Jump to content

1275 kuumenee


SE7EN
 Share

Recommended Posts

Juuri remontoitu moottori kuumenee kovasti.

Kone on kevyesti piristetty 1275 ja jäähdyttimenä uusi 3-rivinen, ilmeisesti Coopereissakin käytetty uustuotanto jäähdytin.

Vesipumppu tehokkaampi versio, ja propellina 6-siipinen malli.

Jäähdytinneste 40% seoksella, vihreää. Termostaatti 74 astetta ja testattu että toimii.

 

Onko ollut samaa ongelmaa muilla, vai onko mulla joku vialla kenties. Ei pysty paljon ruuhkissa ajelemaan..

Oletteko laitelleet jotain lisäjäähdyttimiä etumaskin taakse vai miten.?

Link to comment
Share on other sites

Ei ole ikinä ollut lämpöongelmia, eikä sullakaan pitäisi tosiaan olla mikäli vain jäähdytin on uusi. Mikäli jäähdytin on vuosikymmeniä varastossa seissyt, on mahdollista että se on niin pahasti sisältä hapettunut ettei lämpö enää siirry ulospäin.

 

Mutta onko ylikuumeneminen todettu muustakin kuin esim alkuperäisestä mittarista? Et olisi ensimmäinen kun on sekoittanut mittarin ja anturin keskenään väärin ja mittari näyttää liian kuumaa. Mittaa ihan vaikka kinkkumittarilla lämpö jäähdyttimestä kun termostaatti on auki ja vertaa sitä mittarin lukemaan.

Link to comment
Share on other sites

Onko sytkä oikeissa säädöissä, tarpeeksi kun on persiillään ni alkaa lämpöongelmat.

 

Muuten tolla setillä ei kyllä pitäisi olla lämpöongelmia, poislukien toi MikaJ:n mainitsema "lämpöongelma" mikä on aika yleinenkin.

Link to comment
Share on other sites

No hyvä kuulla että tuolla kokoonpanolla pitäisi toimia.

Siispä vikaa etsimään...

 

Mittari on tosiaan vanha, mutta en siinä aikaisemmin havainnut mitään vikaa. Voisin testailla kinkkumittarilla.

Sytytys on säädetty 8 asteeseen, jakajana Aldon Yellow ja 276 nokka. Onko tuo oikein.?

Link to comment
Share on other sites

Oliko sama kone kiinni ennen remppaa ?

 

Jos järjestelmään jää ilmatasku niin voi keittää hyvinkin nopsaan. Minissä ei pitäisi olla ongelma ellei ole jotain ihmeviritelmiä. Onko ropelli miniin tarkoitettu, hämärä mielikuva että pikittäismoottoreissa oli erkätinen ropelli ?

 

Onko jakaja uusi vai käytetty ?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä pitäisi propellin olla miniin, MiniSparesilta tilattu ja kovasti puhaltaa pyöränkotelon suuntaan.

Kyllä muistaakseni katsoin asentaessa että samaan suuntaan on siivekkeet kuin vanhassa 12-lapasessa propellissa. (vai montako niitä lapoja siina on..)

Vanha kone oli 850 ja jakaja on aivan uusi.

Letkuissa ei pitäisi olla mitään ihmeviritelmiä, kiertää kuten entisessä moottorissa.

 

Oli tuossa 850:ssakin lämpenemisongelmaa ruuhkissa, mutta siinä olikin yli 40 vuotta vanha jäähdytin..

Link to comment
Share on other sites

Aamun testiajo suoritettu aamuruuhkassa.

Motarilla kun veteli 110 kmh niin mittari pysyi kutakuinkin siinä 85 asteen tienoilla.

Ensimmäisiin liikennevaloihin tultaessa ja niissä hetken seisoskellessa sitten pompattiinkin jo kuumaksi.

Ei muuta kuin kahvitauolle, ja hetken päästä seisoskelemaan lisää liikennevaloihin.

Niissä ei sitten mittari enää pysy kurissa vaan aina pomppaa sataan. Eli ei viilennä tarpeeksi ilman ajoviimaa tyhjäkäynnilläkään.

 

Jarrut ei pitäisi olla ongelma, rullaa hyvin kyllä jopa 5-vuotiaan poikani lykätessä. (hieman isä avittaa kun poika ei huomaa=))

Kinkkumittaria en vielä löytänyt, mutta mulla on vanha mekaaninen vesimittari. Voiko se edes mennä siten rikki että näyttää liikaa?

 

Voiko mulla nyt vaan olla porautuksen ja uusien mäntien/männänrenkaiden ansiosta niin kireä paketti että alkuun kuumenee. Ja että helpottaa kun tulee hieman kilometrejä alle.

Link to comment
Share on other sites

Mutta onko koskaan vielä oikeasti keittänyt?

Joissain lohkoissa on jäänyt joitain valuvikoja, jotka estävät tehokkaan kierron. Tai sitten ajan tuomia kivettymiä.

Itsellä on joskus ollut yksilö, joka kuumeni epänormaalisti ilman mitään ulkoista syytä.

Link to comment
Share on other sites

Sivuten ongelmaasi oman SPi n kohdalla on tullut huomattua kesän mittaan kun ilmeisesti sähköisen flektin moottori tai anturi antautui... Niin tyhjäkäynnillä alkaa lämmöt nousta, ei riitä koneen puhaltimen teho tyhjäkäynnillä jäähdyttään syyläriä.. Mulla on 74 termostaatti myös.. Heti kun sähköflekti pelaa moitteetta ei ole ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa tai ruuhkassa seistessä...

Link to comment
Share on other sites

Tuulitunnelilla tarkoitat varmaan sitä pellinpalaa syylärin ja pyöränkotelon välillä.

Sitä ei ole. Onkohan revitty aikaisemman omistajan toimesta pois, vai pitäisikö MK2 korissa sitä edes olla.?

Sitäkin kyllä tuumin että pitäiskö tunneli värkätä...

Vesipumppu on Allegrosta (luulisin, niitä oli monta kasassa kun kokosin, samalta kaikki näyttivät..) Ohikierrolla.

Hihnapyörä on 850:sta. Allegron paksumpi ei minusta mahtunut MK2 moottorikiinnikkeiden kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Ainakin itsellä tuo 100 astetta mittarin mukaan on ihan normaali kun ajon jälkeen hetken seisoo esim. valoissa. Kyllä se siitä viilenee kun lähtee liikkeelle, ja voithan aina valoissa pitää reilummin kierroksia niin tuuletin vähän enemmän pukkaa ilmavirtaa syyläriin. Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään keittämis ongelmia vaikka lämmöt välillä nouseekin

Link to comment
Share on other sites

Mulla tais nousta maks 82 asteeseen tänäkesänä ja kyseessä kohtuu kireä ja korkeapuristeinen moottori.

 

Oletko kokeillut avata lämppärinhanaa silloin kun on käynyt lämpimänä?

Link to comment
Share on other sites

Ei se täällä pääkaupunkiseudun ruuhkissa ehdi viilentyä, kun ajo on pelkkää seisoskelua.

Ja lämppäri on ollut päällä koko ajan (=aika kuuma sisällä). =)

 

Ei mullakaan vielä kiehunut ole, eikös tuon 40/60 seoksen kiehumispiste nyt kuitenkin ole jotain >120 astetta..

Link to comment
Share on other sites

Noin rankan seoksen käyttö kesäkeleillä jo itsessään huonontaa jäähtyvyyttä.

Joku 15% on jo riittävä korroosionsuojan kannalta, lisäksi voi käyttää esim. tätä:

http://www.roadmachine.fi/redline/WW.html

Tuossahan on itsessään jo korroosionsuojaus aineet mukana.

 

Itse oon käyttänyt tota pelkän veden kanssa kun en tarvitse pakkasenkestoa laisinkaan kun laitan auton lämpimään talliin talveksi seisomaan.

Link to comment
Share on other sites

Onko vesipumpun hihnapyörä vakio Minin peltinen.

Mulla oli joskus Cooperissa "kisamallin" isompi rautapyörä ja se ei riittänyt kierrättämään vettä riittävästi ruuhkissa seistessä.

Link to comment
Share on other sites

Jep, kiitos vinkeistä.

Taidan nyt kokeilla ensin tuota Water Wetteriä.

Pumppu on vanha joten ehkä senkin vaihdan talven aikana. Nyt en jaksa kun just sain paketin kokoon.

 

Hihnapyörä on minin vakio peltinen.

Onko noita muuten miten montaa eri kokoa olemassa.?

Link to comment
Share on other sites

En sano että water wetter on turhake, mutta sinun tapauksessa nyt on jotain vikaa mitä se ei korjaa.

 

Pyöriä on muutamaa eri kokoa, 3,875" on vanha vakiokoko ennen 1980 valmistetuissa moottoreissa. Vanhoissa ässissä oli 4,57". 1980 jälkeen on käytetty lisäksi ainakin 4,265":sta (mielestäni tonnisen koko) ja 4,75":sta (1275cc koko). Vakiot on peltisiä muistaakseni tuota vanhaa ässän valurautaista lukuunottamatta. Jälkituotanto yleensä alumiinia. Joukkoon mahtuu vielä muita kokoja ja erikoisuuksia saastemoottoreista.

 

Asiaa kun miettiin tarkemmin, niin vanha pienituottoinen pumppu yhdistettynä isoon pyörään voi helposti aiheuttaa ongelmia. Pumpun tuottohan muuttui siinä kohtaa kun isompi pyörä tuli käyttöön. Vanha ässän isompi pyörä oli purkkapatentti millä estettiin pikkupumpun kavitointi isoilla kierroksilla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...