Jump to content

Yleinen kysymys työkaluista


Minki

Recommended Posts

Terve,

 

Ensinnäkin kiitoksia hyvästä forumista, jota olenkin jo seurannut toista vuotta aktiivisesti. Ostin tätä kautta pari vuotta sitten vuoden -77 minin ja nautittu on niin tärinästä kuin bensan tuoksustakin. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus purkaa koko auto atomeiksi ja kunnostaa se entistä ehommaksi.

Ja sitten kysymykseen. Onnistuuko purku ihan "millikoon" työkaluilla vai onko hermojen ja toiminnan kannalta ehdottomasti parempi ostaa "tuumakoon" työkalut. Jos tuumaset, niin minkä koon lenkeillä/holkeilla pitäisi pärjätä?

Ja budjetti on luokkaa biltema, motonet, bauhaus. Tuolta löytyy ainakin työkalusarjoja, mutta ei taida olla tuumissa? Eli taitaa mennä irtokalujen ostoksi?

Suosituksi otetaan vastaan.

 

Kiitos jo etukäteen.

Link to comment
Share on other sites

Ehdottomasti tuumaiset työkalusarjat.

Tarvittavat koot selviää korjauskirjasta, jonka luonnollisesti olet hankkinut, tai ainakin hankit ennen purkamisen aloitusta.

Millisilläkin selviää jos haluaa hermoilla ja nuljata kannat pyöreiksi ;)

Link to comment
Share on other sites

Ihan ensimmäiseksi on pakko olla puolentuuman ja yhdeksänkuustoistainen kiintoavain (1/2 ja 9/16 ) Ne on hyvä olla parhaat mahdolliset, sillä niitä tarvitaan aina, eikä niitä voi korvata millisillä. Vastaavat hylsyt ja räikkäavain tietysti myös tarpeen. Yksi johon kannattaa investoida on pallonivelien työkalu. Siihen sopii poikkeuksellisesti myös 38 millinen avain. Pitkä konehylsy isolla ja pitkällä neliövääntimellä on pop. Kiintoavainkin menettelee. Kone- ja vaihteistorempassa sitten tarvitaan paljon muutakin. Jarruhommissa olisi hyvä käyttää oikeankokoisia työkaluja. Esim tuumamittaiset jarruputkiavaimet helpottaa hommia aina. Alkuperäisiä ilmausruuveja on vaikea myös saada auki millisillä vehkeillä.

Link to comment
Share on other sites

Suomesta ei paljon edukkaita harrastekäyttöön soveltuvia kiintolenkkisatseja taida löytyä tuumasena, ei ainakaan itselleni ole tullut vastaan. Jenkeissä kun reissailen vähän väliä, niin sieltä on tullut tuotua muutama sarja kavereillekkin, sieltä löytyy halpaa ja hyvää kuten täältä millisenä. Biltemasta taitaa löytyä harrastelaatuun parhain valikoima, eikä sielläkään ole kuin hyviä lyhkäsiä 1/2" hylsyjä ja kelvollisia muttei mitään erinomaisia kiintolenkkejä. Itse rummutan yleisväänninkokona ehdottomasti 3/8":sen perään, 1/2":nen on ihan turhan kookas väännin monesti henkilöautohommissa. Minissäkään ei 3/8:sia isompaa tartte juurikaan muualla kuin vetarin muttereissa ja vauhtipyörän pultissa ;)

 

Millikoon työkaluilla pärjää kyllä jotenkin, mutta monesti säästää hermoja kun on tuumakokoiset. Esim 1/2" hylsyn tilalla jos käyttää 13millistä, niin jumissa olevasta pultista menee kannat herkästi kun se 13mm on liian iso. Toisaalta riittävästi ruostuneeseen 9/16" kantaan 14mm on parempi kun se on vähän pienempi. Suosittelisin itse ostamaan vaikka Biltemasta laadukkainta sarjaa edustavan millisen työkalusalkun ja siihen sitten tuumaset hylsyt päälle.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on Biltemasta tuumanen hylsysalkku ja se on toiminut ihan hienosti. Kiintolenkkeinä onkin jo Snap-onin kun sattu löytämään kirppikseltä aikoinaan 2 sarjaa sikaedullisesti. + sitten kaikennäköisiä erikoisempia mitä on tullut vastaan ja tarpeeseen.

Link to comment
Share on other sites

Joo noi 1/2" ja 9/16" on kyllä ne tuumasista tärkeimpiä, millä pääsee alkuun, kiintolenkkeinä ja hylsyt myös,

muita kokoja voi keräillä pikkuhiljaa.

Kannattaa tosiaan pitää kirppareilla ja muissa vastaavissa silmänsä auki joskus (harvoin) niistä saattaa löytää

jopa wanhoja laadukkaita ja hyväkuntoisia työkaluja.

Oikeastaan tärkeintä on purkuvaiheessa maltti (jos ei laita ihan kaikkea uusiksi), kiinni ruostuneet pultit kannattaa rauhassa

yrittää irrotella sopivien liuottimien kanssa ..siis pultit, mutterit ym. ;)

Pallonivelien pulttien päihin ei kannata iskeä lekalla vaikka kuinka alkaisi vit.. ;D

vaan purkutyökalulla ja/ tai oikealla iskulla työkalulla oikeaan paikkaan..

Muutenkin kannattaa vanha osa purkaa ehjänä eikä tuhota, käy malliksi, vaikkei enää käyttäisikään.

Link to comment
Share on other sites

Biltemassa oli aikoinaan myynnissä kiintolenkkisarja jossa oli muistaakseni 5/16 - 3/4" lenkit. En tiedä onko enää. Niillä saa Minin yllättävän pieniin palasiin. Sitten kun joskus on sen päreiksi puretun raadon kasaus edessä niin noihin tarvittaviin työkaluihin lisäisin muutaman tuumakierretapin: 1/4UNF, 5/16UNF ja 3/8UNF tapit. Kasaus on paljon vaivattomampaa kun on puhtaat kierteet. Ihan halpaa paskaa ei sitten kannata ostaa.

Link to comment
Share on other sites

Ihan ekaks omat suojat kuntoon! suojalasit yms. <- aina tuo unohtuu, mutta muutamaan otteeseen on silmästä ongittu kamaa pois...

Juu tapit on ihan jees, oman setin ostin biltemasta, jota täydensin tarvittavilla tapeilla. Tuumasten käyttö on kuitenkin niin vähäistä joten "b:n" laatu riittää.

 

kierrekampa, on kans asiallinen tappien kaveriks.

 

Osa mun työkaluista on Isäukon vanhoja jostain 70luvun tienoilta, legendaarinen "sokke" pakki toimii edelleen... joten paljon käytettävissä kamoissa turvaudun laatuun...

Link to comment
Share on other sites

Kierteiden putsaukseen itse käytän halvempia kierretappeja, tekee saman kuin hyvätkin tapit halvemmalla. Kunnon tapitkin kuluu silmissä kun jotain hiekkaisia reikiä putsaa, köyhä uhraa ennemmin eurojen kuin kymmenien eurojen tapin siihen hommaan. Alumiiniin ja valurautaan vielä tekee kierteen halvallakin tapilla, mutta usein sitten latikkaankin kierrettä tehdessä halpa tappi on susi ja tarvitaan sitä kallista kunnollista.

 

Itse putsaan aina kaikki kierrereijät ennen kasausta. Akkuporaan terä kiinni ja momentinrajoitus sen verran pieneksi, että tappi ei katkea vaikka yllättäen menisikin pohjaan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...