Jump to content

Mitkä kesäkumit hankkisit MINIisi?


JP

Recommended Posts

Moikka,

 

ostin viime kesänä vähänkäytettyinä 17" S-spoke vanteet joissa renkaina Pirelli Euforia runflatit 205/45/17. Tällä foorumilla olen huomannut kirjoituksia samasta asiasta, jonka olen itsekin huomannut... ajomukavuus noilla renkailla ei tunnu oikein hyvältä.

 

Renkaat ovat kovat ja tuntuvat minusta lisäksi aika uraherkiltä - autoa joutuu ihan oikeasti ohjaamaan paljon enemmän kuin esim. autossa alkuperäisinä olleilla 175/65/15 renkailla (vai onko tuo ilmiö tyypillistä noille leveämmille renkaille).

 

Mietin, josko hankkisi uudet renkaat, vaikka se taas onkin aika rahakas investointi siihen nähden, että noi nykyiset renkaat on muuten mainiossa kunnossa.

 

Mitkä renkaat sinä ostaisit, jos olisit nyt ostamassa renkaita kokoluokassa 205/45/17?

 

t. JP

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mitkä renkaat sinä ostaisit, jos olisit nyt ostamassa renkaita kokoluokassa 205/45/17?

 

SP Sport 9000 DSST 205/45/17 renkaat on minin alla ja seuraavat ilmeisesti samaa tyyppiä.  :)

Itse olen ollut runflatteihin tyytyväinen, no mielipiteitä on monia ... niin kuin ministejä.

 

P.S. kyselen ens kevään, jos sulla vielä on renkaat myymättä niin ...

Link to comment
Share on other sites

No tota... IMHO mikä tahansa tuolle vanteelle sopiva ei-runflat -rengas on parempi. Itsellä alla BF Goodrichin Profiler G (tätä ei tosin enää saa, mutta vastaavaa mallia kyllä - Silli tietää). Tsekkaa tuo Kesärengas topic ja ihmettele sieltä lisää vaihtoehtoja.

 

Lisää mini2.comin aftermarket rengastaulukoista.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Jos haluat hyvän yleisrenkaan niin voisin suositella contisportcontactia. sitä ei saa 205/45-leveydessä mutta 215/40/17 löytyy. Ei vetele ja pitää huomattavasti paremmin kun vakio runshit-rengas. Myöskin pirellin P-zero neroa pitäisi saada about tuossa koossa. Omassani on sellaiset ja olen erittäin tyytyväinen. Omat kokemukset rajoittuu siis lähinnä "merkkirenkaisiin", näistä halpismerkeistä ei ole mitään speksiä, enkä kyllä edes välitä tietää :D

Link to comment
Share on other sites

 

Mie oonkin extreme hemmoja.  ;)

Tää on maku kysymys mitä autoltaan hakee ja miten (missä) sillä ajaa. Mitenkä noi sun ehdottamat renkaat toimii esim. sorarännissä ?

 

On varmaan kuin kuulalaakereilla ajelis... ;D

 

Soralla ainakin mulla on ihan turha edes yrittää ajaa kovaa, kun auto on koko ajan ihan irti ja luistelee ihan minne sattuu. 205mm leveillä "läskeillä" on ihan turha edes kuivtella "soraränniräppäystä" harrastavansa, IMHO. Joku 165 tai 155 vois toimiakin, ehkä (emmätiedämstnmitn).

 

;)

 

n.

Link to comment
Share on other sites

 

Mie oonkin extreme hemmoja.  ;)

Tää on maku kysymys mitä autoltaan hakee ja miten (missä) sillä ajaa. Mitenkä noi sun ehdottamat renkaat toimii esim. sorarännissä ?

No sehän olisi oikeastaan varsin helppo kokeilla... eli laitettaisi huoltamon pihassa Worksiin alle ja Extreme-Hemmo sora ränniin... mä voin sit vaikka sillä aikaa mennä vesiliukumäkeen tai johonkin (=kaljahanalle :P) kun en mä niillä sun ns. gummeilla viiitsisi cruisailla mihinkään

;D

Link to comment
Share on other sites

No sehän olisi oikeastaan varsin helppo kokeilla... eli laitettaisi huoltamon pihassa Worksiin alle ja Extreme-Hemmo sora ränniin... mä voin sit vaikka sillä aikaa mennä vesiliukumäkeen tai johonkin (=kaljahanalle :P) kun en mä niillä sun ns. gummeilla viiitsisi cruisailla mihinkään  ;D

 

Te etelän hemmot ajatte niillä hienoilla baanoilla ja kurvailette ristiin rastiin tasaisia pihoja niin silloin on hyvät noi "ratarenkaat".  ;)

 

Mä arvostan myös tota runflat ominaisuutta, koska kesäisin pitkiä reissuja korpitaipaleita ajaa. Siellä ei kännykät toimi ja lähin naapuri yli 10 km:n päässä. Siitä tulikin mieleen ... pitää kysyä kattotelineitä miniin seuraavalla käynnillä liikkeessä. Pitäis joskus kanoottia roudatta omalla kulkineella korpimaisemiin.

Link to comment
Share on other sites

Te etelän hemmot ajatte niillä hienoilla baanoilla ja kurvailette ristiin rastiin tasaisia pihoja niin silloin on hyvät noi "ratarenkaat".  ;)

Heh...LOL... ROFLMAO... nyt mä tipuin totaalisesti... ei nämä Schtadin mukulakivetykset ole millään lailla mukavia...

...mutta joo niin... mulla on sitten vähintään yksi paikka-aine vaahtopullo autossa ja sitten toi Michelin:n kompura pelasti helposti ja kätevästi viime kesänä lomalla juurikin "korpitaipaleella", naula meni gummin kyljestä sisään. No se sitten vaan sisään isolla kivellä (tai vasaralla mieluiten ehkä) ja sitten rengasliikkeeseen korjauttamaan. Tubeless gummeja tartte heittää roskiin kunhan ei kukaan puukkoa niille näytä. Korjauksen jälkeen rengas ollut aivan uudenveroinen

:)

 

EDIT: ja täälläpäin noi routavauriot on korjattu ehkä Elo-Syyskuun paikkeilla, jos silloinkaan. Lisäksi nämä täkäläiset kadut "räjähtää" muutenkin auki melkein joka kesä. Mikähän siinäkin on. Kaikenlaista viemäröiden korjausta, kaapeleiden asennusta, kaasuputkien korjausta, vesiputkien korjausta jne. Jos hieman vielä kärjistän... keskusta on joka kesä kraatereilla kuin Venäläisten pommittajien jäljiltä  >:(

Link to comment
Share on other sites

Te etelän hemmot ajatte niillä hienoilla baanoilla ja kurvailette ristiin rastiin tasaisia pihoja niin silloin on hyvät noi "ratarenkaat".  ;)

 

Täällä mitään tasaista asvalttia oo! Karmeita uria, koloja, monttuja, töyssyjä jne. Tuossa ihan vaan alkuun. Lisäksi voit laskea kaikki korotetut suojatiet ja muut hidastustöyssyt, jotka ei todellakaan ole mitään juhlaa.

 

Paremmat tiet on esim. Pohjanmaalla. IMHO.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

No pojat... älkäähän nyt alkako kinastelemaan  :o

 

Minä kun ajalen niin täällä etelässä kuin keski-suomessakin (sieltä kotoisin), niin taitaa aikalailla tasan mennä noiden teiden kunnon suhteen. Ehkä keski-suomessa tulee enempi noita sorapätkiäkin vastaan (ainakin minulle mökkireissuilla). Mutta täällä pääkaupunkiseudulla on tosiaan vähänväliä ties minkälaista tienrevintää päällä ja etenkin sadekelissä kesäisin lähes kammoksun niitä valtavia uria, joita teissä on. Yksi tärkein ominaisuus mitä kesärenkailta hakisinkin, on se miten niiden kanssa selviäisi mahdollisimman hyvin vesiliirtovaaran yllättäessä. Lisäksi mukavuus ja hiljaisuus yms. tekijät olisi mukava olla paketissa mukana. Vaikea löytää mitään sellaista rengasta (jos täydellisyyttä hakee), jossa kaikki olisi samassa tuotteessa.

 

Ilmeisesti esim. tuolta http://rengas-online.com/ kaupasta olisi saatavana sitä samaa rengasta, joka mm. Nunolla, eli BF Goodrich g-FORCE PROFILIER 205/45 R17 88W XL. Tuota voisin ehkä harkita, jos tänä kesänä ryhdyn investoimaan. Se on ainakin ko. renkaan tuotetietojen yhteydessä olevien testituloslinkkien tulosten mukaan varteenotettava vaihtoehto.

 

Mutta jos jollain on lisää hyviä kokemuksia/tietoa jostain renkaasta, niin lisätieto on tervetullutta  :D

 

t. JP

Link to comment
Share on other sites

No pojat... älkäähän nyt alkako kinastelemaan  :o

 

Ilmeisesti esim. tuolta http://rengas-online.com/ kaupasta olisi saatavana sitä samaa rengasta, joka mm. Nunolla, eli BF Goodrich g-FORCE PROFILIER 205/45 R17 88W XL. Tuota voisin ehkä harkita, jos tänä kesänä ryhdyn investoimaan. Se on ainakin ko. renkaan tuotetietojen yhteydessä olevien testituloslinkkien tulosten mukaan varteenotettava vaihtoehto.

 

Mutta jos jollain on lisää hyviä kokemuksia/tietoa jostain renkaasta, niin lisätieto on tervetullutta  :D

 

t. JP

 

Juu ei me mitään kinastella. ;) Unohtu tuossa aamulla puoliunessa nuo hymiöt tuosta edellisestä viestistä. ;D

 

No herne Heppu! Ei edelleenkään. ;D

 

Nuo JP:n mainitsemat G-Force Profilerit on uudempi malli mulla olevista Profiler G:stä (ovat siis eri renkaat). Sillillä on nuo uudemmat muistaakseni eturenkaina ja vanhemmat versiot takana (vai oliko toisinpäin?). Omista renkaista vois antaa muutaman kommentin:

 

Plussat:

- nätti pintakuvio 8)

- hyvä märkäpito

- kohtuullinen kuivapito

- johdonmukainen toiminta pidon rajalla (siis auto joko yli- tai aliohjaa - ei molempia)

 

Miinukset:

- vetelee ainakin täällä snadin urissa ihan huolella (pitäis varmaan tsekata pyörien suuntaukset)

- melu (ei yhtä paha kuin vanhoilla 15" Dunlop Sporteilla, jotka oli aikaisemmin kesärenkaina) - tätä olen suunnitellut hanskaavani lisäämällä äänieristystä autoon

 

Kun mitään muuta vertailukohtaa mulla ei ole kuin ne alkuperäisasennuksena alla olleet 15" Dunlopit, niin on nämä nykyiset paljon paremmat. Dunlopit ei oikein tahtonu pitää missään tai mitenkään. Suoraan kiihdyttäessäkin alkoi niillä luistonesto nakuttamaan, puhumattakaan mutkassa kiihdyttäessä - meno hyytyi kuin seinään. Noilla Dunlopeilla oli myös mielenkiintoinen taipumus vaihdella yli- ja aliohjaamisen välillä, joten ei mitkään hyvät renkaat.

 

Nyt tosin alla on 2" isommat ja 20mm leveämmät renkaat, joten ei ole kovin vertailukelpoinen parivaljakko. Runflateillä en ole itse ajanut metriäkään, joten niihin en voi kommentoida (muut saa hoitaa sen). Onkos täällä muuten kukaan vaihtanut non-runfalttejä non-runflatteihin ja vaihtanut samalla rengasmerkkiä/mallia? scooper/silli?

 

n.

Link to comment
Share on other sites

 

 

erittäinkin samaa mieltä. Seuraavat olis pilot sport ps2, mutta kokoja ei ole. pitää pysyä samassa kiekossa.

 

 

 

No  onhan täällä edes yksi kunnon mielipidekin .....

 

Nuo olis parhaat ..., eli näin on ....  :( :( :( .... ei ole valitettavasti enää uudessa Michelin Pilot Sport:ssa "pieniä" kokoja ...  :( :( :(

Link to comment
Share on other sites

Juu ei me mitään kinastella. ;) Unohtu tuossa aamulla puoliunessa nuo hymiöt tuosta edellisestä viestistä. ;D

 

No herne Heppu! Ei edelleenkään. ;D

 

Se on sama mihin muut tykästyy ... renkaissa.  ;)

Itse oon poikkeava myös näissä ajohommissa > toivon maanantaille märkää keliä, on nimittäin päiväksi vuokrattu rata muutamalle hemmolle. Pääsee kokeileen muutakin kuin pitoa ... siinä on runflat oiva valinta.  ;D

Link to comment
Share on other sites

 

Plussat:

- nätti pintakuvio 8)

- hyvä märkäpito

- kohtuullinen kuivapito

- johdonmukainen toiminta pidon rajalla (siis auto joko yli- tai aliohjaa - ei molempia)

 

Miinukset:

- vetelee ainakin täällä snadin urissa ihan huolella (pitäis varmaan tsekata pyörien suuntaukset)

- melu (ei yhtä paha kuin vanhoilla 15" Dunlop Sporteilla, jotka oli aikaisemmin kesärenkaina) - tätä olen suunnitellut hanskaavani lisäämällä äänieristystä autoon

n.

 

Piiiitkän miinuksen lisäisin vielä helvetin pehmeästä sivuvallista joka varmasti tekee ajon pehmeämmäksi mutta tappaa hauskuutta. Ohjauksen tarkkuus kärsii ja nopeat ohjausliikkeet tulee vähän niinkuin viiveellä. Täytyy sanoa että pito on selvästi Pirelli Euforioita parempi mutta ohjaustuntuma ja tarkkuus kärsi huomattavasti.

Näissä renkaissa se sivuvalli on niin pehmeä että rengas "löllyy" sivusuunnassa kun tönäset autoa sivusta, vaikka paineita olisikin reilusti suositusta enemmän.

 

Itse katsoisin ehkä Potenza RE040 tai uudemman 050-mallin puoleen, ensinmainittu esim. type-r:ssä vakiona, siinä on pito kuulemma ihan kohtuullinen ja siinä on sitten jäykkä runko jolla näppituntumaa ja reagointia saadaan. Mielestäni minin luonteeseen kuuluu hauskat renkaat. Mukavuutta jos haluaa niin voi vaihtaa samalla sitten autoa.

 

Itse olen ollut ihan ok tyytyväinen näihin BFGoodricheihin mutta seuraava satsi ei olisi samaa rengasta.

 

 

Eli itse en suosittelisi vaikkei välttämättä huonojakaan ole.

 

.silli

Link to comment
Share on other sites

 

Piiiitkän miinuksen lisäisin vielä helvetin pehmeästä sivuvallista joka varmasti tekee ajon pehmeämmäksi mutta tappaa hauskuutta.

.silli

 

Niin juu joo. Tästähän olikin puhetta silloin joskus. Itsellä kun ei ole niin tarkkaa tuon kurvailun kanssa ja jonkun verran haluan mukavuuttakin, niin ei ole ollut mulle mikään iso miinus.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni minin luonteeseen kuuluu hauskat renkaat. Mukavuutta jos haluaa niin voi vaihtaa samalla sitten autoa.

 

Kerrankin olen olen samaa mieltä sillin kanssa.  ;D

Jos haluaa mukavuutta, niin siihen on tarjolla muita autoja. Teitin pitäis olla välillä classic minin kyydissä tai jopa ajaa sitä, niin sais vähän vertailukohtaa mukavuudesta.  ;D

 

Toi nunon mainostama kohtuullinen kuivapito tarkoittaa mulle sitä, että auto on vielä hallittavissa luiston alettua. Noilla "liima renkailla" kun luisto alkaa, niin peli on jo menetetty. Onhan ne mukavampia, nopeampia, kaikin puolin parempia, mutta nää "kovat & luistavat" flatit palkitsee toimintana ratin pyörittäjää.

 

Ehkä tää "höpötys" riittää mun osalta juttuun Re: Mitkä kesäkumit hankkisit MINIisi?

Meillä on eri käyttötarpeet, mieltymykset sun muut auton suhteen. Mun mini on pelkästään vapaa-ajan käytössä, ei missään työmatka tms. hyötykäytössä eli tarpeet on mulla vähän erit kuin monella muulla.  8)

 

Ai juu ...olen kyllä kokeillut miniä muillakin rengastuksilla toisin vain lyhyitä pyrähdyksiä. Kaikkein mielenkiintoisin ajelu oli ässällä kesähelteellä, jossa oli alla edellis talven kitkat. Varmaan sekin vaihtoehto on olemassa kesärenkaille, mutta ...

Link to comment
Share on other sites

Jos haluaa mukavuutta, niin siihen on tarjolla muita autoja. Teitin pitäis olla välillä classic minin kyydissä tai jopa ajaa sitä, niin sais vähän vertailukohtaa mukavuudesta.  ;D
Joskus voitaisiin pitää joku pitempi Bodomin ympäriajo -miitti, jossa voisin antaa porukan ajaa mun Minillä sopivasti valittuja reittejä pitkin ja mahdollisesti voitaisiin mennä jonkun toisen MINIllä samoja reittejä. Kuoppia, töyssyjä, uria ja mutkatietä löytyy mukavasti lähimaastosta. Voisi varmaan muutamassa tunnissa useampi saada vaikutelmaa uuden ja vanhan eroista. Jossain toisessa miitissä (tai samassa) voisi tavata Helsingissä, jossa ois sopivasti mukulakiveä. Väitän, että MINI tuntuu Minin jälkeen mukulakivillä mukavan pehmeältä ja äänettömältä, vaikka alustana & renkaina ois mitä. Isompihalkaisijaiset renkaat ei vaan pysty seuraamaan mukulakivien hienoa pintarakennettä yhtä mikroskooppisen tarkasti kuin pienemmät... :o Kaverin Z3:lla ajettiin juurikin pari päivää sitten snadin mukulakivillä. Hän kauhisteli tärinää ja ääntä ja yritti etsiä reittejä, joilla noita mukulakiviä ei olisi. Minä puolestaan ihastelin, miten se pystyykään kulkemaan mukulakivillä niin pehmeästi ja äänettömästi kuin se kulki.

 

Sportpack alusta ja vuonna 1997 valmistetut 175/50-13 Dunlopit on tarkoitettu varsin tasaiselle (ja pitävälle) tielle. 145/70-12 kokoiset talvirenkaat on kesärenkaisiin verrattuna mukavan pehmeät ja ne pitää kuivalla & varsinkin märällä asfaltilla mun mielestä paremmin kuin nuo kesärenkaat. Kesärenkaat tempoilevat tiessä olevien kallistusten mukaan - talvirenkaat ei. Toisaalta, kesärenkailla ohjaus on terävämpää ja tarkempaa.

 

Ajamisen hauskuutta ei mulla vähennä se, että ajaminen on raskasta tai haastavaa, kuten karting. Se tässä juuri on parasta ja mulle "mukavinta", jos tällainen ilmaus voidaan masokistilta hyväksyä. Loppuun kuitenkin yritän nuo renkaat ajaa, vaikka tuntuu ettei ne kulu millään. Jos ne menis vaikka tänä kesänä, niin vois ostaa uudet ensi kesäksi.

 

Mitkä kesäkumit hankkisit MINIisi?
Uudet?
Link to comment
Share on other sites

Joskus voitaisiin pitää joku pitempi Bodomin ympäriajo -miitti, jossa voisin antaa porukan ajaa mun Minillä sopivasti valittuja reittejä pitkin ...

 

Jos tarkotat tällä esim noita Röylän teitä ym niin tänä keväänä tuntuu röykkyjä olevan paljon enemmän kun aikaisempina keväinä, tuolta löytyy niin mainioita testipätkiä että oikein ihmetyttää, vielä kun on noinkin lähellä "sivistystä". Turha aina mennä merta edemmäs kalaan  ;D

 

Itsellä alla noi kauhistellut runflatit ja vielä sikapainavilla s-spokes palloilla, mutta saa olla ainakin tämän kesän. Todella voimakkaasti ainakin vetelevät urissa, ei mikään edellinen auto ole noin paljoa vedellyt, oli kapeammat tai leveämmät, korkeammat tai matalammat läskit alla. Muuten pakko sanoa että ei toikaan "kamala" yhdistelmä nyt ihan niin kamala ole, ymmärrän tietysti että esim radalla erot moninkertaistuvat.

 

Itsellä on parissakin autossa ollut GY:n F1:set ja toimineet erinomaisesti, varsinkin märkäpito ja ajettavuus on ollut huima. Tiedä sitten miten sopii miniin, vai sopiiko ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

 

Itsellä alla noi kauhistellut runflatit ja vielä sikapainavilla s-spokes palloilla, mutta saa olla ainakin tämän kesän. Todella voimakkaasti ainakin vetelevät urissa, ei mikään edellinen auto ole noin paljoa vedellyt, oli kapeammat tai leveämmät, korkeammat tai matalammat läskit alla.

 

Toisaalta huojentaavaa saada näitä toteamuksia tiedoksi... noi renkaat vetelee nimittäin minullakin siihen malliin, että aloin jo epäillä, että autossa jotain vikaa (vaikka juuri katsastuksesta menikin huomautuksitta läpi). Minulla kun tästä rengas/vanne yhdistelmästä ei vielä kovin paljoa kokemusta (ostin ne vähän käytettynä viime kesän lopulla). Ehkä minäkin nyt ajelen tällä yhdistelmällä tämän kesän... ellei sitten jossain vaiheessa tule hyvää tarjousta vastaan... vaan eipä taida usein olla tarjouksia näistä, kun ei ole ihan tyypillisintä kokoluokkaa. t. JP

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...