Jump to content

Vasen xenon syttyy, tai ei...


tm

Recommended Posts

Mulla on nyt pari viikkoa kiukutellut kuskin puolen xenon, about joka toinen kerta se syttyy normaalisti ja joka toinen kerta ei ollenkaan.

Palaa syttyessään ihan kirkkaana eikä sammu kesken ajon.

 

Onko ehdotuksia mikä voisi olla vialla?

 

Olin tarkastavinani ettei mitkään liitokset olisi löysällä.

 

MINI on kyllä menossa viikon päästä tuulilasin vaihtoon laakkoselle niin saavat samalla tonkin tarkistaa mutta olis hyvä jos teillä olis jo ideoita niin eivät sitten ukota mua siellä ihan sata/nolla ja tilaavat kokonaan uuden umpion vaikkei tarttisi...

 

Auto siis 2003 Cooper S

Link to comment
Share on other sites

Kyllä kulahtanut polttimokin voi aiheuttaa moista oiretta, vertaa uusiin xenoneihin valotehoa, ja jos on pienempi omissa niin kummatkin lamput vaan vaihtoon. En nyt auton ikää tiedä, mutta kolmisen vuotta vanhassa autossakin lampuissa on helposti tullut jo tunnit täyteen.

 

Sytytinyksikkö varmasti maksanee huomattavasti reippaammin kuin polttimo.

Link to comment
Share on other sites

No vikaa on vaikea havainnoida kun se ei ole "päällä" silloin kun sitä tutkitaan. Tähän törmään päivittäin tuolla Volvo/Renault maailmassa. Liitokset kannattaa tarkastaa vielä sillai että ottaa liitimen irti,katsoo ettei ole päässyt vesi tekemään hallaa,suihkuttaa crc:tä liittimeen.Ed.mainituissa merkeissä xenonit renkkaa kun liittimet saavat kosteutta,muuttuvat vihreiksi... ;D Ei tosiaan huomaa muuten kun purkaa koko systeemit niin että saa käteen koko homman.(Siis etupuskuri pois,umpio käteen!!!  :o Vieläkö ihmettelette korkeita hintoja?!)Neuvon jos ei ole paha nakki :ota umpio käteen,tarkista liittimet, pura hieman rakenteita nähdäksesi jos olisi edes jotain viitettä "korroosiosta". Uusi polttimo ensiksi(vaikka en usko siinä vikaa olevan,polttimo syttyy taikka ei syty!!!YKSINKERTAISESTI!!!)Sen jälkeen e-baystä sytytin yksikkö etsintään. Merkkiliike myy ainoastaan koko umpioo TÄYDELLISENÄ.

 

Toki en uskalla satavarmasti umpioo näkemättä sanoa miten koko projekti onnistuu...  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Oli täysin samanlainen vika  2004 Cooper S kuskin puolen Xenonissa ja lopulta polttimo sitten sammui kokonaan.

 

Uusi D2R mallin Xenon polttimo maksoi 120

Kuopion Hartikaisella ja löytyi hyllystä.

 

Polttimon vaihto on erittäin helppo.

 

Polttimon vaihtoon ei edes tarvitse mitään työkaluja.

 

Näin se käy:

1. Tietysti virrat pois virtaavaimelta ja konepelti auki

2. Kumisuojus lampun takaa pois

3. Sähköliittimen kanta kevyesti kiertämällä auki ja pois

4. Kaksi lampun kantaa painavat "lukitteet" sivuun

5. Lampun vaihto ja kasataan käänteisessä järjestyksessä

(Lampun kannan reunassa on lovi ja se menee paikoilleen

vain oikeassa asennossa)

 

...vaihtoon menee ehkä 2min ja hyvin pelittää :o

Ainakin tässä tapauksessa vika oli siis tullut vanhaan polttimoon.

 

 

Jos häiritsee sävyerot niin voi vaihtaa samalla kertaa molemmat ja jättää sen ehjän varapolttimoksi. Vanha oli Osram ja uusi on Philips.

Link to comment
Share on other sites

Te, jotka olette purkaneet noita / vaihtaneet polttimoita:

 

Voiko noita umpion sisäpintoja puhdistaa jotenkin? Näyttäisi juuri noiden ajovalojen edessä oleva pystysuora (pre-facelift auto siis kyseessä) linssi / pinta umpion sisällä olevan aika sumea, siinä on jotain harmaata töhkää edessä.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Oli täysin samanlainen vika  2004 Cooper S kuskin puolen Xenonissa ja lopulta polttimo sitten sammui kokonaan.

 

Uusi D2R mallin Xenon polttimo maksoi 120

Kuopion Hartikaisella ja löytyi hyllystä.

 

Polttimon vaihto on erittäin helppo.

 

Polttimon vaihtoon ei edes tarvitse mitään työkaluja.

 

Näin se käy:

1. Tietysti virrat pois virtaavaimelta ja konepelti auki

2. Kumisuojus lampun takaa pois

3. Sähköliittimen kanta kevyesti kiertämällä auki ja pois

4. Kaksi lampun kantaa painavat "lukitteet" sivuun

5. Lampun vaihto ja kasataan käänteisessä järjestyksessä

(Lampun kannan reunassa on lovi ja se menee paikoilleen

vain oikeassa asennossa)

 

...vaihtoon menee ehkä 2min ja hyvin pelittää :o

Ainakin tässä tapauksessa vika oli siis tullut vanhaan polttimoon.

 

 

Jos häiritsee sävyerot niin voi vaihtaa samalla kertaa molemmat ja jättää sen ehjän varapolttimoksi. Vanha oli Osram ja uusi on Philips.

 

Piti oikein rekisteröityä forumille, kun tämän keskustelun+forumin löysin Googlella. Kiitokset Jaskalle ohjeista, mulla oli '03 Worksissa sama ongelma ja se korjaantui polttimon vaihdolla. Tilasin 2 kpl Philips D2R:iä tuolta: http://www.meronet.com/catalog/ ja ne maksoivat postikuluineen 93,90€  :)

 

Vaihdoin molemmat polttimot samalla kertaa, ja valotehoa tuli kyllä reilusti lisää. Vanhoissa polttimoissa lampun "keskiosa" oli mennyt jo ihan sameaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Löysin sattumalta sivun muutamien viikkojen etsintöjen jälkeen... Lähetin mailia ja kyselin tilanteesta ja niitä pitäisi varastossa olla.

 

Linkki sivulle:

http://www.xenonballasts.com/index.html

 

Linkki suoraan osaan:

http://www.xenonballasts.com/html/bmw_m ... llast.html

 

Tämähän on siis osa josta monet R50/R53 :n omistajat ovat maksaneet melkein 400e marmoritiskillä!!!

Vaihtokin sujuu helpommin kuin normiauton polttimon vaihto. Tarvitaan tasan yksi torx -avain ja homma bueno. Akusta kannattaa myös ottaa virta pois, ettei lähde tukka irti.  ;)

 

Laitan vaikka kommenttia sitte ku olen osani saanut ja asentanut.  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Jatkoa edelliseen...viime talvena tuli siis vaihdettua kuskin puoleinen polttimo ja ongelma hävisi joksikin aikaa. Nyt kesällä taas valo on välillä jäänyt syttymättä. Veikkailin kyseessä olevan viallisen sytkän(ballastin) joten tilasin sellaisen netistä ja vaihdoin äsken. Ikävä kyllä veikkaus oli väärä, kun lamppu ei syttynyt operaation jälkeenkään :-\

 

Mikähän tuossa vielä voisi olla...eikö auta muu kuin viedä Laakkoselle ihmeteltäväksi?

 

Itse ballastin vaihto oli sinänsä iisi homma kuten Hatopii mainitsikin:

1) Akun miinuskaapeli irti

2) Ballastin "kehikko" on kiinni kahdella torx-ruuvilla, avataan

3) Itse ballasti on kiinni kolmella ristipääruuvilla, avataan, otetaan vanha pois ja uusi tilalle

4) Ruuvit kiinni ja kaapeli kiinni akkuun :)

 

Edit: Tämä ohje siis R53 vm 2003 Xenoneille, en tiedä onko uudemmissa vuosimalleissa lamppukonfiguraatio erilainen...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...