Jump to content

rallimini


penna

Recommended Posts

Kävin parilla autolaanilla jossa oli autoa(n.150) laidasta laitaan, siellä oli myös kuvien mini jossa oli pultattavatkaaret, voisko kyseisellä autolla kenties olla kilpailu historia? Runkonumero oli sen verta piilossa että se selviää toivottavasti ens kerralla.

post-563-13848036269568_thumb.jpg

post-563-13848036270485_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaa..a, Mini 70 -luvulta(MK III), mistäpä tietää?

Kuvat vähän huonoja näyttäs, että on harmittavasti jossain vaiheessa kesken jääny rojekti ja jätetty tollai heitteille :(

Onks toi päävirtakatkaisija tossa tuulilasin alareunassa?

Link to comment
Share on other sites

Minä mietin että oisko vanha kilpa-auto laitettu joskus tieliikenteeseen. Kaaret näytti asiallisesti laitetuilta samoten penkkien kiinnitykset, koetaulun muotoilu kans aika erikoinen, papereita ei ollu. Auton sisällä oli 10hi moottori. 50 kymppiä oli korilla vailla meinasin akseleiden ja kaarien takia raahata sen kotia.

Link to comment
Share on other sites

Jos on ollut joskus kilpa-auto, niin pitää löytyä vähintään jäljet:

Kaarista, päävirtakatkaisijasta, sammuttimesta, tukevasta akun kiinnikeestä, kunnon penkin kiinnikkeistä, ilmatiiviistä paloseinästä sekä moottoriin että tankkiin päin.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Diagonaalit puuttuu kaarista. Oven poikittaisputket puuttuu. Kaaret on 100-varmasti amispojan tekosia.

"suksireikä" auki takakonttiin. Rummut edessä.Takauluukussa kiinnitypannat puuttuu.

Eli ei mitään viitteitä että olisi ollut kilpakäytössä.

 

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Jep, pääkaaret (etu ja taka), riitti tuohon aikaan ja putket taaksepäin, joko hattuhyllylle tai takasisälokasuojiin.

Etupääkaari taisi ollakin jo tuolloin pakollinen?

Turvavöiden kiinnikkeet oli alkuperäillä paikoillaan, lukuunottamatta nelipistevöiden kiinnitystä hattuhyllyllä tai tavaratilan etuseinässä tms.

Myös aukko tavaratilan seinässä saattoi olla pultattu pelti tai jopa kuten alunperin!

Mielenkiintoista, ota vaan selvää historiasta jos mahdollista..

Link to comment
Share on other sites

Diagonaalit on pitänyt olla vuoden 68 jälkeen rakennetuissa autoissa. Sivuputket vasta 72-73. Ohessa Ford MK1 putket vuodelta 74, FIA Appendix K (-74) historic sääntöjen mukaisesti. Lisäksi kuvia vuoden 69 monte-carlo ministä, jossa diagonaalit näkyy aika hyvin ja toisessa kuvassa oviputkia ei ole. Vyöt kiinnitettiin takapeltiin takaselkänojan ja istuimen välistä alareunaan, pultit näkyy kuvassa.

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta näin vanhat kertoo, jotka muistaa vielä jotain.

Tuo auto on -72 tai uudempi.

 

Auton takana oleva laskukone näyttää mielenkiintoiselta.

 

/Kimi

post-181-13848036271834_thumb.jpg

post-181-13848036272004_thumb.jpg

post-181-13848036272151_thumb.jpg

post-181-13848036272585_thumb.jpg

post-181-1384803627297_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. nykyisiä historic -sääntöjä, ei kyllä voi verrata 70 -lukulaisiin missä oli vielä lajikohtaisia poikkeavuuksia (ralli/rata ym.) Kehitystä on tapahtunut niin paljon turvalaitteiden osalta.

Mikä on tietnkin hyvä asia.

Mitenkäs tuossa kuvassa onko tulokasuojien välinen palkki ollut irroitettava? Näyttäisi vähän siltä? :)

 

Yhteenveto: Historic -luokan autoissaa pitää olla nykysääntöjen mukaiset turvalaitteet.

Link to comment
Share on other sites

Diagonaalit on pitänyt olla vuoden 68 jälkeen rakennetuissa autoissa. Sivuputket vasta 72-73.

Diagonaali ralliautossa ei ollut pakollinen edes 80-luvun alkupuolellakaan vielä. Ja etukaarikaan ei 1-ryhmän ralliautoissa ollut pakollinen 70-luvulla, pelkkä pääkaari ja takatuet riitti.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Koitin etsiä jotain vuosivuodelta listaa muutoksista, mutta ei löytynyt. Ainakin kaikissa kuvissa noi diagonaalit on paikoillaan, tiedä sitten oliko määräyksien mukaan pakolliset. Tuo mini on ymmärtääkseni alkuperäinen joka ajanut Monte-Carloa vuonna 69 juuri tuollaisena. 80 luvun Lancioissa oli kaikissa diagonaalit taakse.

Aika rohkeita poikia jos ajaneet pelkällä pääkaarella.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Meneehän tuossa kaaret vielä pääkaarista hattuhyllyn lävitse takapyöräkaariin kiinni, toi oli vielä 80-luvulla aika yleinen kaarimalli ja sallittu vielä 90-luvullakin pienin muutoksin meidänkin ralli/sprintti-autossa oli tuollaiset muutamilla lisäputkilla.

Eniten hämää kattoluukku mikä ainakin oli kielletyjen listalla 90-luvulla (ennen sitä en tiedä varmaksi) jos autossa oli sellainen oli se hitsattava umpeen ja jos oli peltinen kattoluukku oli se hitsattava kiinteäksi.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

 

Tässä korjattuna diagonaali->vinotuet. Ja sivuputket tulikin vasta 80 luvun lopussa, eli aika myöhään.

Yhdesssä sanassa ajatusvirhe! Tän se ikä teettää. Sekaan ei päässyt enää korjaamaan.

Sorry!

 

Moi,

Vinotuet puuttuu kaarista. Oven poikittaisputket puuttuu. Kaaret on 100-varmasti amispojan tekosia.

"suksireikä" auki takakonttiin. Rummut edessä.Takauluukussa kiinnitypannat puuttuu.

Eli ei mitään viitteitä että olisi ollut kilpakäytössä.

 

 

 

/Kimi

 

vinotuet on pitänyt olla vuoden 68 jälkeen rakennetuissa autoissa. Sivuputket vasta 72-73. Ohessa Ford MK1 putket vuodelta 74, FIA Appendix K (-74) historic sääntöjen mukaisesti. Lisäksi kuvia vuoden 69 monte-carlo ministä, jossa vinotuet näkyy aika hyvin ja toisessa kuvassa oviputkia ei ole. Vyöt kiinnitettiin takapeltiin takaselkänojan ja istuimen välistä alareunaan, pultit näkyy kuvassa.

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta näin vanhat kertoo, jotka muistaa vielä jotain.

Tuo auto on -72 tai uudempi.

 

Auton takana oleva laskukone näyttää mielenkiintoiselta.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Noi pääkaaresta taakseppäin lähtevät vinotuet sai ennen korvata kuvan mukaisella kattolinjaa seuraavalla takaputkella, jos jaksaisin selaisin vanhoja sääntökirjoja ja etsisin kuvan mut en taida jaksaa.

Link to comment
Share on other sites

Noi pääkaaresta taakseppäin lähtevät vinotuet sai ennen korvata kuvan mukaisella kattolinjaa seuraavalla takaputkella, jos jaksaisin selaisin vanhoja sääntökirjoja ja etsisin kuvan mut en taida jaksaa.

Ja vielä sitä ennemmin noita takatukia ei tarvittu kuin yksi keskelle.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Tässä näkyy tuo keskivinotuki. Joku 65 vuoden lintta :)post-181-13848036273257_thumb.jpg

 

Jos tuon auton rekkari tai runkonumero on tiedossa niin Ralli.netin puolella rafullla on aika tarkat tiedot jokaisesta ralliautosta,

sekä kisoista joihin niillä on osallistuttu. Kannattaa lukea, joitakin aivan uskomattomia tarinoita.

 

http://www.ralli.net/foorumit/etsintakuulutukset/8684

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Alkuperäiseen juttuun..

 

Jos kaaret on vähänkin asiallisesti tehty ja toi on se päävirtakatkaisija tossa tuulilasin alareunassa niin

saattaahan tuolla olla ainakin jonkinlaista kisamenneisyyttä, tai sitten se on se keskenjäänyt projekti? :o

Minitonnitkin ajoi aika pitkään rumpujarruilla, ettei nekään mitään kerro ja voitu vaihtaakin? ::) :P

Kannattaa tutkiaa seuraavalla kertaa tarkemmin ja ottaa paljion kuvia jos sinne vielä menet ja aihe kiinnostaa! :D

C:-) 8) O0

Link to comment
Share on other sites

Noi pääkaaresta taakseppäin lähtevät vinotuet sai ennen korvata kuvan mukaisella kattolinjaa seuraavalla takaputkella, jos jaksaisin selaisin vanhoja sääntökirjoja ja etsisin kuvan mut en taida jaksaa.

Katsoin 1989 sääntökirjaa ja pitkittästuet sai mennä silloikin kattoa pitkin. KV-sääntojen mukaan rallissa N- ja A-ryhmässä alle 2000ccm ei vaadittu kuin perussuojakaari, ei siis kehikkoa. Kansallisesti kehikko määrättiin pakolliseksi, mutta rallissa diagonaali ja oviputket eivät vieläkään ollet pakollisia...

 

Etukaari ei ollut ainakaan 1971 pakollinen, se tuli muistaakseni 2-ryhmän ralliautoihin hieman myöhemmin pakolliseksi erään tehdas-Fordin kaadon jälkimainingeissa.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

 

En huomanntu noita hattuhyllyn läpi meneviä kaaria, joten voipi olla että on ollut ihan oikeasti kisalaite. Nyt runkonumero ja rekkari selville ja Ralli.nettiin Rafulle ystävällinen pyyntö.

Tuosta laitteesta saattaa olla aika moni Historic rallin harrastaja kiinnostunut.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Pystysaumatkin on korista poistettu melko siististi, joten jonkinlainen "teiniautomenneisyyskin" pelillä on sen mahdollisen kilpahistorian jälkeen?

Voi olla haastavaa löytää alustannumero, jos vain se alkup. lattiassa oleva pitäisi löytää.

Romuilla on todennäköisesti joku omistajakin ja kai hän voisi muistaa mistä laite on tullut ja siitä sitten jälkiä pitkin taaksepäin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...