Jump to content

tyhmä kysymys classic ministä/mineistä


axn1

Recommended Posts

eli ihan uusi asia tämä mineily, mja on tommonen "newmini" pihassa, mutta ihan haluaisin tietää onko kaikissa vanhoissa mineissä vaihteisto ja kone samaa pataa? ja onko syyläri aina sivussa? ja mimmonen takajousitus näissä on? mikä olisi "parasprojektimalli" ??? kiitos ja anteeksi!

Link to comment
Share on other sites

Onnittelut auton hankinnasta!

 

Ja tervetuloa erittäin mukavan harrastuksen pariin. Neuvoja ja ohjeita saat ihan varmasti kunhan vaan kysyt !:)

 

Kyllä täällä autetaan voin sen kertoa :)

 

Kyllä kone ja vaihteisto on ns.yhtäpuuta .

 

Syyläri on yleensä sivussa , mutta taitaa joissakin olla jo edessäkin.

 

Ja kumipallo jousitus on edessä sekä takana , muitakin vaihtoehtoja on , mutta paras kaiketi tuo kumipallo systeemi.

 

Parasta mallia ei oikein voi sanoa , koska meittiä on moneen junaan.

 

Jotkut sanoo et pysy vuosimalli 78 alaspäin ja jotkut et kyl ne uudemmatkin omat kommervenkkisä vaatii.

 

Kaikissa on aina jotain projektia kuitenkin vaikka kuin olis "täysin tehty" ja tämä ihan omalta kohdalta :)

Link to comment
Share on other sites

Parasta projektimallia on yhtä monta kuin on mielipiteitä.

 

Joidenkin mielestä MK1 on ainoa oikea Mini kaikessa pyhässä yksinkertaisuudessaan - pyykkinaru ovenkahvoineen, peltisine kojelautahyllyineen ja rättirenkaineen.

Toisten mielestä uudemmat mallit, eli MK2-3 on parempia sillä niissä on joitain lastenvikoja korjattu ja esimerkiksi sisusta on hieman nykyaikaisemman näköinen.

Joidenkin mielestä -80 luvun Minit oli parhaita koska vaarilla oli sellainen...

Joidenkin mielestä taas uudet mallit tehokkaampine ruiskukoneineen ja äänieristettyine sisustoineen ja airbageineen on kaksi kärpästä yhdellä iskulla, uutta tekniikkaa vanhassa ulkonäössä. Toiset taas pitävät niitä monimutkaisina ongelmapesinä...

Jotkut haluaa koskemattoman 850cc:n jotkut 1380cc Turbon.. Jotkut liimaavat viidestä ikivanhasta hiirensyömästä jalkatilan kumimatosta yhden toimivan , toinen sisustaa koko Minin neljällä sataa kiloa kaiuttimia ja lasikuitua...

 

Oikeaa vastausta esittämääsi kysymykseen ei ole. Kaikkiin malleihin kun saa apua, vihjeitä ja varaosia ihan hyllytavarana...

Link to comment
Share on other sites

niin, semmosen uudemma tietty ottasin kai? vaimokokelas taas sano nettiautoa plärätessä että tämmönen vanha se olla pitää!! näytti jotai 6th hintasta :o

onko nuo uudemmat rover koneella?

Link to comment
Share on other sites

Toki uudemmat Roverit on Roverin koneella. Se kyllä on ihan sama moottori kuin kaikissa muissakin, ainoastaan MPI (97-00) eroaa moottoriltaan aika tavalla vanhemmista malleista, vaikka perus rakenne onkin identtinen.

 

60-luvun ja 90-luvun Mineissä on yllättävän suuri ero, ei niin isoa eroa kuin "Golffissa/Corollassa" mutta merkittävä silti jos vakiopeleistä puhutaan. Käy kokeilemassa. Uudempi on huomattavasti hiljaisempi ja mukavempi ajaa, ulkonäkö ihan erilainen sportpack tehtaan korisarjalla, yms yms.

Link to comment
Share on other sites

joo, säikähin et roverin tekemä kone...on pikkusen rovereista, öö kokemusta ;) joo pitäs varmaan johonkii kokouksee osallistua että pääsis kyyttiin tms. liekkö savonlinnan seuduilla porukkaa tai tampesterissa? tulee sielläkin pyörittyä.

Link to comment
Share on other sites

joo käyttövarmuus olisi mukava lisä, mutta itte alanmiehenä pystyy kyllä korjaamaan useimmat viat. onko uudemmissa90-> esim. tossa tuulilasin alapelleissä toiset pyyhkijänreijät tulpattuna vai johtuuko moinen jos on ollu rhd ennen? voi mikäkysely ikä on minulla...ja kova mini lentsu!

Link to comment
Share on other sites

On ylimääräiset pyyhkijänreijät. Olikos Mk3:ssa kun britit tajusi että RHD:ssa olisi hyvä olla ne pyyhkijät toisinpäin, jolloin tuli tuplareijät. Itse omistan -60 ja -90luvun Minejä, enkä pysty mitenkään erottelemaan että miten toinen olisi toistaan luotettavampi. Koirankoppilla on varmasti kokemusta asiasta ja antaa tähän lisäselvennystä.

Link to comment
Share on other sites

Minun kokemukseni perustuu vain n. 200 tkm ajettuihin kilometreihin 60-luvun Mineillä.

90-luvun vehkeillä en ole ajanut, mutta se minkä käsityksen olen saanut muilta tämän palstan ym puheitten välityksellä kaikista katsastuksiin (päästöt) ym omituisiin käyntiin liittyviin anturi ym.. ongelmiin, joitten ratkaisemiseen tarvitaan kaikenlaisia testereitä ja asiantuntijoitten apuja.

Niitä ei 60 luvun Mineissä ole ;)

Jokainen harrastelee mielensä mukaan. Itse haluan selviytyä harrasteauton mahdollisista ongelmista ihan omin avuin kotisepän perinteisin työkaluin.

Ja säätää korvakuulolla ;)

Link to comment
Share on other sites

ok, pitää ostaa 60 ja 90 luvun sitten :) heh, joo jos lotossa voittaa! tommosia 4th projekteja olen kattellut ja yksi joensuun valkoinen kiinnostaa ja vihreä oliko 93 kiinnostaa. onko ihan foorumin porukkaa? tosta valkosesta pyytelin lisäkuvia sisältä mutta vissii lomalla kun ei vastauksia kuulu. tossa 93 vihreesssä on ainakin roverin ohjausyksikkö koneelle ja mietin että ei vielä ole obd pistokkeellinen niin onko näissä katottava vikakoodit yksiköstä ledistä välähdyksien avulla niinkuin roverereissa? brittien bitit on tullu koettua jokusen kerran...

Link to comment
Share on other sites

Minä ajelen vm. -98 Rover Minillä ja hyvin on toiminut. Kerran olen jäänyt tien päälle ja sekin ollut ihan oma moka... bensa loppu... ::)

On se Mini sitten vanhempi tai uudempi, niin samanlaisia murheenkryynejä nää kaikki on! ;D Jatkuvasti on jotain laittoa, isompaa tai pienempää. Mut sehän on osa tätä harrastusta.

 

Ei muuta kuin Mini ostoksille vaan ja rohkeesti mukaan Mini -tapahtumiin! :D

Link to comment
Share on other sites

Eikä näin pienessä autossa voi olla isoja vikojakaan :)

 

Jos tälläistä lähtee katsomaan , niin ota mukaan joku jolla on kokemuksia Ministä ja nimenomaan näistä vanhemmista.

 

Säästät jossain vaiheessa aivan varmasti hermoja ja rahaa. Sillä vaan , että kun mukana on henkilö , niin hän osaa varmasti katsoa ne kriittisimmät paikat kunnolla.

 

Itse kysyin täältä apuja ja niitä myös sain , tosin kuume kun oli kova niin.....ja se kostautui hivenen ainakin , ellei jopa enemmän :)

 

Mutta kivaa on ollut ja onhan se tämän harrastuksen yksi osa ruuvata aina kun mahdollista.

Link to comment
Share on other sites

tossa 93 vihreesssä on ainakin roverin ohjausyksikkö koneelle ja mietin että ei vielä ole obd pistokkeellinen niin onko näissä katottava vikakoodit yksiköstä ledistä välähdyksien avulla niinkuin roverereissa?

 

Mistään Ministä ei saa vikakoodeja väläyttelemällä eikä normaaleilla testereilläkään anturiarvoja/vikakoodeja ulos. Ei edes MPI:stä, vaikka siinä on "OBD-liitin", data ei ole standardia. Boschin jollain testerillä ilmeisesti saa vikakoodit ulos, mutta ei muuta. Sitten tietyillä Snap-on ja Sykes Pickavant testereillä saa myös vikakoodien lisäksi ohjelmoinnit/anturitiedot ulos. Jos Turussa on tarvetta testerille millä saa kaiken mahdollisen tiedon ulos, niin pistää YV:tä.

Link to comment
Share on other sites

juu, pakko on nyt classikki mini hankkia, ei auta mikää... ainu vaan kun pitäs lava-auto muuttaa euroiksi ja yksi suzuki swift :) tai jompi kumpi. tosin pitäs ekka ehkä ostaa lava auton euroilla classic ex rangeni ja loput sitten miniin :) nyt on 2 land roveria, new mini, a-vaunu (britti), mf 65, nissan lava-auto, kuplat 69,72,58vm. pitää nyt yrittää hetki säästää johonki tyhmää kute häihi, pöh... vanha mini mielummi heti :)

Link to comment
Share on other sites

tossa 93 vihreesssä on ainakin roverin ohjausyksikkö koneelle ja mietin että ei vielä ole obd pistokkeellinen niin onko näissä katottava vikakoodit yksiköstä ledistä välähdyksien avulla niinkuin roverereissa?

 

Mistään Ministä ei saa vikakoodeja väläyttelemällä eikä normaaleilla testereilläkään anturiarvoja/vikakoodeja ulos. Ei edes MPI:stä, vaikka siinä on "OBD-liitin", data ei ole standardia. Boschin jollain testerillä ilmeisesti saa vikakoodit ulos, mutta ei muuta. Sitten tietyillä Snap-on ja Sykes Pickavant testereillä saa myös vikakoodien lisäksi ohjelmoinnit/anturitiedot ulos. Jos Turussa on tarvetta testerille millä saa kaiken mahdollisen tiedon ulos, niin pistää YV:tä.

 

juu, olikos se memssi? varmaa sama koodin lukija kävis kun land rover d2 jne. ei pääse purkkii muulla kun parila testerilä, autocommii en oo kokeillu. hawk eye on vaa tohon yhtee "solmittu" joten ei avaa kun tota käyttiksen aivoja :( tosin ei minii taida pelata millää.

 

kiitos tarjouksesta! MUKAVAA PORUKKAA TÄÄLLÄ!

Link to comment
Share on other sites

90 -luvun Minit on ajomukavuudeltaan varsinkin matka-ajossa huomattavasti miellyttävämpiä mm. äänieristyksen, hallintalaitteiden ja suuremman pyöräkoon vuoksi, mutta wanhempia malleja on tietenkin aina mahdollisuus parannella näiltäkin osin.

Uudemmissa on tietenkin "uudempaa tekniikkaa" jonkin verran ja vaati siihen perehtymistä jos aikoo itse huoltaa,

vanhemmat mallit on hyvinkin yksinkertaisia tekniikaltaan ja sen vuoksi helpompia itsekin korjata.

Makuasia, sano mustikin.. : )

Link to comment
Share on other sites

pitää ilmeisesti heti ekaksi ostaa korjausoppaat ennen auton ostoa ;) , jos jollai ylimääräsiä niin yv kitos! joo, pitäs selvitä sln-tre-sln välit parhaillaan tollasella 1 tai 3 hengen voimin. eli melu saisi olla pienin mahdollinen, onko yleensä pahin kone vai voimansiirto ääneltänsä? onko lähellä savonlinnaa kellää miniä jonka kyytiin pääsis :) vois niiku mallia ottaa tai kattoo...

Link to comment
Share on other sites

Minissä kone sekä voimansiirto pitää kovaa ääntä. Vähinten tästä kärsii vakio Mineissä 97-00 MPi malleissa, missä on kaikkein harvin 2,76 perävälitys. Se kyllä on jo niin harva, että koko auton pienikin suorituskyky on totaalisen tuhottu. Monen mielestä parempi kompromissi äänien ja suorituskykyn välillä on SPi malleissa käytetyt perävälitykset, 3,1 normaalimalleissa ja 3,2 Coopereissa. Vanhemmissa tonnisissa ja muissa 3,44 on sitten harvin perävälitys mitä normaalimalleissa on vakiona ollut, joka on aika tiuha mukavuuden kannalta 120km/h vauhdeissa. Mutta jokaisen Minin Mk1:stä lähtien saa vakiota huomattavasti hiljaisemmaksi kun panostaa verhoilun alle laadukkaaseen ääneneristykseen. Mk4:ssa vasta on vakiona alettu vaimentamaan peltien kuminaa, mutta niitäkin voi paratantaa huomattavasti. Mk4:sta ylöspäin tosiaan on vain liimattu pieniä paloja bitumia isoimpiin pelteihin vaimentamaan peltien kuminaa, ei niinkään estämään äänien tuloa sisään.

 

Vaihdelaatikot tuppaa ujeltamaan monessa yksilössä, kuuluisi olla hiljainen ilman ylimääräisiä ääniä. Ovat vaan nykymittapuun mukaan heikkoa tekoa, niin peruskunnostusväli tuppaa oleen 100tkm. Silti hieman ujeltavakin laatikko voi kestää pitkäänkin.

Link to comment
Share on other sites

eli noista merkkieroista vielä et olkoo austin tai morris niin yhtä hyviä? ei kukaa vedä röhönaurua että sulla on toi austinin... tai morrisin ... eli makujuttu? osia saa molempiin? kumpi suositumpi? tällee ummikolle nehän on minejä kaikki :)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...