Jump to content

Polttimoista


Jayl

Recommended Posts

Tuli sitten nuo uudet polttimot asennettua eilen ja eihän siinä mennyt kuin max. 10 min.

 

Pikaisen testailun ja n. 15 ajon jälkeen olivat kyllä parannus alkuperäisiin valoihin. Valot näyttävät enemmän valkoisilta ja muutenkin valotehoa on hieman enemmän.

 

Kuvien avulla tuota on hiukan vaikea näyttää, mutta tässä muutama.

 

Klikkaamaalla kuvia saa isommat kuvat esiin.

 

valot_pieni.JPG

 

seina_2_pieni.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Mullahan paloi Ministä xenoni n. 30.000km ajon jälkeen  ;D Mutsi sanoi että toinen valo on punainen, kuuluuko sen olla  :D
Mulla on omassa kulkineessa kohta 64tkm mittarissa ja autossa 8 vuotta vanhat polttimot. Ostin jo valmiiksi uudemmat H4-polttimot hyllyyn. Vaihdan jossain välissä. Xenonien piti kestää suunnilleen auton iän. Mutta ilmeisesti kestää sellaisissa maissa, missä valoja ei pidetä päivällä? Uusiksi lampuiksi harkitsin noita Blue Visioneita (tai oliko se Xtreme, toinen ehdokas oli Osramin kirkkain), mutta nethän olivatten kamalan kalliit verrattuna valmistajan ilmoittamaan saavutettuun etuun. Pihlipsillä oli vakiolamppu 2,90e/lamppu, Premium +30% kirkkaus maksoi 3,90e ja sen valitsin, koska +50% kirkkaus oli jo noin 15e/kpl?! Säästyneet 20e tuhlasin varmaan sitten jo lamppujen turhaan pähkäilyyn etukäteen :D... H7:aan verrattuna Xenon saattaa ollakin pitkäikäinen, ainakin oon kuullut, että joissain autoissa niitä menee tiuhaan, jos ei käynnistä autoa valot sammuksissa.
Link to comment
Share on other sites

On xenon pitkäikäinen, mutta niillä laskee valoteho iän mukaan. Tarkoitus olis viimeistään viiden vuoden käytön jälkeen tähän mun miniin uudet vaihtaa.
Jatketaanpas vielä oftopikkia...

 

Joo. Ja ilmeisesti se luvattu 10x pidempi kestoikäkin pitää paikkansa, jos vertaa H7-lamppuihin. H4:ään ei voi verrata, koska ne on kestäneet mun käyttämissä autoissa keskimäärin yli 100tkm. Eli jotakuinkin saman kuin xenonit. Eihän ne ole yhtä kirkkaat, mutta toisaalta halogeenit ei himmene paljoa vanhentuessaan. Himmentyneessä xenonissa on vähemmän kirkkautta kuin halogeenissa, joten vaihtohetken kyllä alkaa itse havaitsemaan. Onhan se kivempi vaihtaa polttimot ennenkuin ne sammuu kokonaan. Halogeenin ongelma on, ettei niiden heikkouden vuoksi monet edes havaitse, kun toinen polttimo on jo aikoja sitten kärähtänyt ja sitten se toinen kärähtää jossain pitkällä reissulla pimeällä kelillä (eihän niiden lamppujen toimintaa kannata tarkastaa ennen reissuakaan :D), jolloin matka lähes 100% varmuudella kannattaa keskeyttää... :'(

 

Näköjään ois saatavissa xenon kittejäkin vähän autoon kuin autoon, mutta ei taida olla Suomessa laillisia. Niissähän pitää olla tuo automaattinen korkeudensäätö. Ja varmaan muitakin määräyksiä löytyy. Noillahan sais tehtyä vanhasta ministä lähes uudenveroisen valojen osalta ;D Tai, no edes sinnepäin.

 

Tänään oli ihan pakko pyyhkiä parin millin hiekkapinnoite lamppujen pinnalta, kun ei enää pystynyt millään päättelemään, onko valot päällä vai ei... Kaiketi pitää huomennakin pestä vähintään lamput ja ikkunat, niin jotain näkee. Harmi, että nyt on eniten vihaamani ajokelit voimissaan - sadetta ja pimeää. Toivottavasti pohjoisemmassa on edes hieman enemmän valkoista tiellä ja tien reunoilla.

Link to comment
Share on other sites

On xenon pitkäikäinen, mutta niillä laskee valoteho iän mukaan. Tarkoitus olis viimeistään viiden vuoden käytön jälkeen tähän mun miniin uudet vaihtaa.
Jatketaanpas vielä oftopikkia...

 

Näköjään ois saatavissa xenon kittejäkin vähän autoon kuin autoon, mutta ei taida olla Suomessa laillisia. Niissähän pitää olla tuo automaattinen korkeudensäätö. Ja varmaan muitakin määräyksiä löytyy. Noillahan sais tehtyä vanhasta ministä lähes uudenveroisen valojen osalta ;D Tai, no edes sinnepäin.

 

 

jatketaas offtopiccia:

 

Yhdet xenonit ainakin minissä menneet läpi leimasta ilman mitään säätöjä ;)

ja kyllähän niitä tuntuu menevän muissakin mitä seuraillut noita muita forumeita. Kunhan ei niitä kaikkein kirkkaimpia laita. Tosin ihan säädösten mukaiset ne ei tosiaan ole.

Link to comment
Share on other sites

Kun nyt sitten lähdin "pelleilemään" ja vaihtelemaan noita lamppuja, niin piti vielä vaihtaa nuo muutkin etulamput.

Eli hommasin vielä tällaiset:

 

mini_uudetlamput.jpg

 

Tässä hiukan vertailua:

 

pienetlamput_vertailu.jpg

 

Ja tältä näyttää nyt:

 

mini_lamput.jpg

 

Mittarissa about 3300 kilometriä, eikä sen suurempia ongelmia.

Kuten alimmasta kuvasta näkyy niin tehtaalta tilattu hopeinen bonnet scoop ei ole vieläkään saapunut.

Link to comment
Share on other sites

No pakkohan se oli sitten käydä itsekkin ostamassa tuollaiset polttimot. :) ihan hyvältä vaikuttaa. Valo muistuttaa kyllä enemmän "luonnonvaloa" sävyltään kuin tavalliset polttimot. Itse maksoin 20e kappale noista Rauman Varaosahallissa. Täytyy käydä hommaamassa vielä pitkiin samanlaiset ja sitten parkkeihin kans. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Liityin myös parkkien ja vilkku valojen vaihtoon..  :) onhan se nyt paremman näkönen, mut olis kyl enemmän kirkkautta kaivannut, et saisi neet saman sävyisiksi kun nuo xenonit:kin.. tuskin on kyllä mahdollista.. sumarit tars kans saada vaihdettua jollakin konstilla.. auton alle vaan stiikailemaan, jos sitä kautta pääsisi käsiksi..  :P

Link to comment
Share on other sites

Mullahan paloi Ministä xenoni n. 30.000km ajon jälkeen  ;D Mutsi sanoi että toinen valo on punainen, kuuluuko sen olla  :D

 

 

Mulla näkyi tänään hieman tota punasuutta kun parkkihallissa tsiikasin seinää vasten.. ei tietoo millon on vaihdettu tai onko edes vaihdettu.. mittarissa nyt 45.000km..

Mitäs noot uudet xenonit/polttimot maksaapi?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...