmeisesti tehtiin näillä väreillä vain v. 62-65. Pitää vielä seuloa valmistenumerot tarkasti.

 

Tätä aihealuetta ei ole juurikaan tullut seulottua koskaan. Markun Super De-Luxeakin ihmeteltiin, ettei tuollaista olekaan: Cooper jossa on kasipuolikkaan vaihdekeppi !

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...