Jump to content

Mitkä kesäkumit hankkisit MINIisi?


JP

Recommended Posts

BTW: kun huomaan lisääntyneen vetelyn urissa omilla renkaillani (yleensä kesärengaskauden alussa) niin se on merkki lisätä hieman painetta gummiin. Joskus jo 0.2 barin lisäys tuntuu parantavan "ongelmaa". Tosin mulla edessä aurauskulmat ovat lähellä nollaa, joten ei sitä oikein pysty poistamaankaan.
Joo, todennäköisesti auttaa asiaa jonkun verran, vaikka olisi oikeat paneet renkaissa. Toisaalta, menetetään varmaan pidossa pikkuisen, renkaat tulee kovemmiksi ja rullaavuus paranee (kulutus pienenee). Mulla on se käsitys, että vetely kuuluu asiaan kovarunkoisilla matalaprofiilisilla renkailla, eikä sitä ainakaan ylettömillä paineenlisäyksillä kannata poistaa. Joku 0.2 bar on hienosäätöä, joka ei vielä ole liikaa. Mulla tuo 0.2 olisi 10% lisäys ja vaikuttaa jo aika merkittävästi, mutta painavammissa autoissa tuo 0.2 on prosentuaalisesti paljon pienempi muutos. Voi muuten löytyä jostain infoa suosituspaineista eri käyttöjä varten (radalle, arkiajoon,...). Itse löysin tiedon, että Miniin sopivimmat paineet olisivat 2.0/1.8 (etu/taka) tai vaihtoehtoisesti kaikki 1.9. Käsikirjassa on annettu lukemiksi 2.0 kaikkiin renkaisiin, mutta tuolla pienellä alennuksella saadaan jonkun asiantuntijan mukaan parempi käyttäytyminen radalla. Tosin, aurauskulmilla, rengas koolla ja ajon kovuudella on pikkuisen vaikutusta, joten kaikkiin Mineihin tätä ei ehkä voi suoraan soveltaa.

 

Ja radallehan paineita laitetaan alle normaalin, koska ne paineet nousee ajaessa sitten oikealle tasolle (kannattaa ratapäiville mentäessä huomioida tämä).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

....................

...................

Ja radallehan paineita laitetaan alle normaalin, koska ne paineet nousee ajaessa sitten oikealle tasolle (kannattaa ratapäiville mentäessä huomioida tämä).

??? ??? ???

 

OT: .... no on myös toisenlaisia "hywiä neuvoja" asiasta: ;D ;D ;) ;) ::) ::)

 

Rata-ajo-ohje:

Jotta renkaat eivät "sortaisi" liikaa ja että ohjattavuus olisi johdonmukaisempaa, on välttämätöntä nostaa rengaspaineita 0,5.0,8 ilmakehää normaalipaineeseen verrattuna eli 2,6.2,8 ilmakehän tienoille.  ;D ;D ;D ;D ;D

Link to comment
Share on other sites

Juu ... itse pidän ~3 ilmakehän tienoilla runflattien paineita radalla. Tossa kuvassa kolmen "nopeen" kierroksen jälkeen alastaron radalla ko. rengas: alastaro -05. Siellä pidin kokeeksi 2,6 painetta, joka on mulla käytössä normaaliajossa. Flateillä ei taida olla merkitystä onko 2,5 - 3 paine radalla, kun ovat niin kovat muutenkin.  ;)

 

Mutta vauhti millä meikäläinen ajaa radalla ei renkaalla paljoa ole merkitystä. Esim. viime syksynä classic rata-minit oli paljon nopeampia mutkissa, mutta works kuroi rakoa kiinni suorilla.  :)

Link to comment
Share on other sites

??? ??? ???

 

OT: .... no on myös toisenlaisia "hywiä neuvoja" asiasta: ;D ;D ;) ;) ::) ::)

Asiaan vaikuttaa paljon sekin, mitataanko paineet kylmästä vai kuumasta renkaasta. Keli vaikuttaa. Myös rata-ajovauhti vaikuttaa (hiljaa ajaessa renkaat lämpenee vähemmän). Jos sulla on kylmässä renkaassa normaalia enemmän painetta ja radalla ajettaessa paine vielä menee 1½ kertaiseksi, niin aika merkittävä muutos normaaliin on. Osuuko renkaasta liian isoissa paineissa enää kovinkaan isoa alaa rataan?

 

Löysin pari ohjetta eri lähteistä:

MC BajaHill:

Tavalliset katurenkaat sopivat ajoharjoitteluun erinomaisesti, mitään erikoisia kisarenkaita ei tapahtumissa tarvita. Rengaspaineiden alentaminen normaaleista maantiepaineista on suositeltavaa koska radalla tapahtuvassa ajoharjoittelussa renkaat lämpenevät tavallista ajoa enemmän. Nyrkkisääntönä rengaspaineissa pidetään edessä 2,1 kg ja takana 1,9 kg rata-ajossa. Tapahtuman päättyessä pitää muistaa nostaa rengaspaineet taas normaalilukemiin.

 

mp-foorumi.com:

Rengaspaineet radalla kelin mukaan... TÄH?

- Normaalissa Suomalaisessa ilmastossa (lue: ilma n. 20 astetta) rengaspaineet on "sopivat" edessä 2.1 bar. ja takana 2.0 bar. Ja sitten sopivan kuumassa kelissä (lue: lähellä 30 astetta) rengaspaineet kannattaa jättää n. 0.2 bar KORKEAMMAKSI. Aiheesta on keskusteltu paljon tekniikka-foorumin puolella. Toki rengaspaineet rippuu monesta tekijästä... esim. kuskin ajotottumuksista, renkaista ja vauhdista.

 

Tässä tämä helteessä 0.2 korkeampi paine johtuu selvästikin siitä, että kylmemmällä kelillä paineet olisi tuon 0.2 pienemmät. Eli paine on periaatteessa molemmissa tilanteissa samaa luokkaa, samoilla renkaan lämmöillä. Onhan talvellakin renkaisiin lisättävä painetta ja keväällä/kesällä puolestaan laskettava, jotta paineet pysyy samalla tasolla... Äääh, peruskauraa, jonka kaikki tietää. :-[

 

Keskustelua MINIn yms. rengaspaineista

Tuolla neuvottiin laittamaan ensin pikkuisen normaaliin lisää ja puolentusinan kierroksen jälkeen pudottamaan nousseet paineet siihen, mihin alussa laitettiin. Tällä päädytään siihen, että ajamisen jälkeen renkaiden kylmentyessä, mennään alle alkuperäisen paineen. Hmm, mutta päädyttäisiinkö samaan, jos ei nosteta alussa paineita ja ajetaan pikkuisen hiljempaa alussa ja tsekataan paineet (ja pudotetaan liian korkeiksi nousseet)? Vai hajoaako ne renkaat muka väkisin parin kierroksen ajolla?

 

Esimerkki elävästä elämästä :o

Tuolla prätkään pressureita...

F1:n rengaspaineista

Lisää F1:stä

More

and more

 

Tuntuisi siis olevan niin, että toisten ohjeiden mukaan paineita nostetaan (ja sitten paineiden noustessa ajaessa lasketaan eli pidetään jossain hyväksi katsotussa - vaikkapa parhaiden ajo-ominaisuuksien kannalta tai kierrosaikojen kannalta) ja toisten ohjeiden mukaan lasketaan, koska ne kovassa ajossa nousee muuten liian korkeiksi ja pito kärsii. Autojen manuaaleissa monesti (Minissä ei) rengaspaineita nostetaan, jos auto on kuormattu tai ajetaan kovempaa. Tuo autojen ohjekirjojen kuormattu/kova ajo tuskin kuitenkaan on ns. rata-ajoa.

 

Loppukaneetti: Ehkäpä varminta on näillä tiedoilla sanoa, että käytetään olosuhteisiin ja mieltymyksiin sopivia paineita. Eli ei muuteta ollenkaan tai muutetaan tilanteen mukaan ylös/alas...

Link to comment
Share on other sites

Loppukaneetti: Ehkäpä varminta on näillä tiedoilla sanoa, että käytetään olosuhteisiin ja mieltymyksiin sopivia paineita. Eli ei muuteta ollenkaan tai muutetaan tilanteen mukaan ylös/alas...

 

No näinhän se menee. Ainakin itse nostaisin omissa renkaissani paineita, koska renkaan sivuvalli on kuitenkin kohtuu pehmeä (vrt. runflatit). Näin toimiessa radalla ajettaessa rengas ei lähde niin helposti "taipumaan alle", vaan pitää muotonsa vanteella.

 

Kuten jiikoo tuossa sanoikin, riippuu sopiva paine renkaasta, autosta, kuskista (ja sen ajotavasta) sekä kelistä sekä radasta, jolla ajetaan. Mitään yksiselitteistä nyrkkisääntöä ei ole, IMHO (muutenhan f1:ssä rengaspaineilla ja -seoksilla pelaaminen ei olisi niin oleellisen tärkeää auton ajettavuudelle).

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Muuten... enpä suosittele kenenkään ajelevan noilla esim. Advaneilla tai Avoneilla jne. liiemmälti kaduilla vaikka katulailliset ovatkin.

Jotkut rengasvalmistajat suorastaan kertovat sen olevan riskaabelia johtuen rakenteen ohuudesta (=keveydestä) eli puhkeamisherkkyydestä. Hmm... tosin olisihan se mukavata ajella perjantai kruisinkiin mukulakivillä semislikseillä sen muutama/pari kilomertriä :P

 

Rengaspaineistapa jiikoo innostui  ::)

Noo... meneepä minullakin joskus niin, että joutuu työpäivän jälkeen laskemaan nousseita rengaspaineita ja seuraavana aamuna nostamaan. Ja tosiaan radalla mikään ei estä säätämään paineita kuumista renkaista vaikka toki autokoulussa/manuaalissa opetetaan tekemään säädöt vain kylmillä renkailla.

Link to comment
Share on other sites

Rengaspaineistapa jiikoo innostui  ::)
Joo, joskus rupeaa ihmetyttämään, miten samasta asiasta voi olla niin erilaista tietoa. Ja tässäkin löytyi sitten tukea suuntaan, jos toiseenkin, pienellä googletuksella... Eli periaatteessa kaikki vaihtoehdot ovat oikein joissain tilanteissa. Tällaiset asiat on juurikin niitä helpoimpia väittelyn aloitusaiheita, kun oikeita vaihtoehtoja on enemmän kuin yksi...  :P
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vaikka taitaakin olla jo vanha aihe niin laitan kumminkin:

Ostin Hankookin Ventus Sport K104:et 205/45/17" joihin olen ihan tyytyväinen, kohtuuhiljaiset (alkuperäisten dunloppien jälkeen puolet hiljaisemmat ), hyvät sadekelilläkin ja edulliset ainakin rengasonline.comin kautta.

 

Parhaankin auton voi pilata huonoilla renkailla.

Link to comment
Share on other sites

Itse ostin täksi kesäksi Kumhon Ecsta KH11 -renkaat. Koko niissä 205/45/17. Vanteina mulla on 17" Minin alkuperäiset S-Spoket.

Noista renkaista sen verran että ne on selkeesti tehty pikkasen urheilullisempaan ajoon... Hieman äänekkäämmät ja uraherkemmät kuin perus "läpsyttimet", mutta pitoa ja jämäkkyyttä mielestäni hyvin.

Mun mielestäni sen luonteiset renkaat kun Miniin pitääkin olla. Eli selkeesti urheilulliseen ajoon. Hinta noilla oli muistaakseni jotai

340e paikkeilla, eli ei hirveen pahat.

 

Alla vielä linkki valmistajan sivuille jos jotakuta kiinnostaa.

http://www.kumhotire.com/tire/tire_deta ... prdt_id=21

Link to comment
Share on other sites

Eilen iskettiin alle S-spoke 85-vanteet ja 205/45/R17 Nokian Z-sarjalaiset kumit. Ennen oli vakio 15-tuumaiset 175/65:t Pirellit. Kyllä nuo uudet tarraavat katuun ihan erilailla, eikä ainakaan mielestämme meluakaan ole mitenkään enemmän. Ihan OK tassut!

Link to comment
Share on other sites

Itse ostin täksi kesäksi Kumhon Ecsta KH11 -renkaat. Koko niissä 205/45/17. Vanteina mulla on 17" Minin alkuperäiset S-Spoket.

Noista renkaista sen verran että ne on selkeesti tehty pikkasen urheilullisempaan ajoon... Hieman äänekkäämmät ja uraherkemmät kuin perus "läpsyttimet", mutta pitoa ja jämäkkyyttä mielestäni hyvin.

Mun mielestäni sen luonteiset renkaat kun Miniin pitääkin olla. Eli selkeesti urheilulliseen ajoon. Hinta noilla oli muistaakseni jotai

340e paikkeilla, eli ei hirveen pahat.

 

Alla vielä linkki valmistajan sivuille jos jotakuta kiinnostaa.

http://www.kumhotire.com/tire/tire_deta ... prdt_id=21

 

mistäs nuo saa noin edukkaasti? Omassani on BfGoodrich g-force Profilerit samassa koossa joista ei ole muuta pahaa sanottavaa kuin hinta ~600e  :P.

Link to comment
Share on other sites

Itse ostin täksi kesäksi Kumhon Ecsta KH11 -renkaat. Koko niissä 205/45/17. Vanteina mulla on 17" Minin alkuperäiset S-Spoket.

Noista renkaista sen verran että ne on selkeesti tehty pikkasen urheilullisempaan ajoon... Hieman äänekkäämmät ja uraherkemmät kuin perus "läpsyttimet", mutta pitoa ja jämäkkyyttä mielestäni hyvin.

Mun mielestäni sen luonteiset renkaat kun Miniin pitääkin olla. Eli selkeesti urheilulliseen ajoon. Hinta noilla oli muistaakseni jotai

340e paikkeilla, eli ei hirveen pahat.

 

Alla vielä linkki valmistajan sivuille jos jotakuta kiinnostaa.

http://www.kumhotire.com/tire/tire_deta ... prdt_id=21

 

mistäs nuo saa noin edukkaasti? Omassani on BfGoodrich g-force Profilerit samassa koossa joista ei ole muuta pahaa sanottavaa kuin hinta ~600e  :P.

 

Raumalla on semmonen kuin Rengas Rosvall ( http://www.rengas-rosvall.fi/ ). Hinta oli kyllä todella halpa, koska eräs liike turussa sanoi että tuo on alle heidän sisäänostohintansa... Käsittääkseni tuo Rengas Rosvall tuottaa itse renkaita saksasta edelleen, joten se selittäisi halvemmat hinnat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lainataan wanhaa ketjua..

 

Nyt kesän vääjäämättä lähestyessä pitää ruveta miettimään uusia kesäkumeja alle. Onkos ihmisillä joistain merkeistä hyvää/huonoa sanottavaa?

 

Alla on kesällä ollut nyt orkkis-Dunlopin runflatit, jotka joutavat kierrätykseen. Runflatteja en minäkään enää alle kaipaa. Mitäs kokoja s-spoken 17" vanteille voi laittaa tuon 205/45 lisäksi? Autokeskus sanoi, että vanne rajaa vaihtoehdot juuri tuohon, mitä hieman ihmettelin. Jostain lähikoosta voisi löytyä edullisemmin hyviä vaihtoehtoja.

Link to comment
Share on other sites

Minissäni on nyt nuo Goodyerin "puhkeamattomat" 195 /55 / 16 tulleet tiensä päähän ja samanlaisia koppuroita en aijo alle enää laittaa. Tuota kokoa ei ole ihan helppo löytää joten ajattelin päästä halvemmalla ja laittaa yleisen 205/55/16 kokoa olevat renkaat. Onko kellään kokemuksia tuosta rengaskoosta? Miten toimii yms. ? TM:n rengastestin lukeneena ajattelin myös suosia kotimaista Nokian Hakka rengasta.

Muuten Saksasta tilaamalla saat Nokian renkaat halvemmalla... ihmeellistä mutta totta  :-?

Link to comment
Share on other sites

Pysyn ainakin mielipiteessäni, nuo pari viestiä aikaisemmin mainitsevät Nokialaiset ovat olleet ihan hyvät kumit, eikä hintakaan paha.

 

Tuo Z on nyt Contin SP2:n kanssa kisassa vielä mukana, mutta jotenkin mieli vetää tuonne Nokialaisen puoleen.

 

Onko Laza sinulla mitään kommenttia rengasmelusta tai uraherkkyydestä Zetoilla? Ajettavuus ja käyttäytyminen muutoinkin on varmaan noillakin ihan napakkaa ja 'minimäistä'?

Link to comment
Share on other sites

Niin kun tuossa eilen kyselin onko kellään kokemusta Minissä rengaskoosta 205/55/16 ?

 

Mulla oli aikaisemmassa (-03 MCS R53) kyseisen kokoiset kitkat alla. Edessä mahtuivat pyörimään hyvin, mutta takaa otti oikeanlaisessa pompussa (siltarumpu jne.) hieman lokariin. Uskoisin tuon johtuneen enemmänkin vanteiden offsetistä, kuin renkaiden koosta.

 

Olivat kuitenkin alla 4 talvea ilman suurempaa ongelmaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mulla on myös edessä uusien kesärenkaiden hankinta. Edellisen omistajan hankkimat mitkä lie 205/40R17 ovat tiensä päässä, ja olen ajatellut ostaa Continental Sport Contact 3 renkaat. Uusi koko on otteen mukainen 205/45R17 tai vaihtoehtoisesti 215/40R17. Onko arvon raadilla muita ehdotuksia Cooperin kesärenkaiksi?

 

Ja onko todella niin, että run-flat renkaan sivuvalli on niin kova, että se heikentää olennaisesti ajo-ominaisuuksia?

 

Kiitos ja kumarrus!

Link to comment
Share on other sites

Mulla on myös edessä uusien kesärenkaiden hankinta. Edellisen omistajan hankkimat mitkä lie 205/40R17 ovat tiensä päässä, ja olen ajatellut ostaa Continental Sport Contact 3 renkaat. Uusi koko on otteen mukainen 205/45R17 tai vaihtoehtoisesti 215/40R17. Onko arvon raadilla muita ehdotuksia Cooperin kesärenkaiksi?

Mul on Toyo:t, äänekkäät... enpä oikein voi suositella kenellekään.

 

Ja onko todella niin, että run-flat renkaan sivuvalli on niin kova, että se heikentää olennaisesti ajo-ominaisuuksia?

On.
Link to comment
Share on other sites

Tuli laitettua nuo Z:tat koossa 205/45R17 alle ja kyllä on parannusta edellisiin. Elikkäs Dunlopin orkkis-runflatteihin. Hiljaisempi kyyti, eikä ollenkaan niin kova. Reagointi ratin kääntelyyn on kuitenkin hienosti tallella.

 

Huomasinpa, että yksi vanne on ottanut ikävästi kivetykseen joskus ja nyt  s-spoken ulkoreuna on hiertynyt 20cm matkalta aika näyttävästi.  :-/ Onko valkoisille vanteille mitään sopivaa paikkamaalia tms kikkaa, jolla tuota voisi edes hieman häivyttää. Uudenveroista siitä tuskin ikinä enää saanee.

 

Onko Turun suunnalla olemassa fiksauspajoja, jotka kykenisivät ammattilaisen ottein ehostamaan myös vanteita?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...