Jump to content

1275 kuumenee


SE7EN

Recommended Posts

Hei!

Yks mikä saattaa aiheuttaa kuumenemisia on vesipumpun ja kannen välinen "thermostat by-pass" letku, joka on mennyt littiin ja on tukossa. Isäukon (joka aikoinaan monia Minejä ruuvannut) ties sanoa että se menee herkästi tukkoon jos se on 5mm:kin liian pitkä, kun painetaan kansi paikoilleen.

 

Tukkoon menemistä ei välttämättä edes huomaa kun kannen laittaa kiinni, muuta kun vasta sitten kun lähtee ajamaan.

Link to comment
Share on other sites

Ei bypass letkun tukkoontuminen aiheuta varsinaisesti ylikuumenemista, mikäli termostaatti selkeästi aukeaa. Se voi aiheuttaa sen, että termostaatti ei aukea jos termarissa ei ole pientä vesireikää. Hyvä muistutus kyllä ja helppo tarkistaa kun mittarin mukaan kone keittää, ylävesiletkun titenkin pitäisi myös olla polttavan kuuma. Tuon vesikanavan tarkoitus on liikuttaa vettä termarin läheltä kun moottori on kylmä, ja siten vedenvirtaus osuu termarin vahapatruunaan. Itse olen aina tulpannut kaikista moottoreista tuon, kun se on kuitenkin ihan turha ja vähentää jäähdytystehoa. 4mm reikä termariin ajaa saman asian, eikä juurikaan hidasta moottorin lämpeämistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Säädin hieman sytytystä aikaisemmalle, enää ei lämpene niin kovasti.

Ilmatkin tosin hieman viilenivät.

 

Nyt on vaan hakusessa Aldon Yellow jakajan säätöarvot.?

Mihin tuo pitäisi säätää esim. kierroksilla 1000 ja 2000.

 

Tuosta 123 jakajasta säätöarvot löytyy netistä.

1275 MK3 Cooperille näkyy olevan tässä 10 astetta @1000 rpm ja 22 astetta @2000 rpm

"tavalliselle" 1275 koneelle 10 @1000 ja 18,4 @2000

 

Onko tietoo Aldon Yellow:sta?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Sytytys pitää säätää maximi ennakolle ! Liika ennakko kuumentaa vain turhaa konetta ! Nykybensa antaa ihan samat tehot vähemmälläkin ennakolla. Monesti liikennevaloissa voi moottori kuumeta ja se johtuu myös monesti liian kylmästä termostaatista joka kierrättää vettä liian nopeesti läpi jäähdyttäjän eikä se kerkee jäähtyyn pienen ilmanvaihdon takia ! Itselläni Cooper S ralliauto maximi ennakko 32 astetta ja termarina 88 ! Esim kisa holkilla ( termarin korvaava) moottori kuumenee AT jonossa lähelle kiehumista kun vesi kiertää liian nopeesti. Jakajan olen rakentanut alkuperäisestä ja se antaa heti 15 astetta ja 3000rpm tuon 32 astetta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Mitäs lämpöongelmille kuuluu? Onko saatu ratkaisua asiaan vai vaivaako yhä? Niin kuin edellä mainittiin olen yhtä mieltä että liian matala termostaatti on yhtä kuin ei termostaattia ollenkaan = lämpöongelma. 74 termari kirjahyllyyn koristeeksi ja joku 88 tilalle. Itse laitin Fordin 92 termarin ja lämmöt ei ole nousseet mittarin mukaan tuon yli kertaakaan. Edellisellä 82:lla nousi maantiellä 100 ajaessa noin 100 asteen tienoille.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...